گم شدن بیمه ثالث خودرو

بسیاری از افراد به دلیل مشغله و یا هر دلیل دیگری بیمه‌نامه‌شان را گم می‌کنند. گم شدن بیمه خودرو حال می‌خواهد بیمه بدنه باشد یا بیمه شخص ثالث، دردسرهای بسیاری برای افراد ایجاد می‌کند. از آنجایی‌ که بیمه خودرو یکی از موارد ضروری برای هر دارنده‌ی وسیله نقلیه است، اگر به هر دلیلی بیمه‌ نامه خودروی‌تان ‌گم شد، چه اقداماتی را باید انجام دهید؟ بهتر است که طبق موارد زیر اقدام کنید. در صورت گم شدن بیمه خودرو، اولین قدم این است که به سایت پست‌یافته مراجعه کنید تا بدانید که آیا بیمه‌نامه‌ی خودروی شما به اداره‌ی پست تحویل داده‌شده یا نه؟

 

خرید بیمه شخص ثالث

چطور المثنی بیمه شخص ثالث مفقودی را دریافت کنیم؟

در گذشته در صورت گم شدن بیمه خودرو یا بیمه شخص ثالث، برای آن المثنی صادر می‌شد؛ اما در حال حاضر بیمه شخص ثالث المثنی ندارد، یعنی اگر بیمه‌نامه‌تان را گم کردید، المثنی آن صادر نخواهد شد و به جای آن تنها  گواهی مفقودی بیمه‌نامه به شما داده خواهد شد که از نظر ارزش قانونی با بیمه نامه اصلی تفاوتی ندارد. با این حال بهتر است در حفظ و نگهداری بیمه‌نامه‌ی خود کوشا باشید.

نحوه دریافت گواهی مفقودی بیمه‌نامه خودرو

برای دریافت گواه مفقودی بیمه‌نامه شخص ثالث باید با در دست داشتن مدارک لازم مانند سند خودرو و کارت شناسایی به یکی از نمایندگی‌های بیمه مراجعه کرد. پس از بیمه‌گذار، کارشناس بیمه موظف است از وضعیت بیمه نامه شخص استعلام بگیرد و سپس اقدام به صدور گواهینامه مفقودی بیمه شخص ثالث نماید.

مقالات دیگر  مجازات رانندگی بدون گواهینامه چیست؟

البته برای گرفتن استعلام دو مرحله پیش رو دارید:

مرحله اول: ابتدا می‌بایست به شورای حل اختلاف و یا کلانتری رفته و نامه‌ای که  گم شدن بیمه‌نامه را تأیید می‌کند، از آن‌ها دریافت کنید.

مرحله دوم: پس از گم شدن بیمه خودرو می‌توانید به شرکت بیمه‌ای که بیمه شخص ثالث را از آن خریداری کرده‌اید مراجعه کنید و مدارک شناسایی و مدارک خودروی خود را (در صورت موجود بودن) به شرکت ارائه کنید.

لازم به ذکر است که در این بیمه نامه، تمامی جزئیات از جمله وضعیت بیمه‌نامه شما، تعداد کوپن‌‌های مصرف شده و تعداد سال‌های تخفیف بیمه‌نامه نوشته می‌شود. با داشتن این گواهینامه بیمه گذار می‌تواند از بیمه شخص ثالث بعد از وقوع سوانح رانندگی برای خود استفاده کند.

گرفتن گواهی مفقودی بیمه شخص ثالث که در زمان کوتاهی انجام می‌شود و دریافت آن هزینه‌ای برای افراد ندارد.

در چه مواقعی می‌توان از گواهی مفقودی بیمه شخص ثالث استفاده کرد؟

ارزش قانونی گواهی مفقودی بیمه‌نامه شخص ثالث با اصل بیمه‌نامه فرقی ندارد و همانند بیمه شخص ثالث در زمان بروز حادثه یا تصادف،  می‌توانید از آن برای گرفتن خسارت استفاده کنید. توجه داشته باشید هنگام  مراجعه به شرکت بیمه برای دریافت خسارت، گواهی مفقودی شما باطل شده و گواهی جدیدی بر اساس شرایط جدید صادر خواهد شد. در صورت پیدا شدن اصل بیمه‌نامه شخص ثالث، حتماً به شرکت بیمه مراجعه کنید تا گواهی مفقودی بیمه‌نامه برای شما باطل شود.

دردسرهای گم کردن بیمه ثالث

شاید هنوز هم برای شما اهمیت وجود یک بیمه نامه از جمله بیمه نامه شخص ثالث، بیمه خودرو و بدنه به طور واضح روشن نشده باشد؛ اما بهتر است بدانید که حتی با وجود گم شدن بیمه خودرو، المثنی بیمه خودرو یا المثنی بیمه شخص ثالث می‌تواند از جریمه شدن، توقیف خودرو یا هر مشکل دیگری برای شما پیشگیری کند.

مطلب مرتبط:بیمه شخص ثالث تاکسی چیست؟

توقف خودرو توسط پلیس

اگر با فرمان ایست پلیس مواجه شدید و توقف کردید یکی از مدارکی که پلیس از شما می‌خواهد، بیمه ثالث است و اگر شما این بیمه را همراه‌تان نداشته باشید، پلیس می‌تواند خودروی‌تان را متوقف کند و با ارائه گواهی بیمه ثالث خودرو می‌توانید آن را تحویل بگیرید.

مقالات دیگر  حق بیمه انواع خودرو در سال ۱۴۰۱ اعلام شد+ جدول

توقیف خودرو در صورت تصادف

حتماً می‌دانید در زمان  تصادف پلیس بعد از تشخیصِ مقصر، بیمه‌نامه‌ها را برای دریافت خسارت بین راننده‌ها جابجا می‌کند در این صورت اگر بیمه ثالث نداشته باشید، پلیس می‌تواند خودروی‌تان را به پارکینگ منتقل کند و هیچ توجیهی از گم شدن بیمه خودرو را نخواهد پذیرفت.

سوءاستفاده از بیمه شخص ثالث

اگر در زمان گم شدن بیمه‌ شخص ثالث این برگه دست کسی بیفتد و از آن سوء استفاده کند به دردسر خواهید افتاد، چرا که شخص می‌تواند به راحتی از بیمه شما استفاده کند. پس بعد از گم شدن بیمه شخص ثالث خود به شرکت بیمه‌تان بروید و گواهی دریافت کنید.
شما می‌توانیدخرید و تمدید بیمه شخص ثالث خودرو خود را در سریع‌‌ترین زمان ممکن از سامانه بیمه بازار انجام دهید.

گم کردن بیمه ثالث

خرید آسان، آنلاین و سریع بیمه

بیمه‌بازار اولین سامانه آنلاین مقایسه و خرید انواع بیمه این امکان را برای شما فراهم کرده است تا به آسانی و چند کلیک قیمت بیمه شخص ثالث، قیمت بیمه‌ بدنه و سایر رشته‌های بیمه‌ای را استعلام گرفته و با قیمت سایر شرکت‌های بیمه مقایسه کنید.

بدین ترتیب بهترین بیمه را متناسب با نیازهای خود خریداری نمایید. از گم شدن بیمه خودرو نگران نباشید با مراجعه به بیمه بازار می‌توانید آن را خریداری و مجدداً صادر نمایید.

گم کردن بیمه ماشین

بعد از گم کردن بیمه خودرو یا به سرقت رفتن آن، کافی است که بیمه گزار به نمایندگی بیمه مراجعه کرده درخواست صدور المثنی کند. البته گم شدن بیمه بدنه و گم شدن بیمه خودرو با بیمه شخص ثالث متفاوت است زیرا بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری اما بیمه بدنه اختیاری است زیرا بیمه بدنه ماشین حساسیت کمتری نسبت به بیمه شخص ثالث دارد.

نظر یا پرسش خود را بنویسید