راهنمای جامع دریافت گواهینامه موتورسیکلت: شرایط، مدارک لازم و هزینه‌ها

موتورسیکلت یکی از وسایل نقلیه محبوب بین افراد مختلف جامعه است. بسیاری از جوان‌ها برای تردد شهر موتور می‌خرند. بعضی از مردم هم برای ارسال بار گواهینامه موتورسیکلت می‌گیرند. اگر شما هم جزو این گروه‌ها هستید، به گواهینامه احتیاج دارید. در این مقاله از وبلاگ بیمه بازار درباره شرایط و هزینه‌های دریافت گواهینامه موتورسیکلت صحبت می‌کنیم و قانون جدید گواهینامه موتور را توضیح می‌دهیم.

خرید بیمه شخص ثالث

انواع گواهینامه موتورسیکلت

قبل از اینکه در کلاس‌های آموزش موتور ثبت‌نام کنید، بهتر است انواع گواهینامه‌های موتور را بشناسید. گواهینامه موتورسیکلت به نوع و حجم موتور بستگی دارد. جدول زیر انواع این گواهی‌ها را نشان می‌دهد.

نوع گواهینامه

حجم موتور شرایط سنی
گواهینامه سی الف-۱ موتور گازی با حجم موتور کمتر از ۲۵ سی‌سی حداقل ۱۵ سال تمام
گواهینامه سری الف-۲ موتور گازی با حجم موتور کمتر از ۲۵۰ سی‌سی حداقل ۱۷ سال تمام
گواهینامه سری الف-۳ موتورسیکلت با حجم موتور بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ سی‌سی حداقل ۱۸ سال تمام

هزینه گواهینامه موتور در سال ۱۴۰۳

هزینه گواهینامه موتور ۱۴۰۳ به عوامل مختلفی مثل هزینه کلاس‌های تئوری، کلاس‌های عملی، هزینه آزمایش‌ها و هزینه خرید کتاب آیین‌نامه بستگی دارد. هزینه کلاس‌ها ممکن است در آموزشگاه‌های مختلف متفاوت باشد، ولی هزینه شرکت در آزمون و دریافت گواهینامه موتورسیکلت ثابث است. طبق آخرین قیمت‌ها، هزینه دریافت گواهینامه موتور به شرح زیر است.

  • هزینه کلاس‌های تئوری: حدود ۲۰۰ هزار تومان
  • هزینه آموزش عملی با موتور: حدود ۴۰۰ هزار تومان
  • هزینه چشم‌پزشکی: حدود ۱۸۰ هزار تومان
  • هزینه خرید کتاب آیین‌نامه موتورسیکلت: ۱۰۰ هزار تومان
  • هزینه صدور کاردکس مهارت: ۱۵۰ هزار تومان
  • هزینه عکس: ۱۰۰ هزار تومان
  • هزینه مردودی در آزمون آیین‌نامه: ۱۵ هزار تومان
  • هزینه رد شدن در آزمون عملی: ۳۰ هزار تومان
مقالات دیگر  نحوه استعلام سوابق بیمه موتورسیکلت

این هزینه‌ها نشان می‌دهند که هزینه گواهینامه موتور در سال ۱۴۰۳ بین ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. نکته مهم این است که شما بعد از خرید موتورسیکلت و شرکت در آزمون دریافت گواهینامه باید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت را هم بخرید، پس هزینه آن را هم در نظر بگیرید.

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت

طبق قانون جدید گواهینامه موتور، برای گرفتن مجوز رانندگی با موتور به مدارک زیر احتیاج دارید:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • عکس ۳ در ۴ با زمینه سفید
  • فیش مبلغ واریزی برای صدور گواهینامه و ثبت‌نام
  • آدرس و کدپستی معتبر محل سکونت
  • مدارک موتورسیکلت با پلاک ثبت‌شده
  • مدارک پایان خدمت: مدرک پایان خدمت از سال ۱۴۰۳ به بعد ضروری نیست. 

مراحل دریافت گواهینامه موتور سیکلت

برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت باید مدارک را آماده کنید. مدارک را به یکی از آموزشگاه‌های معتبر ببرید و فرم‌های معرفی را یک پزشک متخصص نشان دهید. پزشک آزمایش‌های سلامت جسمی، روانی و معاینات چشم‌پزشکی را انجام می‌دهد و تاییدیه‌های لازم را به شما می‌دهد. 

مرحله بعد، شرکت در دوره‌های عملی و تئوری و آزمون است. اگر در آزمون قبول شوید، گواهینامه برای شما ارسال می‌شود. نکته مهم این است که باید کاردکس مهارت‌ها را به آموزشگاه تحویل دهید و برای پیگیری ارسال گواهینامه موتور هم به فیش احتیاج دارید. 

با استفاده از این فیش می‌توانید به سایت رهگیری مرسولات سازمانی بروید و وضعیت گواهینامه خودتان را ببینید. معمولا بین ۱۸ تا ۶۰ روز طول می‌کشد تا گواهینامه شما ارسال شود. زمان تحویل گواهینامه موتورسیکلت به محل سکونت و آموزشگاه شما بستگی دارد.

آزمون گواهینامه موتورسیکلت

شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت

برای اینکه بتوانید گواهینامه موتور بگیرید، باید بالای ۱۸ سال باشید و گواهی سلامت جسمی داشته باشید. به‌علاوه، انجام آزمایش‌های سلامت، گروه خونی و معاینات چشم برای گرفتن گواهینامه ضروری است. 

مقالات دیگر  نکته‌های مهم بیمه ثالث و بیمه بدنه که اغلب نمی‌دانیم

شرکت در دوره‌های تئوری و عملی، موتور با پلاک ثبتی، آدرس پستی معتبر و برگه امضای تعهدنامه و منشور قانونی از جمله شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت هستند. همچنین، طبق قانون جدید گواهینامه موتور، دیگر لازم نیست برگه وضعیت نظام وظیفه را نشان دهید. شما می‌توانید بدون کارت خدمت یا برگه نظام وظیفه، گواهینامه خودتان را بگیرید.

شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت یک روزه

اگر می‌خواهید گواهینامه موتور یک روزه بگیرید، باید موتورسیکلت داشته باشید. کسانی که موتور ندارند، باید مراحل قبلی را انجام دهند. همه مراحل دریافت گواهینامه در یک روز انجام می‌شوند. بنابراین، شما یک روز فرصت دارید که در آزمون شرکت کنید و معاینات پزشکی را انجام دهید. 

در صورتی‌که مهارت لازم را داشته باشید و امتیاز بگیرید، گواهینامه به شما تعلق می‌گیرد. هزینه گواهینامه موتور یک روزه ۶۰ درصد ارزان‌تر از حالت عادی است. به‌علاوه، فرایند نوبت‌دهی هم در مراحل گواهینامه یک‌روزه وجود ندارد و شما صبح اول وقت می‌توانید برای دریافت گواهی اقدام کنید.

نکات آزمون گواهینامه موتورسیکلت

برای قبولی در آیین‌نامه باید سوال‌ها و جواب‌های آماده را بخوانید. بعد از آزمون تئوری، باید به شهرک آزمایش بروید. فراموش نکنید که بدون شرکت در کلاس‌های عملی نمی‌توانید آزمون بدهید و احتمالا رد می‌شوید. بنابراین، با توجه به نیاز خودتان در کلاس‌های عملی شرکت کنید و مهارت‌های لازم را کسب کنید. در آزمون عملی، باید موتور را به صورت زیگ‌زاگی از موانع عبور دهید و نباید به مانع‌ها برخورد کنید. مراقب باشید که حین عبور از موانع نباید دستتان بلرزد و روی خطوط بروید. سعی کنید مقدار گاز را تنظیم کنید و سرعت را با کلاچ هماهنگ کنید.

نکته مهم این است که افسر به آمادگی و اعتمادبه‌نفس شما توجه می‌کند. پس هر وقت که تسلط کامل داشتید، آزمون بدهید. آزمون دریافت گواهینامه موتورسیکلت با موتور سی جی ۱۲۵ گرفته می‌شود. همچنین، شما می‌توانید برای ثبت‌نام در کلاس‌های عملی و شرکت در آزمون، لیست آموزشگاه‌های معتبر را از دفتر پلیس+۱۰ بگیرید.  

مقالات دیگر  صفر تا صد تعویض پلاک موتورسیکلت (شرایط، مدارک و نحوه دریافت نوبت)

سخن آخر

اگر موتورسیکلت خریدید، ولی گواهینامه ندارید، بهتر است هرچه زودتر برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت اقدام کنید. در این مقاله شرایط و مدارک لازم برای اخذ گواهینامه را توضیح دادیم. توصیه ما این است که بعد از خرید موتورسیکلت و دریافت گواهینامه، هر چه زودتر بیمه شخص ثالث موتورسیکلت هم تهیه کنید. با این کار، با خیال راحت در خیابان‌ها موتورسواری می‌کنید. 

نظر یا پرسش خود را بنویسید