تفاوت بیمه عمر با بیمه زنان خانه دار چیست؟

تفاوت بیمه عمر با بیمه زنان خانه دار یکی از سوالات مهم برای بانوانی است به فکر خرید بیمه برای خود هستند. هرکدام از این بیمه‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و مزایای متنوعی برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌کنند. با این حال تفاوت آن‌ها هم کم نیست و همین موضوع تبدیل به دغدغه‌ای برای زنان خانه‌دار شده است. در این مطلب بیمه‌بازار به ویژگی‌های هر کدام از این بیمه‌ها می‌پردازیم و به‌طور دقیق بررسی می‌کنیم که زنان خانه‌دار چگونه می‌توانند راحت‌تر بیمه مورد نظر خود را انتخاب کنند. 

بیمه عمر

بیمه عمر؛ ویژگی‌ها و مزیت‌ها 

با بیمه عمر شروع می‌کنیم. این بیمه قراردادی است میان بیمه‌گذار و بیمه‌گر. بیمه‌گذار با پرداخت مبلغ معینی در بازه‌های زمانی مشخص، پوشش‌ها و خدمات خاصی را از شرکت بیمه دریافت می‌کند. این پوشش‌ها و خدمات در زمانی که فرد دچار حادثه، بیماری، نقص عضو و یا فوت شود، وی و خانواده وی را تحت حمایت خود قرار می‌دهند. ویژگی‌های مثبت زیاد این بیمه باعث شده که افراد زیادی در سراسر جهان متقاضی آن باشند و از آنجایی که افرادی از سطوح مختلف جامعه و با هر توان مالی به آن اقبال نشان می‌دهند، انواع مختلفی از بیمه عمر با ویژگی‌های خاص طراحی شده است. در جدول زیر انواع این بیمه‌ها که در کشور ما تقاضای بالایی دارند، به همراه ویژگی‌های کلیدی هر کدام بررسی شده‌اند؛ 

نوع بیمه عمر 

ویژگی‌های اصلی مهم‌ترین پوشش‌ها مناسب برای 
بیمه تمام عمر

پوشش تا پایان عمر

حق بیمه ثابت یا امکان کاهش‌ در طول زمان

امکان دریافت وام از اندوخته

ارائه پوشش‌های اضافی مانند بیماری‌های خاص

فوت 

بیماری‌های خاص

نقص عضو

از کارافتادگی

افرادی که به دنبال پوشش دائمی و امنیت مالی بلندمدت هستند.

بیمه عمر زمانی

با مدت زمان مشخص

حق بیمه ثابت

دارای پوشش‌های متنوع

فوت

بیماری‌های خاص

نقص عضو

از کارافتادگی

افرادی که به دنبال پوشش موقت و هدفمند هستند.

بیمه عمر انفرادی

امکان صدور تنها برای یک نفر 

انعطاف‌پذیری بالا در انتخاب پوشش‌ها 

فوت

بیماری‌های خاص 

نقص عضو

از کارافتادگی

 بازنشستگی

سرمایه‌گذاری

افرادی که به دنبال پوشش‌های قابل انتخاب و شخصی‌سازی شده هستند.

بیمه عمر مشترک

امکان صدور برای دو نفر 

پوشش فوت هر دو نفر

پوشش فوت هر یک از افراد

زوج‌هایی که به دنبال پوشش برای هر دو نفر هستند.

بیمه مختلط پس‌انداز

ترکیبی از بیمه و پس‌انداز 

حق بیمه ثابت یا قابل افزایش‌

فوت

بیماری‌های خاص

نقص عضو

از کارافتادگی

بازنشستگی

 پس‌انداز

افرادی که به دنبال همزمان پوشش بیمه‌ای و پس‌انداز هستند.

بیمه مستمری

پرداخت مبلغی مشخص به صورت ماهانه یا سالانه

فوت

از کارافتادگی

نقص عضو

افرادی که به دنبال تامین مستمری ثابت در آینده هستند.

بیمه بازنشستگی پرداخت مستمری از سن بازنشستگی

فوت

 از کارافتادگی

نقص عضو

بازنشستگی

کارمندانی که به دنبال مستمری ثابت در دوران بازنشستگی هستند.

بیمه عمر گروهی قابل صدور برای گروهی از افراد (مانند کارمندان یک شرکت) 

حق بیمه کمتر 

فوت

بیماری‌های خاص

نقص عضو

گروه‌هایی از افراد که به دنبال پوشش بیمه‌ای با هزینه‌ای کمتر هستند.

بیمه عمر مانده بدهکار پوشش بدهی در صورت فوت بیمه‌شده

فوت

افرادی که دارای وام یا بدهی هستند.

بیمه عمر سرمایه‌گذاری تمرکز بر روی سرمایه‌گذاری

امکان انتخاب نوع سرمایه‌گذاری

فوت

بیماری‌های خاص

نقص عضو

از کارافتادگی

بازنشستگی

سود سرمایه‌گذاری

فرادی که به دنبال رشد سرمایه و پوشش بیمه‌ای هستند.

 

 مزایای بیمه عمر به حدی است که آن را می‌توان یک سرمایه‌گذاری مطمئن در نظر گرفت. البته شباهت این مزیت‌ها با مزایای بیمه زنان خانه‌دار ممکن است که باعث شود تفاوت های بیمه عمر و بیمه زنان خانه دار کمتر از آنچه که واقعا هستند، دیده شوند که در واقع این طور نیست و این دو بیمه تفاوت‌های بنیادین دارند که در ادامه مطلب مورد بررسی قرار خواهند گرفت. به هر ترتیب بخشی از مزایای بیمه عمر را می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد؛

 تامین مالی در صورت فوت

این ویژگی بیمه عمر، خانواده بیمه‌گذار را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. به این ترتیب که در صورت فوت بیمه‌شده، شرکت بیمه موظف به پرداخت مبلغ بیمه‌نامه به ذینفعان است که این مبلغ می‌تواند برای تامین هزینه‌های زندگی، پرداخت بدهی‌ها و تامین آینده مالی خانواده هزینه شود.

همچنین با استفاده از بیمه عمر می‌توان از آینده مالی فرزندان اطمینان حاصل کرد و هزینه‌های تحصیل آن‌ها را پوشش داد.

پس‌انداز بلندمدت

یکی از مهم‌ترین مزایای بیمه عمر، استفاده از آن به عنوان یک پس‌انداز بلند مدت است. این پس‌انداز را می‌توان به عنوان یک سرمایه‌گذاری در نظر گرفت. به این شکل که با پرداخت حق بیمه، علاوه بر پوشش ریسک فوت، اندوخته‌ای ایجاد می‌شود که با گذشت زمان و کسب سود، افزایش پیدا می‌کند. 

همچنین می‌توان از بیمه عمر برای هدف‌گذاری مالی هم استفاده کرد؛ بیمه عمر به شما کمک می‌کند تا اهداف مالی بلندمدت خود مانند خرید خانه یا سفر را تحقق ببخشید. تامین مالی دوران بازنشستگی و داشتن یک درآمد ثابت هم از دیگر مزایای این بیمه برای برنامه‌ریزی مالی بلندمدت است.

پوشش‌های متنوع

مثل هر بیمه دیگری، بیمه عمر هم پوشش‌های تکمیلی متنوعی در اختیار بیمه‌گذاران قرار می‌دهد. این بیمه می‌تواند در کنار پوشش فوت، پوشش‌های دیگری مانند از کار افتادگی، بیماری‌های خاص، هزینه‌های پزشکی و غیره را نیز ارائه دهد.

 از دیگر مزیت پوشش‌های این بیمه این است که بیمه‌گذار می‌تواند بسته به نیاز و شرایط مالی خود پوشش‌های مختلفی را انتخاب کند.

مزایای مالیاتی

در پاسخ دادن به سوال بیمه عمر بهتر است یا بیمه زنان خانه دار؟ می‌توان مزایای مالیاتی هر دو بیمه را هم مقایسه کرد. در اینجا باید اشاره کنیم که در بسیاری از کشورها، حق بیمه پرداختی برای بیمه عمر از نظر مالیاتی معاف است. همچنین سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بیمه عمر نیز معمولاً مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود.

دریافت وام از اندوخته

در مواقع ضروری و در صورت نیاز به پول نقد، بیمه‌گذار می‌تواند از اندوخته بیمه عمر خود به عنوان پشتوانه مالی استفاده کرده و وام دریافت کند.

آرامش خاطر

نمی‌توان از بیمه عمر صحبت کرد و به آرامش خاطری که این بیمه به ارمغان می‌آورد، اشاره‌ای نکرد؛ با داشتن بیمه عمر، می‌توانید از آینده مالی خود و خانواده‌تان اطمینان خاطر داشته باشید.

نگاهی کلی به بیمه زنان خانه‌دار و ویژگی‌ها و مزایای آن

در بررسی تفاوت بیمه عمر با بیمه زنان خانه دار، نوبت به برشمردن ویژگی‌های بیمه زنان خانه‌دار می‌رسد. سازمان تامین اجتماعی در راستای حمایت از زنان خانه‌دار، طرح بیمه زنان خانه‌دار را در سال ۱۳۸۷ ارائه کرد. این طرح با هدف تأمین آینده مالی و رفاه زنان خانه‌داری که به صورت مستقیم در بازار کار فعالیت ندارند، طراحی و اجرا شده است.

این بیمه به زنان خانه‌دار این امکان را می‌دهد تا با پرداخت حق بیمه مشخص، از مزایایی همچون مستمری بازنشستگی، فوت، از کار افتادگی و برخی پوشش‌های تکمیلی بهره‌مند شوند. با این بیمه خانم‌های مجرد یا متاهل بین ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند از خدمات و پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. این بیمه پوشش‌های زیر را ارائه می‌کند؛

  • پوشش فوت: در صورت فوت بیمه‌شده، مبلغ مشخصی به عنوان سرمایه فوت به ذینفعان (معمولاً همسر یا فرزندان) پرداخت خواهد شد که می‌تواند برای تامین هزینه‌های زندگی، پرداخت بدهی‌ها و یا سرمایه‌گذاری استفاده شود.
  • پوشش از کارافتادگی: اگر فرد بیمه‌شده به دلیل بیماری یا حادثه‌ای از کار افتاده کامل و دائم شود، ماهانه مبلغی به عنوان مستمری برای تامین هزینه‌های زندگی و مراقبت‌های پزشکی به وی پرداخت می‌شود. 
  • پوشش نقص عضو: این بیمه در صورت بروز نقص عضو کامل یا جزئی در اثر حادثه یا بیماری، مبلغی را تحت عنوان غرامت برای جبران هزینه‌های درمان، خرید تجهیزات پزشکی و یا تغییر سبک زندگی به بیمه‌شده پرداخت می‌کند.
  • پوشش بیماری‌های خاص: در صورت ابتلای فرد بیمه شده به برخی بیماری‌های خاص مانند سرطان، سکته مغزی، پیوند عضو و موارد مشابه، هزینه‌های درمان، دارو و سایر هزینه‌های مرتبط با بیماری توسط بیمه پرداخت خواهد شد.

مزایای بیمه زنان خانه‌دار

این بیمه به دنبال توانمندسازی زنان خانه‌دار است و مزیت‌های بیشماری را در اختیار این قشر که ممکن است از نظر مالی آسیب‌پذیر باشند، قرار می‌دهد. در ادامه مزایای این بیمه را هم بررسی کرده‌ایم که می‌تواند شما را در پیدا کردن پاسخ سوال بیمه عمر یا بیمه زنان خانه دار؟ راهنمایی کند. 

تأمین آینده مالی

با داشتن این بیمه، فرد بیمه‌گذار می‌تواند تا حدی از آینده مالی خود و خانواده اطمینان حاصل کند. وی می‌تواند در دوران بازنشستگی از مستمری دریافتی استفاده کند. همچنین اگر وی فوت کند، بیمه مبلغی را تحت عنوان  و غرامت فوت به ذینفعان پرداخت می‌کند که می‌تواند به عنوان کمک هزینه برای خانواده باشد.

استقلال مالی

این بیمه به زنان خانه‌دار امکان می‌دهد تا بتوانند تا حدی وابستگی مالی خود را به دیگران کاهش دهند و در صورت بروز حوادث غیر منتظره، بدون وابستگی به دیگران زندگی خود را اداره کنند. به علاوه، این بیمه به زنان خانه‌دار قدرت تصمیم‌گیری مالی بیشتری می‌دهد و آن‌ها را از نظر مالی مستقل‌تر می‌کند.

همچنین با استفاده از این بیمه زنان خانه دار می‌توانند برای دریافت وام و سایر تسهیلات مالی اقدام کنند و نتیجه بهتری بگیرند.

 آرامش خاطر

مهم‌ترین کارکرد هر بیمه‌ای، ایجاد آرامش خاطر و کاهش نگرانی است. با داشتن بیمه، زنان خانه‌دار می‌توانند نگرانی کمتری نسبت به آینده داشته باشند و در کنار آن به امنیت مالی خانواده خود نیز کمک کنند. 

مزایای اجتماعی

یکی دیگر از مزیت‌های مهمی که این بیمه برای زنان به دنبال دارد، ایجاد اعتبار اجتماعی برای آن‌هاست. با داشتن بیمه زنان خانه دار، آن‌ها می‌توانند نشان‌ دهند که نسبت به آینده خود و خانواده‌ مسئولیت‌پذیر هستند. 

انعطاف‌پذیری

طرح‌های متنوعی که بیمه زنان خانه دار ارائه می‌کند، این امکان را به زنان می‌دهد فراهم می‌کند که پوشش‌های متنوع را متناسب با نیاز و بودجه خود انتخاب کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند در طول مدت بیمه، پوشش‌های جدیدی به بیمه خود اضافه کنند.

تفاوت بین بیمه عمر و بیمه زنان خانه‌دار

در اینجا به مهم‌ترین بخش این مقاله می‌رسیم؛ یعنی تفاوت بین بیمه عمر و بیمه زنان خانه‌دار. در بخش‌های قبلی به طور کامل به ویژگی‌ها و مزایای هر کدام از این دو بیمه پرداختیم و برای درک بهتر، تفاوت‌های این دو را در قالب جدول زیر بررسی می‌کنیم؛

بیمه عمر

بیمه زنان خانه‌دار

هدف اصلی تامین امنیت مالی خانواده در صورت فوت بیمه‌شده، سرمایه‌گذاری بلندمدت و پوشش‌های متنوع دیگر تامین امنیت مالی زنان خانه‌دار، پوشش هزینه‌های درمانی و بازنشستگی
پوشش‌ها فوت، از کارافتادگی، نقص عضو، بیماری‌های خاص، هزینه‌های پزشکی، سرمایه‌گذاری، بازنشستگی، پوشش‌های تکمیلی متنوع فوت، از کارافتادگی، نقص عضو، بیماری‌های خاص، هزینه‌های پزشکی، بازنشستگی، پوشش‌های تکمیلی محدودتر
انعطاف‌پذیری انعطاف‌پذیری بالا در انتخاب پوشش‌ها و مدت زمان بیمه انعطاف‌پذیری کمتر، پوشش‌های مشخص و تعریف شده
حق بیمه متناسب با پوشش‌ها و سن بیمه‌شده، می‌تواند ثابت یا متغیر باشد معمولاً به صورت درصد مشخصی از درآمد اعلامی محاسبه می‌شود
مدت زمان بیمه می‌تواند کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا بلندمدت باشد معمولاً بلندمدت است و تا سن بازنشستگی ادامه دارد
سرمایه‌گذاری امکان سرمایه‌گذاری بخشی از حق بیمه و دریافت سود وجود دارد ممکن است امکان سرمایه‌گذاری محدود باشد
ذینفعان هر فردی می‌تواند ذینفع بیمه عمر باشد معمولاً همسر یا فرزندان بیمه‌شده ذینفع هستند
افراد تحت پوشش تمامی افراد جامعه، بدون در نظر گرفتن جنسیت یا شغل زنان خانه‌دار که درآمد مستقیمی ندارند
مزایای دیگر امکان دریافت وام از اندوخته بیمه، پوشش‌های حقوقی، تخفیف‌های ویژه امکان دریافت مستمری بازنشستگی، پوشش‌های خاص برای زنان خانه‌دار، امکان استفاده از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی

بیمه عمر یا بیمه زنان خانه‌دار؟

پاسخ دادن به این پرسش ممکن چندان سر راست و دقیق نباشد؛ چرا که هر فرد با هر میزان درآمد و طبقه اجتماعی و اقتصادی خاص خود، دغدغه‌ها و اولویت‌های خود را دارد. همچنین هر دو این بیمه‌ها به منظور تامین امنیت مالی و توانمندسازی طراحی شده‌اند. اما در یک نگاه کلی به نظر می‌رسد که بیمه عمر با دارا بودن طرح‌های متنوع و تحت پوشش قرار دادن اقشار متنوع‌تری از جامعه، انتخاب بهتری باشد.

به هر روی اگر هر کدام از این بیمه‌ها را انتخاب کردید، در سایت بیمه‌ بازار می‌توانید شرایط بیمه‌های مختلف را به طور دقیق بررسی کنید و متناسب با شرایط و نیاز خود بهترین بیمه را خریداری کنید.

مقالات دیگر  همه چیز در مورد بیمه عمر
نظر یا پرسش خود را بنویسید