همه چیز درباره بیمه شخص ثالث کامیون

ضرورت بیمه شخص ثالث تنها مختص به خودرو‌های سواری نیست، بلکه دریافت آن برای کامیون و ماشین‌های سنگین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به عوامل موثر بر نرخ بیمه شخص ثالث در ماشین‌های سنگین بپردازیم. چنانچه قصد خرید و یا تمدید بیمه شخص ثالث کامیون را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خرید بیمه شخص ثالث

 انواع پوشش های بیمه شخص ثالث کامیون

بیمه ثالث برای کامیون خسارت‌های زیرا تحت پوشش قرار می‌دهد:

  • جبران خسارت‌های مالی در سوانح رانندگی
  • جبران خسارت جانی اعم از نقص عضو و فوت اشخاص

عوامل تاثیرگذار بر نرخ بیمه شخص ثالث کامیون‌

برخی عواملی که بر نرخ بیمه ثالث کامیون و تریلی تاثیر گذار هستند عبارت هستند از:

1. ظرفیت بار و سال ساخت کامیون

مشخصات خودرو اعم از نوع خودرو، مدل، سال ساخت و ظرفیت بار آن در مبلغ نهایی نرخ بیمه شخص ثالث تاثیر گذار خواهد بود. درواقع هرچه ظرفیت بار کامیون بیشتر باشد هزینه‌های پوشش بیمه نیز افزایش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است رانندگان خودرو‌های باری قدیمی به دلیل آنکه بیشتر در معرض خطرات تصادفات قرار دارند باید هزینه بیشتری بابت حق بیمه پرداخت نمایند.

2. نوع کاربری کامیون

نوع کاربری کامیون و باری که حمل می‌کند از دیگر عوامل تاثیر گذار بر نرخ حق بیمه شخص ثالث هستند. به طور مثال کامیون‌هایی که حاوی مواد منفجره هستند موظف به پرداخت 50 درصد حق بیمه اضافه‌تری هستند. همچنین خودرو‌های حاوی مواد سوخت نیز 25 درصد حق بیمه اضافه‌تر می‌پردازند. ماشین‌های راه‌سازی نیز باید 30 درصد حق بیمه بیشتری نسبت به ماشین‌های کشاورزی پرداخت نمایند.

مقالات دیگر  پنج نکته درباره بیمه شخص ثالث که بهتر است بدانید

3. پرداخت نکردن به موقع بیمه

رانندگانی که در موعد مقرر حق بیمه خود را پرداخت نکنند مشمول جریمه خواهند شد. مبلغ این جریمه برای تمام کامیون‌ها یکسان نیست و باتوجه به ظرفیت بار کامیون تعیین می‌شود. در صورتی که بیمه شخص ثالث به انقضا رسیده باشد، جریمه دیکرد به ازای هر روز  برای راننده محاسبه خواهد شد.

نرخ بیمه ثالث کامیون

قیمت بیمه شخص ثالث برای کامیون چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت بیمه شخص ثالث برای ماشین‌های سنگین بر اساس عواملی مانند حق بیمه پایه، کاربری خودرو، نوع خودرو و تخفیفات شرکت‌های بیمه تعیین می‌شود.

 جریمه دیکرد بیمه شخص ثالث کامیون در سال 1402

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای انواع کامیون‌ها به شرح جدول زیر است:

نوع وسیله نقلیه جریمه دیکرد
بارکش تا 1 تن 102290
بارکش بیش از 1 تن تا 3 تن 123161
بارکش بیش از 3 تن تا 5 تن 155893
بارکش 5 تا 10 تن 19737
بارکش 10 تا 20 تن 232433
بارکش‌های بیش از 20 تن 264323

 

مدت اعتبار بیمه شخص ثالث کامیون چقدر است؟

بیمه‌نامه شخص ثالث کامیون به درخواست راننده در بازه‌های زمانی 3 ماهه، 6 ماهه و 1 ساله صادر می‌شود. توجه داشته باشید هزینه حق بیمه کوتاه مدت کامیون از هزینه بیمه بلند مدت آن بیشتر است.

بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه کامیون

درصورتی که کامیون در زمان مقرر در پارکینگ پلیس باشد در این صورت جریمه تاخیر در پرداخت محاسبه نخواهد. همچنین در برخی مناسبت‌های مهم سال مانند ایام پیروزی انقلاب اسلامی نیز سازمان بیمه مرکزی جرایم دیرکرد بیمه شخص ثالث را می‌بخشد.

جریمه دیرکرد بیمه کامیون

خرید بیمه شخص ثالث کامیون با بیمه بازار

بیمه شخص ثالث در هنگام تصادف و سوانح رانندگی هزینه‌ها را به طور چشم‌گیری کاهش خواهد داد. شما می‌توانید از طریق سامانه بیمه بازار جهت استعلام قیمت و خرید بیمه شخص ثالث خودرو به صورت آنلاین اقدام نمایید. بیمه شخص ثالث شما تنها در بازه زمانی 20 دقیقه صادر خواهد شد. همچنین کارشناسان بیمه بازار در کلیه مراحل صدور تا خرید بیمه‌نامه در کنار شما خواهند بود.

نظر یا پرسش خود را بنویسید