صفر تا صد فرانشیز بیمه بدنه!

اگر  تجربه دریافت خسارت از شرکت بیمه را داشته باشید، ممکن است تاکنون اصطلاح فرانشیز بیمه به گوشتان خورده است. فرانشیز درواقع سهمی از خسارت است که پرداخت آن برعهده بیمه‌گذار است. اما فرانشیز بیمه بدنه چیست و چگونه می‌توان آن را از بیمه‌نامه حذف کرد؟ اگر قصد خرید و یا تمدید بیمه بدنه را دارید، در ادامه این پست با ما همراه باشید تا با سازوکار فرانشیز بیمه در بیمه بدنه آشنا شوید.

خرید بیمه بدنه

فرانشیز بیمه بدنه چیست؟

به‌طورکلی فرانشیز در تمام پوشش‌های بیمه درنظر گرفته می‌شود، اما در بیمه بدنه و بیمه تکمیلی نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند. فرانشیز بیمه درصدی از خسارت است که وظیفه پرداخت آن با شخص بیمه‌گذار است و شرکت بیمه در قبال آن مسئولیتی ندارد. میزان فرانشیز بیمه بدنه خودرو در قرارداد بین شرکت بیمه و بیمه‌گذار منعقد می‌شود.

فرانشیز بیمه در بیمه بدنه

انواع فرانشیز بیمه بدنه

فرانشیز بیمه بدنه ماشین به دو نوع درصدی و عددی محاسبه می‌شود. بیمه‌های بدنه خودرو به صورت پیش فرض دارای فرانشیز هستند و این میزان بسته به نوع خسارت، ترکیبی از عدد ثابت و درصد معینی از خسارت است.

فرانشیز در بیمه بدنه چگونه محاسبه می‌شود؟

میزان درصد فرانشیز بیمه شرکت‌ها بسته به عوامل گوناگون می‌تواند متفاوت باشد. فاکتور‌های موثر در محاسبه نرخ  فرانشیز بیمه بدنه عبارت هستند از:

  • تعداد دفعات خسارت
  • نوع خسارت
  • سابقه راننده
  • شرایط شرکت بیمه

فرانشیز بیمه بدنه چقدر است؟

1. حق فرانشیز در اثر آتش‌سوزی و انفجار

در خسارت‌های ناشی از حوادثی مانند آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار میزان فرانشیز بیمه بدنه 10 درصد است.

مقالات دیگر  تعیین خسارت خودرو و نکات مهمی که باید درنظر گرفت

2. میزان فرانشیز بر اساس سابقه گواهینامه رانندگی

یکی از عوامل موثر در تعیین فرانشیز بیمه بدنه خودرو، سابقه گواهینامه رانندگی است. در صورتی که بیمه‌گذار کمتر از 3 سال سابقه دریافت گواهینامه داشته باشد، در ازای هر خسارت 10 درصد به فرانشیز اضافه می‌شود. توصیه می‌کنیم برای آنکه در هنگام دریافت خسارت با چالش مواجه نشوید، قبل از تمدید و یا خرید بیمه بدنه خودرو، برای تمدید گواهینامه و استعلام از وضعیت ماشین خود اقدام نمایید.

3. فرانشیز بیمه در صورت از بین رفتن خودرو

درصورتی که در اثر تصادف خودرو از بین رفته باشد و کارشناس بیمه خودرو از بین رفتن آن را اعلام کرده باشد، 10 درصد فرانشیز برای این نوع تصادف لحاظ خواهد شد.                                         

خسارت ناشی از آتش‌سوزی و انفجار 10 درصد
فرانشیز در خسارت اول 10 درصد
فرانشیز در خسارت دوم 20 درصد
  فرانشیز در خسارت سوم 30 درصد
خسارت ناشی از پاشیده شدن مواد شیمیایی، رنگ و اسیدی 30 درصد
خسارت سرقت کلی 20 درصد
 خسارت ناشی از سرقت شکست شیشه 20 درصد
خسارت ناشی از بلایای طبیعی 10 درصد
خسارت مربوط به تصادفاتی که بیمه‌گذار مقصر نیست 10 درصد
تصادفاتی که کل خودرو از بین رفته باشد 10  درصد

نحوه حذف فرانشیز بیمه بدنه

برخی از شرکت‌های بیمه پوشش حذف فرانشیز بیمه بدنه را ارائه می‌کنند. چنانچه مایل به حذف فرانشیز از بیمه خود باشید می‌توانید این پوشش را به صورت جداگانه خریداری نمایید تا بتوانید در صورت بروز حادثه، کل مبلغ خسارت را از شرکت بیمه دریافت کنید. در حال حاضر این پوشش توسط شرکت بیمه ایران و آسیا ارائه می‌شود.

خرید بیمه بدنه با بیمه بازار

خرید بیمه بدنه، بر خلاف بیمه شخص ثالث اجباری نیست، اما برخورداری از آن هزینه خسارت‌های وارد شده به خودرود را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. شما می‌توانید در سامانه بیمه بازار ضمن استعلام و مقایسه قیمت‌ها، بیمه بدنه را از شرکت موردنظر خود به صورت آنلاین و بدون معطلی خریداری نمایید. کارشناسان بیمه بازار در کلیه مراحل صدور تا خرید بیمه‌نامه در کنار شما خواهند بود.

نظر یا پرسش خود را بنویسید