دیه ضربه مغزی در تصادف

وارد شدن ضربه به سر در تصادفات رانندگی می‌تواند عوارض سنگین و جبران‌ناپذیری مانند از دست دادن قدرت تکلم، فراموشی و یا حتی فلج شدن را با خود به همراه داشته باشد. اما پرداخت دیه ضربه مغزی در تصادف بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه این مطلب از مجله بیمه بازار با ما همراه باشید.

خرید بیمه شخص ثالث

دیه آسیب های ضربه به سر در قانون مجازات اسلامی

دیه ضربه به سر با شکستگی

ضربه به سر می‌تواند منجر به خون‌ریزی و مرگ مغزی شخص شود. در قانون مجازات اسلامی دیه آسیب ضربه به سر با شکستگی با عنوان‌های متفاوتی ذکر شده است. انواع دیه‌ آسیب‌های سر به شرح جدول زیر هستند: 

دیه هاشمه  این دیه به معنای ضربه‌ای است که منجر به شکستگی استخوان سر شود و شامل ده درصد از دیه کامل می‌شود. 

دیه منقله 

جراحتی است که جابه‌جا کردن آن با استخوان سر میسر نباشد. این دیه 15 درصد از دیه کامل را در بر می‌گیرد.
دیه مأمومه  این دیه به معنی زمانی است که آسیب به کیسه مغز برسد و مقدار آن یک سوم یا یک ثلث دیه کامل است.

دیه دامغه

در صورتی که شدت جراحت به گونه‌ای باشد که کیسه مغز را پاره کند، علاوه بر مامومه، جهت جراحت کیسه مغز نیز دیه دریافت خواهد شد.

دیه ضربه مغزی و کما

مطابق با ماده 709 مجازات اسلامی، در صورتی که ضربه به سر موجب کما رفتن و مرگ مغزی شخص دیه معادل دیه انسان کامل در نظر گرفته می‌شود. اما در صورتی که فرد هوشیاری خود را به دست آورد، مقصر باید به میزانی که فرد در کما بوده ارش پرداخت نماید.  
مقالات دیگر  عوامل موثر بر حق بیمه خودرو ؛ آیا حق بیمه با توجه به قیمت خودرو تعیین می‌شود؟

دیه ضربه به سر بدون شکستگی

در قانون مجازت اسلامی، موردی تحت عنوان دیه خونریزی مغزی بدون شکستگی وجود ندارد. دیه ضربه به سر می‌تواند شامل تورم، کبودی یا جراحت شود. 

   دیه حارصه در صورتی که ضربه سر تنها منجر به خراش شود و با خون‌ریزی همراه نباشد، مبلغ دیه معادل یک صدم دیه خواهد بود.
دیه دامیه  در صورتی که جراحت به گوشت وارد شود، دیه دو صدم دیه انسان خواهد بود.
 دیه متلاحمه اگر جراحت عمیق به استخوان نرسیده باشد، دیه متلاحمه و معادل سه صدم دیه انسان است.
 دیه سمحاق اگر ضربه به سر به پوست استخوان برسد، دیه معادل چهار صدم دیه انسان است.
دیه موضحه  اگر جراحت باعث آشکار شدن استخوان پوست سر شود، دیه معادل پنج صدم دیه انسان خواهد بود. 

 

محاسبه دیه ضربه به سر 

محاسبه دیه ضربه مغزی در تصادف بسته به نوع جراحت و شدت آن می‌تواند متفاوت باشد. هزینه دیه ضربه مغزی در تصادف طبق گزارش پزشکی قانونی و بنده‌های ماده 709 قانون مجازات اسلامی تعیین خواهد شد. 

مبلغ دیه ضربه مغزی در تصادف در سال 1402

مبلغ دیه خونریزی مغزی سال 1402 طبق نظر قوه قضاییه و پزشکی قانونی تعیین خواهد شد. همچنین دیه انسان کامل نیز در جبران خسارات بیمه شخص ثالث تاثیرگذار خواهد بود. نرخ دیه کامل انسان در سال 1402 در ماه‌های غیرحرام معادل 900 میلیون و در ماه‌های حرام معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان است. 

دیه ضربه مغزی در تصادف

تعهدات بیمه شخص ثالث برای دیه ضربه مغزی در تصادف

بیمه شخص ثالث هزینه خسارت وارد شده در حوادث رانندگی را پرداخت خواهد کرد و این هزینه‌ها شامل خسارات ضربه به سر و خون‌ریزی مغزی نیز خواهد شد. سقف بیمه شخص ثالث بسته به نوع پوشش‌های دریافت شده توسط بیمه‌گذار می‌تواند متفاوت باشد. راننده مقصر می‌تواند از پوشش‌های این بیمه برای پرداخت هزینه‌های شخص آسیب‌دیده استفاده نماید. 

مقالات دیگر  در برخورد خودرو با اشیا ثابت پرداخت خسارت چگونه است؟

جمع‌بندی

ضربه ناحیه سر در تصادفات رانندگی می‌تواند عواقب شدیدی برای شخص آسیب‌دیده در پی داشته باشد.، بیمه شخص ثالث یکی از انواع بیمه‌های اجباری است که هزینه خسارات رانندگی از جمله خون‌ریزی مغزی و ضربه به سر را پوشش می‌دهد. شما می‌توانید جهت خرید بیمه شخص ثالث با مراجعه به سامانه بیمه بازار، ضمن مقایسه قیمت‌ها، بیمه‌نامه خود را به صورت آنلاین و بدون معطلی خریداری نمایید. کارشناسان بیمه‌ بازار در کلیه مراحل خریدی تا صدور بیمه درکنار شما خواهند بود.

نظر یا پرسش خود را بنویسید