عواقب گرفتن بیمه بیکاری

امنیت شغلی برای تمامی کارکنان اهمیت زیادی دارد و بسیاری نگران روزی هستند که قرارداد آن‌ها به پایان برسد یا از کار خود اخراج شوند. در این شرایط، بیمه بیکاری می‌تواند ضررهای ناشی از دست دادن کار را جبران کند و امکان تأمین مخارج را فراهم سازد. البته پیش از اینکه به اقدام برای دریافت بیمه بیکاری بپردازید، خوب است با عواقب گرفتن بیمه بیکاری برای بازنشستگی و سوابق بیمه آشنا شوید و مزایا و معایب آن را بشناسید.

خرید بیمه عمر

بیمه بیکاری چیست؟

بیمه بیکاری به افرادی که مشغول به کار نیستند تعلق می‌گیرد، اما برای دریافت آن باید شرایط خاصی داشته باشید. در واقع اگر فرد به خواست و تصمیم شخصی دیگر یا بلایای طبیعی بیکار شود، می‌تواند بیمه بیکاری دریافت کند. اگر فرد داوطلبانه کار خود را ترک کند یا با دلایل منطقی از کار اخراج شود، مشمول دریافت این بیمه نخواهد بود.
پس از دست دادن کار، متقاضیان ۳۰ روز فرصت دارند درخواست خود را برای گرفتن بیمه بیکاری ثبت کنند. البته صلاحیت افراد برای دریافت بیمه بیکاری توسط کارشناسان اداره کار و سازمان تأمین اجتماعی مشخص می‌شود. مبلغ پرداختی این بیمه نیز به توجه به عوامل مختلف محاسبه می‌شود، اما به طور کلی ۵۵% درآمد شغل قبلی فرد است.

عواقب گرفتن بیمه بیکاری

وقتی کار خود را از دست می‌دهید، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های شما تأمین مخارج زندگی‌تان خواهد بود، اما بعضی افراد نگرانی بیشتری درباره عواقب گرفتن بیمه بیکاری دارند و به همین دلیل متقاضی دریافت این بیمه نیستند.  دلیل این نگرانی این است که مبلغی که بیمه  پردخت می‌کند بر مستمری و حقوق بازنشستگی آن‌ها تأثیر بگذارد، اما برای همه افراد این طور نیست. در واقع بیشتر افراد می‌توانند بدون دغدغه عواقب منفی این بیمه را دریافت کنند.

مقالات دیگر  همه‌چیز در مورد بیمه اجباری و بیمه خویش‌فرمای تامین اجتماعی!

یکی از معدود معایب گرفتن بیمه بیکاری، عدم دریافت عیدی و پاداش است. همچنین خوب است بدانید که افراد بیمه شده باید حین دریافت هزینه از بیمه بیکاری، در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که از طرف اداره کار و امور اجتماعی برگزار می‌شوند شرکت کنند و گواهی این دوره‌ها را دو بار در ماه به شعب تأمین اجتماعی ارائه دهند.

بیمه بیکاری

عواقب گرفتن بیمه بیکاری برای بازنشستگی

بیمه بیکاری تأثیری بر سابقه بیمه برای بازنشستگی نخواهد داشت و زمانی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنید نیز در سابقه بیمه شما منظور خواهد شد. اما همانطور که ممکن است بدانید، حقوق بازنشستگی شما بر اساس میانگین حقوق ۲ سال آخر پیش از بازنشستگی محاسبه می‌شود. اگر در این ۲ سال از بیمه بیکاری استفاده کنید، مبلغ دریافتی از این بیمه در محاسبه حقوق بازنشستگی شما نقش خواهد داشت و می‌تواند تأثیر منفی قابل‌توجهی بر آن داشته باشد. بر این اساس، افرادی که ۲ سال با بازنشستگی فاصله دارند و حقوق آن‌ها بالاتر از حقوق بیمه بیکاری است نباید از بیمه بیکاری استفاده کنند.

مزایای گرفتن بیمه بیکاری

بیمه بیکاری می‌تواند تأثیر مثبتی بر سوابق بازنشستگی شما داشته باشد. اگر حین اشتغال حداقل حقوق قانون کار را دریافت می‌کنید و سنوات بیمه شما برای بازنشستگی تکمیل شده است، می‌توانید سابقه بیمه خود را با دریافت بیمه بیکاری افزایش دهید و با افزایش سابقه به بیشتر از ۳۰ سال، در نهایت حقوق بازنشستگی بیشتری دریافت کنید.

تا کی می‌توانیم از بیمه بیکاری استفاده کنیم؟

حالا که عواقب دریافت این بیمه را می‌دانید و پذیرفته‌اید، خوب است با مدت زمانی که امکان دریافت آن را دارید آشنا شوید. مدت زمانی که می‌توانید از این بیمه برای تأمین مخارج زندگی خود استفاده کنید، به حق بیمه پرداختی بستگی دارد و برای افراد مجرد و متأهل نیز متفاوت است. به طور کلی، مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به این صورت است:

  • با ۶ تا ۲۴ ماه سابقه بیمه، پرداخت ۶ ماه مقرری به افراد مجرد و ۱۲ ماه مقرری به افراد متأهل و متکفل؛
  • با ۲۵ تا ۱۲۰ ماه سابقه بیمه، پرداخت ۱۲ ماه مقرری به افراد مجرد و ۱۸ ماه مقرری به افراد متأهل و متکفل؛
  • با ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه سابقه بیمه، پرداخت ۱۸ ماه مقرری به افراد مجرد و ۲۶ ماه مقرری به افراد متأهل و متکفل؛
  • با ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه سابقه بیمه، پرداخت ۲۶ ماه مقرری به افراد مجرد و ۳۶ ماه مقرری به افراد متأهل و متکفل؛
  • با بیشتر از ۲۴۱ ماه سابقه بیمه، پرداخت ۳۶ ماه مقرری به افراد مجرد و ۵۰ ماه مقرری به افراد متأهل و متکفل.
مقالات دیگر  جدول کامل حقوق و مزایا در سال جدید چگونه است؟

البته در صورت اشتغال مجدد، شرکت نکردن در دوره‌های کارآموزی، خودداری از پذیرش شغل یا امکان استفاده از مستمری از کار افتادگی، مقرری بیمه بیکاری شما قطع خواهد شد.

سخن پایانی

اگر شغل خود را ناخواسته از دست داده‌اید، بیمه بیکاری می‌تواند کمک قابل‌توجهی در پرداخت هزینه‌های زندگی ارائه کند، اما در نظر گرفتن عواقب این بیمه نیز اهمیت زیادی دارد. برای بیشتر بیمه‌گذاران، گرفتن بیمه بیکاری هیچ عواقب منفی و نامناسبی ندارد و حتی برای بازنشستگی بخشی از سوابق بیمه آن‌ها محسوب می‌شود. البته عدم دریافت عیدی و پاداش و الزام به شرکت در دوره‌های کاراموزی می‌تواند از معایب این بیمه باشد. همچنین اگر کمتر از ۲ سال با بازنشستگی فاصله دارید، ممکن است استفاده از بیمه بیکاری به سود شما نباشد، زیرا مبلغ مقرری ماهانه آن (که تنها ۵۵% از حقوق عادی شماست) در تعیین حقوق بازنشستگی شما نقش خواهد داشت.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

2 نظر
  1. افشین نصری

    سابقه تمام چهار ماه اخر سال

  2. حسین

    آیا می‌شود از گرفتن وام از روی بیمه نامه استفاده کرد ؟مبلغ وام چقدر اشت؟