نمره منفی گواهینامه چیست؟

طبق قوانین پلیس راهنمایی و رانندگی، رانندگانی که بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی و بی‌محبا رانندگی می‌کنند، پیام ثبت امتیاز منفی در گواهینامه خود را دریافت خواهند کرد. اما حذف این امتیاز منفی چه شرایطی دارد؟ در ادامه این مطلب هر آنچه باید درباره نمره منفی گواهینامه، روش‌های استعلام و حذف آن بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد. 

خرید بیمه شخص ثالث

نمره منفی گواهینامه چیست؟

نمره منفی گواهینامه نوعی جریمه غیر نقدی است که در قالب امتیاز منفی در گواهینامه رانندگان متخلف ثبت می‌شود. این جریمه برای رانندگانی که نسبت به پرداخت جریمه بی‌تفاوت هستند مانند یک اهرم فشار عمل می‌کند تا نسبت به قوانین احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند. چنانچه دریافت نمره منفی برای چندین بار تکرار شود، گواهینامه راننده باطل می‌شود و فرد موظف است مبلغی را برای استرداد گواهینامه خود بپردازد. 

روش‌های استعلام نمره منفی گواهینامه   

برای استعلام نمره منفی گواهینامه روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی هریک می‌پردازیم:

1. استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق سامانه راهور 

رانندگان می‌توانند برای مطلع شدن از وضعیت امتیاز گواهینامه خود به سامانه راهور مراجعه نمایند و از طریق بخش خدمات الکترونیک و وارد کردن شماره گواهینامه خود، برای دریافت استعلام اقدام نمایند. 

2. استعلام از طریق شماره گواهینامه

افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند، می‌توانند از طریق ارسال شماره گواهینامه به 1101202020 از نمره خود استعلام دریافت نمایند.  

3. استعلام نمره منفی از طریق اپلیکیشن پلیس من 

یکی دیگر از روش‌های دریافت استعلام نمره منفی گواهینامه، استفاده از اپلیکیشن پلیس من است. رانندگان می‌توانند در ازای پرداخت هزینه، برای دریافت استعلام اقدام نمایند.

مقالات دیگر  چگونه خلافی خودرو را قسطی پرداخت کنیم؟

سقف نمره منفی گواهینامه

امتیاز منفی بسته به تعداد خطا و تاثیر آن در تصادفات رانندگی لحاظ می‌شود. طبق قانون، هر راننده در مجموع 30 نمره منفی دریافت خواهد کرد و پس از 30 نمره، او به مدت 3 ماه ضبط خواهد شد. در صورتی که راننده بعد از دریافت گواهینامه باز هم مرتکب تخلف شد، 25 امتیاز منفی دیگر لحاظ خواهد شد و گواهینامه او به مدت 6 ماه ضبط می‌شود. 

سقف نمره منفی گواهینامه

نمره منفی گواهینامه چگونه پاک میشود؟

چنانچه رانندگان به مدت 6 ماه از آخرین تخلف منجر به نمره منفی و به مدت یکسال مرتکب هیچ تخلف رانندگی نشوند، کلیه امتیاز‌های منفی ناشی از تخلفات رانندگی حذف خواهد شد و تخلف بعدی به عنوان نخستین تخلف محسوب خواهد شد.   

اعتراض به جریمه نمره منفی گواهینامه

رانندگان می‌توانند با مراجعه به واحد اجراییات تخلف و تکمیل فرم‌های مربوطه، شکایت خود را اعتراض خود را نسبت به نمره منفی رانندگی خود ارائه نمایند. کارشناسان پس از بررسی مدارک ارائه شده، رای خود را صادر خواهند کرد.

مدارک اعتراض به امتیاز منفی گواهینامه      

مدارک اعتراض به جرایم امتیاز منفی گواهینامه عبارت هستند از:

  • اصل گواهینامه
  • کارت مالکیت خودرو
  • فرم اعتراض 

امتیاز منفی گواهینامه

جدول امتیاز منفی رانندگی 

عنوان تخلف در رانندگی 

 امتیاز منفی

وسایل نقلیه عمومی و سنگین وسایل نقلیه شخصی
عبور از سرعت مجاز  15 10
انجام حرکات نمایشی ( دور زدن درجا، حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ) 10 8
سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه 10 5
عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی 10 5
حرکت به طور مارپیچ 5 3
حرکت با دنده عقب در بزرگراه 7 5
رانندگی در حالت مستی 20 10
تجاوز از سرعت مجاز ( بیش از 30 تا 50 کیلومتر) 10 5
عبور از محل ممنوع 6 4
تجاوز به چپ از محور راه   9 5
عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو 7 6
عدم رعایت حق تقدم 6 4
دور زدن در محل ممنوع 5 3
استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی با سرعت بالای 60 کیلومتر  5 3
رانندگی با وسایل عمومی بیش از زمان مجاز  7
عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه ( استفاده از عینک، سمعک و…) 7 3
عدم رعایت مقررات حمل بار 8 5
عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک 8 8
عدم توجه به فرمان ایست یا عبور محصلین و پلیس مدرسه  5 3
مقالات دیگر  دو سال بیمه خودرو رایگان؛ پیشنهاد وسوسه‌انگیز به خریداران خودرو

 

تاثیر امتیاز منفی گواهینامه بر نرخ بیمه شخص ثالث

طبق ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث، به ازای هر نمره منفی در زمان خرید بیمه‌نامه، یک درصد تا حداکثر 30 درصد به حق بیمه پایه اضافه خواهد شد. در واقع اگر شخصی 30 نمره منفی داشته باشد، در زمان تمدید بیمه‌نامه، 30 درصد به حق بیمه پایه اضافه خواهد شد. (برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله نکته‌های مهم بیمه ثالث و بیمه بدنه که اغلب نمی‌دانیم را مطالعه کنید.) 

برخورداری از بیمه شخص ثالث برای تمام رانندگان وسایل نقلیه اجباری است. شما می‌‌توانید با مراجعه به سایت بیمه بازار، با استعلام قیمت شرکت‌های بیمه، این بیمه‌نامه را بدون نیاز به مراجعه حضوری و به صورت آنلاین خریداری نمایید. 

جمع‌بندی

 امتیاز منفی گواهینامه نوعی جریمه غیرنقدی است که در گواهینامه رانندگان متخلف ثبت می‌شود. در این مقاله از مجله بیمه بازار به بررسی هرآنچه باید درباره استعلام، حذف و نحوه اعتراض به امتیاز منفی گواهینامه بدانید پرداختیم. فراموش نکنید برای خرید انواع بیمه ماشین مانند بیمه بدنه خودرو و بیمه شخص ثالث، کارشناسان بیمه بازار از مرحله خرید تا صدور بیمه‌نامه در کنار شما خواهند بود. چنانچه تجربه‌ای در ارتباط با این مقاله دارید در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.   

همچنین بخوانید: 

دیه ضربه مغزی در تصادف

آشنایی با بیمه حوادث راننده، شرایط دریافت و پوشش‌های آن

نظر یا پرسش خود را بنویسید