نکته‌های مهم بیمه ثالث و بیمه بدنه که اغلب نمی‌دانیم

ماشین خریدن یک خرج دارد و ماشین را سالم و سرپا نگه داشتن یک خرج دیگر! خرید بیمه ثالث و خرید بیمه بدنه از مهمترین هزینه‌هایی است که باید بعد از سند زدن ماشین هر چه سریع‌تر آن را بپردازیم. بیمه ثالث برای محافظت از فردی است که به خاطر ماشین ما دچار خسارت شده و بیمه بدنه برای محافظت از خود ماشین است. مهم این است که هر دوی این بیمه‌ها باید با آگاهی و مطالعه کامل خریداری شوند تا در وقت نیاز، کمک‌شان موثر و مفید باشد. اما چه نکته‌هایی درباره این دو بیمه وجود دارد که لازم است حتما بدانیم؟

خرید بیمه بدنه

بیمه بدنه

برخی نکاتی که برای استفاده از بیمه بدنه باید بدانید به شرح زیر هستند:

1. پوشش اضافی را جدی بگیریم

با خرید پوشش اصلی بیمه بدنه تنها خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار، سرقت کلی، واژگونی و سقوط و برخورد با جسم ثابت و متحرک را تحت پوشش قرار می‌دهیم. اما حوادثی که ماشین را تهدید می‌کند بیشتر از این حرف‌هاست. عاقلانه این است که با پرداخت حق بیمه بیشتر، پوشش‌های اضافی بیمه بدنه را تهیه کنیم تا خیال‌مان از هر بابتی راحت باشد.

مهم‌ترین پوشش اضافه، پوشش نوسانات قیمت بازار است. معیار حق بیمه بدنه، قیمت ماشین است. ممکن است در زمان خرید قیمت ماشین‌ ما یک چیز باشد و جبران خسارت بر اساس همان محاسبه می‌شود. اما در زمان وقوع حادثه قیمت ماشین ما که سرمایه ماست؛ ممکن است چند برابر شده‌باشد. به دنبال تهیه این پوشش، شرکت بیمه متعهد می‌شود تا خسارت را بر مبنای قیمت روز ماشین و قطعات آن پرداخت کند.

مقالات دیگر  بهترین بیمه بدنه خودرو را کدام شرکت ارائه می‌دهد؟

2. بدون گواهینامه پشت فرمان ننشینیم

اگر حادثه وقتی اتفاق بیافتد که راننده، گواهینامه رانندگی نداشته باشد، یا گواهینامه‌اش باطل شده باشد؛ بیمه شخص ثالث تحت هر شرایطی خسارت را جبران می‌کند. اما برخلاف آن، بیمه بدنه در چنین حالتی مسئولیتی قبول نمی‌کند و خسارتی پرداخته نمی‌شود.

در حالتی دیگر، اگر هنگام وقوع حادثه، گواهینامه راننده با وسیله نقلیه هماهنگ نباشد؛ در این حالت هم بیمه بدنه زیر بار پرداخت هیچ خسارتی نمی‌رود. مثلا اگر راننده‌ای با گواهینامه لیفتراک پشت فرمان خودروی سواری بنشیند و دچار حادثه شود؛ شرکت بیمه، هیچ کدام از خسارت‌های وارد شده را جبران نمی‌کند.

3. استفاده از تخفیف بیمه ثالث

بیمه بدنه همانند بیمه ثالث، امتیاز استفاده از تخفیف عدم خسارت دارد. اما تخفیف بیمه ثالث این امتیاز را دارد که می‌توانیم از آن برای بیمه بدنه هم استفاده کنیم. شرطش این است که بیمه بدنه را از همان شرکتی بخریم که بیمه‌نامه ثالث ماشین‌مان را صادر کرده‌باشد.

در این صورت می‌توانیم از تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث برای خرید بیمه بدنه هم استفاده کنیم. این میزان تخفیف بر اساس تعداد سال‌های عدم خسارت بیمه شخص ثالث است و شرایط استفاده از آن در هر شرکتی فرق می‌کند.

شرط‌های انتقال بیمه بدنه به شخصی دیگر 

بر اساس قانون جدید، تخفیف بیمه شخص ثالث راننده محور است و می‌توان آن را به ماشین جدید یا اعضای درجه یک خانواده انتقال داد. اما بیمه بدنه از چنین امتیازی محروم است. چرا که تخفیف‌های بیمه بدنه «مختص بیمه‌گذار (راننده) تعریف شده‌است.» به همین خاطر بعد از خرید، مالک جدید ماشین باید هر چه سریعتر «الحاقیه تغییر ذینفع» را  به نام خودش تهیه کند. در چنین صورتی می‌تواند از مزایای بیمه بدنه متعلق به خودرو استفاده کند.

 

نکته بیمه ثالث و بدنه

بیمه شخص ثالث

۱- زودتر برای تمدید بیمه شخص ثالث اقدام کنیم

اعتبار بیمه شخص ثالث از ساعت دوازده بامداد فردای خرید بیمه شروع می‌شود و تا دوازده بامداد روز سر رسید اعتبار دارد. مثلا اگر اعتبار بیمه‌نامه‌ تا روز دوشنبه باشد و ما در هر ساعتی از دوشنبه بیمه ثالث را تمدید کنیم؛ این اعتبار از دوازده بامداد سه‌شنبه فعال می‌شود. در صورتی که قبل از شروع روز سه‌شنبه حادثه‌ای اتفاق بیافتد، راننده بدون بیمه شخص ثالث شناخته می‌شود. بنابراین، تمامی خسارت را باید از جیب پرداخت کند. بهترین راه این است که یک هفته تا ۱۰ روز قبل از پایان سررسید برای تمدید بیمه ثالث اقدام کنیم. برای اینکه همیشه گوش به زنگ باشیم می‌توانیم از امکان ثبت یادآوری تمدید بیمه ثالث در بیمه‌بازار استفاده کنیم.

مقالات دیگر  گزارش تفصیلی مرکز پرداخت خسارت بیمه ایران

۲- صحت بیمه‌نامه ثالث را حتما چک کنیم

برای فهمیدن اصالت بیمه‌نامه شخص ثالث دو راه وجود دارد:

  • اولین راه، از طریق پیامک است. بعد از خرید بیمه ثالث پیامکی برای بیمه‌گذار صادر می‌شود که حاوی کد یکتا و لینک مربوط به پرینت بیمه‌نامه است.

در صورتی که بیمه از شرکت معتبری خریداری نشده باشد؛ کد یکتایی به خریدار تعلق نمی‌گیرد. یعنی اینکه فرآیند خرید بیمه انجام نشده‌است.

  • دومین راه از طریق استعلام کد یکتا در سنهاب است.

هر بیمه‌ای بعد از خرید در سامانه استعلام بیمه‌نامه شخص ثالث سنهاب بیمه مرکزی ثبت می‌شود. می‌توانیم بعد از خرید بیمه، وارد سنهاب شویم و با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، علاوه بر کد یکتا اطلاعات مربوط به خودرو، سابقه بیمه‌نامه‌های قبلی، سابقه خسارت‌های مربوط به حوادث و میزان تخفیف‌های مربوط به بیمه شخص ثالث را هم ببینیم.

 3- تهیه بیمه کارت سبز  

بیمه شخص ثالث تنها در داخل مرزها ملزم به پرداخت خسارت است. اگر بخواهیم با ماشین‌مان به خارج از مرزها سفر کنیم می‌توانیم بیمه‌نامه شخص ثالث بین‌المللی با بیمه کارت سبز تهیه کنیم. این بیمه مخصوص رانندگانی است که برای مدت زمانی کوتاه در کشورهای عضو سیستم کارت سبز رفت‌وآمد می‌کنند. در حال حاضر ۵۰ کشور عضو این سیستم هستند. ترکیه، آذربایجان، روسیه، اکراین، عراق، مجارستان و اکثر کشورهای اروپایی در لیست کشورهای عضو حضور دارند.

بعد از فروش ماشین چطور تخفیف‌های بیمه ثالث‌مان را حفظ کنیم؟

برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث باید حتما ماشین را فروخته باشیم. اگر بعد از فروش تا خرید خودروی بعدی ماشین یک فاصله زمانی قابل توجه وجود داشته باشد؛ می‌توانیم به دفتر شرکت بیمه مراجعه و « گواهی تخفیف سنوات بیمه شخص ثالث» را بگیریم.

البته شرط انتقال به ماشین جدید این است که خودرو صفر کیلومتر نباشد. چرا که ماشین‌های صفر کیلومتر در کارخانه بیمه می‌شوند و برای انتقال تخفیف باید تا سررسید بیمه کارخانه صبر کنیم.

مقالات دیگر  دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث

جمع‌بندی

در سامانه بیمه‌ بازار شرایط راحتی برای خرید و تمدید بیمه شخص ثالث و بدنه مهیا شده‌است. کافی است به لینک‌های مورد نظر خود سر بزنید با مطالعه و مقایسه خریدی را انجام بدهید که مورد نیاز و متناسب با شرایط‌تان است. در ضمن، می‌توانید از تخفیف‌های همیشگی موجود در سایت استفاده کنید و هرگونه سوالی را با پشتیبانی در میان بگذارید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید