آیا بیمه بدنه کامپیوتر خودرو (ECU) را تحت پوشش قرار می‌دهد؟

در دنیای امروز، واحد کنترل الکترونیکی خودرو (ECU) به عنوان یک قطعه حیاتی در هر ماشینی شناخته می‌شود. مهم‌ترین وظیفه این قطعه مدیریت و هماهنگی عملکرد موتور یا سیستم امنیتی خودرو است. به همین دلیل وجود این قطعه نقش مهمی در هر خودرویی دارد. اگر این قطعه دچار خرابی شود یا توسط سارقین دزدیده شود، هزینه بالایی بر دوش راننده گذاشته می‌شود.

یکی از سوالاتی که این روزها برای مالکان خودرو پیش می‌آید، این است که آیا بیمه بدنه کامپیوتر خودرو (ECU) را تحت پوشش خود قرار می‌دهد؟ آیا شرایط خاصی برای استفاده از بیمه بدنه وجود دارد؟ آیا برای استفاده از این پوشش نیاز به پرداخت هزینه اضافی است؟ برای یافتن پاسخ این سوالات و کسب اطلاعات بیشتر درباره پوشش بیمه بدنه برای کامپیوتر خودرو، با ما همراه باشید.

خرید بیمه بدنه

کامپیوتر ECU خودرو چیست؟

ECU مخفف کلمه  Electronic Control Unit یا واحد کنترل الکترونیکی است و به عنوان یکی از قطعات مهم ماشین‌های انژکتوری شناخته می‌شود. وظیفه اصلی این قطعه کنترل اطلاعات ورودی، مدیریت سیستم و بهبود علمکرد کلی قسمت‌های مختلف ماشین است.

این قطعه به کمک سنسور و داده ها، اطلاعات زیادی در مورد قطعات مختلف ماشین مثل موتور، سیستم تزریق سوخت، کنترل آلایندگی و …  را به دست می‌آورد، آنها را پردازش می‌کند و در نهایت راهکاری برای تنظیم و بهینه‌سازی بخش‌های مختلف ماشین ارائه می‌دهد. این اطلاعات کمک می‌کند تا ماشین عملکرد بهتری را داشته باشد.

اهمیت وجود ECU در ماشین

اصلی‌ترین اهمیت وجود قطعه کامپیوتر خودرو یا ECU بهبود عملکرد ماشین، کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت موتور است. هم‌چنین به عیب‌یابی ماشین نیز کمک بزرگی می‌کند. در نتیجه در صورت عدم تعمیر یا تعویض آن با مشکلاتی مثل موارد زیر روبه‌رو می‌شوید.

  • خراب شدن چراغ چک
  • خرابی پمپ بنزین ماشین
  • ایجاد مشکل در پدال برقی گاز
  • وصل نشدن دیاگ به ECU
  • ایجاد مشکل در سنسور موتور ماشین یا روشن شدن آن
مقالات دیگر  بیمه مسئولیت چیست؟ مشاوره و خرید انواع بیمه مسئولیت

کدام شرکت‌ها پوشش بیمه بدنه کامپیوتر خودرو را دارند؟

اکثر شرکت‌های بیمه پوشش اضافی سرقت درجای قطعات خودرو را دارند و می‌توانید از آن استفاده کنید. در ادامه جزئیات بیشتری در مورد بیمه‌گران در اختیارتان قرار می‌دهیم.

نام شرکت بیمه پرداخت خسارت   توضیحات  
بیمه رازی ۳٪ ارزش قطعه یعنی سقف ۳ میلیون تومان
بیمه پاسارگاد طرح یک: سقف خسارت سرقت ۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان

طرح دو: سقف خسارت تا ۳میلیون تومان

 

دارای ۳ طرح متفاوت:

طرح اول: برای خودروهایی با ارزش کمتر از ۳۰ میلیون تومان.

طرح سوم: برای خودروهایی با ارزش بالای ۱۰۰ میلیون تومان

 

بیمه آسیا ۵٪ ارزش خودرو تا سقف ۳ میلیون تومان
بیمه بدنه ایران ۲۵٪ ارزش ماشین تا سقف ۳ میلیون تومان
بیمه بدنه البرز تا ۵۰٪ ارزش قطعه

 

شرایط پوشش بیمه بدنه کامپیوتر خودرو ECU

شرایط خاصی برای استفاده از پوشش بیمه بدنه کامپیوتر ماشین وجود ندارد؛ تنها نکته مهم اینجا است که برای جبران خسارت باید پوشش سرقت درجای قطعات خودرو را انتخاب کنید. هم‌چنین برخی از افراد فکر می‌کنند دریافت خسارت کامپیوتر ماشین نیز مثل سرقت باتری و لاستیک بدون ارائه فاکتور غیرممکن است. در حالی که اینطور نیست. قطعه کامپیوتر جزء قطعات فابریک ماشین به شمار می‌روند و شما برای جبران خسارت دزدی این قطعه نیازی به ارائه فاکتور ندارید.

توجه داشته باشید که برخی از بیمه‌نامه‌ها پوشش اضافی ECU را ندارند یا شرایط خاصی برای استفاده از آن در نظر می‌گیرند. در ادامه اشاره کوتاهی به آن می‌کنیم.

  • برخی از بیمه‌نامه‌ها پوشش ECU را تنها در داخل کشور ارائه می‌دهند؛ در نتیجه امکان استفاده از آن در خارج از کشور وجود ندارد؛
  • اگر کامپیوتر خودرو بر اثر نوسانات برق یا آب آسیب ببیند، بسیاری از شرکت‌های بیمه آن را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهند؛
  • در برخی از شرکت‌ها سن خودرو مهم است. در نتیجه اگر خودرو قدیمی است، امکان استفاده از پوشش ECU وجود ندارد.

چگونه از پوشش بیمه بدنه کامپیوتر خودرو استفاده کنیم؟

همانطور که می‌دانید بیمه بدنه دارای پوشش اصلی و فرعی است. پوشش بیمه بدنه کامپیوتر خودرو جزء پوشش اضافی بیمه قرار دارد. برای اینکه بتوانید خسارت ناشی از سرقت این قطعه را جبران کنید، باید از پوشش سرقت درجای قطعات ماشین استفاده کنید؛ چون در بیمه بدنه ECU و خسارت ناشی از سرقت باتری، ضبط، کامپیوتر و … تا سقف مشخص پرداخت می‌شوند.

بیمه بازار راهکاری برای خرید بیمه بدنه کامپیوتر خودرو ECU

سامانه بیمه بازار امکان استعلام و خرید بیمه بدنه کامپیوتر خودرو ECU را فراهم کرده است. اگر می‌خواهید کامپیوتر ماشین را تحت پوشش بیمه قرار دهید، باید بیمه بدنه تهیه کنید. توجه داشته باشید که حتما پوشش سرقت درجای قطعات خودرو را داشته باشد. در غیر این صورت پرداخت کل خسارت به عهده شما خواهد بود. برای انجام مراحل خرید بیمه بدنه به لیست زیر نگاهی بیندازید.

  • وارد سایت بیمه بازار شوید؛
  • بیمه بدنه را انتخاب کنید؛
  • کد ملی و شماره پلاک خودروی خود را وارد کنید؛
  • در صورت عدم دسترسی به کد ملی مالک، مشخصات خودرو را وارد کنید؛
  • سپس لیست شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه بدنه به شما نمایش داده می‌شود؛
  • جزئیات و پوشش‌های بیمه بدنه را نگاه کنید.
  • بعد از مشاهده جزئیات بیمه بدنه‌ای را انتخاب کنید که پوشش ECU بیمه بدنه کامپیوتر خودرو را داشته باشد. (باید در بیمه بدنه ECU باشد.)

سخن آخر

ECU یا کامپیوتر خودرو یکی از قطعات مهم در ماشین‌ها است. بالا بودن قیمت این قطعه باعث شده تا توجه سارقان زیادی به آن جلب شود و تعمیر یا تعویض آن هزینه‌بر باشد. بیمه بدنه کامپیوتر خودرو ECU یکی از پوشش‌های فرعی بیمه بدنه به شمار می‌رود. با خرید آن می‌توانید خسارت ناشی از سرقت این قطعه، باتری، ضبط و … را از شرکت بیمه دریافت کنید.

مقالات دیگر  جریمه تسلیمی چیست و مهلت پرداخت آن چقدر است؟
نظر یا پرسش خود را بنویسید