بیمه تکمیلی نازایی و ناباروری را بیشتر بشناسیم

با توجه به اهمیت ناباروری و مشکلات نازایی در زوج‌های جوان و آمار روبه افزایش زوج‌هایی که با این مسئله روبرو هستند، بسیاری از شرکت‌های بیمه تصمیم گرفته‌اند هزینه‌های درمان ناباروری را تأمین کنند. در بیشتر موارد، بیمه تکمیلی نازایی یکی از اصلی‌ترین پوشش‌های بیمه درمانی تکمیلی محسوب می‌شود.

خرید بیمه تکمیلی

ناباروری یا نازایی چیست؟

فرزندآوری و تجربه احساس پدر و مادر شدن، یکی از تصمیمات مهمی‌ست که زوجین در طول زندگی مشترک خود می‌گیرند. اما در این مسیر ممکن است گاهی با مشکلاتی روبرو شوند که امکان بارداری در زمان دلخواه را نداشته باشند.

این مسئله ممکن است در خانواده‌هایی که در حال تلاش برای بچه‌دار شدن هستند گاهی موجب ایجاد نگرانی و اضطراب شود. این اضطراب باعث کاهش اعتماد به نفس در زوجین می‌شود. تا جایی‌ پیش که ممکن است پس از چندین بار تلاش ناموفق برای بچه‌دار شدن خود را نابارور بدانند. نابارور بودن به این معنا نیست که نمی‌توانید بارور شوید؛ به‌عبارت‌دیگر، ناباروری با عقیم بودن یکسان نیست.

به‌طورکلی، طبق آمار، در بیش از ۷۰ درصد از زوجین پس از شش ماه و بیش از ۸۵ درصد از زوج‌ها پس از یک سال بارداری رخ می‌دهد و دلیل آن این است که احتمال بارداری در هر چرخه قاعدگی را می‌توان ۲۰ درصد در نظر گرفت.

روند درمان ناباروری و نازایی معمولا چگونه پیش می‌رود؟

از نظر پزشکی، ناباروری یک اختلال پیچیده محسوب می‌شود که برای شناسایی علت آن نیاز به بررسی بسیاری از سیستم‌های فیزیولوژیکی بدن وجود دارد.

روند درمان برای یک زوج نابارور با معاینه اولیه آغاز می‌شود و با تکمیل مراحل تشخیصی و پاراکلینیکی ادامه می‌یابد. البته، این روند معمولا آسان نخواهد بود و نیاز به مراجعات مکرر دارد. همچنین همه عوامل فوق هزینه درمان را افزایش می‌دهد و پرداختن این هزینه‌های زیاد بدون داشتن بیمه تکمیلی نازایی برای بسیاری از زوجین دشوار و برای برخی غیرممکن خواهد بود.

مقالات دیگر  کدام بیمه درمان تکمیلی پوشش بهتری برای زایمان دارد؟

 بیشتر بخوانید: پوشش بیمه‌های تکمیلی برای سرطان

هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی چقدر است؟

هزینه‌های درمان ناباروری بدون بیمه تکمیلی نازایی بسیار زیاد است. به‌طوری که هزینه هر چرخه در مراکز درمانی دولتی ۷ تا ۸ میلیون تومان و دوره کامل آن (۳ سیکل در سال) بین ۲۱ تا ۲۴ میلیون تومان برآورد شده‌است.

البته در مراکز خصوصی هزینه هر چرخه ۱۸ میلیون تومان و هزینه دوره درمان کامل ۴۹ تا ۵۴ میلیون تومان برآورد شده است. همچنین باید در نظر داشت که این مبلغ شامل هزینه داروهای کمکی، هزینه سفر از شهری به شهر دیگر، اقامت و غذا و سایر هزینه‌ها نمی‌شود.

به‌عبارت‌دیگر، طبق آمارهای رسمی، با توجه به متوسط درآمد هر خانوار ایرانی، آن‌ها باید هزینه‌های نزدیک به یک سال از زندگی خود را کنار بگذارند تا دوره کامل درمان پیشرفته را در سال پشت سر بگذارند.

مطمئناً این هزینه برای طبقات متوسط و پایین جامعه هزینه سنگینی محسوب می‌شود و بسیاری از زوج‌های نابارور به دلیل مشکلات مالی ممکن است قید بچه‌دار شدن را بزنند.

راهبرد وزارت بهداشت برای ناباروری چیست؟

در اسفند ۹۴، وزارت بهداشت طرحی برای حمایت از زوجین جهت درمان نازایی و با قابلیت اجرا در مراکز دولتی و خصوصی و با رویکرد حمایت مالی و توسعه و تجهیز مراکز درمان ناباروری دولتی و خصوصی به معاونان درمان در سراسر کشور اعلام کرد، که امروزه در قالب بیمه تکمیلی نازایی ارائه می‌شود.

بیمه تکمیلی نازایی چه کاربردی دارد؟

 این بیمه اساساً یکی از انواع بیمه‌نامه‌های تکمیلی است که هزینه نازایی و ناباروری را تا سقف تعهدات خود، پرداخت می‌کند. اما آنچه اکثر متقاضیان این بیمه نمی‌دانند این است که بیمه تکمیلی نازایی تنها برای زنان ارائه نمی‌شود بلکه همه می‌توانند از آن برای درمان ناباروری خود استفاده کنند.

اگر به دلایل مختلف جسمی، بیمه‌گذار نتواند باردار شود، نابارور می‌شود و می‌تواند برای درمان اقدام کند. از آنجا که همه نمی‌توانند هزینه درمان ناباروری را بپردازند، این بیمه می‌تواند برای کسانی که به دنبال درمان هستند کمک شایانی به حساب بیاید.

 

بیمه تکمیلی نازایی

 

چگونه می‌توان بیمه تکمیلی نازایی گرفت؟

برای استفاده از خدمات بیمه تکمیلی نازایی، ابتدا باید بیمه درمانی تکمیلی داشته باشید. زیرا بیمه ناباروری به‌طورکلی به‌عنوان بیمه‌نامه مستقل ارائه نمی‌شود. از سوی دیگر، بیمه پایه (تأمین اجتماعی، بهداشت و غیره) سقف پوشش مناسبی برای خدمات درمان ناباروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) ندارد.

مقالات دیگر  بیمه ورزشی چیست و چگونه آن را دریافت کنیم؟

دو شرط مهم بیمه تکمیلی نازایی

طبیعی‌ست که در مورد بیمه تکمیلی، هر بیمه‌گر شرایط خاص خود را دارد و برای دریافت بیمه تکمیلی نازایی، بیمه‌گر باید شرایطی داشته باشد و از قوانین بیمه‌نامه‌ی مربوطه پیروی کند. موارد زیر برای تهیه بیمه تکمیلی نازایی ضروری است:

  • سن بیمه‌گذار: بیمه‌گذار نباید بیش از 40 سال سن داشته باشد تا از بیمه تکمیلی نازایی استفاده کند. درواقع این بیمه برای افراد بالای این سن صادر نمی‌شود.
  • دوره انتظار: دوره انتظار در بیمه تکمیلی زمانی است که بیمه‌گذار بیمه را خریداری کرده اما قادر به استفاده از آن نیست و بیمه برای وی فعال نشده است. این مدت از لحظه خرید بیمه شروع می‌شود و مدت آن توسط بیمه‌گر تعیین می‌شود. مدت انتظار بیمه تکمیلی درمان ناباروری 9 ماه تا 1 سال است. توصیه می‌شود افرادی که مایل به خرید بیمه تکمیلی ناباروری هستند این بیمه را یک سال زودتر دریافت کنند.

موارد استفاده از بیمه تکمیلی نازایی

اما چگونه می‌توانیم از این بیمه برای پرداخت هزینه‌های ناباروری، نازایی و زایمان استفاده کنیم؟ در همه موارد، هزینه‌های مطابق با قوانین بیمه‌نامه و تا سقف تعهدات آن توسط بیمه تکمیلی ناباروری پرداخت می‌شود.

  • هزینه‌های بارورسازی غیرطبیعی مانند استفاده از روش‌های ZIFT، IUI، GIFT
  • هزینه‌های درمان ناباروری با دستگاه‌هایی مانند میکرو تزریق یا IVF
  • هزینه جراحی‌های انجام‌شده توسط بیمه‌گر برای درمان ناباروری
  • هزینه‌های ماموگرافی و سونوگرافی انجام‌شده در هنگام تشخیص و درمان ناباروری و نازایی

درنهایت، تمام هزینه‌های درمانی که برای درمان ناباروری و نازایی تا سقف تعهدات بیمه‌ای ایجاد شود، توسط بیمه تکمیلی نازایی پرداخت می‌شود

نکته مهم: بیمه تکمیلی نازایی همان بیمه زایمان است و بیمه‌گر می‌تواند با استفاده از این بیمه هزینه درمان ناباروری و یا هزینه‌های زایمان را پرداخت کند و هزینه زایمان اعم از طبیعی یا سزارین نیز توسط بیمه پرداخت می‌شود.

نکته مهم: بیمه درمانی تکمیلی هیچ‌گونه هزینه‌ای را برای بیمه‌گذار برای سقط‌جنین پرداخت نمی‌کند. تنها هزینه‌های تحت پوشش این بیمه شامل نازایی، ناباروری و زایمان است.

نکات مهمی که باید قبل از خرید بیمه تکمیلی نازایی بدانید

با رعایت نکات زیر قبل از خرید بیمه تکمیلی نازایی می‌توانید از این بیمه باکیفیت بالاتر استفاده کنید.

مقالات دیگر  ۲۰ نکته مهم برای یک فروشنده‌ی جوان بیمه

سلامت بیمه‌گذار در زمان خرید بیمه

اگر در زمان خرید بیمه به بیماری خاصی مبتلا شده‌اید، پوشش آن بیماری از بیمه‌نامه حذف می‌شود و بیمه‌گذار ملزم به پرداخت خسارت نخواهد بود!

با توجه به این نکته، بیمه‌گر باید در زمان خرید بیمه از سلامت کامل برخوردار باشد و در صورت تشخیص ناباروری در طول مدت قرارداد، می‌تواند از بیمه درخواست غرامت کند.

عدم بارداری در زمان خرید بیمه

اگر بیمه‌گذار بخواهد از این بیمه برای زایمان استفاده کند، نباید هنگام خرید بیمه‌نامه باردار باشد. در این صورت خرید این بیمه‌نامه توصیه نمی‌شود زیرا عملاً بی‌فایده است و بیمه‌گذار نمی‌تواند از آن استفاده کند.

مدت انتظار و مدت بیمه‌نامه

مدت اعتبار بیمه درمان تکمیلی درمان ناباروری و زایمان از 9 ماه تا یک سال است، بنابراین لازم است بیمه‌گذار برای خرید بیمه تکمیلی نازایی قبل از بارداری اقدام کند و برای استفاده از آن لازم است دوره انتظار 9 ماه تا 1 سال را طی کند.

استثنائات بیمه ناباروری

  • پرداخت هزینه اتاق خصوصی و هزینه همراهی بیمار در موارد ضروری و با تشخیص پزشک معالج و تأیید پزشک معتمد بیمه ممکن است.
  • هزینه زایمان و سزارین که با بیمه‌نامه‌های تکمیلی ناباروری قابل پرداخت است.
  • پرداخت هزینه ناباروری و نازایی ناشی از مصرف مواد یا اثرات فیزیکی و شیمیایی مواد رادیواکتیو و اثرات هسته‌ای ناشی از جنگ توسط بیمه انجام می‌شود.

بیمه تکمیلی IVF چیست؟

درمان ناباروری با استفاده از IVF یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان ناباروری است. در بیمه تکمیلی نازایی، مدت‌زمان انتظار 9 ماه برای درمان ناباروری از این طریق در نظر گرفته‌شده است.

چطور بهترین بیمه تکمیلی ناباروری را انتخب کنیم؟

 داشتن بیمه تکمیلی ناباروری با پوشش‌ هزینه‌های سنگین درمان، بهترین راه حل مسئله‌ی ناباروری به حساب می‌آید. همان‌طور که پیش‌تر درباره‌ی بیمه تکمیلی نازایی به طور مفصل صحبت کردیم، برای استفاده از این بیمه ابتدا باید بیمه تکمیلی درمان مناسب را انتخاب و خریداری کرد. شما در سامانه بیمه‌بازار می‌توانید به راحتی قیمت بیمه‌های درمان را استعلام بگیرید و پس از مقایسه پوشش‌های مختلف آن‌ها برای خرید آنلاین بیمه تکمیلی اقدام نمایید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید