قوانین نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی

در سال‌های اخیر با افزایش تعداد طبقات ساختمان‌ها، آسانسور به ابزاری ضروری تبدیل شده‌اند با این حال همچنان بسیاری از آپارتمان‌های قدیمی فاقد آسانسور هستند و فضایی نیز برای آنها طراحی نشده است. از آنجایی که نصب آسانسور دارای قوانین و پیچیدگی‌های زیادی است در ادامه این پست به شرح کامل قوانین نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی بپردازیم. با ما همراه باشید.

خرید بیمه شخص ثالث

شرایط نصب آسانسور در ساختمان قدیمی

طی سال‌های اخیر تقاضا برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی رشد چشمگیری داشته است. قوانین نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی به شرح زیر است:

  • اولین و مهم‌ترین شرط نصب آسانسور، رضایت ساکنین ساختمان است. طبق ماده 23 قانون تملک، تمامی طبقات باید از نصب آسانسور رضایت کامل داشته باشند و سهم خود را بابت هزینه‌های مربوط به نصب پرداخت نمایند. 
  • برای نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی، بازدید کارشناس ضروری است. کارشناس مواردی مانند مقاومت ساختمان و محل نصب آسانسور را مورد بررسی قرار خواهد داد. 
  • حداقل فضای مورد نیاز برای نصب یک آسانسور 3 نفره 0.6 متر مربع، 4 نفره 0.8 متر مربع و 5 نفره 1 متر مربع است.
  • اخذ مجوز نصب یکی دیگر از قوانین نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی است. در صورتی که آسانسور بدون مجوز نصب و اجرا شود تحت پوشش بیمه آسانسور قرار نمی‌گیرد.
  • چنانچه آسانسور در محیط ساختمان نصب شود نیاز به مجوز شهرداری نیست، اما اگر وارد حریم خیابان شود، اخذ مجوز از طرف شهرداری نیز ضروری است.     
  • برای نصب آسانسور به فضایی حداقل 160×100 نیاز است.

شرایط نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

هزینه نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی

هزینه نصب  آسانسور به فاکتور‌های زیادی از جمله تعداد طبقات، نوع آسانسور، دستمزد شرکت نصب، هزینه مجوزها و…. وابسته است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تقسیم هزینه‌ها بین تمام ساکنین یکسان نیست. هزینه نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی طبق قانون زیر بین ساکنین تقسیم می‌شود:

هزینه نصب آسانسور برای مالکان طبقه دوم 2 برابر پرداختی مالکان طبقه اول
هزینه نصب آسانسور برای برای مالکان طبقه سوم 2 برابر پرداختی مالکان طبقه دوم
هزینه نصب آسانسور برای مالکان طبقه چهارم 2 برابر پرداختی مالکان طبقه سوم
هزینه نصب آسانسور برای مالکان طبقه پنجم 2 برابر پرداختی مالکان طبقه چهارم

 

قوانین نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

ماده 23 قوانین استفاده از آسانسور

  • طبق ماده 23 قوانین تملک آپارتمان، ساکنین طبقه اول و همکف نمی‌توانند هزینه آسانسور را به دلیل استفاده نکردن پرداخت نکنند. 

ماده 4 قوانین استفاده از آسانسور

  • طبق ماده 4 قوانین تملک آپارتمان، درصورتی که مجموع مساحت طبقه دوم، سوم و چهارم بیش از مساحت طبقه همکف شود، مالکین این حق را دارند که از طریق قانون، سهم نصب آسانسور را به همراه خسارت احتمالی از مالکینی که معترض هستند دریافت نمایند. 

قوانین نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی

مزایای دریافت بیمه آسانسور برای ساختمان های قدیمی

بیمه آسانسور می‌تواند خسارت‌های ناشی از حوادث آسانسور را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. موارد تحت پوشش بیمه آسانسور عبارت هستند از:

  • هزینه پزشکی در اثر حادثه
  • هزینه نقص عضو
  • غرامت فوت (دیه)

پرداخت دیه بیمه شخص ثالث مطابق هر سال می‌تواند متفاوت باشد. توجه داشته باشید برای دریافت دیه، تمام سرویس‌های ضروری آسانسور در قبل از حادثه باید به موقع انجام شده باشد. همچنین لازم است تمام فاکتورها گواهی سلامت آسانسور نیز موجود باشند.

خرید بیمه آسانسور با بیمه بازار

بیمه مسئولیت مدنی آسانسور برای جبران خسارت ناشی از حوادث آسانسور استفاده می‌شود. شما می‌توانید از طریق سایت بیمه بازار  خرید آنلاین بیمه آسانسور و استعلام قیمت بیمه آسانسور را بدون ترافیک و معطلی تنها با یک کلیک در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن انجام دهید. کارشناسان بیمه بازار در کلیه مراحل خرید تا صدور بیمه‌نامه در کنار شما خواهند بود.

سوالات متداول

آیا می‌توان در ساختمان‌های قدیمی آسانسور نصب کرد؟

بله. در صورتی که ساختمان از نظر فنی و محل نصب شرایط مناسبی داشته باشد امکان نصب آسانسور در آن وجود دارد.

چه نوع آسانسوری برای ساختمان‌های قدیمی مناسب‌تر است؟

برای تشخیص نوع آسانسور کارشناس فنی باید نظر دهد و شرایط نصب را در ساختمان بررسی کنید.

 

 

نظر یا پرسش خود را بنویسید