راهنمای قوانین تصادف با موتورسیکلت

موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه ارزان و سریع به یکی از انتخاب‌های رانندگان برای تردد در سطح شهر تبدیل شده است. رانندگی با موتورسیکلت در کنار مزایایی که دارد می‌تواند خطراتی را نیز با خود به همراه داشته باشد. تصادف با موتور چه قوانینی دارد؟ در ادامه این مطلب با قوانین تصادف با موتورسیکلت و جبران خسارت آن با بیمه شخص ثالث آشنا خواهیم شد.

خرید بیمه شخص ثالث

در تصادف موتور با ماشین چه کسی مقصر است؟

تشخیص مقصر حادثه در تصادف با موتورسیکلت مانند دیگر سوانح رانندگی، برعهده پلیس راهنمایی و رانندگی است. چنانچه راننده مقصر حادثه نباشد  فارغ از اینکه از بیمه موتورسیکلت برخوردار باشد یا نه، راننده مقصر موظف است دیه راننده آسیب‌دیده و تمام سرنشینان را پرداخت کند. اما اگر راننده موتور مقصر باشد، در صورتی که بیمه شخص ثالث و گواهینامه موتورسیکلت داشته باشد می‌تواند دیه خود را به میزان «تعهد در بیمه» وصول کند.

تصادفات با موتورسیکلت

قوانین تصادف موتور با عابر پیاده

قوانین تصادف موتور با عابر پیاده نیز مانند قوانین تصادف سایر وسایل نقلیه است. در صورتی که راننده موتور مقصر شناخته شود موظف است موظف است کلیه مبلغ دیه را پرداخت کند. اگر موتور فاقد بیمه شخص ثالث باشد، راننده می‌تواند دیه خود را از صندوق خسارات بدنی وصول کند.

 قوانین تصادف با موتورسیکلت و فرار متورسوار از صحنه

به صورت کلی تصادف‌ها به دو دسته جرحی و غیرجرحی  تقسیم‌بندی می‌شوند. چنانچه فرد در حادثه رانندگی جان خود را از دست بدهد تصادف از نوع جرحی محسوب می‌شود در چنین تصادف‌هایی اگر راننده ( چه موتورسوار، چه راننده وسیله نقلیه) از صحنه فرار کند مجرم شناخته می‌شود. برای ثبت شکایت از موتورسوار فراری لازم لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

  • به خاطر سپردن شماره پلاک و چهره برای شنالسایی شخص
  • تماس با پلیس و اعلام وقوع حادثه
  • تهیه صورت جلسه از صحنه وقوع حادثه با امضای حاضرین
  • دریافت گزارش اورژانس
  • گزارش‌های شورا حل اختلاف جهت شکایت از راننده
مقالات دیگر  مدارک لازم جهت رسیدگی به پرونده خسارت مالی بیمه ثالث (بدون کروکی)

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت چه خساراتی را پوشش می‌دهد؟

پوشش‌های خسارت بیمه موتورسیکلت به سه گروه تقسیم می‌شوند:

1. پرداخت خسارت جانی به اشخاص دیگر

بیمه شخص ثالث خسارت‌های وارد شده به افراد ( غیر از راننده مقصر) پرداخت می‌کند. میزان پرداخت خسارت جانی بیمه شخص ثالث با توجه به دیه یک انسان در ماه حرام تعیین می‌شود. تعهد جانی بیمه شخص ثالث در سال  1402 حداکثر یک میلیارد 200 میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

2. پرداخت خسارت مالی به اشخاص دیگر

بیمه خسارت‌های مالی به اشخاص آسیب‌دیده غیر از راننده مقصر را پرداخت می‌کند. سقف پوشش خسارت مالی در سال 1402 حداقل 30 میلیون تومان و حداکثر 600 میلیون تومان است.

3. پرداخت خسارت جانی به راننده

راننده موتور چه مقصر باشد چه زیان‌دیده می‌تواند هزینه خسارت را از شرکت بیمه دریافت کند. سقف هزینه پرداختی موتور در سال 1402 برابر با 900 میلیون تومان ( دیه در ماه‌های غیر از حرام) است. برای خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت می‌توانید پوشش‌ها و تعرفه شرکت‌های بیمه مختلف را در سایت بیمه بازار بررسی کنید.

قوانین تصادف با موتورسیکلت بدون گواهینامه

چنانچه موتورسورا مقصر حادثه باشد و گواهینامه نداشته باشد، مطابق قانون هیچ حقی برای گرفتن دیه نخواهد داشت و موظف است خسارت افراد زیان‌دیده را با هزینه شخصی پرداخت کند.

تصادف با موتورسیکلت بدون گواهینامه

 نکات مهم قوانین تصادف با موتورسیکلت

  • دیه تصادف موتور با ماشین در صورتی که هر دونفر به یک اندازه مقصر باشند شامل خسارت  50 50 می‌شود.
  • درصورتی که راننده موتور مقصر حادثه باشد عابر می‌تواند دیه خود را از بیمه‌نامه راننده وصول کند.
  • داشتن بیمه شخص ثالث برای رانندگان موتورسیکلت اجباری است. در  صورتی که تصادفی رخ دهد و راننده موتور بیمه شخص ثالث نداشته باشد، از نظر قانونی جریمه خواهد شد.

سوالات متداول

آیا به موتورسواری که گواهینامه ندارد بیمه تعلق می‌گیرد؟

خیر. بدون گواهینامه معتبر رانندگان مشمول بیمه نخواهند شد.

مقالات دیگر  نکته‌های مهم بیمه ثالث و بیمه بدنه که اغلب نمی‌دانیم

 نحوه تشخیص مقصر در تصادفات چگونه انجام می‌شود؟

تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی باید توسط  پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شود.

نظر یا پرسش خود را بنویسید