آیا ارتودنسی شامل بیمه تکمیلی میشود؟

هزینه‌های مربوط به خدمات دندانپزشکی معمولاً گران و زیادند. برای اموری مانند ارتودنسی هم قیمت‌ها اندک نیست و در ضمن، بسیاری از بیمه‌ها آن را پوشش نمی‌دهند. اگر قصد انجام عملیات زیبایی یا درمانی دندان را دارید، باید درباره هزینه‌ها بیشتر تحقیق کنید. در ادامه از هزینه ارتودنسی با بیمه تکمیلی برایتان خواهیم گفت. پیش از آنکه وارد بحث شویم، باید بدانید که براساس قوانین مصوب بیمه مرکزی، بیمه تکمیلی ارتودنسی و اقدامات زیبایی دندان در شمار پوشش‌های بیمه انفرادی بیشتر شرکت‌های بیمه یا اصطلاحاً بیمه‌گران قرار نمی‌گیرد. پس برای مدیریت هزینه‌های آن‌ها چه باید کرد؟ در ادامه می‌گوییم.

خرید بیمه تکمیلی

هزینه ارتودنسی با بیمه تکمیلی پرداخت می‌شود یا خیر؟

به طور کلی، شرکت‌های بیمه در پوشش‌های درمانی خود جایی برای پرداخت هزینه‌های ارتودنسی و عملیات زیبایی دهان و دندان در نظر نمی‌گیرند. با این حال، هزینه‌های چنین عملیاتی تحت پوشش برخی از بیمه‌های تکمیلی قرار می‌گیرد. برای بهره‌مندی از این خدمات باید مدارک کافی برای اثبات انجام عملیات ارتودنسی را به بیمه‌گر ارائه دهید.

برخی از بیمه‌های تکمیلی گروهی هزینه ارتودنسی را پوشش می‌دهند. این بیمه‌ها همان مواردی هستند که شرکت‌ها و سازمان‌ها برای اعضای خود در قالب جمعی و گروهی تهیه می‌کنند. واقعیت این است که بیمه‌های تکمیلی برای پوشش‌دادن هزینه‌های ارتودنسی آنچنان دست‌ و دلباز عمل نمی‌کنند. برای اینکه چنین پوشش‌هایی برایتان ارائه شود، باید حتماً اثبات کنید که ناهنجاری‌های دهان و دندان بسیار زیاد بوده است. در واقع، نیاز است که نشان بدهید، عملیات ارتودنسی بیشتر از آنکه اقدامی برای زیبایی باشد، حالت درمانی داشته است. هزینه‌های ارتودنسی در بیمه تکمیلی به طور تمام و کمال پرداخت نمی‌شود و شرکت بیمه در صورت پذیرش، درصدی از مبلغ را می‌پردازد.

مقالات دیگر  بیمه مسئولیت چیست؟ مشاوره و خرید انواع بیمه مسئولیت

چرا معمولاً شرکت‌ها برنامه پرداخت هزینه های درمان ارتودنسی با بیمه تکمیلی ندارند؟

بیمه درمان تامین اجتماعی و حتی بیمه‌های تکمیلی بیمه‌گران مختلف هم معمولاً حاضر به پرداخت هزینه‌های ارتودنسی نیستند. علت این موضوع چیست:

  • شرکت‌های بیمه چنین عملیات دندانپزشکی را معادل اقدامی زیبایی می‌دانند. اقدامات زیبایی هم معمولاً از سوی بیمه‌ها تحت پوشش قرار نمی‌گیرند. تخصیص بودجه برای پوشش هزینه‌ اقدامات درمانی پزشکی برای شرکت‌ها در اولویت قرار دارد.
  • ارتودنسی تقاضای بالایی دارد و از سوی دیگر، روندی طولانی و پرهزینه است. پوشش‌دهی چنین خدماتی برای بیمه‌گران پرهزینه خواهد بود و در نتیجه، ترجیح می‌دهند که از ارائه خدمات درباره آن، صرف ‌نظر کنند.

کدام شرکت‌های بیمه هزینه‌های ارتودنسی را تحت پوشش قرار می‌دهند؟

قیمت و هزینه ارتودنسی با بیمه هم آنچنان اندک نیست. در واقع، اگر شرکتی پیدا شود که خدماتی در زمینه عمل‌های زیبایی ارائه کند، تمام هزینه‌ها را متقبل نمی‌شود. به عبارت دقیق‌تر، لازم است که بخشی از هزینه‌ها را خودتان بپردازید. بیشتر شرکت‌ها اصلاً هزینه ارتودنسی را نمی‌پردازند. در یکی از این شرایط، امکان پیداکردن بیمه‌گری برای پرداخت هزینه‌های ارتودنسی وجود خواهد داشت:

  • به طور گروهی از سوی یک اداره یا سازمان، برای دریافت خدمات ارتودنسی به شرکت بیمه درخواست داده شود.
  • فردی که تحت پوشش پرداخت هزینه‌های ارتودنسی قرار می‌گیرد، زیر ۱۴ سال باشد. این عمل باید بیشتر حکم اقدامی درمانی برای او داشته باشد تا زیبایی.

به جدول زیر نگاهی بیاندازید تا ببینید که کدام شرکت‌ها ارتودنسی را احتمالاً تحت پوشش قرار می‌دهند:

شرکت دانا پوشش نمی‌دهد
شرکت دی پوشش می‌دهد
شرکت البرز پوشش می‌دهد
شرکت ایران

پوشش نمی‌دهد

 

ارتودنسی با بیمه تکمیلی دانا

شرکت بیمه دانا خدمات مختلفی از امور مربوط به درمان دندان را تحت پوشش قرار می‌دهد. با این حال، خدمات ارتودنسی در شمار این فهرست قرار نمی‌گیرند. در مقابل، این شرکت در خدمات بیمه تکمیلی خود، طیف وسیعی از موارد درمانی دندان از جمله موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • خدمات ویزیت و مراجعه (معاینه و تشخیص، تجویز دارو، درخواست آزمایش و رادیولوژی)؛
  • رادیوگرافی دندان‌ها و کشیدن دندان خلفی، عقل و قدامی؛
  • جراحی دندان نهفته در نسج نرم و سخت؛
  • بروساژ هر یک از فک‌ها (نوعی جرم‌گیری)؛
  • جرم‌گیری نواحی بالا و پایین لثه؛
  • عصب‌کشی دندان‌ها؛
  • روکش‌ دندان‌ها؛
  • ترمیم دندان‌ها.
مقالات دیگر  بهترین بیمه درمان را چگونه بخریم؟

هزینه‌های دیگری هم از سوی این بیمه تحت پوشش قرار می‌گیرند، اما امور زیبایی را تقبل نمی‌کند.

هزینه ارتودنسی با بیمه تکمیلی دی

بیمه تکمیلی دی هزینه‌های ارتودنسی را پوشش می‌دهد. برای هر نوع خدمات دندانپزشکی هم یک درصد تخفیف ثابت برای مشتریان خود در نظر می‌گیرد. امکان استفاده از خدمات این بیمه برای امور مختلف دندانپزشکی مانند اقدامات ترمیمی، پروتز، پیشگیری و جراحی وجود دارد. البته پیش از انجام هرگونه عملیات دندانپزشکی باید درباره پوشش‌های بیمه و موارد به‌روزررسانی درباره آن‌ها تحقیق کنید. هزینه‌های فزاینده اموری مانند ارتودنسی باعث می‌شود که گاهی قوانین سابق و پوشش‌ها تغییر وضعیت بدهند.

هزینه ارتودنسی با بیمه تکمیلی البرز

هزینه‌های ارتودنسی در این شرکت بیمه پرداخت می‌شوند. خدمات دیگر مربوط به دندانپزشکی از سوی بیمه تکمیلی البرز هم تحت پوشش قرار می‌گیرند. این بیمه باید حالت گروهی داشته باشد. در بیمه‌های گروهی، دست‌کم در حدود ۵۰ کارمند یک شرکت یا اداره و افراد تحت تکفلشان برای دریافت خدمات دندانپزشکی درخواست می‌دهند. پوشش‌ها و سقف تعهدات بیمه هم در توافقی میان شرکت بیمه و آن اداره و افراد متقاضی‌اش تعیین می‌شوند. بیمه تکمیلی البرز خدمات دندانپزشکی زیر را ارائه می‌کند:

  • کشیدن دندان‌ها؛
  • پُر کردن دندان‌ها؛
  • بریج و ایمپلنت؛
  • ارتودنسی.

هزینه‌های مربوط به خدمات ساخت دندان مصنوعی هم از سوی بیمه تکمیلی البرز در قالب بیمه گروهی در اختیار بیمه‌گزاران قرار می‌گیرد.

هزینه ارتودنسی با بیمه تکمیلی ایران

این شرکت هم فقط خدمات پایه درمان دندان و دهان را در شمار پوشش‌های بیمه تکمیلی خود قرار می‌دهد. البته گزینه جراحی لثه هم درمیان پوشش های بیمه تکمیلی ایران دیده می‌شود. با این حال، برای دریافت هزینه ارتودنسی با بیمه تکمیلی، نمی‌توانید روی این شرکت حساب کنید. مگراینکه درخواست گروهی از سوی شرکت یا اداره‌تان با موافقت این بیمه همراه شود و خدماتی در این زمینه به شما و افراد تحت تکفلتان ارائه کند.

برای تحقیق و خرید بیمه درمانی به بیمه بازار مراجعه کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای تهیه بیمه مناسب درمان یا انواع بیمه‌های دیگر، مراجعه به سایت بیمه بازار است. این سامانه آنلاین بستری برای بررسی انواع بیمه‌ها است. با مراجعه به آن می‌توانید شرایط و قیمت بیمه‌های درمانی و… را مرور و با هم مقایسه کنید. در نهایت هم گزینه منتخب را به طور اینترنتی و بدون هیچ دردسری خریداری می‌کنید. بیمه بازار تمام محدودیت‌های مکان و زمانی را در فرایند انتخاب و خرید بیمه از میان برداشته است و راهی آسان برای تهیه خدمات بیمه‌ای در کمترین زمان ممکن است. تیم پشتیبانی نیز آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

نظر یا پرسش خود را بنویسید