بهترین زمان تمدید بیمه شخص ثالث

یکی از مهم‌ترین موارد در زمان تمدید بیمه شخص ثالث این است که با تمدید به‌موقع می‌توانید از مشکلات و آسیب‌هایی که جبران آن‌ها بسیار سخت است، جلوگیری کنید. تمدید بیمه شخص ثالث از نظر قانونی یکی از موارد اجباری است و در صورت عدم انجام این کار جریمه‌ای هم از سوی نهادهای قانون‌گذار در نظر گرفته شده، پس بهتر است با مطالعه ادامه این متن به بهترین زمان تمدید بیمه شخص ثالث پی ببریم تا از دردسر‌های احتمالی و خسارت‌های آن پیشگیری کنید.

خرید بیمه شخص ثالث

زمان شروع و پایان بیمه شخص ثالث

این مورد از ساعت ۱۲ شب روزی که بیمه‌نامه شما صادر می‌شود شروع می‌شود و تا ساعت ۱۲ شب آخرین روز بیمه، اعتبار دارد. تمدید بیمه شخص ثالث یا خرید آن معمولاً اعتباری یک‌ساله را به همراه دارد؛ ولی به‌تازگی توسط شرکت‌های بیمه‌گذار به دلایل اقتصادی، خریدوفروش خودرو و… به‌صورت کوتاه‌مدت هم انجام می‌شود تا تنوع خرید و مدت بیمه‌نامه شخص ثالث برای شما بیش‌تر باشد.

با یک مثال تاریخ اتمام بیمه‌نامه را شفاف‌تر می‌کنیم. برای مثال اگر بیمه شخص ثالث سالانه در تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۲ صادر شده باشد، ‌تاریخ پایان آن ۲۳ آبان ۱۴۰۳ خواهد بود و در موارد کوتاه‌مدت هم به همین شکل انجام می‌شود. پس توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از جریمه دیرکرد یا جریمه خودرو توسط پلیس حتماً به تاریخ تمدید بیمه شخص ثالث خود دقت کنید.

بهترین زمان تمدید بیمه شخص ثالث

توصیه می‌شود که به دلیل اجباری بودن انجام بیمه شخص ثالث، ‌ آن را چند روز یا یک هفته زودتر از پایان اعتبار تمدید کنید تا اگر مشکلی در روند تمدید یا صدور بیمه‌نامه پیش آمد، بتوانید زمانی را برای حل آن در نظر بگیرید. این نکته را هم باید در نظر بگیرید که حتی اگر بیمه شخص ثالث را زودتر از موعد مقرر تمدید کنید، بیمه جدید از زمانی فعال می‌شود که اعتبار بیمه قبلی به پایان برسد.

مقالات دیگر  ثبت گواهینامه در بیمه شخص ثالث

چرا باید بیمه شخص ثالث را به‌موقع تمدید کنید؟

دلایل مختلفی برای این سؤال وجود دارد که طبق قانون کشور، آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا به پاسخ کامل این سؤال برسیم.

  • اگر اعتبار بیمه‌نامهٔ شما به پایان برسد و مقصر حادثه‌ای شناخته شوید، شرکت بیمه هیچ‌گونه تعهدی در قبال پرداخت خسارت و حمایت از شما نخواهد داشت.
  • از نظر قانونی در هنگام خریدوفروش خودرو نیز به مشکل خواهید خورد و این امکان وجود نخواهد داشت.
  • پلیس علاوه بر جریمه، خودروی شما را به پارکینگ منتقل خواهد کرد. پس حتماً برای پیشگیری از جریمه و صرفه‌جویی در زمان برای آزادکردن خودروی خود، از یک هفته یا چند روز قبل از پایان مدت اعتبار بیمه‌نامه به فکر تمدید بیمه شخص ثالث خود باشید.
  • هر روزی که تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث را عقب بیندازید باید به فکر جریمه دیرکرد خود باشید که هنگام خرید بیمه جدید و یا تمدید، باید آن را حتماً پرداخت کنید.
تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث
اگر در حادثه‌ای مقصر شناخته شوید و انقضای بیمه شخص ثالث شما تمام شده باشد، بیمه هیچ تعهدی در قبال پرداخت خسارت نخواهد داشت.

نکات مهم برای تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث

  • در طول متن به بهترین زمان تمدید بیمه شخص ثالث اشاره کردیم؛ ولی حالا باید یک نکته بسیار مهم را در نظر بگیرید که اگر بیمه خود را یک هفته زودتر تمدید کنید، روزهای باقی‌مانده از بین نمی‌روند و بیمه جدید شما از زمان پایان بیمه‌نامهٔ قبلی فعال خواهد شد پس نگرانی از این بابت نداشته باشید و فقط دقت کنید که به زمان تمدید بیمه خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • تغییر شرکت بیمه می‌تواند مشکلاتی در حین صدور بیمه برای شما ایجاد کند که مهم‌ترین آن در مورد زمانی است که پلاک خودرو تعویض می‌شود و ممکن است فرایند صدور بیمه‌نامه را با تأخیر مواجه کند.

استعلام بیمه شخص ثالث

در صورت گم‌شدن نسخه فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث یا عدم دسترسی به آن، می‌توانید به‌راحتی  و به‌صورت آنلاین آن اطلاعات را بررسی کنید. برای این کار  می‌‌توانید از سایت بیمه مرکزی یا  سامانه سنهاب استفاده کنید. در این روش می‌توانید از کد یکتا، کد VIN ‌و یا شماره بیمه‌نامه استفاده کنید.

مقالات دیگر  در برخورد خودرو با اشیا ثابت پرداخت خسارت چگونه است؟

روش‌هایی برای یادآوری تمدید بیمه

شما برای یادآوری زمان تمدید بیمه می‌توانید از تقویم گوشی خود یا یک تقویم کاغذی استفاده کنید و یا اگر بیش‌تر مدت روز در آشپزخانه هستید، تاریخ را روی یخچال خود نصب کنید تا از دیرکرد آن جلوگیری کنید و یادآوری آن در مقابل چشم شما باشد. چراکه فراموش‌شدن تمدید بیمه شخص ثالث می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را برای شما ایجاد کند و یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای آن یادآور داشته باشید.

سؤالات متداول

بهترین زمان تمدید بیمه شخص ثالث چه زمانی است؟

  • بهتر است بیمه‌نامهٔ شخص ثالث خود را چند روز تا یک هفته زودتر از پایان اعتبار آن تمدید کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

زمان شروع و پایان بیمهٔ شخص ثالث چه زمانی است؟

  • ساعت ۱۲ شب روز صدور بیمه تا ساعت ۱۲ شب روز پایان اعتبار بیمه‌نامه

در صورت گم‌شدن نسخه فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث، آن را از چه طریقی باید استعلام کنید؟

  • باید از طریق سامانه سنهاب استعلام کنید.

چرا باید بیمه شخص ثالث را به‌موقع تمدید کنید؟

  • چون از نظر قانونی موردی اجباری است و مورد جریمه قرار خواهید گرفت و همی‌چنین ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری نیز همراه داشته باشد.

چه روشی برای یادآوری تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث وجود دارد؟

  • می‌توانید از تقویم گوشی یا تقویم‌های کاغذی استفاده کنید.
نظر یا پرسش خود را بنویسید

1 نظر
  1. ابراهیم

    سلام من یه پراید مدل ۹۵ خریدم باتخفیف کامل سه سال دست بنده بود که اون هم تخفیف خورد الان بیمه ام تمام شده ماشین جدید گرفتم بازم پرایده میتونم از چه مقدار تخفیف ماشین قبلیم استفاده کنم همون سه سال که خودم بیمه کردم یا کلا
    بعد من ماشین های دیگه هم داشتم که یک سال یا دوسال دستم بودن میتونم همه بیمه هارا با هم جمع کنم یانه