انواع بیمه+راهنمای نکات خرید انواع بیمه

اگر می‌خواهید بیمه بخرید، بهتر است انواع بیمه‌ها و پوشش‌های آن‌ها را بشناسید. بعضی از بیمه‌نامه‌ها مثل بیمه شخص ثالث اجباری هستند. اما خرید بیمه‌هایی مثل بیمه درمان تکمیلی و بیمه بدنه اجباری نیست. خرید این بیمه‌ها به شما کمک می‌کند که نگراه هزینه درمان و پرداخت خسارت حوادث نباشید. بنابراین، خرید بیمه تا حدودی ضروری است و خیال شما را بابت هزینه خسارت‌های جانی و مالی راحت می‌کند. در این مقاله از وبلاگ بیمه بازار می‌خواهیم درباره انواع بیمه و پوشش‌های آن‌ها صحبت کنیم. مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند که بهترین بیمه را انتخاب کنید.

معرفی انواع بیمه‌ها

در کشور ما، بیمه‌های درمان، بیمه ماشین و بیمه حوادث متداول‌ترین قراردادهای بیمه هستند. اما بیمه‌نامه‌های دیگری هم وجود دارند. مثلا، صاحبان کارخانه‌ها و مدیران شرکت‌های صنعتی باید کارگران و کارمندان خودشان را بیمه کنند. در ادامه، انواع بیمه در ایران را توضیح می‌دهیم.

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث اجباری است. هر شخصی که ماشین دارد یا از وسایل نقلیه موتوری استفاده می‌کند، باید بیمه شخص ثالث بخرد. این بیمه هزینه خسارت‌های واردشده به شخص ثالث را پرداخت می‌کند. مثلا، اگر شما تصادف کنید و فردی داخل یا خارج ماشین آسیب ببیند، پرداخت هزینه‌های بیمارستانی با شرکت بیمه است.

خرید بیمه شخص ثالث

 

بیمه بدنه اتومبیل

خودروی شما ممکن است در اثر حوادث مختلف آسیب ببیند. اگر می‌خواهید خودروی خودتان را در مقابل حوادثی مثل واژگونی، آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار، تصادف و سرقت بیمه کنید، به بیمه بدنه احتیاج دارید. پوشش‌های بیمه بدنه شامل موارد زیر هستند:

  • سرقت کلی خودرو
  • آتش‌سوزی
  • برخورد اشیا با اتومبیل
  • خسارت باطری و لاستیک
  • واژگون شدن اتومبیل
  • خسارت در اثر جریان نجات یا انتقال خودرو آسیب‌دیده

بیمه درمان تکمیلی

بیمه درمان، متداول‌ترین نوع بیمه است و بیشتر مردم برای تامین هزینه‌های بیمارستانی و درمان سرپایی یا بستری این بیمه را خریداری می‌کنند. شرکت‌های مختلفی بیمه درمان و بیمه تکمیلی درمان ارائه می‌کنند. شما می‌توانید با توجه به شرایط خودتان بهترین نوع بیمه را از سایت بیمه بازار بخرید. 

دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت، خدمات درمانی، بیمه تکمیلی و بیمه نیروهای مسلح از جمله انواع بیمه درمان هستند. هنگام خرید بیمه تکمیلی درمان باید به پوشش‌های آن دقت کنید. بعضی از شرکت‌های بیمه هزینه‌های دندان‌پزشکی، هزینه عینک، سمعک و جراحی چشم را پرداخت می‌کنند. اما پرداخت هزینه عمل‌های زیبایی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان نیست. 

 

بیمه تکمیلی

بیمه عمر

رایج‌ترین نوع بیمه‌نامه، بیمه عمر است. با خرید بیمه عمر، شما باید مبلغ مشخصی را به شرکت بیمه پرداخت کنید. اگر حادثه‌ای برای شما رخ بدهد یا به بیماری‌های خاص مبتلا شوید، شرکت بیمه هزینه خسارت‌ها را پرداخت می‌کند. بیمه عمر نوعی سرمایه‌گذاری است و انواع مختلفی دارد. بیمه عمر زمانی و تشکیل سرمایه، بیمه عمر مانده بدهکار و بیمه بازنشستگی تکمیلی از انواع بیمه‌نامه عمر هستند.

مقالات دیگر  چگونه خلافی خودرو را قسطی پرداخت کنیم؟

بیمه مسافرتی

کسانی که می‌خواهند به کشورهای خارجی سفر کنند، باید بیمه مسافرتی بخرند. در این بیمه، شرکت بیمه باید هزینه‌های مربوط به مفقودی بار یا گذرنامه، هزینه‌های بیمارستانی در کشور مقصد را پرداخت کند. همچنین، اگر می‌خواهید ویزا بگیرید، به بیمه مسافرتی احتیاج دارید.

بیمه حمل‌ونقل

اگر آنلاین‌شاپ دارید یا کالاهای مختلف را جابه‌جا می‌کنید، به بیمه حمل‌ونقل احتیاج دارید. طبق این بیمه‌نامه، شرکت بیمه یا بیمه‌گر باید هزینه خسارت‌های حین جابه‌جایی را پرداخت کند. به این نوع بیمه‌نامه، بیمه باربری هم می‌گویند. با خرید این بیمه، محصولات و محموله‌های شما بیمه می‌شوند و محصول شما در سلامت کامل به دست مشتری می‌رسد. اگر می‌خواهید بیمه باربری بخرید، بهتر است بدانید که نوع حمل بار تاثیری در قیمت بیمه ندارد. فرقی نمی‌کند که محصول خودتان را با چه روشی ارسال می‌کنید، در هر صورت می‌توانید از خدمات بیمه حمل‌ونقل استفاده کنید. 

انواع بیمه باربری

این بیمه شامل بیمه باربری وارداتی، بیمه صادراتی، بیمه ترانزیت و بیمه باربری داخلی است. اگر از کشورهای خارجی محصول می‌خرید و وارد ایران می‌کنید، باید بیمه باربری وارداتی بخرید. خرید این بیمه برای واردکنندگان کالا ضروری است. صادرکنندگان کالا از ایران به کشورهای خارجی هم باید بیمه باربری صادراتی بخرند. اگر کالایی را از کشوری به کشور دیگر ارسال می‌کنید، باید بیمه ترانزیت بخرید. خرید بیمه حمل‌ونقل ترانزیت به عهده مدیر شرکت باربری است. 

بیمه حوادث

بیمه‌نامه حوادث شامل بیمه‌نامه‌های فردی و گروهی است. در این حالت، شرکت بیمه خسارت تصادف و سقوط را پرداخت می‌کند. در قرارداد بیمه عمر، منظور از حوادث مجموعه‌ای از اتقاق‌های غیرعمدی هستند. شرکت بیمه غرامت مربوط به نقص عضو و هزینه‌های پزشکی را پرداخت می‌کند. 

خرید بیمه حوادث برای بعضی از شغل‌ها ضروری است. اگر در محل کارتان با خطرهای احتمالی زیادی مواجه می‌شوید، به بیمه حوادث احتیاج دارید. به‌علاوه، این بیمه حوادث ورزشی، ماموریت، حوادث حین مسافرت، هزینه از کارافتادگی موقت، غرامت روزانه بستری در بیمارستان و هزینه‌های پزشکی ناشی از صدمات و جراحات را پرداخت می‌کند. 

بیمه درمان خانواده

اگر می‌خواهید اعضای خانواده را بیمه کنید، باید بیمه درمان خانواده بخرید. در این بیمه، سرپرست خانواده برای خرید بیمه اقدام می‌کنند. شما می‌توانید برای همسر، فرزندان و پدر و مادر خودتان بیمه درمان بخرید. 

بیمه کشتی

اگر کار شما به کشتی و حمل‌ونقل دریایی مربوط می‌شود، به بیمه کشتی احتیاج دارید. این بیمه‌نامه خطرهای مربوط به حمل‌ونقل دریایی، آسیب‌های واردشده به بدنه کشتی و محموله را پوشش می‌دهد. نکته جالب اینکه بیمه کشتی قدیمی‌ترین نوع بیمه است و سهم کمی از بازار خرید بیمه را دارد. 

بیمه مهندسی

اگر در زمینه پروژه‌های عمرانی، ساختمانی و صنعتی کار می‌کنید و وسایل و تجهیزات زیادی دارید، باید بیمه مهندسی بخرید. صاحبان کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی هم به بیمه مهندسی احتیاج دارند. برای خرید بیمه مهندسی باید مراحل پروژه را در نظر بگیرید و با توجه به وظایف و خطرها بیمه بخرید. مثلا، اگر پروژه در مرحله احداث است، باید بیمه تمام خطر نصب و بیمه تمام خطر پیمان‌کاران بخرید. پروژه‌هایی که در مرحله بهره‌برداری هستند، باید بیمه تجهیزات الکترونیک، شکست ماشین‌آلات و بیمه تجهیزات پیمان‌کاران را تهیه کنند. 

مقالات دیگر  آیا به راننده مقصر هم دیه تعلق می‌گیرد؟

بیمه پول

پول یکی از دارایی‌های پرریسک است. شما می‌توانید با بیمه پول در گردش یا بیمه پول در صندوق دارایی‌های خودتان را بیمه کنید. انواع اسکناس، سکه، چ بانکی و تمبرهای مالیاتی هم جزو دارایی‌های پولی قرار می‌گیرند. این بیمه یکی از انواع بیمه‌های باربری است و مشتری‌های آن بانک‌ها، طلافروش‌ها، صرافی‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌ها، تاجران و تولیدکنندگان هستند. بیمه پول خسارت‌های سرقت مسلحانه، غیرمسلحانه، آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار، سیل و زلزله را پرداخت می‌کند. همچنین، اگر هواپیما حامل وجوه نقد را بدزدند، پرداخت خسارت به عهده شرکت بیمه است. 

بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت به پرداخت خسارت‌های جانی و مالی افراد مربوط می‌شود. اگر شخصی عامل ایجاد خسارت‌های مالی و جانی به شخص دیگر باشد، باید بیمه مسئولیت بخرد. مثلا، یک پروژه ساختمانی را در نظر بگیرید. افراد زیادی از جمله کارگران و پیمان‌کاران در این پروژه دخیل هستند. در صورتی‌که حین کار اتفاقی برای کارگران بیافتد، بیمه مسئولیت هزینه خسارت‌ را پرداخت می‌کند. این بیمه‌نامه شامل موارد زیر است:

  • بیمه مسئولیت عمومی
  • بیمه مسئولیت تولیدکنندگان کالا
  • بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان
  • بیمه مسئولیت حرفه‌ای
  • بیمه مسئولیت شرکت‌های حمل‌ونقل

بیمه مسئولیت عمومی

این بیمه برای پیمان‌کاران، شهرداری، مستاجرها و مدیریت مرکزهای آموزشی است و هدفش توجه به مسئولیت اجتماعی و عمومی افراد جامعه است. اگر فعالیت‌های روزمره شما در پروژه‌های ساختمانی و پیمان‌کاری به افراد دیگر خسارت وارد کند، بیمه مسئولیت عمومی هزینه این خسارت را پرداخت می‌کند. 

بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

اگر در محیط‌های خطرناک مثل کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها کار می‌کنید، باید این بیمه‌نامه را داشته باشید. طبق قانون کار، کارفرما وظیفه دارد که از کارکنان در محیط کار مراقبت کند. بنابراین، اگر حادثه‌ای در محل کار رخ دهد، مسئولیت آن با کارفرما است و باید بیمه مسئولیت بخرد. 

مدیرهای مرکزهای صنعتی، خدماتی، تولیدی، بازرگانی و ساختمانی باید این بیمه‌نامه را تهیه کنند. حوادث کارگاهی، حادثه حین حمل‌ونقل، حادثه حین ماموریت و حوادث حین ایاب و ذهان کارکنان زیر مجموعه بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان هستند و شرکت بیمه هزینه این خسارت‌ها را پرداخت می‌کند. 

بیمه مسئولیت حرفه‌ای

این بیمه برای پزشک‌ها، پیراپزشک‌ها، مهندس‌ها و مسئولان فنی شاغل در مراکز پزشکی است. البته، هتل‌دارها، مدیرهای مهدکودک، صاحبان شهربازی و مدیران مراکز تفریحی و خدماتی هم به بیمه مسئولیت اجتماعی احتیاج دارند. این بیمه‌نامه حوادث جانی و مالی را پوشش می‌دهد. 

بیمه مسئولیت تولیدکنندگان کالا

این بیمه‌نامه برای تولیدکنندگان کالاست. اگر صاحب کارخانه هستید، ممکن است محصولات شما نقص‌های مختلفی داشته باشد و باعث ضررهای مالی و جانی شود. در این شرایط به بیمه مسئولیت احتیاج دارید. با خرید بیمه مسئولیت، شرکت بیمه هزینه‌های ناشی از عدم ایمنی و عیب و نقص کالاها را پرداخت می‌کند. بیمه مسئولیت کپسول‌های اطفا حریق و بیمه مسئولیت تولید گارانتی‌های عایق رطوبتی از انواع این بیمه‌نامه هستند. 

 بیمه انرژی

این نوع بیمه‌نامه در دسته بیمه اموال قرار می‌گیرد و برای شرکت‌های گاز، نفت، پتروشیمی، انرژی آب، باد و انرژی خورشیدی است. اگر مسئول تجهیزات و تاسیسات واحدهای نفتی و گازی هستید، باید بیمه انرژی بخرید. 

مقالات دیگر  قانون بیمه اجباری خسارت وارده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه در سال 1403

بیمه آتش‌سوزی

این بیمه‌نامه خسارت‌ها و زیان‌های مالی وارد شده به اموال و دارایی منقول و غیرمنقول ناشی از وقوع آتش‌سوزی را پرداخت می‌کند. بنابراین، اگر ساختمان مسکونی یا اداری آتش بگیرید، شرکت بیمه هزینه خسارت‌های وارد شده به ساختمان را تا سقف تعهداتش جبران می‌کند. نکته مهم این است بیمه آتش‌سوزی خسارت‌های جانی را پرداخت نمی‌کند. علاوه‌بر این‌ها، بیمه زلزله هم زیرمجموعه بیمه آتش‌سوزی است. بنابراین، اگر در اثر زلزله، خسارتی به شما وارد شود، شرکت بیمه هزینه آن را پرداخت می‌کند. 

بیمه‌نامه آتش سوزی

بیمه آسانسور

اگر در ساختمان مسکونی یا اداری شما، آسانسور وجود دارد، بهتر است بیمه آسانسور را تهیه کنید، چون به هر دلیل ممکن است آسانسور خراب شود یا سقوط کند. اگر حین استفاده از آسانسور، اتفاقی برای افراد داخل آسانسور بیفتد، شرکت بیمه هزینه‌های بیمارستان را پرداخت می‌کند. پوشش هزینه پزشکی، غرامت فوت و نقص عضو پوشش‌های بیمه آسانسور هستند. 

بیمه هواپیما

یکی از انواع بیمه‌ اموال، بیمه هواپیما است. این بیمه‌نامه خطرات مرتبط به هواپیما را پوشش می‌دهد. با خرید این بیمه‌نامه، بدنه هواپیما و تجهیزات فرودگاهی بیمه می‌شوند. بیمه هواپیما انواع مختلفی دارد. بیمه حوادث سرنشین، تجهیزات فرودگاهی، تجهیزات و لوازم یدکی شرکت‌های هواپیمایی و بیمه مسئولیت قانونی شرکت هواپیمایی از جمله انواع این بیمه‌نامه هستند. 

مقایسه انواع بیمه‌ها

برای اینکه بتوانید با آگاهی بیشتری بیمه مورد نیازتان را خریداری کنید، باید جزئیات مربوط به هر بیمه‌نامه و تفاوت بیمه‌نامه‌های مختلف را بدانید. جدول زیر مشخصه اصلی بیمه‌های مختلف را مقایسه کرده است. هنگام مقایسه انواع بیمه‌نامه به نوع محصول یا خدمات بیمه‌ای، شرایط پرداخت حق بیمه، پوشش‌ها، خدمات پشتیبانی و محدودیت‌های بیمه‌نامه توجه کنید. 

نوع بیمه پوشش‌ها
بیمه زندگی اگر بیمه‌گذار فوت کند، شرکت بیمه خسارت فوت را پرداخت می‌کند.
بیمه عمر و سرمایه‌گذاری نوعی سرمایه‌گذاری و پس‌انداز است و بیماری‌های خاص، نقص عضو، از کار افتادگی و فوت شخص بیمه‌گذار را پوشش می‌دهد. 
بیمه خودرو شرکت بیمه خسارت‌های مربوط به حوادث رانندگی، سرقت و آسیب به خودرو را پرداخت می‌کند. 
بیمه مسئولیت مدنی هزینه‌های مربوط به حوادث ناگهانی را پرداخت می‌کند و پوشش‌های آن به شغل شما بستگی دارد. 
بیمه ساختمانی هزینه‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه حین ساخت‌وساز پروژه‌های عمرانی را پرداخت می‌کند.
بیمه مسافرتی هزینه‌های مربوط به حوادث حین سفر مثل سرقت مدارک و گم شدن چمدان را پوشش می‌دهد. پرداخت هزینه خدمات درمانی و پزشکی هم به عهده شرکت بیمه است. 

  نمودار سهم رشته‌های حق بیمه و نمودار نسبت خسارت شرکت‌های بیمه در پنج ماه نخست سال 1403

نمودار حق بیمه شرکت‌های بیمه

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، بیمه درمان تکمیلی در پنج ماه نخست سال 1403 از بیشترین حق بیمه تولیدی برخوردار است. پس از آن به ترتیب بیمه شخص ثالث، بیمه عمر و بیمه بدنه بیشترین سهم را از حق بیمه تولیدی به خود اختصاص داده‌اند.

خرید انواع بیمه از سایت بیمه بازار

برای خرید آنلاین بیمه از بیمه بازار کافی‌ست نوع بیمه را انتخاب کنید. قراردادهای بیمه در سایت بیمه بازار در ۳ دسته بیمه اشخاص، اموال و بیمه وسایل نقلیه دسته‌بندی می‌شوند. بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث موتورسیکلت جزو بیمه وسایل نقلیه هستند. اگر می‌خواهید بیمه تکمیلی، بیمه عمر و بیمه مسافرتی بخرید، به بخش بیمه اشخاص بروید. در بخش بیمه اموال هم بیمه آتش‌سوزی و بیمه آسانسور وجود دارد. اگر بیمه‌نامه موردنظرتان را پیدا نکردید، روی سایر بیمه‌ها کلیک کنید و اسم بیمه‌نامه را یادداشت کنید. بعد از ورود اطلاعات، انواع بیمه‌نامه و شرکت‌های بیمه نشان داده می‌شوند. شما می‌توانید بهترین بیمه را با توجه به شرایط خودتان خریداری کنید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید