خسارت تصادف 50 50 چگونه پرداخت می‌شود؟

تصادف یکی از اتفاقات متداول در رانندگی است هیچ راننده‌ای از خطر مواجه  ناگهانی با آن مصون نیست. اما گاهی در تصادف هردو راننده به یک میزان مقصر شناخته می‌شوند. نحوه پرداخت خسارت تصادف 50 50 چگونه است؟ چه قوانینی برای خسارت پنجاه پنجاه وضع شده است؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

خرید بیمه شخص ثالث

تصادف 50 50 یعنی چه؟

گاهی در تصادفات رانندگی به تشخیص افسر هردو راننده به یک میزان مقصر هستند. در این مواقع رانندگان موطف هستند 50 درصد از هزینه خسارت طرف مقابل را پرداخت نمایند. خوشبختانه بیمه شخص ثالث خسارت تصادف 50 50 را نیز جبران می‌کند. رانندگان می‌توانند با مراجعه به شعب بیمه شخص ثالث برای دریافت خسارت اقدام کنند.

تصادف پنجاه پنجاه چیست

قوانین تصادف 50 50

درصورتی که راننده تحت پوشش بیمه بدنه و شخص ثالث باشد، بیمه هزینه تصادف را پرداخت خواهد کرد، اما اگر دارای بیمه نباشد، هزینه پرداخت خسارت تصادف پنجاه پنجاه بر عهده خودش خواهد بود. همچنین در صورتی که راننده دارای گواهینامه رانندگی نباشد، مجازات آن افزایش پیدا خواهد کرد.

استفاده از بیمه حوادث در تصادف 50 50

بیمه حوادث راننده خسارت وارد شده در تصادف 50-50 را جبران خواهد کرد. در سال‌های گذشته افراد برای خرید بیمه حوادث باید به صورت جداگانه اقدام می‌کردند، اما خوشبختانه در حال‌حاضر این بیمه همراه با بیمه شخص ثالث ارائه می‌شود و نیازی به خرید آن به صورت جداگانه نیست.

نحوه محاسبه خسارت و پرداخت دیه در تصادفات پنجاه پنجاه چگونه است؟

یکی از دغدغه‌های مهم بسیاری از رانندگان این است که تعیین نرخ دیه در تصادف 50 50 چگونه است؟ عده‌ای معتقد هستند که مبلغ پرداخت دیه بسته به میزان مسئولیت راننده در تصادف متغیر است. اما با توجه به ماده 528 قانون مجازات اسلامی در صورتی که هردو وسیله نقلیه زمینی، آبی و هوایی با یکدیگر برخورد کنند و سرنشینان آن آسیب ببینند یا کشته شوند، در صورت انتساب برخورد به هردو راننده، هریک از رانندگان مسئول پرداخت نصف دیه طرف مقابل  خواهند بود. چنانچه سه وسیله نقیله با یکدیگر برخورد کنند، هریک از رانندگان مسئول پرداخت یک سوم دیه رانندگان مقابل هستند.

مقالات دیگر  اهمیت دوچندان بیمه بدنه برای خودروهای لوکس

دیه پنجاه پنجاه برای عابر پیاده

در تصادف پنجاه پنجاه برای عابران پیاده نیز قوانینی وضع شده است. درصورتی که در تصادف با عابر پیاده، راننده و عابر به تشخیص افسر راهنمایی و رانندگی، به یک میزان مقصر شناخته شوند، بازهم راننده مقصر موظف به پرداخت دیه عابر پیاده مقصر خواهد بود. درواقع اگر عابر 50 درصد هم مقصر باشد می‌تواند کل دیه را از راننده مقصر دریافت کند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قوانین تصادف با عابر پیاده می‌توانید مقاله قوانین تصادف با عابر پیاده و هر آن‌چه باید در این‌باره بدانید

را مطالعه کنید.)

دیه تصادف موتور با ماشین پنجاه پنجاه

چنانچه به تشخیص افسر راهنمایی و رانندگی، راننده موتور و راننده ماشین هردو به یک اندازه در تصادف مقصر شناخته شوند، هردو راننده موظف به پرداخت نیمی از دیه طرف مقابل خواهند بود. درواقع هردو راننده نیمی از دیه خود را از یکدیگر دریافت می‌کنند، و نیمی دیگر هزینه دیه نیز توسط بیمه‌نامه پرداخت خواهد شد.

جبران خسارت تصادف 50 50 با بیمه بدنه

رانندگان می‌توانند برای پرداخت خسارت 50 50 از بیمه بدنه استفاده کنند. بیمه بدنه باتوجه به پوشش انتخابی راننده، بخش زیادی از خسارت را پرداخت خواهد کرد. توجه داشته باشید که برای استفاده از بیمه بدنه، درصدی به عنوان فرانشیز بیمه بدنه کسر خواهد شد که مبلغ آن بسته به تعداد دفعات استفاده از بیمه متفاوت است.

جبران خسارت در تصادف 50 50 با بیمه بدنه

پرداخت دیه در تصادف 50 50 درصورت فوت هردو راننده

چنانچه تصادف پنجاه پنجاه منجر به فوت هردو راننده شود، ورثه موظف به پرداخت دیه طرف مقابل هستند. اگر خودرو‌ها تحت پوشش بیمه باشند، شرکت بیمه مسئول پرداخت دیه خواهد بود.

جمع‌بندی

در برخی حوادث رانندگی، طبق تشخیص افسر، هردو طرفین تصادف به یک اندازه مقصر شناخته می‌شوند این نوع تصادفات در اصطلاح به تصادف 50 50 معروف هستند. بدترین نوع تصادف، تصادفی است که منجر به فوت یا آسیب طرفین شود. در این مواقع هزینه‌های زیادی به راننده تحمیل خواهد شد. بهترین راه برای جبران خسارت تصادف 50 50 خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه است.

مقالات دیگر  نحوه دریافت خسارت افت قیمت خودرو از بیمه

سوالات متداول

تصادف 50 50 چیست؟

درصورتی که در تصادف هردو طرف به یک انداره مقصر شناخته شوند، تصادف از نوع 50 50 خواهد بود.

آیا در تصادف پنجاه پنجاه به عابر دیه تعلق می‌گیرد؟

بله. اگر عابر و راننده هردو 50 درصد مقصر باشند، راننده موظف به پرداخت دیه کامل است.

آیا بیمه شخص ثالث خسارت تصادف پنجاه پنجاه را پرداخت می‌کند؟

بله. رانندگان می‌توانند برای پرداخت خسارت تصادف 50 50 از بیمه شخص ثالث استفاده کنند.   

نظر یا پرسش خود را بنویسید