ضرورت خرید الحاقیه بیمه بدنه

در صورتی که قیمت خودروی شما به طور ناگهانی افزایش پیدا کرده باشد یا نیاز به پوشش‌های بیشتری برای آن داشته باشید می‌توانید تغییراتی در بیمه‌نامه خود ایجاد کنید. در این شرایط لازم است با مفهوم الحاقیه آشنا باشید. در ادامه این مطلب با ضرورت خرید الحاقیه بیمه بدنه و شرایط دریافت آن آشنا خواهید شد.

خرید بیمه بدنه

الحاقیه بیمه بدنه چیست؟

ایجاد هرگونه تغییر در بیمه بدنه نیاز به صدور الحاقیه دارد. برگه الحاقیه تغییراتی مانند سرمایه شخص بیمه شده، فسخ بیمه‌نامه، ابطال، افزایش تعهدات و انتقال بیمه بدنه را بر روی بیمه بدنه اعمال می‌کند. تغییرات اعمال شده گاهی ممکن است برای بیمه‌گذار هزینه‌بر باشد.

ضرورت خرید الحاقیه بیمه بدنه

 ارزش خودرو در بیمه بدنه رکن اصلی تعیین مبلغ بیمه‌نامه است؛ بنابراین افزایش قیمت خودرو بعد از خرید بیمه بدنه، هنگام دریافت خسارت، بیمه‌گذار را متحمل ضرر خواهد کرد. به‌طور مثال اگر خودرویی به ارزش 1 میلیارد خریداری کرده باشید و هنگام دریافت خسارت ارزش آن افزایش پیدا کرده باشد، شرکت بیمه هیچ تعهدی در قبال پرداخت خسارت ناشی از نوسان قیمت خودروی شما نخواهد داشت. در این صورت توصیه می‌شود الحاقیه پوشش نوسان قیمت را تهیه کنید.

در چه صورت می‌توانیم الحاقیه بیمه بدنه را خریداری کنیم؟

اگر قیمت خودرو شما افزایش پیدا کند، برای دریافت الحاقیه بیمه بدنه می‌توانید به یکی از شعب صادر‌کننده بیمه مراجعه کنید و با خرید آن ارزش بیمه‌نامه خودروی خود را افزایش دهید. توجه داشته باشید برخی شرکت‌ها  تنها برای خودرو‌هایی که تا 20 درصد افزایش قیمت داشته باشند الحاقیه صادر می‌کنند.

مقالات دیگر  چگونه می توان خسارت بیمه بدنه در تصادف را دریافت کرد؟

ضرورت خرید الحاقیه بیمه بدنه

انواع الحاقیه در بیمه بدنه

به طورکلی الحاقیه خودرو‌ها انواع مختلفی دارند که از هرکدام می‌توان در شرایط محتلف استفاده کرد:  

  • الحاقیه افزایش سرمایه

در صورتی که ماشین کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد، در زمان وقوع حادثه بیمه‌گذار به قیمت به روز ماشین مسئول جبران خسارت خواهد بود. بنابراین با افزایش قیمت خودرو بیمه‌گذارانی که بیمه بدنه خریداری کرده‌اند بهتر است الحاقیه افزایش سرمایه نیز دریافت نمایند.

  • الحاقیه جایگزینی   

 زمانی که قصد انتقال تخفیف بیمه بدنه خودروی خود را داشته باشید، برای انتقال بیمه‌نامه به خودروی جدید نیاز به الحاقیه جایگزین خواهید داشت. در واقع بازدید از خودروی جدید و وارد کردن مشخصات آن در بیمه بدنه صدور این نوع الحاقیه است.

  • الحاقیه اصلاحی

در صورتی که اطلاعات بیمه‌گذار به هر دلیلی به اشتباه درج شود، الحاقیه اصلاحی صادر می‌شود. صدور این الحاقیه رایگان است و هیچ هزینه‌ای ندارد.

  •  الحاقیه ابطالی

 چنانچه بیمه‌گذار بخواهد بیمه‌نامه خود را باطل کند الحاقیه ابطال برای او صادر خواهد شد. توجه داشته باشید الحاقیه ابطالی به معنای بازگشت کل حق بیمه است، به همین دلیل این نوع الحاقیه تنها در شرایط خاص صادر می‌شود.

  • الحاقیه اضافی

اگر فرد بخواهد سرمایه خود را  افزایش دهد یا به تعهدات خود اضافه کند می‌تواند از پوشش الحاقیه اضافی استفاده کند. حق بیمه الحاقیه اضافی بر اساس روز‌های باقی مانده از بیمه بدنه محاسبه می‌شود.

چه زمانی برای خرید پوشش نوسان قیمت اقدام کنیم؟

پوشش نوسان قیمت، پوششی است که شما در ابتدای قرارداد آن را انتخاب می‌کنید و در صورتی که درصدی برای افزایش قیمت خودروی خود پیش‌بینی می‌کنید به همان میزان می‌توانید تعهدات خود را نیز افزایش دهید. درواقع پوشش نوسان قیمت به معنای محافظت از سرمایه در هنگام تورم و افزایش قیمت است.
می‌توان گفت تقریبا گران‌ترین پوشش در بیمه بدنه پوشش نوسان قیمت است اما خرید آن از خرید الحاقیه به‌صرفه‌تر است؛ فرض کنید شما خودروی 500 میلیون تومانی را بیمه می‌کنید و در صورتی که خودرو 25 درصد افزایش قیمت داشت با فعال شدن پوشش نوسان قیمت دیگر نیازی به الحاقیه نخواهید داشت، اما اگر در ماه ششم بیمه‌نامه خود بخواهید از الحاقیه استفاده کنید و برای الحاقیه درخواست دهید، مبلغی که پرداخت می‌کنید باید نسبت به 6 ماه باشد در این صورت اگر پوشش نوسان قیمت یک‌ساله را خریداری کرده باشید برای شما به‌صرفه‌تر تمام خواهد شد. 

مقالات دیگر  پوشش بیمه بدنه شامل چه مواردی نمی‌شود؟

(در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این پوشش می‌توانید مقاله پوشش نوسان قیمت خودرو چیست؟ را مطالعه کنید.)

چه زمانی برای خرید الحاقیه بیمه بدنه اقدام کنیم؟

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم پوشش نوسان قیمت تا سقف مشخصی را پوشش می‌دهد و در صورتی که افزایش قیمت خودرو بیش از سقف تعهدات پوشش نوسان قیمت باشد، در این صورت لازم است الحاقیه افزایش سرمایه را خریداری نمایید. 

مدت زمان اعتبار الحاقیه بیمه بدنه چقدر است؟

 الحاقیه بسته به بیمه‌نامه اصلی صادر می‌شود بنابراین مدت زمان اعتبار آن نیز به اندازه مدت زمان اعتبار بیمه‌نامه اصلی خواهد بود.  

چطور برای درخواست الحاقیه بیمه بدنه اقدام کنیم؟

 برای خرید الحاقیه بیمه بدنه می‌توانید از دو روش اقدام نمایید:

1. اگر مشتری بیمه بازار هستید و بیمه نامه رو از بیمه بازار خرید‌ه‌اید 

در صورتی که بیمه بدنه خود را از بیمه بازار خریداری کرده‌اید برای درخواست الحاقیه کافی‌ست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.
  • در قسمت بیمه‌های من وارد بخش بیمه‌های فعال شوید و گزینه درخواست الحاقیه را پیدا کنید.
  • پس از ثبت درخواست الحاقیه درخواست شما توسط تیم‌های مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
  • در صورتی که درخواست شما مورد تایید باشد صدور الحاقیه انجام خواهد شد در غیر این صورت، مورد تایید نبودن درخواست از طریق پیامک به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.  

 2. در صورتی که الحاقیه را از جای دیگر خریداری کرده‌اید

در صورتی که بیمه بدنه خود را از جایی غیر از سایت بیمه بازار خریداری کرده باشید، صدور الحاقیه از طریق سامانه بیمه بازار امکان‌پذیر نخواهد بود؛ اما انجام آن در برخی شرکت‌ها در صورتی که بار مالی به همراه نداشته باشد قابل انجام است. مدارک مورد نیاز شما و مراحل صدور الحاقیه بسته به نوع الحاقیه و قوانین شرکت صادر‌کنننده بیمه ممکن است متفاوت باشد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از درخواست مدارک لازم را بررسی کنید.   

نظر یا پرسش خود را بنویسید