با بیمه تمام خطر پیمانکاران بیشتر آشنا شوید

بیمه تمام خطر پیمانکاران، بیمه‌ی مناسب بسیاری از شغل‌های پرخطر است. این بیمه بر اساس بیمه‌نامه، خطرهای مختلفی را که ممکن است در زمان اجرای پروژه به اموال پروژه، اموال در همسایگی پروژه که اموال مجاور گفته می‌شود و همچنین به افراد ثالث وارد شود را پوشش می‌دهد.

از آنجا که لیست موارد خطر در چنین پروژه‌هایی بسیار زیاد است، ممکن است در بیمه‌نامه نام همه آنها برده نشود. اما درعوض استثناهایی که شرکت بیمه آنها را پوشش نمی‌دهد، در بیمه‌نامه ثبت می‌شود.

البته بیمه‌نامه‌های مهندسی در ایران هم با نگاهی به بیمه‌نامه‌های شرکت‌های خارجی تدوین شده و به‌طور معمول آنها نیز در موارد مشابه به همین صورت عمل می‌کنند.

 

بیمه تمام خطر پیمانکاران چیست؟

بیمه تمام خطر پیمانکاران بیمه‌ای است که برای جبران هزینه‌ خسارت‌ها در زمان اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل، ساختمانی، کاوش‌های زمینی و دریایی و بسیاری از موارد دیگر که در ادامه به آنها اشاره می‌شود، اختصاص دارد. بیمه تمام خطر به دو گروه تقسیم می‌شوند که یکی از آنها بیمه تمام خطر پیمانکاران و دیگری بیمه تمام خطر نصب است. تفاوت این دو نوع بیمه در شرایط آن است: 

  • در بیمه تمام خطر پیمانکاران، پیمانکار می‌تواند همه خسارت‌های مالی و جانی پروژه را زیر پوشش قرار دهد.
  • اما در بیمه تمام خطر نصب فقط اجزاء سازه مانند اسکلت و تجهیزات درحال نصب زیر پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

 

چه کسانی می‌توانند از بیمه تمام خطر پیمانکاران استفاده کنند؟

بیمه تمام خطر پیمانکاران خاص پیمانکارانی است که در رشته‌هایی فعالیت می‌کنند که کارگران آنها همواره با خطر روبه‌رو هستند. پیمانکاران رشته‌هایی مانند:

مقالات دیگر  بیمه حیوانات خانگی: قیمت، پوشش‌ها و سقف تعهد

ساختمان‌سازی 

ساخت ساختمان‌های چوبی، آجری، سنگی، بتنی، فلزی و ساختمان‌هایی با مصالح دیگر.

صنایع مربوط به آب 

سدسازی و ساخت نیروگاه‌های آبی، سازه‌های هیدرولیکی و تونل‌های آبی، مخزن‌های آبی و شبکه‌های توزیع برق، شبکه‌های جمع‌آوری و انتقال فاضلاب، کانال‌های انتقال آب و شبکه‌های آبیاری و زهکشی، سازه‌های دریایی و ساحلی، ساخت حوضچه و استخرهای پرورش آبزیان، عملیات ساختمانی تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب و پروژه‌های مشابه دیگر.

حمل‌ونقل  

ساخت جاده‌های اصلی و فرعی، بزرگ‌راه، آزادراه، راه‌های ریلی، باند فرودگاه، سیستم‌های حمل‌ونقل پایه‌دار هوایی، تونل، پل، راه‌های زیرزمینی، عملیات آسفالت و موارد مشابه دیگر.

کاوش‌های زمینی 

همه فعالیت‌ها در زمینه اکتشاف، حفاری، استخراج، حفاری‌های آبی، دفن زباله، کاوش‌های دریایی، حفاری در بستر دریا، بهره‌برداری از مواد بستر دریا، ساخت و بهره‌برداری از معدن‌های روباز و زیرزمینی در خشکی و موارد مشابه دیگر.

کشاورزی 

جنگل‌کاری و درخت‌کاری، آبیاری، مالچ‌پاشی و تثبیت شن‌های روان، کشاورزی، مرتع‌داری و ایجاد مرتع‌های دست‌کاشت، ایجاد فضای سبز و نگهداری آن، امور دام‌پروری شامل پرندگان، گاوداری، زنبورداری و گوسفندداری، شیلات و آبزیان و موارد مشابه دیگر.

مرمت آثار باستانی 

همه فعالیت‌هایی که مربوط به مرمت آثار تاریخی می‌شود.

پوشش‌های بیمه تمام خطر پیمانکاران چیست؟

هر بیمه‌نامه پوشش‌دهنده خطرهای مشخصی است که در آن بیان شده است. خطرهای مختلفی که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

  • زلزله در دریا و خشکی، آتشفشان
  • بارش تگرگ، یخ‌زدگی و یخ شناور
  • طوفان، گردباد و تندباد
  • خسارت‌های جانی و مالی واردشده به اشخاص ثالث
  • صاعقه، انفجار و آتش‌سوزی
  • رانش زمین، نشست زمین، لغزش زمین و ریزش کوه یا صخره
  • سیل، آب‌گرفتگی و امواج دریا
  • خسارت‌های زمان تمیزکردن یا تعمیرکردن وسایل
  • خسارت‌های واردشده به ابزار، لوازم و تجهیزات
  • دزدی
  • خسارت‌های ناشی از باران، برف، بهمن و نشت آب
  • خسارت‌های ناشی از اتصال کوتاه، نوسان برق، قطع برق، آب، گاز یا هر سوخت دیگر
  • خسارت‌های ناشی از خاموش‌کردن آتش با آب یا استفاده از روش‌های دیگر
  • خسارت‌های واردشده به مصالح پروژه یا وسایل دپوشده در انبار و محدوده کارگاه
  • خسارت‌های ناشی از برخورد اشیاء، سقوط اشیاء و واژگونی
  • خسارت ناشی از خرابکاری غیرگروهی

برای مطالعه بیشتر: پوشش بیمه بدنه شامل چه مواردی نمی‌شود؟

مقالات دیگر  تاکید رییس بیمه مرکزی بر توجه ویژه به حوزه IT در صنعت بیمه

خسارت‌های زیر پوشش بیمه تمام خطر پیمانکاران چیست؟

خسارت‌های زیر پوشش بیمه تمام خطر پیمانکاران شامل دو مورد خسارت‌های مالی و جانی است:

خسارت‌های مالی 

اگر در زمان اجرای پروژه، اموال بیمه‌شده دچار خسارت فیزیکی شوند یا از بین بروند، شرکت بیمه کل خسارت یا قسمتی از آن را پرداخت می‌کند. برای پرداخت خسارت مالی باید وسایل موردنظر در بیمه‌نامه ثبت شده باشند.

پرداخت خسارت از طرف شرکت بیمه به دو صورت است. ممکن است خسارت را به شکل نقدی پرداخت یا اینکه به تعمیر یا تعویض قطعه‌های آسیب‌دیده منجر شود.

برای پرداخت خسارت‌های مالی باید موارد مختلفی در بیمه‌نامه مشخص شده باشد که شامل لیست تجهیزات، ماشین‌آلات، هزینه‌های حمل و بسیاری از موارد دیگر است.

خسارت مالی افراد ثالث نیز مورد دیگری است که در بیمه‌نامه ثبت می‌شود.

خسارت‌های جانی 

پرداخت خسارت‌های جانی افراد ثالث در مدت زمان بیمه، تعهد دیگر شرکت بیمه است. خسارت‌های جانی شامل موارد مختلفی مانند آسیب دیدن یا نقص عضو افراد، هزینه‌های دادرسی و بسیاری از موارد دیگر است.

شرایط عمومی بیمه تمام خطر پیمانکاران چیست؟

شرایط عمومی بیمه تمام خطر پیمانکاران شامل موارد مختلفی است. نخست اینکه پیمانکار باید اطلاعات درستی از اموال، سرمایه و تجهیزات پروژه در فرم بیمه‌نامه ارائه داده باشد.

دیگر اینکه خسارت‌های واردشده در اثر بی‌توجهی پیمانکار به وجود نیامده باشد. همچنین در زمان اجرای پروژه، اصول ایمنی رعایت شده باشد.

برای اطمینان از موارد یادشده، شرکت بیمه می‌تواند پیش از اجرای قرارداد و همچنین در زمان پروژه دیدارهای منظمی از آن داشته باشد.

 

بیمه تمام خطر پیمانکارها

استثناهای بیمه تمام خطر پیمانکاران کدام است؟

استثناهای بیمه تمام خطر پیمانکاران شامل موارد مختلفی است. یکی از استثناهای بیمه تمام خطر پیمانکاران هزینه‌های اجرای بد و غیر اصولی پروژه است.

مورد دیگر مربوط به خسارت‌های غیرمستقیم ناشی از تاخیر در انجام کار یا موارد مشابه می‌شود. خسارت‌های ناشی از شرایط جوی نامناسب که باعث فرسودگی وسایل شود هم شامل بیمه نمی‌شود.

مورد دیگری که شرکت بیمه آن را پوشش نمی‌دهد، خسارت‌های واردشد به مدارک، پول، فاکتورها و موارد مشابه است. وارد شدن آسیب به وسایل نقلیه در زمان رفت‌وآمد و موارد مشابه دیگر هم از نمونه استثناهای بیمه تمام خطر پیمانکاران به شمار می‌روند.

مقالات دیگر  مزایای خرید آنلاین بیمه چیست و چقدر معتبر است؟

 

تعرفه‌های بیمه تمام خطر پیمانکاران چگونه است؟

محاسبه قیمت بیمه تمام خطر پیمانکاران بر اساس فاکتورهای مختلفی صورت می‌گیرد. نوع فعالیت پیمانکار، مشخصات محل بیمه‌شده، درصد ریسک فعالیت مورد نظر و کاربری و نوع سازه ساختمان بیمه‌شده از مهم‌ترین موارد موثر در تعیین تعرفه بیمه به حساب می‌آید.همچنین کاربری و نوع ساختمان‌های همسایه پروژه، میزان پوشش خسارت مورد درخواست پیمانکار، تعهد شرکت بیمه و موارد دیگری هم در تعیین نرخ بیمه تمام خطر پیمانکاران موثر است.

بیمه تمام خطر نصب چیست؟

بیمه تمام خطر نصب ویژه پروژه‌های تاسیساتی است که وسایل و تجهیزات در حال نصب و با ارزش بالایی دارند. این بیمه مناسب کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، خط‌های انتقال نیرو، پتروشیمی، سیستم‌های مخابراتی، اسکله‌های نفتی و بسیاری دیگر از موارد می‌شود. مدت بیمه تمام خطر نصب در بیمه‌نامه مشخص می‌شود و شرکت بیمه می‌تواند علاوه بر دوره نصب، دوره راه‌اندازی آزمایشی و همچنین دوره نگهداری یا تحویل موقت را هم زیر پوشش بیمه قرار دهد. پوشش‌های بیمه تمام خطر نصب هم شبیه مواردی است که برای بیمه تمام خطر پیمانکاران به آنها اشاره شد.

 

خرید بیمه تمام خطر پیمانکاران 

شرکت‌های بیمه مختلف این بیمه را به پیمانکاران ارائه می‌کنند که از میان آنها می‌توان به بیمه ایران، سامان، کارآفرین و پیمانکاران ایران اشاره کرد.

با نگاهی به اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی و مهندسی به مواردی برمی‌خوریم که بیانگر اهمیت بیمه تمام خطر پیمانکاران است. اکنون دیگر همه پیمانکاران، مهندسان و دیگر دست‌اندرکاران پروژه‌های مختلف عمرانی متوجه اهمیت این بیمه شده‌اند.

وارد آمدن خسارت‌های مالی در اثر حوادث مختلف به تجهیزات یک پروژه، امری قابل‌تصور است. همواره خطرهای غیرقابل‌پیش‌بینی می‌تواند اجرای پروژه را به خطر بیندازد.

احتمال آسیب جانی به افراد فعال در پروژه و همچنین افرادی که در همسایگی اجرای پروژه به سر می‌برند نیز موردی است که بسیاری از پیمانکاران به آن روبه‌رو بوده‌اند.

بیمه تمام خطر پیمانکاران به‌منظور حمایت از پیمانکاران پروژه‌های آبادسازی ایجاد شده و بسیاری از خطرهای هنگام اجرای پروژه‌ها را پوشش می‌دهد. پیمانکاران مختلف با این بیمه می‌توانند با آسودگی خیال به اجرای پروژه بپردازند و بازدهی بهتری در زمان انجام آن داشته باشند.

نظر یا پرسش خود را بنویسید