نحوه دریافت خسارت افت قیمت خودرو از بیمه

سوانح رانندگی ممکن است دو نوع خسارت مستقیم و غیرمستقیم را به خودرو‌ها تحمیل کند. خسارت‌های مستقیم خسارت‌هایی هستند توسط کارشناس بررسی می‌شوند و بیمه هزینه آن‌ها را پرداخت می‌کند اما خسارت‌های غیر مستقیم خسارت‌هایی هستند که باعث افت قیمت خودرو می‌شوند. این نوع خسارت‌ها در اصطلاح خسارت افت قیمت خودرو نیز گفته می‌شود. در ادامه این مطلب با شرایط و نحوه دریافت خسارت افت قیمت خودرو آشنا خواهیم شد.

خرید بیمه بدنه

افت قیمت خودرو چیست؟

گاهی آسیب‌های جزئی و کلی در تصادفات رانندگی باعث کاهش شدید قیمت خودرو می‌شوند. این امر باعث می‌شود تا اگر خودرو صفر یا گران‌قیمت باشد، صاحب اوتومبیل هنگام فروش خودروی خود با ضررچشم‌گیری روبه‌رو شود. بر اساس ماده 1 و 2 قانون مسئولیت مدنی، مسئول پرداخت خسارت افت قیمت خودرو راننده مسبب حادثه خواهد بود.

دلایل افت قیمت ماشین

دلایل افت قیمت خودرو عبارت هستند از:

  • گذشتن سال‌های زایاد از سال ساخت ماشین
  • آسب‌دیدگی شدید قطعات مهم خودرو در تصادف
  • بالا بودن کارکرد خودرو
  • رنگ‌شدگی ماشین

نحوه محاسبه افت قیمت خودرو در تصادف

از آنجایی که محاسبه افت قیمت خودرو به عوامل زیادی مانند سابقه خسارت، قیمت و بخش آسیب‌دیده خودرو وابسته است، تعیین مبلغ افت خسارت باید پس از  کارشناسی خودرو  انجام شود. بنابراین فرمول ثابت و مشخصی برای برآورد هزینه وجود ندارد.

نحوه محاسبه افت قیمت خودرو

افت قیمت به چه ماشین‌هایی تعلق می‌گیرد؟

در سال‌های گذشته خسارت افت قیمت خودرو تنها به ماشین‌هایی تعلق می‌گرفت که کمتر از 5 یا 6 سال از تاریخ ساخت آن‌ها می‌گذشت. اما با افزایش شدید قیمت خودرو‌ها این قانون از بین رفته است و تعیین اینکه آیا ماشین شامل دریافت خسارت کاهش قیمت می‌شود یا نه با بررسی کارشناس بیمه انجام می‌شود.

مقالات دیگر  جریمه‌های رانندگی؛ پرداخت به موقع جرایم برای جلوگیری از دو برابر شدن

چگونه خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را دریافت کنیم؟

به طورمعمول خسارت کاهش قیمت خودرو به دو صورت دریافت می‌شود:

توافق طرفین

در وهله اول پرداخت خسارت کاهش قیمت خودرو با توافق طرفین صورت می‌گیرد و با توافق قیمت، شخص مقصر خسارت فرد زیان‌دیده را جبران می‌کند.

مراجعه به شورای حل اختلاف

چنانچه طرفین با یکدیگر به توافق نرسند، شخص زیان‌دیده برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند. پس از بررسی شکایت، چنانچه خسارت زیر بیست میلیون تشخیص داده شود پرونده توسط خود شورا بررسی می‌شود اما اگر بالای بیست میلیون باشد پرونده به دادگاه راجاع خواهد شد.

جدول افت قیمت خودرو در تصادف

نوع آسیب

درصد افت قیمت

رنگ‌شدگی گلگیرها 4 تا 5 درصد
آسیب قسمت‌های کاپوت و صندوق عقب 5 تا 7 درصد
آسیب‌دیدگی در قیمت‌های ستون، شاسی و سقف 10 درصد
تعویض در صندوق عقب 5 تا 6 درصد
تعویض درب موتور ماشین 6 تا 8 درصد
تعویض گلگیر ماشین 4 درصد
رنگ‌شدگی درب‌ها 4 تا 5 درصد

مهلت شکایت برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو

به طورکلی شکایت برای افت قیمت خودرو محدودیت زمانی ندارد اما باید در بازه زمانی انجام شود که بتوانید خسارت‌های وارد شده به خودرو را اثبات نمایید.

مدارک لازم برای شکایت افت قیمت ماشین

به همراه داشتن مدارک زیر جهت طرح شکایت و دریافت هزینه افت خودرو ضروری است:

  • کروکی تصادف
  • گزارش پلیس
  • مدارک مالک خودرو

نحوه جلوگیری از افت قیمت خودرو

بالا رفتن سال ساخت ماشین و عدم رسیدگی کافی به آن می‌تواند از ارزش ماشین بکاهد. برای حفظ سلامت ماشین می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تعویض به موقع آب و روغن ماشین
  • سروقت عوض کردن فیلتر‌های ماشین
  • رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای پیشگیری از بروز تصادف

پرداخت خسارت افت قیمت با بیمه بدنه

پوشش افت قیمت یکی از پوشش‌‎های اضافی بیمه بدنه است. چنانچه این پوشش را خریداری کرده باشید می‌توانید خسارت ناشی از کاهش قیمت خودرو را دریافت نمایید. تقریبا تمام شرکت‌های بیمه این پوشش را ارائه می‌دهند. توجه داشته باشید برای خرید بیمه بدنه باید بازدید از ماشین توسط کارشناس انجام شود تا ارزش روز ماشین محاسبه شود.

مقالات دیگر  از بیمه بدنه چندبار می‌شود استفاده کرد؟

پرداخت خسارت افت قیمت خودرو با بیمه بدنه

آیا بیمه شخص ثالث خسارت کاهش قیمت خودرو را پرداخت می‌کند؟

داشتن بیمه شخص ثالث باری تمام خودرو‌ها اجباری است و نداشتن آن جرم است. در صورتی که در سوانح رانندگی خودرو دچارخسارت شود امکان مطالبه خسارت افت قیمت خودرو از این بیمه وجود دارد.

سوالات متداول

افت قیمت خودرو یعنی چه؟

افت قیمت خودرو به این معنی است که اگر صاحب خودور بعد از تصادف اقدام به  فروش ماشین نماید، با ضرر چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

برای دریافت پوشش دریافت خسارت نیاز به دریافت چه بیمه‌نامه‌ای است؟

بیمه شخص ثالث خسارت کاهش قیمت خودرو را پرداخت می‌کند. همچنین این پوشش در بیمه بدنه اضافی است.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

7 نظر
  1. علی

    ایا بیمه طلایی ایرانخودرو افت قیمت را پوشش میدهد حتی اگر مقصر خود مالک باشد

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      بر اساس مواد 1 و 2 قانون مسئولیت مدنی، پرداخت خسارت افت قیمت خودرو ناشی از تصادف بر عهده راننده مقصر است؛ اما برای گرفتن افت قیمت خودرو در تصادفات می‌توانیم شرکت‌های بیمه را هم مسئول بدانیم. در بخش‌های انتهایی این مقاله در مورد دریافت خسارت افت قیمت خودرو از طریق بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه صحبت می‌کنیم

  2. s.n

    سلام
    من بیمه ایران هستم مقصر شدم البته پس چرا بیمه میگه بیمه ثالث افت رو نمی پردازه و چه باید انجام بدهم‌ برای دریافت از بیمه و پرداخت به شاکی

  3. رضا

    بادرود واحترام خودرو مگان در تصادف با پراید 111دچار زیان به مبلغ حدود یکصد و ده میلیون گردیده و به خاطر نا متعارف بودن خسارت پرداختی از طرف بیمه محترم ایران حدود چهل میلون تومان است ایا شخص زیان دیده میتواند از بیمه شخص ثالث خویش که مربوط به بیمه محترم نوین میباشد جهت دریافت ضرر و زیان افت قیمت استفاده نماید و بیمه شخص زیانزده استفاده نماید حهت افت قیمت
    با سپاس فراوان

  4. سعیده

    اگر فرد زیاد دیده بعد از سقف تعهد مالی که 20 ملیون است بعد از دریافت اقدام به تعمیر در محل غیر مجاز کرده آیا می‌تواند مدعی بیشتر شدن مبلغ تعمیر خودرو خود شود

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      فرد زیان‌دیده باید پس از تعیین مقدار خسارت افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند. در صورتی که مبلغ افت قیمت خودرو کم باشد (کمتر از ۲۰ میلیون تومان) رسیدگی به شکایت در شورای حل اختلاف انجام می‌شود و در صورتی که مبلغ خسارت از ۲۰ میلیون تومان بیشتر باشد، دادگاه باید خسارت را پیگیری کند.

  5. سعید

    اگر فرد زیاد دیده بعد از سقف تعهد مالی که 20 ملیون است بعد از دریافت اقدام به تعمیر در محل غیر مجاز کرده آیا می‌تواند مدعی بیشتر شدن مبلغ تعمیر خودرو خود شود