مقصر تصادف زنجیره‌‌ای کیست؟ تشخیص مقصر + نحوه دریافت خسارت

زمانی که بیش از ۳ وسیله نقلیه با هم تصادف می‌کنند، وضعیت پیچیده‌ای شکل می‌گیرد. به چنین تصادفی، زنجیره‌ای گفته می‌شود. در تصادفات زنجیره‌ای، امکان دارد که چندین خودرو به‌طور سلسله‌وار درگیر حادثه شوند. این وضعیت معمولاً زمانی رخ می‌دهد که شرایط جوی مساعد نیست یا مشکلاتی در جاده و مسیر وجود دارد. تعیین مقصر تصادف زنجیره ای همیشه آسان نیست. در این مقاله، شما را با این وضعیت و مقصر آن، بیشتر آشنا می‌کنیم. برای آگاهی از نحوه دریافت خسارت‌ها و پیداکردن مقصر در چنین حادثه‌ای، با ما همراه باشید.

خرید بیمه شخص ثالث

منظور از تصادف زنجیره‌ای چیست؟

تصادفات زنجیره‌ای به حوادثی گفته می‌شود که برای ۳ خودرو یا بیشتر رخ می‌دهد. شاید در روند چنین واقعه‌ای، ۱۰ یا حتی ۱۵ خودرو هم درگیر شوند. مبدأ این حوادث، اغلب رانندگانی هستند که با سهل‌انگاری یا اشتباهی در رانندگی، برای خود و دیگران حادثه می‌آفرینند. در جریان رخدادهای این‌چنینی که اصولاً در شرایط جوی ناخوشایند رخ می‌دهند، وسایل نقلیه مختلف درگیر متضرر می‌شوند و صدمه می‌بینند. گاهی هم چند راننده خاطی هستند و به طور مشترک، باعث بروز حوادث زنجیره‌ای می‌شوند.

معمولاً این تصادفات در ۲ حالت کلی رخ می‌دهند:

  • زمانی که تمام وسایل نقلیه در صحنه در حرکت‌اند.
  • زمانی که تمام وسایل نقلیه در صحنه درجا ایستاده‌اند.

در این دو حالت، مقصر تصادف زنجیره ای با اهمال‌کاری یا از روی محاسبات اشتباه در رانندگی، اقدام به حرکتی می‌کند که حادثه‌آفرین است و تعدادی دیگر از وسایل نقلیه را هم درگیر می‌کند. گاهی‌اوقات، تشخیص خاطی در تصادفات کار ساده‌ای نیست. در برخی موارد هم چند نفر به‌طور هم‌زمان باعث بروز مشکل و حادثه می‌شوند. حتی در بعضی شرایط، وضعیت جاده یا آب‌وهوا باعث می‌شوند که برخی تصادفات اجتناب‌ناپذیر باشند. در نتیجه، وجود افسر پلیس برای شناسایی مقصر و ارزیابی شرایط اهمیت بسیار زیادی دارد. به‌طور کلی، با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، امکان بروز حوادث معمولاً کمتر می‌شوند.

مقالات دیگر  دیه و پرداخت خسارت‌های جانی شخص ثالث

در تصادف زنجیره‌ای مقصر کیست؟

برای پیدا کردن مقصر در تصادف زنجیره‌ای باید پیش از هرچیز، موقعیت خودروها در نظر گرفته شوند. در واقع، نیاز به تشخیصِ این موضوع است که وسایل درگیر در تصادف در حال حرکت بوده‌اند یا خیر. با آگاهی از این مورد، مقصر به شکل زیر تعیین می‌شود:

  • در حالت ایست؛ اولین راننده‌ای که به ماشین جلویی خود برخورد کند، مقصر است. برخورد خودروی مذکور باعث تصادف ماشین‌های دیگر با هم می‌شود.
  • در حالت حرکت؛ ماشینی که از پشت و با سرعت به وسیله نقلیه بعدی برخورد کند، مقصر است. در نتیجه تصادفات زنجیره‌ای را به‌وجود می‌آورد و هر خودرو که از پشت به دیگری بزند، مقصر تصادف است.

در حالت اول، خودروی مقصر باید با بیمه شخص ثالث اقدام به پرداخت هزینه واردشده به خودروهای دیگر کند. در حالت دوم، هر راننده باید خسارت وارد بر ماشین جلویی خود را از بیمه شخص ثالث مربوط به خود بپردازد. در این مورد، پلیس برای تشخیص مقصر به فاصله هر خودرو با خودروی روبه‌رو دقت می‌کند و سرعت آن را هم در نظر می‌گیرد.

خطای مشترک در تصادفات رانندگی

در تعیین مقصر تصادف زنجیره ای به دو اصل مهم توجه می‌شود:

  • سرعت خودروها؛
  • فاصله خودروها نسبت به هم.

در نتیجه، همیشه خودروی جلویی یا پشتی مقصر شناخته نمی‌شود. افسر پلیس با در نظرگرفتن دو موضوع بالا، اقدام به بررسی وضعیت و شناسایی مقصر می‌کند. امکان دارد که در یک تصادف زنجیره‌ای، چند خودرو با رعایت‌نکردن فاصله و سرعت مناسب نسبت به وسایل نقلیه پشت و جلوی خود، باعث بروز حادثه شده باشند. در چنین شرایطی، بیش از یک مقصر وجود دارد و باید هزینه و خسارت‌ها را بپردازد.

 پرداخت خسارت در تصادفات زنجیره‌ای چگونه است؟

بنا به نظر پلیس و براساس سرعت و فاصله خودروها با یکدیگر، مقصر تصادف زنجیره‌ای مشخص می‌‌شود. گاهی‌اوقات، یک خودرو عامل اصلی بروز سلسله‌ای از حوادث است و در نتیجه، باید هزینه هنگفتی بابت خسارات ایجادشده بپردازد. در چنین شرایطی، احتمال دارد که فرد از پس چنین جبرانی برنیاید. ضمن اینکه در برخی موارد سقف بیمه شخص ثالث هم کمتر از هزینه‌ای است که باید پرداخت شود. سقف مشخصی برای دریافت خدمات بیمه شخص ثالث وجود دارد، اما بیمه‌گزاران می‌توانند در زمان عقد قرارداد با شرکت‌های بیمه، این سقف را بالاتر ببرند. چنین اقدامی در صورت مقصربودن در تصادفات زنجیره‌ای به کمک فرد می‌آید و در پرداخت هزینه‌ها به او کمک شایانی می‌کند. در صورت استفاده رانندگان از بیمه شخص ثالث بابت هر تصادفی، از جمله بیمه شخص ثالث، از درصد تخفیفات او کسر خواهد شد. این موضوع درباره تصادفات زنجیره‌ای هم صادق است.

مقالات دیگر  نکته‌های مهم بیمه ثالث و بیمه بدنه که اغلب نمی‌دانیم

شیوه محاسبه جریمه لازم برای پرداخت از سوی مقصر تصادف زنجیره ای هم به شرح زیر است:

سقف تعهد بیمه‌نامه × خسارت هر نفر (ماشین) ÷ مجموع خسارت وارده = خسارت قابل پرداخت به هر ماشین

با داشتن بیمه می‌توانید در مواقع حساس و اتفاقات رانندگی مختلف، مدیریت اوضاع را به‌دست بگیرید و متحمل هزینه‌های گزاف نشوید. اگر هر خودرویی بیمه بدنه هم داشته باشد، در جریان رخداد تصادفات مختلف می‌تواند به‌جز دریافت خسارت از مقصر تصادف زنجیره ای، برای پوشش هزینه‌های دیگر هم از کمک بیمه بهره‌مند شود. برای همین، تهیه چنین بیمه‌ای معمولاً به نفعتان است و ایده هوشمندانه‌ای برای رانندگان به‌نظر می‌رسد.

پرداخت خسارت در تصادفات زنجیره‌ای

خرید بیمه شخص ثالث از بیمه بازار

با خرید و تهیه بیمه شخص ثالث و بدنه از بیمه بازار، به‌آسانی از خدماتی بهره می‌برید که در تصادفات رانندگی به کمکتان می‌آیند. با مراجعه به بیمه بازار و رصد و مقایسه شرایط شرکت‌های گوناگون، امکان انتخاب بهترین بیمه وجود دارد. شما می‌توانید در نهایت آرامش و با دقت کافی، گزینه‌ها را مرور کنید و بیمه خود را بخرید. تیم پشتیبانی بیمه بازار هم در تمام روزهای هفته در کنارتان هستند و به پرسش‌های شما پاسخ می‌دهند. ضمن اینکه هرگونه مشکل احتمالی را هم در نهایت دقت و سرعت، پیگیری و رفع می‌کنند.

نظر یا پرسش خود را بنویسید