بیمه عمر برای افراد معلول چه شرایطی دارد؟

اخیرا بسیاری از افراد برای تأمین آینده خود و پایان دادن به نگرانی‌های معیشت در دوران بازنشستگی، به بیمه عمر روی آوره‌اند. مزایای مختلف این بیمه همواره محبوبیت آن را بیشتر می‌کنند، اما همانطور که شاید بدانید، این بیمه تنها برای دریافت مستمری در دوران بازنشستگی نیست، بلکه می‌تواند برخی مشکلات سلامتی و از کارافتادگی‌ها را نیز تحت پوشش قرار دهد. حال، این سوال پیش می‌آید که بیمه عمر معلولین چه شرایطی دارد؟

با توجه به اینکه افراد معلول بخش مهمی از ساختار اجتماعی هستند، امکان برخورداری از مزیت‌های منحصربه‌فرد بیمه عمر نیز در اختیارشان قرار گرفته است. با ما همراه شوید تا به شرح شرایط بیمه عمر برای افراد معلول بپردازیم.

شرایط بیمه عمر معلولین چیست؟

از آن جا که بیشتر شرکت‌های بیمه خدمات خود را برای افرادی که دچار مشکلات سلامتی مزمن هستند محدود کرده‌اند، پاسخ به این سوال پیچیدگی‌هایی دارد. همچنین ابتلا به معلولیت جسمی می‌تواند افراد را در معرض آسیب‌های جسمی بیشتری نیز قرار دهد، برای مثال، افرادی که دچار محدودیت حرکتی هستند، احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند رماتیسم مفصلی دارند. همین امر بیشتر شرکت‌های بیمه را ترغیب کرده تا پوشش‌های خود را از افراد معلول جامعه دریغ کنند یا آن‌ها را با محدودیت بیشتری ارائه دهند.

با این حال، شرکت‌هایی مانند شرکت بیمه پاسارگاد، خدمات بیمه عمر و تأمین آتیه خود را در اختیار افراد معلول جامعه نیز قرار می‌دهند. این شرکت‌ها با شناسایی نیازهای افراد معلول، به آن‌ها اجازه می‌دهند که بدون محدودیت‌ها و دردسرهای معمول، از پوشش‌های کاربردی بیمه عمر بهره‌مند شوند.

مقالات دیگر  عواقب گرفتن بیمه بیکاری

بیمه عمر و تأمین آتیه پاسارگاد برای معلولین

یکی از معدود شرکت‌هایی که امکان خرید بیمه نامه عمر برای افراد معلول را فراهم کرده است، شرکت پاسارگاد است که بیمه خود را با در نظر داشتن انواع معلولیت ارائه می‌کند. طبق گفته مدیر بیمه عمر این شرکت، بیمه نامه عمر و آتیه بر اساس پنج گروه مختلف افراد دارای معلولیت تعیین شده است: معلولیت ذهنی، گفتاری، حرکتی، شنوایی، چشمی. از آن جا که شدت و درجه معلولیت می‌تواند در هر یک از این دسته‌ها متفاوت باشد، شرکت بیمه پاسارگاد برای همه گروه‌ها بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری را با پوشش‌ها و شرایط خاصی صادر می‌کند.

لازم است در نظر داشته باشید که با وجود شرایط خاص افراد معلول، میزان پرداختی بیمه عمر و تأمین آتیه پاسارگاد برای همه افراد یکسان است و این شرکت تفاوتی در این زمینه قائل نشده است. یعنی فارغ از شرایط جسمی بیمه‌گذار، جدول بیمه عمر بر مبنای حق بیمه پرداختی افراد تعیین خواهد شد و شرکت بیمه پاسارگاد تعهدات مالی خود را برای این افراد به شیوه معمول به جا می‌آورد.

پوشش بیمه عمر معلولین در بیمه پاسارگاد

پوشش‌های بیمه عمر افراد معلول بر اساس نیازهای خاص آن‌ها تعیین می‌شود. به همین جهت، افراد برای خرید بیمه عمر افراد معلول بیمه پاسارگاد، ابتدا باید فرم پیشنهاد بیمه‌نامه را با کمال دقت پر کنند و در ادامه اطلاعات فرم و وضعیت سلامت جسمانی و ذهنی خود را توسط معاینه و نظر پزشک معتمد شرکت پاسارگاد به تأیید برسانند. در نهایت، با توجه به تشخیص پزشک، قرارداد بیمه با افراد دارایی معلولیت منعقد خواهد شد.

هنگامی که شرکت بیمه سقف تعهداتش را برای هر یک پوشش‌ها در بیمه نامه تعیین می‌کند، مؤظف است که همه تعهدات خود را به جا بیاورد و در صورت وقوع ریسک بیمه شده، غرامت را بر اساس آنچه که در بیمه نامه عنوان شده است پرداخت کند. این یعنی اصلی‌ترین مرجع برای پوشش‌های بیمه عمر افراد معلول، قرارداد بیمه آن‌هاست.

مقالات دیگر  تفاوت بیمه عمر با بیمه زنان خانه دار چیست؟

بیمه عمر ایران برای افراد معلول

شرکت بیمه ایران نیز خدمات بیمه عمر خود را در اختیار افراد معلول قرار می‌دهد. این شرکت در رابطه با ارائه بیمه عمر برای ناشنوایان و نابینایان اعلام کرده است که امکان صدور بیمه نامه عمر انفرادی برای افراد نابینا و ناشنوا با شرایط جسمی سالم وجود دارد و بدون محدودیت سرمایه فوت ارائه می‌شود. البته پوشش تکمیلی فوت بر اثر حادثه تا یک برابر سرمایه فوت خواهد بود و عموما این بیمه شامل پوشش‌های تکمیلی حادثه و ازکارافتادگی نمی‌شود. همچنین با احتساب نظر پزشک معتمد شرکت بیمه، این بیمه با حداقل ۵۰ درصد اضافه نرخ در اختیار افراد معلول قرار می‌گیرد.

در واقع اصلی‌ترین تفاوت بیمه عمر افراد معلول یا بیمه‌نامه‌های عادی، پو‍شش‌های مربوط به حادثه است. این امر به استانداردهای جهانی بیمه برمی‌گردد، که ریسک خاص هر فرد بیمه شده را تعیین می‌کنند. طبق این استانداردها، از آنجا که ریسک حادثه نسبت به افراد دیگر بسیار بیشتر است، پوشش‌های مربوط به حادثه را در بیمه‌نامه خود دریافت نخواهد کرد. البته می‌توانند همچنان تحت پوشش ریسک‌های دیگری مانند سرطان، امراض و جراحی‌های خاص و پوشش فوت عادی و بر اثر حادثه باشند.

اهمیت بیمه عمر برای افراد معلول چیست؟

با وجود مزایای متنوع بیمه عمر، شرکتی مانند شرکت بیمه پاسارگاد اعلام کرده است که کسی نیست که امکان دریافت پوشش‌های این بیمه را نداشته باشد و با توجه به شرایط منحصربه‌فرد هر شخص، قرارداد بیمه عمر را در اختیار او قرار خواهد داد. اما دلیل اصرار افراد برای دریافت بیمه عمر چیست؟

لازم است بدانید که با وجود بیمه عمر، می‌توانید مطمئن باشید که با وجود هر اتفاقی که آینده در پیش خواهد داشت، پشتوانه‌ای برای تأمین نیازهای خود و خانواده‌تان در اختیار دارید. این بیمه در واقع نوعی بیمه سرمایه‌گذاری است که با قراردادهای مختلفی ارائه می‌شود، و در نهایت نتیجه پس‌انداز شما را به عنوان مستمری یا پس‌اندازی قابل‌توجه در اختیارتان قرار می‌دهد. این بیمه به شما اجازه می‌دهد به میزان دلخواه خود حق بیمه بپردازید و در نهایت نیز نتیجه آن را به صورت یک‌جا، ماهانه، دوماهه، شش‌ماهه یا سالیانه دریافت کنید.

مقالات دیگر  راه‌های پرداخت حق بیمه کارفرمایی

مزایای بیمه عمر چه هستند؟

فرقی نمی‌کند که بیمه عمر برای افراد معلول باشد یا نباشد، در هر صورت مزایایی ثابت و کاربردی دارد. در ادامه، خلاصه‌ای از مزایای مهم بیمه عمر را شرح می‌دهیم.

ذخیره اندوخته معافیت از مالیات

هر سرمایه و اندوخته‌ای که از بیمه عمر دریافت کنید، مشمول مالیات نیست. همچنین مالیات بر ارث نیز به سرمایه فوت بیمه عمر تعلق نمی‌گیرد و هر مقداری که از طریق این بیمه پس‌انداز کنید، طبق قرارداد و به صورت کامل به ذی‌نفع پرداخت خواهد شد.

دریافت وام بدون ضامن

به کمک بیمه عمر می‌توانید تا سقف ۹۰ درصد از ازرش بازخرید پس‌انداز خود وام دریافت کنید. برای دریافت این وام به هیچ ضامن یا وثیقه‌ای نیاز نخواهید داشت و سود این وام نیز ۴ درصد بیشتر از سود محاسباتی بیمه‌نامه خواهد بود.

انعطاف‌پذیری در میزان پرداخت حق بیمه

اگر نگران هزینه‌های بیمه عمر هستید، خوب است بدانید که می‌توانید به عنوان بیمه‌گذار، حق بیمه‌ای که ماهانه یا سالانه می‌پردازید را تعیین کنید. میزان پرداختی شما بر اساس شرایط مالی، پوشش‌ها و مدت زمان بیمه‌نامه خواهد بود.

تنوع بالای انواع بیمه عمر

شاید فکر کنید که بیمه عمر تنها پس از فوت به بازماندگان می‌رسد یا به عنوان مستمری پرداخت می‌شود. این بیمه هر دوی این خدمات و بسیاری از خدمات دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد. از طرح‌های مختلف آن می‌توان به بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، بیمه عمر زمانی، بیمه عمر تمام عمر، بیمه عمر مانده بدهکار و بیمه عمر و بازنشستگی اشاره کرد.

 امکان بازخرید و فسخ بیمه نامه

هر زمان که بخواهید یا نیاز داشته باشید، می‌توانید اندوخته بیمه خود را بازخرید کنید، حتی اگر مدت قرارداد سر نرسیده باشد. همچنین با فسخ قرارداد بیمه عمر نیز میزان پس‌انداز خود را دریافت خواهید کرد.

سخن پایانی

با وجود شرکت‌هایی که نیازهای افراد معلول را در نظر دارند، نیازی نیست نگران محروم ماندن از این بیمه کاربردی باشید. با فراهم شدن امکان خرید بیمه عمر معلولین، این افراد نیز می‌توانند از مزایای بی‌شمار این بیمه بهره‌مند شوند و مانند سایر اعضای جامعه، پس‌اندازی برای آینده خود و وارثان‌شان جمع‌آوری کنند. البته در نظر داشته باشید که با وجود ریسک بالای حوادث در این افراد، ممکن است برخی پوشش‌های بیمه متفاوت باشند یا با هزینه بیشتری ارائه شوند.

نظر یا پرسش خود را بنویسید