مالیات خودرو لوکس در سال 1403 چقدر است؟ (نحوه محاسبه، استعلام و پرداخت)

صاحبان خودروهای لوکس باید مالیات بپردازند. خودروهایی با قیمت روز ِ بالای ۳ میلیارد و ۵۰۰هزار تومان در دسته‌بندی لوکس قرار می‌گیرند. این طرح مصوبه مجلس شورای اسلامی است و نسبت به سال‌های پیش تغییراتی کرده است. بنا به مدل و برند خودرو، مبلغ مالیات متغیر خواهد بود. مهلت زمانی خاصی هم برای پرداخت این مالیات در نظر گرفته شده است. در نتیجه، پرداخت‌نکردن آن تا زمان اعلام‌شده، باعث جریمه‌شدن صاحبان خودروهای لوکس خواهد شد. در ادامه، بیشتر درباره مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۳، برایتان خواهیم گفت.

مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۳ چگونه است؟

مقوله پرداخت مالیات بابت خودروهای لوکس از حوالی سال ۱۳۹۹ مطرح شد. در سال ۱۴۰۰ هم روال دریافت مالیات بابت خودرو، به شکلی متفاوت از حالت کنونی آن مطرح بود. به‌عبارت دقیق‌تر، اگر ارزش کلی خودروهای یک فرد بیشتر از ۱ میلیارد تومان بود، درصدی از این ارزش مشمول مالیات می‌شد.

در حال حاضر، در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۳، بند «د» تبصره ۶ به تصویب رسیده است. طی آن، خودروهایی با ارزش روز معادل با ۳ میلیارد و ۵۰۰هزار تومان باید مالیات پرداخت کنند.

مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۳

نحوه محاسبه و نرخ مالیات خودروهای لوکس 

فارغ از تعداد خودروهایی که هر فرد تحت مالکیت دارد، فقط در صورتی باید مالیات بپردازد که ارزش هر وسیله‌اش از ۳ میلیارد و ۵۰۰هزار تومان به بالا باشد. در واقع، مهم نیست که صاحب چند خودرو هستید، اگر وسیله‌ای دارید که ارزش روز آن، دست‌کم ۳میلیارد و ۵۰۰هزار تومان است، باید بابت آن مالیات بپردازید.

فرض کنید که چند خودرو دارید و ارزش هیچ‌یک از آن‌ها به مبلغ مذکور نمی‌رسد. در این صورت، اصلاً وسایل نقلیه‌تان مشمول مالیات نمی‌شوند و نیازی به پرداخت هزینه مالیاتی بابت آن‌ها نیست.

مقالات دیگر  همه چیز درباره بیمه مسئولیت مهدکودک‌ها

صاحب خودرویی با ارزش دست‌کم ۳ میلیارد و ۵۰۰هزار تومان، باید معادل حدود یک‌درصد از ارزش آن، مالیات بپردازد. ملاک تعیین ارزش روز وسیله نقلیه هم قیمتی است که سازمان امور مالیاتی در نظر می‌گیرد. درصد مالیات بنا به نوع و مدل خودرو تغییر می‌کند.

صاحبان انواع خودروی سواری و وانت با دو اتاق یا همان کابین، در صورت داشتن ارزشی مطابق با رقم اعلامی  بالا باید مالیات بپردازند. سازمان امور مالیاتی جدولی طراحی کرده که در آن، شیوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس اعلام شده است.

این روند و جدول کمی پیچیده است و فرمول‌های مخصوصی برای ارزش‌گذاری خودروها در آن، در نظر گرفته شده است. برای مثال، مالیات خودروی لوکس شامل مازاد ارزش خودرو نسبت به ۳.۵ میلیارد می‌شود. اگر خودرویی سه میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان باشد، ۳.۵ میلیارد آن نیازی به پرداخت مالیات ندارد.

یک‌درصد مالیاتی که در نظر گرفته می‌شود، فقط شامل ۵۰ میلیون اضافه‌تر از نرخ پایه است. یعنی ۵۰ میلیون مازاد مشمول مالیات می‌شود. در واقع، مالیات فقط به مبلغ مازاد ۳.۵ میلیارد در هر خودرو تعلق می گیرد و نه کل قیمت آن.

اصول حساب مالیات ماشین‌های لوکس 

خودروهایی که در دسته‌بندی لوکس قرار می‌گیرند، باید در بازه زمانی مشخص، اقدام به پرداخت مالیات خود کنند. از جمله خودروهای لوکس باید به مواردی مانند این‌ها اشاره کنیم:

  • بی‌ام‌دابلیو؛
  • بنز E200؛
  • مرسدس بنز S500؛
  • پورشه ۹۱۱ کررا و توربو؛
  • پورشه باکستر ۲۵۰۰ سی‌سی؛
  • پورشه کی‌من ۲۰۰۰ سی‌سی و ۲۵۰۰ سی‌سی؛
  • پورشه پانامرا و انواع پورشه کاین و پورشه ماکان ۲۰۰۰.

در صورتی‌که، صاحبان خودروهای مذکور در زمان مشخص، اقدام به پرداخت مالیات نکنند، جرایمی برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد. باید دید که این قوانین و زمان‌بندی‌ها برای پرداخت تداومی هم دارند یا خیر.

نحوه محاسبه مالیات خودروی لوکس

نحوه استعلام و پرداخت مالیات خودرو لوکس در سال 1403چگونه است؟

برای پرداخت مالیات خودرو لوکس باید به سامانه امور مالیاتی مراجعه کنید. در این بستر اینترنتی، ابتدا به احراز هویت نیاز است. در گام بعدی،‌ ارزش خودرو مشاهده می‌شود. روند پرداخت هم به‌شرح زیر است:

  • وارد سامانه tax.gov.ir شوید.
  • در سامانه ثبت‌نام کنید و اگر از پیش این کار را انجام داده‌اید، به حسابتان وارد شوید.
  • برای ورود به حساب کاربری باید کد ملی و کلمه عبور انتخابی‌تان در زمان ثبت‌نام را وارد کنید.
  • بعد از واردکردن تصویر امنیتی که بخشی از مراحل ورود به حساب کاربری‌تان است، به صفحه بعد بروید.
  • کدی شش‌رقمی برای تلفن همراهتان پیامک می‌شود که باید آن را در کادر مخصوص سایت وارد کنید.
  • روی عبارت «مالیات بر نقل و انتقال خودرو» در سمت راست سایت کلیک کنید تا بخش خودروهای تحت مالکیتتان را ببینید.
  • سامانه‌ای که در این صفحه به شما معرفی می‌شود، tax.gov.ir است و از آنجا می‌توانید خودروهای تحت مالکیت خود را مشاهده کنید.
مقالات دیگر  بیمه اجباری منازل مسکونی و روش خرید آن برای انواع املاک

حواستان باشد که در زمان لازم برای اعلام شماره تماس یا ثبت‌نام، حتماً از شماره‌ای استفاده کنید که به‌نام مالک خودرو یعنی خودتان باشد.

سپس امکان پرداخت هزینه مالیات به‌وجود می‌آید. دقت کنید که اپلیکیشن‌هایی هم در این زمینه تعریف شده‌اند. بعد از اینکه از معتبربودن و مجوزداشتن اپلیکیشن مطمئن شدید، امکان پرداخت مالیات خودروی لوکس، از راه آن‌ها هم وجود دارد.

در سامانه‌ها و بسترهای آنلاین پرداخت مالیات خودروی لوکس، راهی برای استعلام‌گرفتن مالیات خودرو هم وجود دارد. پیش از آنکه بخواهید برای این پرداخت، دست‌به‌کار شوید، استعلام بگیرید و از هزینه مالیاتتان باخبر شوید.

مهلت پرداخت مالیات خودرو‌های لوکس چقدر است؟

اگر در یکی از دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرید، باید مالیات مربوط به خودروی لوکس خود را بپردازید:

  • اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی؛
  • تحت تکفل‌داشتن افراد محجور صاحب خودرو؛
  • مالک خودروهای تحت تملک خود و فرزندان زیر ۱۸ سال.

تمام این افراد باید تا بهمن‌ماه سال ۱۴۰۳، اقدام به پرداخت مالیات خودرو لوکس خود کنند. اگر در این مدت معین، مالیات پرداخت نشود، نیاز به پرداخت جریمه خواهد بود. این جریمه هم معادل دو و نیم درصد، به‌ازای هر ماه از دیرکرد است.

شما بگویید!

با تمرکز دولت بر کسب درآمدهای مالیاتی، پرداخت مالیات خودروهای لوکس هم دوباره موضوعی مهم شده و بدون پرداخت آن، جریمه‌هایی شامل حالتان می‌شود. با در نظرگرفتن مبلغ و استعلام آن، در زمان مناسب، اقدام به پرداخت هزینه مالیاتی کنید. راه و رسم این اقدام هم ساده است و زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید؟  در بخش دیدگاه‌ها نظر خود را با ما درمیان بگذارید. یادتان باشد که فرایند پرداخت هزینه‌ مالیات به‌شکل آنلاین انجام می‌شود.

نظر یا پرسش خود را بنویسید