ثبت گواهینامه در بیمه شخص ثالث

شرکت‌های بیمه‌کننده زمان صدور یا تمدید بیمه شخص ثالث و طبق قانون جدید باید اقدام به ثبت گواهینامه در بیمه شخص ثالث کنند. ثبت گواهینامه در بیمه شخص ثالث یکی از قوانین جدید بیمه‌ای محسوب می‌شود که شرکت بیمه‌گر را به انجام این مورد ملزم می‌کند. در این مورد شرکت بیمه‌کننده، اطلاعات گواهینامه شخص متقاضی را در سامانه سنهاب ثبت می‌کند. با انجام این مراحل، تمامی داده‌ها برای بیمه مرکزی ارسال می‌شود. حالا سعی می‌کنیم تمامی جزئیات ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث را در این مقاله بررسی کنیم تا بیش از پیش به اهمیت این قانون جدید پی ببریم. در ادامه با ما همراه باشید.

خرید بیمه شخص ثالث

قانون جدید ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه شخص ثالث

یکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث ایجاد می‌شود این است که آیا انجام این کار اجباری است؟ پاسخ کوتاه این است که بله. بر اساس قانون جدید بیمه مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه‌گر باید اطلاعات گواهینامه‌ی شخص را در سامانه سنهاب و بیمه نامه شخص ثالث ثبت کنند. انجام این کار از ایجاد مشکلات احتمالی برای بیمه‌گذار در آینده، جلوگیری می‌کند.

حتما می‌دانید که مجازات رانندگی بدون گواهینامه بسیار سنگین است؛ پس این قانون، با ثبت گواهینامه در بیمه شخص ثالث تا حد زیادی از این مشکلات جلوگیری می‌کند.

 ضرورت ثبت گواهینامه در بیمه شخص ثالث

  • با ثبت گواهی نامه در بیمه نامه شخص ثالث، اطلاعات شما در بیمه‌نامه شخصی‌سازی می‌شود و در این صورت بیمه‌نامه کاملا راننده‌محور است و فقط توسط بیمه‌گر صادر خواهد شد. در ادامه باید این نکته را هم اضافه کنیم که این قانون باعث می‌شود که تخفیف‌های بیمه روی گواهینامه هر راننده ثبت شود تا راننده‌های پرخطر و کم‌خطر از هم جدا شوند.
  • دومین دلیل برای مواقعی است که حادثه یا تصادفات رانندگی رخ می‌دهد. در این گونه موارد فقط راننده، مقصر شناخته می‌شود و پرداخت خسارت‌های ناشی از تصادف و حادثه به مسئولیت راننده خواهد بود.
  • اگر گواهینامه ندارید و یا برای تمدید گواهینامه اقدام نکرده‌اید، شرکت‌های بیمه‌گر هیچ تعهد و مسئولیتی در قبال خسارت‌های ناشی از تصادف و حوادث نخواهند داشت در نتیجه شرکت بیمه‌گر، هیچ پرداختی به بیمه‌گذار نخواهد داشت. در نتیجه حتما باید داشتن گواهینامه و یا تمدید به‌موقع آن را در اولویت کار خود قرار دهید.
مقالات دیگر  دریافت خسارت در تصادفی که مقصر متواری شده

عدم ثبت گواهینامه و پرداخت خسارت

یکی از موارد مهمی که حتما باید به آن اشراف داشته باشید این است که اگر شما در یک تصادف یا حادثه مقصر شناخته شوید و گواهینامه رانندگی نداشته باشید، شرکت بیمه‌گر هیچ تعهدی نسبت به پرداخت خسارت ندارد و شما حتما باید دریافت و تمدید گواهینامه رانندگی خود را در اولویت قرار دهید تا با ثبت گواهینامه در بیمه نامه شخص ثالث از این‌گونه موارد جلوگیری کنید.

ثبت اطلاعات برای دارندگان بیمه شخص ثالث

یکی از سوالات مهم در مورد این قانون جدید این است که آیا کسانی که در حال حاضر بیمه شخص ثالث دارند باید تغییری در بیمه‌نامه خود اعمال کنند؟ پاسخ کوتاه این است که خیر. اگر بیمه‌نامه شما معتبر است نیازی تغییر ندارید؛ ولی در زمان تمدید باید اطلاعات گواهینامه را ثبت کنید و شامل این قانون جدید خواهید شد پس هنگام تمدید بیمه‌نامه حتما به این مورد توجه کنید.

نکات تکمیلی ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث

  • اگر شما قبل از اجرای این قانون جدید، بیمه شخص ثالث خود را خریداری و یا تمدید کرده باشید هنوز هم می‌توانید خسارت خود را از شرکت بیمه‌گر دریافت کنید چون بیمه‌نامه شما معتبر محسوب می‌شود؛ ولی زمان تمدید مجدد باید گواهینامه خود را در بیمه‌نامه شخص ثالث ثبت کنید.
  • برای صادرشدن و تمدید بیمه شخص ثالث، اطلاعات یک نفر از کسانی از آن وسیله‌ی نقلیه استفاده می‌کنند کافی است.
  • حتما گواهینامه رانندگی شما باید اعتبار داشته باشد؛ چراکه شرکت بیمه، اعتبار گواهینامه رانندگی شما را با استعلام مشخص خواهد کرد.

سوالات متداول

  • آیا حتما باید ثبت گواهی نامه در بیمه شخص ثالث انجام شود؟

بله. طبق قانون جدید برای صادرکردن یا تمدید باید اطلاعات گواهینامه ثبت شود و این کار توسط شرکت بیمه‌گر انجام خواهد شد.

  • اگر گواهی‌نامه در بیمه‌نامه شخص ثالث ثبت نشود، پرداخت خسارت انجام نخواهد شد؟
مقالات دیگر  همه چیز درباره تخلفات حادثه ساز رانندگی

خسارت برای آن دسته از افرادی پرداخت می‌شود که قبل از این قانون بیمه خود را تمدید کرده باشند و حتما در تمدید مجدد برای دریافت خسارت باید اطلاعات گواهینامه را ثبت کنند.

  • سامانه‌ای که اطلاعات فرد بیمه‌گذار در آن ثبت می‌شود، چیست؟

شرکت‌های بیمه، اطلاعات را در سایت سنهاب ثبت می‌کنند تا این داده‌ها برای بیمه مرکزی ایران ارسال شوند.

  • اگر بدون گواهینامه رانندگی کنیم شامل این قانون خواهیم شد؟

اگر بدون گواهینامه رانندگی کنید و حادثه‌ای رخ دهد شامل هیچ‌گونه خدمات بیمه‌ای نخواهید شد و شما حتما باید برای برخورداری از خدمات شرکت‌های بیمه، گواهینامه رانندگی داشته باشید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید