ثبت نام و تمدید بیمه سلامت + تمدید بیمه سلامت با گوشی

سلامتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های همه افراد به شمار می‌رود و حالا با بالا رفتن هزینه‌های درمانی، تهیه یک بیمه درمانی مناسب از اهمیت درمانی بالایی برخوردار است. بیمه سلامت یا بیمه خدمات درمانی نیز نوعی بیمه درمان است که هدف دارد دسترسی همه اقشار جامعه به خدمات درمانی را ممکن کند. این بیمه برای افراد کم‌درآمد، کارکنان دولت، ساکنان روستا و شهرهای کوچک، افراد تحت پوشش بهزیستی و خانواده‌های ایثارگر و شهدا، خدمات درمانی را با قیمت بسیار کم یا به صورت رایگان ارائه می‌دهد. اگر شما نیز می‌خواهید هزینه‌های درمانی خود را تحت پوشش این بیمه قرار دهید، لازم است با مراحل ثبت نام و تمدید بیمه سلامت آشنا شوید. با ما همراه باشید.

خرید بیمه تکمیلی

معرفی و شرایط ثبت نام بیمه سلامت

اگر می‌خواهید با انواع، مشخصات و شرایط کامل این بیمه آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که مقاله «بیمه سلامت چیست» را مطالعه کنید. به طور کلی، این بیمه توسط سازمان بیمه سلامت مدیریت می‌شود و به این جهت تشکیل شده تا خدمات پایه سلامت را در اختیار تمامی افراد قرار دهد. البته برای ثبت نام آنلاین بیمه سلامت، ابتدا لازم است مطمئن شوید که شرایط مناسب برای دریافت این بیمه را دارید.

تقریبا همه افراد می‌توانند از این بیمه برای پوشش هزینه‌های درمانی خود استفاده کنند، زیرا با انواع مختلف خود، همه اقشار را تحت پوشش قرار می‌دهد. اما به طور کلی، شرایط ثبت نام برای انواع مختلف بیمه سلامت به این صورت است:

شرایط ثبت نام بیمه سلامت همگانی

  • فرد تحت پوشش هیچ سازمان بیمه‌ای یا مرکز خصوصی دیگری نباشد؛
  • برای دریافت رایگان بیمه، حقوقی کمتراز ۴۰% حقوق مصوب داشته باشد؛
  • فرد متقاضی به سن قانونی رسیده باشد.
مقالات دیگر  دریافت هزینه عینک از بیمه تکمیلی

شرایط ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان

  • برای دریافت پوشش سلامت ایرانیان، باید هزینه‌ای محدود پرداخت شود؛
  • بیمه‌گذار نباید تحت پوشش هیچ بیمه دیگری باشد (اما در صورت تمایل می‌تواند بیمه تکمیلی تهیه کند)؛
  • بیمه‌گذار به سن قانونی رسیده باشد؛
  • برای استفاده رایگان از این بیمه، افراد باید تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی، از کارکنان دولت یا خانواده شهدا باشند.

شرایط ثبت نام بیمه سلامت روستاییان

  • فرد تحت پوشش هیچ بیمه دیگری نباشد؛
  • بیمه‌گذار در شهری با کمتر از ۲۰،۰۰۰ نفر جمعیت زندگی کند.

راهنمای ثبت نام بیمه‌نامه سلامت

برای ثبت نام بیمه سلامت می‌توانید به صورت حضوری و غیرحضوری اقدام کنید. البته ثبت نام بیمه سلامت غیرحضوری آسان‌تر است و وقت کمتری نیاز خواهد داشت، به همین دلیل در ادامه به شرح مراحل آن می‌پردازیم. مدارک ثبت نام آنلاین بیمه سلامت تنها شامل مدارک شناسایی اصلی، فایل اسکن شده تصویر سرپرست خانوار و شماره کد پستی هستند. مراحل انجام این کار شامل:

  • در قدم اول، به سایت ihio.gov.ir مراجعه کنید و در صفحه اصلی سایت، گزینه ثبت نام را انتخاب نمایید.
  • ثبت نام بیمه سلامت با کد ملی ممکن خواهد شد، به همین دلیل باید در صفحه بعدی شماره ملی و کد تصویر امنیتی را وارد کرده و سپس مرحله بعدی را انتخاب کنید.
  • در ادامه، باید به تعیین مشخصات بیمه‌گذار بپردازید. برای این کار، نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، وضعیت تأهل، شماره تلفن همراه را وارد کرده و در ادامه، تصویر سرپرست خانواد و ادرس خانوار را ثبت کنید. به مرحله بعدی بروید.
  • در قسمت بعد، کد پستی محل دریافت دفترچه، سطح جغرافیایی و استان خود را ثبت کنید.
  • با انجام این مراحل، ثبت نام غیرحضوری بیمه سلامت به پایان می‌رسد و می‌توانید در همین سایت نیز از خدمات سامانه نسخه الکترونیک نیز استفاده کنید.

راهنمای تمدید بیمه سلامت

پس از ثبت نام و دریافت پوشش‌های بیمه سلامت، بیمه‌نامه شما برای ۱ سال اعتبار قانونی دارد و پس از یک سال لازم است مراحل تمدید آن را انجام دهید. برای سهولت انجام این کار، می‌توانید به سامانه تمدید بیمه سلامت مراجعه کنید و این کار را به صورت آنلاین انجام دهید. البته تمدید این بیمه به صورت حضوری در دفاتر پیشخوان نیز ممکن است، اما شما می‌توانید برای تمدید بیمه سلامت با گوشی، از کد تمدید بیمه سلامت ایرانیان استفاده کنید یا از طریق سایت اقدام کنید.

مقالات دیگر  بهترین بیمه تکمیلی زایمان

کد تمدید بیمه سلامت

اگر از اتمام اعتبار بیمه سلامت خود مطمئن نیستید، آسان‌ترین روش برای استعلام بیمه سلامت، از طریق کد دستوری ussd آن است. برای این کار لازم است:

۱. با تلفن همراه خود، کد *1666# را شماره‌‌گیری کنید.

۲. برای اعتبار بیمه، عدد ۱ را وارد کنید.

۳. با وارد کردن کد ملی خود، می‌توانید اعتبار بیمه‌‌نامه را مشاهده کنید.

خوب است بدانید که تمدید بیمه تنها در زمان کمتر از ۱۰ روز مانده به اتمام اعتبار آن ممکن خواهد بود

سامانه تمدید بیمه سلامت

اگر فرصت و زمان مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان را ندارید، کافیست مراحل تمدید بیمه سلامت با کد ملی و به صورت آنلاین انجام دهید. برای این کار، قدم‌های زیر را دنبال کنید:

  • به سایت تمدید دفترچه بیمه سلامت، با آدرس ihio.gov.ir مراجعه کرده یا عبارت سامانه تمدید بیمه سلامت را جست و جو کنید.
  • برای تمدید بیمه سلامت با کد ملی، باید گزینه ورود را انتخاب کنید و سپس کد ملی و شماره همراه خود را وارد کرده، تا با کلیک بر روی گزینه ادامه، وارد پروفایل خود شوید.
  • در پروفایل خود، مراحل تمدید را طبق راهنمایی‌ها انجام دهید.

خوب است در نظر داشته باشید که شماره همراهی که ثبت می‌کنید باید به نام همان کد ملی باشد.

تمدید بیمه با اپلیکیشن بیمه سلامت من

علاوه بر وبسایت این سازمان، می‌توانید از اپلیکیشن «بیمه سلامت من» نیز برای تمدید بیمه خود اقدام کنید. علاوه بر تمدید، این نرم افزار به شما اجازه می‌دهد نسخ تجویزی و سوابق بیمه خود را مشاهده کنید یا به جست و جوی مراکز خدمات سلامت تحت پوشش بپردازید.

برای نصب این نرم افزار، کافیست نرم افزار «بیمه سلامت من» را جست و جو کرده و آن را از سایت سازمان بیمه سلامت ایران یا بازار دانلود کنید. در ادامه می‌توانید با وارد کردن شماره تلفن همراه و کد ملی، برای تمدید بیمه اقدام کنید. البته خوب است بدانید که این نرم افزار تنها برای موبایل‌های اندرویدی در دسترس است.

مقالات دیگر  نحوه دریافت هزینه‌های درمانِ تکمیلی بیمه ایران

سخن پایانی

بیمه سلامت یا بیمه خدمات درمانی طراحی شده تا بهره‌مندی از خدمات پزشکی و درمانی را برای همه افراد ممکن کند، اما برای استفاده‌ از پوشش‌های جامع این بیمه، لازم است مراحل ثبت نام بیمه سلامت را انجام دهید. همچنین این بیمه‌نامه به صورت ۱ ساله ارائه خواهد شد، به همین دلیل لازم است آن را سالانه تمدید کنید. می‌توانید ثبت نام و تمدید بیمه سلامت را با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان انجام دهید، اما اگر فرصت کافی را برای اینکار ندارید، می‌توانید به صورت غیرحضوری این بیمه را با کد دستوری استعلام بگیرید و از طریق سایت یا اپلیکشن، بیمه سلامت را ثبت نام یا تمدید کنید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

1 نظر
  1. bimebazar

    سلام وقت بخیر
    برای بیمه شخص ثالث : از روز انقضای بیمه نامه به صورت روز شمار باید جریمه دیرکرد پرداخت کنید
    بیمه بدنه : جریمه دیرکرد نداشته ولی نیاز به بازدید میباشد
    برای هردو رشته بیمه میتوانید از طریق سایت بیمه بازار اقدام کنید
    باشکر