پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها

اگر در سال جدید گذرتان به یکی از آزادراه‌های تهران–ساوه، تهران–قزوین، تهران–قم یا قزوین–زنجان افتاده باشد، احتمالا متوجه غیرفعال شدن گیت‌های دریافت عوارض در این مسیرها شده‌اید. داستان از این قرار است که از آخرین روزهای اسفند ۹۷، پرداخت الکترونیکی عوارض در این آزادراه‌ها جایگزین پرداخت نقدی شده‌است. با استقرار این سیستم، به‌وسیله دوربین‌هایی که در نقاط مختلف آزادراه ها نصب شده، ترددها ثبت شده و اطلاعات پلاک به سامانه مرکزی ارسال می‌شود.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، این تغییرات در جهت بهبود عبور و مرور در این محورها اعمال شده است. پرداخت الکترونیکی عوارض، باعث کاهش بار ترافیکی در آزادراه‌ها، جلوگیری از اتلاف وقت، بهبود توان نگهداری راه ها و گامی اثرگذار در راستای توسعه شهروند الکترونیک است.

عوارض کدام مسیرها به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود؟

در حال حاضر عوارض چهار آزادراه تهران–ساوه، تهران–قزوین، تهران–قم و قزوین–زنجان به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود و در این مسیرها دیگر گیت‌های دریافت عوارض به صورت فیزیکی وجود ندارد. پیش‌بینی می‌شود تا تیرماه سال جاری، ۱۳ آزادراه دیگر از جمله آزادراه‌های تهران-پردیس و قزوین-رشت هم به این لیست اضافه شوند.

چگونه عوارض خودرو را  الکترونیکی پرداخت کنیم؟

عوارض را می‌توان از طریق اپلیکیشن،‌ وب‌سایت و یا دستگاه‌های خودپرداز پرداخت کرد. در حال حاضر در اپلیکیشن‌های تاپ، کی‌پاد، دیجی‌پی و اتول‌یار و همینطور وب‌سایت NSPay امکان پرداخت وجود دارد. در وبسایت NSPay که مختص پرداخت عوارض طراحی شده است، فقط کافی است شماره تلفن همراه خود را وارد کرده و بعد از تایید، کد ملی خود را به این سایت بدهید. سپس باید شماره پلاک و نوع خودروی خود را در سامانه وارد کنید. با انتخاب مبدا و مقصد سفر، کل عوارضی‌هایی که در مسیر از آن‌ها عبور خواهید کرد برای شما نمایش داده می‌شود که با تایید آن به درگاه پرداخت الکترونیک ارجاع داده می‌شوید.

مقالات دیگر  همه چیز درباره‌ی بیمه تکمیلی عمل زیبایی

در سامانه NSPay امکان اتصال پلاک خودرو به حساب بانکی نیز وجود دارد. در این روش کاربران بعد از احراز هویت، بر اساس سقف مشخص، به سامانه اجازه می‌دهند که مبالغ مربوط به ترددها را از حساب آنها کسر کند.

علاوه بر این روش‌ها،‌ می‌توانید با دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت از سامانه NSPay، عوارض خود را از طریق خودپردازهای بانک‌های ملت، انصار، سامان و شهر پرداخت کنید.

 

عوارض الکترونیکی خودرو را چه زمانی باید پرداخت کنیم؟

از ده روز قبل از تردد، تا سه روز بعد از آن می‌توانید عوارض خودروی خود را پرداخت کنید. در واقع مبلغ پرداخت‌شده تا ده روز قابل استفاده (تردد) است. اگر خودرو در بازه زمانی ده روزه پس از پرداخت اقدام به عبور از جایگاه‌های دریافت عوارض نکند، مبلغ پرداختی سوخت شده و مبلغ مسترد نخواهد شد.

جریمه عدم پرداخت الکترونیکی عوارض

در صورت پرداخت نشدن عوارض بعد از ۲۴ ساعت از عبور، پیامکی به صاحب پلاک ارسال می‌شود تا این مبلغ را با استفاده از مکانیزم‌های تعریف شده پرداخت کند. در صورتی که ۷۲ ساعت از زمان عبور از جایگاه اخذ عوارض بگذرد و شخص اقدامی برای پرداخت عوارض نکند، مبلغ ۳۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.

هزینه عوارض این آزادراه‌ها چقدر است؟

مبلغ عوارض عبور از این چهار آزادراه مطابق جدول زیر است:

 

هزینه عوارض آزادراه

نظر یا پرسش خود را بنویسید