چگونه استعلام سند خودرو را بگیریم؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات بعد از خرید خودرو، ثبت مالکیت آن به نام شخص است. برای آنکه مطمئن شوید خودرو به نام شما است و مالک اصلی آن هستید، نیاز به گرفتن استعلام از سند خودرو خواهید داشت. اما چگونه می‌توان از سند ماشین استعلام تهیه کرد؟ اگر خودروی خود را تازه خریداری کرده‌اید و قصد استعلام از سند آن را دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

خرید بیمه بدنه

برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز خودور سندی است که مالکیت رسمی راننده خودرو را نشان می‌دهد و توسط نیروی انتظامی پس از تایید هویت مالک خودرو صادر می‌شود. در قسمت بالایی این سند شماره مالکیت خودرو درج شده است که رسمی بودن سند را نشان می‌دهد. این برگه سند قطعی خودرو محسوب می‌شود و دیگری نیازی به صدور سند دفاتر رسمی وجود ندارد.

برگ سبز خودرو

روش‌های استعلام گرفتن از سند خودرو

هنگامی که خودروی دست دومی را خریداری می‌کنید، بهتر است از سند خودرو استعلام بگیرید تا از مالکیت سند آن به اسم خودتان مطمئن شوید. روش‌های مختلفی برای استعلام سند ماشین وجود دارد که در ادامه به معرفی هریک می‌پردازیم:

1. استعلام از سند خودرو با کد ملی

برای استعلام سند خودرو با کد ملی، باید به همراه کارت ملی و مدارک شناسایی خود به سازمان  اسناد و املاک مراجعه نمایید و مدارک شناسایی خود را ارائه دهید. توجه داشته باشید که طبق قانون، هر فرد فقط می‌تواند از اطلاعات خودش استعلام بگیرد. یعنی شما نمی‌توانید برای استعلام سند دوستان و نزدیکان خود اقدام کنید. همچنین امکان استعلام سند به صورت آنلاین وجود ندارد و باید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

مقالات دیگر  ۲۰ نکته مهم برای یک فروشنده‌ی جوان بیمه

بیشتر بخوانید: کدام بیمه تصادف با حیوانات را جبران می‌کند؟

2. استعلام گرفتن سند خودرو از طریق دفترخانه

یکی دیگر از روش‌های مرسوم برای استعلام گرفتن از سند خودرو مراجعه به دفترخانه است. برای این کار نیاز به مراجعه حضوری نخواهید داشت و با مراجعه به سامانه ثبت و احوال کشور به آدرس saa.ir می‌توانید جهت استعلام سند خودرو اقدام نمایید. برای استعلام سند از طریق این سایت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد منوی خدمات الکترونیک شوید.
  • بر روی بخش تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی کلیک کنید.
  • شناسه سند و رمز تصدیق را وارد کنید. با وارد کردن این اطلاعات می‌توانید از مالکیت خودروی خود مطمئن شوید.

3. استعلام سند خودرو با VIN

کد وین شماره شناسه‌ای است که بر روی کارت خودرو درج شده است. امکان استعلام سند خودرو با این کد وجود ندارد اما می‌‌توانید خلافی خودرو خود را دریافت نمایید.

مطلب مرتبط: ۵ روش استعلام و پرداخت سریع خلافی خودرو

چه زمانی نیاز به استعلام سند خودرو است؟

بعد از تعویض پلاک و انتقال سند خودرو، لازم است استعلام از خودرو را انجام دهید تا از نبود مشکل در مراحل کار مطمئن شوید. همچنین توصیه می‌شود قبل از امضای قولنامه نیز از وضعیت مالک خودرو استعلام بگیرید.

استعلام سند خودرو

جمع‌بندی

یکی از اقدامات لازم قبل و بعد از خرید خودرو، استعلام از سند خودرو است. در این مقاله به معرفی روش‌های استعلام سند خودرو پرداختیم. چنانچه تجربه‌ای در زمینه استعلام گرفتن سند خودرو دارید، می‌توانید در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید. امیدواریم این پست برای شما مفید بوده باشد.

نظر یا پرسش خود را بنویسید