جریمه‌های رانندگی؛ پرداخت به موقع جرایم برای جلوگیری از دو برابر شدن

بدون شک برای همه رانندگان پیش آمده زمانی مرتکب تخلف رانندگی بشوند و توسط افسر راهنمایی رانندگی جریمه شوند، برخی از جریمه ها بعد از گذشت ۶۰ روز دو برابر می‌شوند مانند (جریمه الصاقی و جریمه تسلیمی) پس بهتراست هر ماه لیستی ازجرایم احتمالی رانندگی خود را از طریق یکی از دفاتر پلیس +۱۰ بگیرید تا شوکه نشوید..

خرید بیمه بدنه

انواع جریمه های رانندگی

جریمه‌های رانندگی به یکی از ۴ روش زیر صادر می‌شود:

۱- جریمه دو برگی

هنگامی که پلیس تخلفی را از سوی راننده مشاهده می‌کند نسبت به توقف و ایست خودرو دستور می‌دهد. با توجه به ایست دادن پلیس و عدم توقف خودرو از سوی راننده چه به صورت عمد و غیر عمد ماموران پلیس راهور از جریمه دو برگی استفاده می‌کنند. در این نوع از جریمه قبض جریمه ثبت می‌شود اما این قبض از قبوض جریمه پلیس جدا نمی‌شود.

در جریمه های دو برگی راننده علاوه بر جریمه تخلف به این علت که به فرمان ایست پلیس توجه نکرده به میزان ۴۰هزار تومان بیشتر جریمه می‌شود.

۲- جریمه تسلیمی

در این روش پلیس از راننده متخلف که در محل حضور دارد مدارک را گرفته و پس از پر کردن قبض اخطاریه که شامل موارد زیر می‌باشد، برگ جریمه را به راننده تحویل می‌دهد.

  • مشخصات راننده متخلف و مشخصات گواهینامه
  • مشخصات وسیله نقلیه شامل، رنگ و شماره پلاک انتظامی
  • نوع و محل تخلف
  • تاریخ  و زمان تخلف
  • مشخصات افسر مربوط با قید کد
مقالات دیگر  ۲۰ نکته مهم برای یک فروشنده‌ی جوان بیمه

۳- جریمه الصاقی

جریمه الصاقی بدون حضور راننده، بر روی وسیله نقلیه متوقف شده صادر می‌شود (مانند زمانی که خودرو را در مکان نامناسب پارک کرده‌اید) و در این قبض اخطار، مشخصات وسیله نقلیه شامل، رنگ و شماره پلاک انتظامی، نوع و محل تخلف، تاریخ و زمان تخلف، مشخصات افسر مربوطه با قید کد به وسیله نقلیه الصاق می‌شود. در این قبض جریمه مشخصاتی از راننده در قبض جریمه درج نمی‌شود.


حتما بخوانید:

چطور خلافی خودرو را قسطی پرداخت کنیم؟


۴- روش ثبت تخلف با دوربین

دراین روش تخلف راننده وسیله نقلیه به وسیله دوربین‌های ثبت تخلف ثبت شده و توسط مرکز ثبت تخلفات رانندگی صادر می‌شود. در برخی از موارد برگ جریمه به همراه عکس برای راننده متخلف پست می‌شود.

۵- جریمه دوران کرونا

با آمدن کرونا، محدودیت‌های تازه‌ای اعمال شد. از اوایل سال ۱۴۰۰ بند جدیدی برای ارائه شکایت درباره این موضوع گذاشته‌شد.

کدامیک از جریمه‌های رانندگی دو برابر می‌شود؟

مبلغ جریمه‌های تسلیمی، الصاقی و خودداری پس از گذشت ۶۰ روز در صورت پرداخت نشدن دو برابر می‌گردد. اما در جریمه‌های دوبرگی و ثبت با دوربین این مبلغ تحت هیچ شرایطی دو برابر نمی‌گردد.

مهلت پرداخت جریمه های رانندگی چند ماه است؟

مهلت پرداخت جریمه‌های رانندگی ۶۰ روز (تقریبا دو ماه)  از تاریخ مندرج در قبض جریمه است. بنابراین برای جلوگیری از دو برابر شدن جریمه مبلغ آن را در مدت زمان تعیین شده پرداخت کنید.

چطور به جرایم رانندگی اعتراض کنیم؟

در صورت اعتراض به جریمه ثبت شده با دوربین می‌توانید تصویر تخلف خود را از طریق مراکز اجرائیات سراسر کشور رؤیت نمایید. همچنین برای اعتراض به سایر قبوض جریمه نیز برابر ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات، می‌توانید ابتدا با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ نسبت به تنظیم اعتراض اقدام کنید. اعتراض شما ظرف ۲۴ ساعت از طریق پلیس راهور موضوع بررسی شده و پاسخ را دریافت خواهید کرد.

مقالات دیگر  چگونه می توان خسارت بیمه بدنه در تصادف را دریافت کرد؟

در صورتی اعتراض به  پاسخ دریافت شده از پلیس راهور می‌توانید جهت رسیدگی و بررسی اعتراض به واحد رسیدگی به تخلفات مراجعه کنید.


بیمه بازار اولین سامانه مقایسه و خرید آنلاین انواع بیمه ثالث مانند بیمه شخص ثالث آسیا،‌ بیمه شخص ثالث معلم،‌ بیمه شخص ثالث پارسیان و . . . همچنین بیمه بدنه خودرو، بیمه زلزله، بیمه آتش سوزی و بیمه عمر است که به شما مشتریان عزیز این فرصت را می‌دهد تا تمامی شرکت‌های بیمه را تنها با چند کلیک از هر لحاظ مقایسه کنید، بهترین بیمه را خریداری کنید و با ارسال رایگان در محل دلخواه تحویل بگیرید!

نظر یا پرسش خود را بنویسید

36 نظر
  1. سعید

    در دوران کرونا بعد ساعت ده داخل شهر از حمل کار به خونه رفتم که مسیری پنج کیلومتری بود توی مسیر هر دوربینی برام ثبت جریمه منع تردد کرده یعنی توی ۱۵ دقیقه سه تا جریمه ۲۰۰ هزارتومانی شدم گفته بودن توی هر ۲۴ ساعت فقط بار جریمه تردد محسوب میشه ولی نامردا کم نزاشتن همه رو توی برگه خلافی حساب کردن بخوای بری دنبالهم از کارو زندگی می آفتی

  2. ابراهیم محمدی

    آیا بعد از دوبرابر شدن جریمه اگر پرداخت نشود بازهم افزایش میابد؟

  3. آرش

    سلام،آیا اگر یک روز بعد از مهلت دوماهه جریمه رو پرداخت کنیم باز هم دوبله میشود؟

  4. حسن

    طرف تابلوایست روکه بالا برد۲۰۰مترجلوتر ماشین روتونستم جاپیداکنم وایسم دنده عقب هم نمیشدرفت به راهمون ادامه دادیم حالا ۳موردتخلف نوشته کمرهم بسته بودیم اونم الکی نوشته

  5. imanshahi1371@gmail.com

    سلام وقت بخیر خلافیه من نزدیک ۲۳۰۰ و بیشتریاش برای کرونایی و دوربین اگه بیوفته برای سال بعد دو برابر نمیشه

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      بله دو برابر خواهد شد متاسفانه

  6. رسول

    سلام. 2 ماه بعد از تحویل خودرو برای من قبض جریمه صادر شده و از نوع الصاقی. در منطقه ای به نام قیر و کارزین که من تا حالا اسمش را هم نشنیده بودم. داخل نرم افزار پیشخوان دولت که می رفتم قابل پرداخت بود و 2 برابر شده بود الان بعد از چند ماه زده غیرقابل پرداخت. علتش چیه؟

  7. رضا

    مامور راهنمایی رانندگی حتی زحمت پیاده شدن به خودش نمیده که بیاد جریمه الصاقی رو بزاره رو ماشین! اون وقت به فاصله دقیقا ۳ دقیقه، ۲ بار جریمه واسه پارک دوبله تو همون محل واسه من صادر کرده!

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت تمایل میتوانید با مراجعه به مراکز خلافی نسبت به موضوع پیش آمده مراتب اعتراضات خود را اعلام نمایید

  8. امین زارع

    سلام بنده ۲ بار در منطقه طرح ترافیک جریمه شدم درصورتیکه توی اون ساعات که جریمه صادر شده من اون منطقه نبودم چون اسنپ کار میکنم و کاملا قابل اثبات هست اما مراجعه کردم پلیس راهور با اینکه جریمه با دوربین بوده اونم دوربین سیار ماشین پلیس اما تصویری بمن ارائه ندادند راهنمایی بفرمایید چکار کنم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      درصورت طرح شکایت امکان بررسی مجدد و بخشودگی جرایم رانندگی وجود دارد

    2. نازی

      باسلام بنده یک دوز واکسن زدم ولی خیلی حالم بدشد نزدم دوهفته قبل برام اس ام اس اومد که یکمیلیون جریمه شدم رفتم به اجراییات گفتن هنوز تو سایت ننشسته برو دو هفته دیگه بیا بعد با مدارک رفتم دوباره گفتن تو دو دوز تزدی برای اونه رفتم دوز دومو زدم شب تا صبح عزراییلو دیدم تورو خدا کمکم کنید

  9. امیرحمزه

    سلام خسته نباشین
    این جریمه های الصاقی که زحمت میکشن آقایون مینویسن ، اکثرا قبضش رو ماشین نمیگذارن ، چجوری ما متوجه بشیم که جریمه شدیم ؟ مگه ما بیکاریم که هر ماه بریم استعلام بگیریم ، نمیتونن هر سری که جریمه میشیم یه مسیج بدن؟

  10. محمود احمدی

    سلام،تا حالا دوبار جریمه بصورت الصاقی شده ام ، و در هردو مورد صددرصد یقین دارم که خودرو پلیس از کنارم رد شده و اینطور جریمه نوشته بدون الصاق نمودن منصفانه نیست چون الصاق نکرده چگونه میتونم اعتراض کنم

  11. حسین71

    سلام. برای بعضی اعیاد دوبله های خلافی رو برمیدارن. کسی میدونه چه تاریخی برداشته میشه ؟

    1. بیمه بازار

      با سلام
      کاربر گرامی طی اطلاعیه ی رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا تا اطلاع ثانوی بخشودگی دوبرابر شدن جرائم که طی ادوار گذشته اجرایی میشد ، در حال حاضر لغو شده و امکان پذیر نیست.
      با تشکر از همراهیتان

  12. حسین71

    سلام. یه ماه مشخصی دوبله هارو برمیدارن. نمیدونید چه تاریخیه ؟؟

    1. بیمه بازار

      با سلام
      کاربر گرامی طی اطلاعیه ی رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا تا اطلاع ثانوی بخشودگی دوبرابر شدن جرائم که طی ادوار گذشته اجرایی میشد ، در حال حاضر لغو شده است.
      با تشکر از همراهیتان

  13. نیما دریفت

    سلام من یه هفته قبل اینکه جریمم دو برابر بشه پرداخت کردم ولی الان که استعلام گرفتم میبینم دوبرابر شده باید چکار کنم؟

  14. عادل

    سلام. جناب مسول سایت لطفا با من تماس بگیر. 09035013204

  15. عادل

    عرض سلام مجدد
    شماره بارکد خودرو بنده 84500812 هست. و به استناد. سایت رسمی پلیس راهوار میتونید تشریف ببرید. بنا به مورخه تاریخ امروز 26 /4 که امروز باشه خودتون قضاوت کنید.حداقل در دو مورد، تاریخ وقوع جریمه 98/3/1 مورد اول دوبل شده و هنوز یکماه و خوردی به 60 روز مانده و جریمه دوربین هم که دوبل شده، به استناد سایت پلیس راهوار.

    1. بیمه بازار

      با سلام
      مراجعه به واحد‌های رسیدگی به تخلفات

  16. عادل

    سلام.
    تازه وارد سایت استعلام شدم. امروز تا26 تیر هست، و تا یک هفته دیگر میبایست جریمه بنده دو ماهش تموم میشد.ولی از حالا دو برابر شده؟ 😳 دوم اینکه جریمه دوربین به هیچ وجه قرار نبود دوبرابر بشه ولی اینجا دو برابر زده_سوم اینکه جریمه تسلیمی رو افسران به من نداده اصلا در جریان این فقره جریمه نبودم باز هم دو برابر شده _لطفا یک مسولی پاسخ بده این عین بی عدالتی هست……..!!!!!!

    1. بیمه بازار

      با سلام
      مراجعه به واحد‌های رسیدگی به تخلفات

  17. محمد

    اگر خلافی 3 یا4ساعت بعد 60 روز پرداخت کنی بازم دوبل میشه؟؟؟؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      همونطور که در مطلب گفته شد، مهلت پرداخت جریمه ۶۰ روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه می‌باشد. پیشنهادم اینه که برای بررسی دو برابر شدن قبل از پرداخت استعلام بگیرین.

    2. سعید

      من ۳ روز ازش گذشته بود پرداخت کردم دوبل نشده بود

  18. اشکان محمودی

    سلام من جریمه شدم برج ۵ الان جریمه رو پرداخت کردم به همون مبلغی که جریمه شده بودم بعد از پرداخت متوجه شدم دو برابر شده حالا باید چیکار کنم

    1. بیمه بازار

      سلام
      دوست عزیز برای استعلام به پلیس 10+ مراجعه کنید.

  19. نازی

    جریمه دو برگی دو برابر نمیشه؟

    1. بیمه بازار

      سلام خیر دو برابر نمیشه

      1. نازی

        ببخشیدشما مطمئن هستید؟ چون زمان زیادی واسم نمونده گفتم اگه دو برابرنشه فعلا بخیال بشم امایه عده میگن میشه یه عده میگن نمیشه..

        1. بیمه بازار

          سلام بله

          1. سجاد

            من ۴سال جریمه خودروم شده دوبرابر الان طرح نیست همون مبلغ جریمه رابریزم به حساب

        2. رضا

          سلام بله دوبرابر میشه. البته سال بعد دوبرابری سال ماقبل بخشیده میشه اگر در مهلت مقرر پرداخت بشه

          1. حسین

            چگونه به مسؤلان باید بگویم که باز هم فرصتی بدن تا جریمه های دوبل شده را پرداخت کنیم