راهنمای پرداخت عوارض خودرو سال 1401

یکی از هزینه‌هایی که بر عهده مالکان خودرو و کامیون‌ها قرار دارد، هزینه عوارض خودرو است. به‌طور معمول این عوارض صرف آسفالت، بازسازی، عمران و آبادانی کشور می‌شود و عدم پرداخت آن سبب جریمه شدن صاحبان خودرو می‌شود. در ادامه این پست از مجله بیمه بازر قصد داریم به شرح و بررسی هرآنچه باید درباره راهنمای پرداخت عوارض خودرو سال 1401 بدانید بپردازیم. با ما همراه باشید.

خرید بیمه شخص ثالث

عوارض خودرو چیست؟

عوارض خودرو یعنی مالک خودرو در ازای تردد و استفاده از خودرو در خیابان‌ها موظف به پرداخت هزینه است و عدم پرداخت این هزینه باعث جریمه شدن صاحبان خودرو خواهد شد. همچنین رانندگان جهت فروش خودروی خود یا ترخیص آن از پارکینگ نیز ملزم به پرداخت عوارض وسیله نقلیه خود هستند.

  انواع عوارض خودرو

به‌طور کلی عوارض خودرو‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • عوارض شهرداری خودرو
  • عوارض آزادراهی
  • عوارض طرح ترافیک

عوارض شهرداری خودرو

مالکان خودرو موظف به پرداخت سالیانه عوارض خودرو هستند. یعنی باید سالیانه بابت تردد در خودرو هزینه‌ای را به شهرداری بپردازند تا شهرداری بتواند هزینه معابر، خیابان‌ها و سیستم حمل و نقل شهری را از این طریق تامین نماید. عوارض شهرداری خودرو، یکی از مهم‌ترین انواع عوارض‌ خودرو است. پرداخت عوارض شهرداری بر عهده فروشنده خودرو است. در واقع هر زمانی که خودرو خریداری می‌شود، فروشنده موظف است تا آخر همان سال عوارض خودروی فروخته شده را پرداخت نماید.

عوارض شهرداری خودرو

عوارض شهرداری خودرو بر چه مبنایی محاسبه می‌شود؟

بر اساس ماده 42 قانون مالیات مبنای محاسبه عوارض شهرداری بر اساس ارزش وسیله نقلیه صورت می‌گیرد. از سال 98 به بعد میزان عوارض خودرو به 0.015 ارزش آن افزایش پیدا کرد. به‌طور مثال عوارض خودرو‌های 100 میلیونی اگر تا سال 98 100 هزار تومان بوده است، در حال حاضر به 150 هزار تومان رسیده است. در ازای هر ماه تاخیر در پرداخت هزینه عوارض یک جریمه 2 درصدی به مبلغ عوارض اضافه خواهد شد.

مقالات دیگر  بیمه ویروس کرونا: همه‌چیز درباره شرکت‌ها و رشته‌های بیمه‌ای

نحوه محاسبه آنلاین عوارض خودرو

کلیه مالکان خودرو می‌توانند با مراجعه به سامانه saamie.ir برای پرداخت و استعلام عوارض شهرداری خودرو اقدام نمایند. همچنین مالکان خودرو می‌توانند با ورود به سامانه کارتکس من و وارد کردن شماره پلاک خود، برای استعلام عوارض شهرداری خودرو خود اقدام نمایند.

نحوه پرداخت عوارض سالیانه خودرو به صورت حضوری

رانندگانی که قصد پرداخت عوارض سالیانه خودرو خود را به صورت حضوری دارند، می‌توانند با در دست داشتن کارت خودرو و آخرین فیش پرداختی عوارض خودروی خود به شهرداری محل سکونت خود مراجعه نمایند.

مدارک لازم برای پرداخت عوارض شهرداری خودرو

  • برگ سبز یا سند مالکیت خودرو
  • کارت ملی خودرو
  • اسناد عوارض گذشته

عوارض آزادراهی

عوارض آزادراه هزینه‌ای است که رانندگان مسافر بابت عبور از آزادراه‌های کشور موظف به پرداخت آن هستند. مبلغ این عوارض بسته به نوع خودرو و استان‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. نحوه پرداخت عوارض آزادراهی به از طریق اپلیکیشن به شکل غیرحضوری انجام می‌شود. توصیه می‌شود رانندگانی که در شهر‌های متعدد در تردد هستند، بیمه ثالث دریافت نمایند هزینه تا ریسک خطرات احتمالی که در رانندگی ممکن است با آن مواجه شوند را نیز به حداقل برسانند.

عوارض آزادراهی

 

 پرداخت عوارض آزادراه با برچسب عوارض خودرو

یکی از راه‌های پرداخت عوارض آزادراه، استفاده از برچسب آزادراه خودرو است. دوربین‌ها و آنتن‌های موجود در اطراف اطلاعات پلاک خودرو را توسط دوربین‌ها دریافت می‌کنند و سپس مبلغ از حساب متصل به پلاک خودرو کسر می‌شود.

عوارض طرح ترافیک

رانندگان خودرو‌ها موظف هستند برای ورود به شهر‌های پرتردد، مانند تهران، اصفهان و کرج در مکان‌هایی که دارای طرح ترافیک هستند، هزینه‌ای را به عنوان عوارض پرداخت نمایند. در واقع هدف اصلی این طرح، کنترل ترافیک و آلودگی هوا است.

عوارض طرح ترافیک چگونه پرداخت می‌شود؟

نحوه پرداخت عوارض طرح ترافیک نیز به صورت غیرحضوری است. افراد ساکن تهران می‌توانند با مراجعه به سایت my.tehran.ir عوارض علاوه بر پرداخت طرح ترافیک، عوارض شهرداری خودرو و دیگر خلافی‌های خود را پرداخت نمایند. علاوه بر سایت، دسترسی به اپلیکیشن این سامانه نیز به جهت محاسبه آنلاین عوارض خودرو به راحتی امکان‌پذیر است.

مقالات دیگر  پنج نکته درباره بیمه شخص ثالث که بهتر است بدانید

جمع‌بندی

کلیه مالکان خودرو در ازای تردد و رفت و آمد در شهر، ملزم به پرداخت عوارض خودرو هستند. در این مقاله انواع عوارض خودرو و روش‌های پرداخت آن پرداختیم. چنانچه تجربه‌ای در زمینه پرداخت عوارض یا استفاده از سامانه پرداخت عوارض خودرو دارید در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید. امیدواریم این پست برای شما مفید بوده باشد.

نظر یا پرسش خود را بنویسید