بازنشستگی ؛ شرایط و ضوابط لازم برای بازنشسته شدن

هر فردی در طول زندگی خود برای امرار معاش نیازمند یک شغل یا حرفه است. اما با بالا رفتن سن یا از کارافتادگی زود هنگام، توانایی کار‌کردن نیز به مرور از دست می‌رود. در بسیاری از کشورها سازمانی برای حمایت از این افراد وجود دارد. در ایران سازمان بیمه تامین اجتماعی وظیفه حمایت از بازنشستگان را بر عهده دارد. برای آشنایی با شرایط بازنشستگی در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. 

خرید بیمه عمر

بازنشستگی چیست؟

هر فردی که بین ۲۰ تا ۳۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه را داشته باشد ( با توجه به سختی کار) بازنشسته محسوب می‌شود. بنابراین بازنشستگی منوط به پرداخت حق‌بیمه است. سن بازنشستگی در کشورهای متفاوت از ۵۵ تا ۷۰ سال متغیر است.

شرایط بازنشستگی

  •  رسیدن به سن تعیین شده در قانون
  •  پرداخت حق بیمه به میزان تعیین شده در قانون

با توجه به موارد بالا شرایط بازنشستگی به این صورت است که سن تعیین شده برای بازنشستگی مردان ۶۰ سال و زنان ۵۵ سال است. البته با پرداخت حداقل ۲۰ سال حق بیمه. نکته: کسانی که  ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، بدون شرط سنی می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

شرایط بازنشستگی برای مشاغل سخت و زیان آور

بر اساس قانون، کسانی که به طور متوالی ۲۰ یا به صورت متناوب ۲۵ سال سابقه کار در مشاغل سخت و زیان آور را دارند (مشاغلی که برای سلامتی مضر است) می‌توانند بدون شرط سنی تقاضای بازنشستگی کنند.  شرایط بازنشستگی برای کلیه بیمه‌شدگان اعم از بیمه شدگان اجباری، اختیاری و حرف و مشاغل آزاد یکسان است.


حتما بخوانید:  بیمه تأمین اجتماعی خویش فرما را بهتر بشناسید.


دلایل بازنشستگی

  • به دلیل رسیدن سن بازنشستگی: در این حالت کارگر یا بیمه شده پس از سال‌ها کار به دلیل رسیدن به سن و شرایط قانونی مقرر بازنشسته می‌شود.(مردان ۶۰ و زنان ۵۵)
  • بازنشستگی در کارهای سخت و زیان آور یا مناطق بد آب و هوا: این بازنشستگی به دلیل فرسودگی کارگر به دلیل اشتغال به کارهای سخت و زیان آور مثل کار در معدن که برای سلامتی مضر است؛ فرد قبل از رسیدن به سن تعیین شده در قانون و یا داشتن سابقه کامل بازنشسته می‌شود.
  •    شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی: برخی مواقع بر اساس شرایط خاص اقتصادی مثل نرخ بیکاری بالا یا بحران و یا تورم زیاد در بنگاه‌های اقتصادی، دولت‌ها تصمیم می‌گیرند گروهی را به صورت زود هنگام بازنشسته کنند. در این خصوص می‌توان به  بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه اشاره کرد.
مقالات دیگر  بازنشستگی با بیمه‌های عمر "ملت" و "پارسیان"

روش محاسبه حقوق بازنشستگی

فرمول محاسبه حقوق بازنشستپی به شرح زیر است:

ریز دستمزد ۲ سال آخر قبل از بازنشستگی تقسیم بر عدد ۲۴  ضربدر کل سوابق پرداخت بیمه تقسیم بر عدد  ۳۰

روش محاسبه حقوق بازنشستگی

مراحل صدور حکم بازنشستگی 

  • ارائه فرم ضمیمه بخشنامه ١/٣٨ مستمریها از سوی متقاضی پس از ثبت در دبیرخانه واحد اجرایی .
  • بررسی شرایط سنی به استناد مشخصات سجلی بیمه شده .
  • اخذ پرونده فنی بیمه شده از بایگانی فنی .
  • استعلام سابقه متقاضی از واحد نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی.
  • تکمیل فرم اعلام سابقه از سوی واحد نامنویسی و حساب‌های انفرادی و ارائه آن به واحد امور فنی مستمری‌ها .
  • بررسی سوابق اعلام شده به منظور تشخیص احراز یا عدم احراز شرایط بازنشستگی .
  • در صورت احراز شرایط مقرر در قانون اخذ ترک کار از بیمه شده یا کارفرما .
  • اخذ پرونده فنی از بایگانی .
  • ارسال مجدد پرونده به واحد نام‌نویسی جهت اعلام سابقه تا تاریخ ترک کار .
  • درخواست ریز دستمزد ظرف پنج و یا دو سال آخر بیمه‌پردازی حسب مورد از واحد امور فنی بیمه‌شدگان .
  • معرفی بیمه‌شده به بانک جهت افتتاح حساب .
  • اخذ مدارک مورد نیاز برای عائله‌مندی و حق اولاد به منظور کنترل اطلاعات ثبت شده در واحد نام‌نویسی
  • صدور حکم بازنشستگی و تخصیص کد مستمری مربوطه.
  • تایید حکم بازنشستگی توسط مسئولان ذی‌ربط .
  • ثبت حکم تایید شده در دبیرخانه شعبه . 
  • خلاصه سازی پرونده و ارسال پرونده قدیمی به بایگانی راکد .
  • محاسبه مستمری از تاریخ برقراری لغایت تاریخ روز و پرداخت آن توسط بانک.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

34 نظر
  1. زهرا جواهری

    سلام من سابقه ده سال وچند ماه پرداخت بیمه از محل کارم که بیمارستان بوده دارم.ماما هستم درقسمت پرستاری کارمی کردم و چندسال سختی کار شامل حالم شده سال 1401 استعفا دادم سه ماه ازاد حق بیمه ام را ریختم الان که 55 سالم شده می توانم تقاضای بازنشستگی کنم؟وحقوقم برپایه سال 1401 یعنی دوسال اخر کارم هست؟وسوال دیگرمن یک سال طرح رفتم فایده ای دارد ان راهم اضافه کنم اگرموفق شوم؟

  2. احمدعلی کیانی

    درود
    اگر شخصی ۶۰سال سن و۱۰سال سابقه بیمه داشته باشد می‌تواند بازنشسته شود؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      گاهی افراد با توجه به شرایطی که دارند، تصمیم می‌گیرند از بازنشستگی ده ساله استفاده کنند. سازمان تامین اجتماعی برای این موضوع تمهیداتی را در نظر دارد. بر اساس قوانین تامین اجتماعی آقایان با ۶۰ سال سن و خانم‌ها با ۵۵ سال سن می‌توانند از بازنشستگی ده ساله استفاده کنند. در این حالت بیمه شده می‌تواند با حداقل ۱۰ سال سابقه و بیشتر (۲۰ سال)، درخواست بازنشستگی کند. در این صورت پرداخت مستمری با توجه به میزان سابقه وی است. این مستمری می‌تواند بین ۱۰ تا ۲۰ روز باشد که با توجه به سال‌های سابقه است.

  3. Bahram

    سلام خدمت کارشناس بیمه محترم. اینجانب با ۳۱ سال سابقه بازنشسته شده ام. ولی یک فکری اعصاب مرا خرد کرده و چون ادم کمالگرایی هستم میخواهم که ۳۵ سال سابقه را بدست بیاورم و طبق قانون بیمه حداکثر سابقه ۳۵ روز حقوق در ماه است و شخصیکه بیمه خویش فرما میدهد تقریبا ماهی ۱ میلیون تومان میدهد ولی من برای اینکه حداکثر سابقه بیمه یعنی ۳۵روز حقوق را بدست بیاورم حاضرم ۱۲ برابر کسی که بیمه در ماه میپردازد بدهم انهم بصورت نقدی تا ۳۵ روز حقوق در ماه را بدست بیاورم یعنی ماهی ۱۲ میلیون تومان و در سال میشود ۱۴۴ میلیون تومان و چون ۳۱ سال سابقه دارم برای رسیدن به سابقه ۳۵ سال ۱۴۴ میلیون تومان ضربدر ۴ شود مساوی ۵۷۶ میلیون تومان میشود و حاضرم از زمان پرداخت این مبلغ ۴ سال هم انتظار بکشم و بعد از ۴ سال سابقه ام ۳۵ سال شود و برای هر شخص بازنشسته این امکان بوجود بیاید که حداکثر ۵ سال سابقه را بعد از بازنشستگی به مبلغی که عرض کردم بصورت نقدی یا ماهیانه و بعد از طی شدن مدت خریداری شده و برای فقط یک مرتبه برای هر فرد بازنشسته بصورت اختیاری فراهم شود چون خیلی از بازنشسته ها مثل اینجانب میباشند و شخصیت کمالگرا دارند همچنین وقتی شخص بازنشسته میشود دیگر واقعا امکان کار مجدد که بتواند بیمه رد کند وجود ندارد چون اگر شخص بخواهد در جایی کار کند توانایی و روحیه قبل را ندارد ایا شما میتوانید این پیشنهاد را به تامین اجتماعی بدهید

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      ممنون از همراهی شما

  4. محمد

    سلام نیروی واحد فنی چند سال باید کار کنه تا بازنشسته بشه؟

  5. موسوی

    سلام 44سال سن دارم هشت ماه سابقه پرداخت بیمه دارم اگر بخوام بیمه زنان خانه دار واریز کنم برای خودم چه مدت و چه مبلغی باید واریز کنم؟

  6. شهرام

    با سلام وخسته نباشید ببخشید پدرم بیمه کارگران ساختمانی تامین اجتماعی هستند و سال دیگه به سن بازنشستگی میرسند،مادرم هم بیمه قالیبافی هستند و چند سالی که بیمه قالیبافی شدند از پوشش بیمه پدرم خارج شدند و پدرم فقط حق بیمه خودشون را پرداخت میکنند حالا میخواستم بپرسم با این شرایط حق عائله مندی تو حقوق بازنشستگی پدرم لحاظ میشه؟با تشکر

  7. aftabir.com

    درج تمامی مطالبی که در صورتجلسه به
    آن ها اشاره شده است.

    1. مهسا محمد شفیعی

      ممنون بابت همراهی شما

  8. ثبت شرکت در ایران

    شریکان تنها در صورتیکه اختیار انجام این کار از طریق اساسنامه به آنها داده شده باشد، میتوانند با تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده نسبت به ثبت.

  9. تاسیس شرکت

    همه شرکت ها شماره ثبتی دارند که یکی از
    موارد اصلی جهت استعلام شماره ثبت شرکت می باشد.

    1. مهسا محمد شفیعی

      ممنون از همراهی شما

  10. علیرضا

    سلام ۴۹ سال سن دارم و۳۴ سال بیمه پرداختم آیا میتوانم درخواست بدم باز نشسته بشم

  11. ...

    سلام خسته نباشید اگه کسی30سال بیمه ریخته باشد و سن40سال باشد بازنشسته میشود؟

  12. حمیدرضایی

    سلام وقت شمابخیر حدود۲۰ سال کارکردم ولی به علت بیماری شیزوفرنی قادربه ادامه کارنیستم آیامیتونم باتوجه به مدارک پزشکی مربوط به سالهای قبل درخواست بازنشستگی کنم؟

  13. قرباني

    سلام
    سوالم اينه من تصميم دارم تاريخ پايان كارم تا پايان بهمن ماه 1401 باشه. از الان ميتونم درخواستم رو ثبت كنم؟ نامه اي كه از تامين اجتماعي براي اعلام تاريخ خاتمه كار براي كارفرما ميزنند چقدر زمان داره؟‌مثلا من الان اقدام كنم ،آبان ماه نامه من بياد و كارفرما پايان كار من رو پايان بهمن اعلام كنه. مشكلي نسيت؟ تاريخ انقضا نداره نامه ي تامين اجتماعي كه مثلا از زمان دريافت نامه يك ماه فرصت داريد كه از كار كنار بكشيد.
    ممنونم

  14. روحی

    سلام وقت بخیر خانمی هستم که ۱۹سال و ۹ماه ستبقه بیمه دارم میخام با ۲۰سال خودمو بازنشست کنم سوالم اینه آیا سه ماه باقیمونده رو باید بیمه اجباری بشم یا اختیاری؟آیا فرقی توی حقوق دریافتیم میکنه ؟ و با بیست سال سابقه حقوق چقدر میشه ؟

  15. مراد

    کسی که ۵۰ ساله باشد با سابقه ۲۶ سال می‌تواند با حقوق ۲۶روز بازنشسته شود؟

  16. عیسی ذوقی

    با سلام و وقت بخیر . میخواستم راهنمایی بفرمایید آیا با دارا بودن شرایط زیر من میتوانم بازنشست شده و از مزایای بازنشستگی بهرمند شوم؟
    سن 69 سال، مدت سابقه پرداخت بیمه : 14 سال و 3 ماه و 5 روز ،انجام خدمت سربازی 24 ماه ، انجام خدمت دوره احتیاط ۶ ماه.
    آخرین سابقه پرداخت بیمه سال 98 و بمدت 155 روز میباشد. تکلیف حق بیمه ای که در این مدت پرداخت کرده ام چه میشود.
    با تشکر، عیسی ذوقی

  17. عیسی ذوقی

    با سلام و وقت بخیر . میخواستم راهنمایی بفرمایید آیا با دارا بودن شرایط زیر من میتوانم بازنشست شده و از مزایای بازنشستگی بهرمند شوم؟
    سن 69 سال، مدت سابقه پرداخت بیمه : 14 سال و 3 ماه و 5 روز ،انجام خدمت سربازی 24 ماه ، انجام خدمت دوره احتیاط ۶ ماه.
    آخرین سابقه پرداخت بیمه سال 98 و بمدت 155 روز میباشد.
    با تشکر، عیسی ذوقی

  18. دریایار

    سلام. زنان با ۱۰ سال سابقه.وسن ۵۵ و مردان ۱۰سال سابقه و سن ۶۰سال میتونن بازنشسته بشن؟خانمی با ۵۵سال سن و ۱۲سال سابقه چند روزه بازنشسته شده.

  19. دریایار

    سلام. زنان با ۱۰ سال سابقه.وسن ۵۵ و مردان ۱۰سال سابقه و سن ۶۰سال میتونن بازنشسته بشن؟

  20. رضایی

    سلام خانم هستم
    ۲۰ سال سابقه کار دارم و در حال حاضر بیکار هستم و سن بنده ۳۸ سال است
    آیا وقتی به سن ۴۲ سالگی رسیدم حتما باید مشغول به کار باشم تا بازنشستگی به من تعلق بگیرد؟
    اگر اینطور است چه مدت باید مشغول به کار باشم؟

  21. غلام احمد غفاری

    54سن دارم و16سال بیمه تامین اجتماعی می شود تقاضای بازنشستگی کنم

  22. نوری

    سلام ایا ۱۵ سال سابقه ی بیمه داشته باشیم و به سن ۵۵ سالگی در خانم ها رسیده باشیم امکان بازنشتگی وجود دارد یا خیر ؟؟

  23. لیلا ع

    با سلام
    درصورتیکه خود شخص امکان مراجعه به سازمان را دنداشته باشد، آیا امکان دارد شخص دیگری با ارایه وکالت محضری مراحل بازنشستگی وی را انجام دهد؟

  24. فریبا شریف

    با سلام حداکثر درصد افزایش حقوق طبق لیست بیمه تامین در سال 1401 چقدر است ؟ یعنی منظورمن این است که اگر سال 1400 در لیست بیمه میزان حقوق 6 میلیون بوده برای سال 1401 تا چه میزان میتوان حقوق را اضافه کرد که لیست بیمه به مشکل نخورد . اگر کسی سابقه پرداخت 18 سال سابقه بیمه داشته باشد و خانم 55 ساله با شد اگر کارگاه در معرض تعطیلی باشد آیا بهتر است بیمه بیکاری بگیرد یا اینکه بیمه خویش فرما را خودش دو سال رد کند تا بتواند با بیست سال خود را بازنشسته کند؟

  25. زهره

    سلام من 25 بهمن 7300 روز بیمه 20 سالم پر میشه حائز بازنشستگی هستم ولی به من گفتن باید لیست بهمن بزنی بعد بیایی درخواست بدی حالا من اگه در همون لیست بیمه ترک کارم بزنم برای من مشکلی پیش نمیاد مثلا بگن چرا قبل از درخواست ترک کار زدی

  26. سلاره تهرانی

    سلام 44 سال سن دارم و12 سال بیمه زنان خانه دار پرداخت کرده ام ایا میتوانم درخواست بازنشستگی بکنم؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      خیر
      در کمترین حالت باید سابق 20 سال سابقه کار وجود داشته باشد

  27. بی نام

    همه این توضیحات رو دادید که مردم یادشان برود که شرایط اصلی بازنشستکی همان پرداخت ۳۰ سال حق بیمه با سن ۵۰ سال میباشد نکنه دارید یه جورایی سر مردم کلاه میذارید

    1. بیمه بازار

      سلام اطلاعات از سایت بیمه تامین اجتماعیست

      1. Alireza

        چرا دروغ به خورد بیمه شدگان میدید اطلاعات ندارید چرا سایت بیمه رو بهانه میکنید تبصره های ماده ۷۶ رو برای بالا بردن اطلاعات خودتون مطالعه کنید بیمه شدگان خودشون اطلاعات کافی دارند امان از جهل