بهترین بیمه درمان را چگونه بخریم؟

خرید بهترین بیمه درمان به عوامل زیادی بستگی دارد. اینکه با توجه به شرایط‌مان چه طرح و تعهداتی انتخاب کنیم؟ اینکه واقعاً چه شرکت بیمه‌ای بهترین بیمه درمان را ارائه می‌دهد، کمی سخت و پیچیده است و نیاز اطلاعات تخصصی دارد. برای انتخاب مناسب‌ترین بیمه درمان نیاز داریم طرح‌ها و تعهدات شرکت‌های ارائه‌دهنده که تعدادشان کم هم نیست باهم مقایسه کنیم تا انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشیم. بیمه‌بازار برای اولین بار امکان مقایسه قیمت و طرح‌های شرکت‌های مختلف بیمه درمان را فراهم کرده تا مشتریان بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

 

قبل از هر چیزی بهتر است با انواع بیمه درمان آشنا شوید:

بیمه درمان تکمیلی گروهی: شرکت‌ها و همه سازمان‌ها می‌توانند بیمه درمان گروهی را برای تمامی کارکنان رسمی، پیمانی یا قراردادی به همراه خانواده آن‌ها، بخرند. البته حداقل ۵۰٪ و در بعضی شرکت‌های بیمه تا ۷۰٪  از کارکنان باید تحت پوشش بیمه درمان گروهی قرار بگیرند.

همه اصناف، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها هم می‌توانند از طریق صنف و اتحادیه‌شان بیمه درمان تکمیلی بخرند.

بیمه درمان تکمیلی انفرادی: این بیمه برای استفاده افراد خانواده و یا هر فرد به‌صورت انفرادی برای افراد زیر ۵۵ سال قابل خریداری است. افرادی که متقاضی استفاده از بیمه درمان انفرادی هستند، حتماً باید از لحاظ بدنی در سلامت کامل باشند. برای این کار معمولاً از طرف شرکت بیمه برای انجام آزمایش‌های پزشکی به مراکز درمانی اعزام می‌شوند و سپس تحت پوشش قرار می‌گیرند.

هر ارزانی بهترین نیست

اینکه با حداقل قیمت بیمه درمان تکمیلی بخرید، لزوماً بهترین کار را نکردید. برای اینکه هرچقدر کف پوشش‌ها را انتخاب کرده باشید از آن طرف خسارت کمتری دریافت می‌کنید. برای مثال؛ شما برای خرید پوشش هزینه‌های جراحی با دو طرح شرکتی مواجه‌اید. طرح اول که ارزان‌ترین قیمت را دارد تا سقف 3 میلیون جراحی‌های مهم مانند قلب، ریه و کبد و… را تحت پوشش قرار می‌دهد و طرح دوم که حق بیمه بالاتری دریافت می‌کند تا سقف 10 میلیون را تحت پوشش قرار می‌دهد.  کدام را انتخاب می‌کنید؟

مقالات دیگر  خدمت جدید بیمه‌بازار؛ بیمه تکمیلی برای گروه‌های زیر ۵۰ نفر

معمولاً همه ما بیمه‌های درمان تکمیلی را می‌خریم تا در مواقع موردنیاز هزینه‌های درمان را تمام و کمال پرداخت کنند تا ما دغدغه هزینه‌های گزاف درمان را نداشته باشیم. اما اگر در هنگام خرید به تعهدات و سقف‌ها و پوشش‌های شرکت بیمه توجه کافی نکنیم، قطعاً زمانی که به آن نیاز داریم غافلگیر می‌شویم. پس در هنگام خرید بهتر است سقف‌ها و تعهدات شرکت‌های بیمه را چک کنید.

بیمه درمان

دوره انتظار

اگر می‌خواهید بیمه درمان بخرید، حتماً باید بپرسید دوره انتظار برای زایمان و بیماری‌ها چقدر است.

برخی بیمه‌ها دوره‌های انتظار سه ماهه و برخی دوره‌های انتظار ۹ ماهه دارند. به زبانی ساده، دوره انتظار به این معناست که بیمه‌گر (شرکت بیمه) تعهدی نسبت به جبران خسارت ندارد. در بیمه‌هایی با دوره انتظار ۳ ماهه، تاریخ سر رسید این انتظار از زمان تاریخ صدور بیمه‌نامه محاسبه می‌شود. مثلاً اگر تاریخ صدور بیمه‌نامه‌ای ۲۰ آذر باشد، دوره انتظار آن ۲۰ اسفند به پایان می‌رسد و در این مدت، شرکت بیمه هیچ تعهدی نسبت به جبران خسارت نخواهد داشت.

بسیاری از افراد بدون آگاهی از دوره انتظار در زمان بارداری، اقدام به خرید بیمه درمان می‌کنند که هزینه زایمان کاهش پیدا کند، اما بعد متوجه می‌شوند بیمه هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت ندارد، چراکه دوره انتظار زایمان ۹ ماه تا یک سال است. یعنی باید قبل از بارداری اقدام به خرید بیمه درمان کنید. البته دوره انتظار در گروه‌های بالای ۲۰۰ نفر تا ۶ ماه و درگروه‌های بالای ۱۰۰۰ نفر حذف می‌شود. پس قبل از خرید باید توجه کنید عضو گروه چندنفره هستید. اگر بیمه درمان انفرادی انتخاب کردید هم باید به دوره انتظار توجه کنید. معمولاً بیمه‌های درمان انفرادی بین ۹ ماه تا یک سال دوره انتظار دارند. بیماری‌ها هم‌دوره انتظار بین ۳ تا ۵ ماه دارند که باید حتماً از شرکت بیمه بپرسید. مثلاً بیماری‌هایی مثل صرع، سرطان، دیابت و…. معمولاً ۳ تا ۵ ماه دوره انتظار دارند. دوره انتظار بازه زمانیست که شرکت بیمه‌گر هیچ تعهدی در برابر پرداخت خسارت ندارد.

مقالات دیگر  انواع شرکت‌های بیمه تکمیلی دندانپزشکی

توانگری مالی شرکت بیمه

توانگری مالی شرکت یعنی اینکه این شرکت چقدر می‌تواند به تعهدات خود در آینده عمل کند. اگر شرکتی توانگری مالی‌اش سطح یک و دو بود، می‌توانید خیال‌تان را راحت کنید که توانایی پرداخت خسارت را دارد. اگر سطح توانگری مالی چهار و پنج بود باید در انتخاب‌تان تجدیدنظر کنید، چراکه امکان دارد نتواند از پس تعهداتش بربیاید. پس حتماً سطح توانگری شرکتی که انتخاب می‌کنید را در نظر بگیرید. رتبه توانگری مالی، هرسال توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود.

همچنین، ارائه خدمات بیمه تکمیلی معمولاً مشروط به داشتن بیمه‌ پایه، مثل بیمه تامین اجتماعی است. اما برخی از شرکت‌های بیمه در طرح‌های مختلف‌شان چنین الزامی را برداشته‌اند.

حق بیمه مناسب

می‌دانیم که هزینه‌های زندگی بالا رفته و هزینه‌های درمان نیز به‌موازات آن به‌شدت افزایش‌یافته. ولی هزینه‌های درمان شوخی‌بردار نیست و سهم قابل‌توجهی از سبد هزینه خانوار را به خودش اختصاص داده است. انتخاب حق بیمه مناسب برای تنظیم قرارداد بسیار مهم است. برای برخی سقف تعهد آزمایش‌های پزشکی مهم‌تر از سقف تعهد جراحی‌های عمومیست و بسیاری از موارد دیگر. تمامی این ملاحظات تأثیر زیادی بر روی حق بیمه پرداختی دارد. انتخاب حق بیمه مناسب با توجه به پوشش‌های انتخابی، نیاز به مشاوره تخصصی دارد. شما می‌توانید از مشاوره رایگان و تخصصی بیمه‌بازار استفاده کنید.

 بیمه درمان

گستردگی شعب و مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه در سراسر کشور

یکی دیگر از مواردی که به شما کمک می‌کند تا بهترین بیمه درمان را انتخاب کنید، شعب و مراکز پرداخت زیاد در سراسر کشور است. فکرش را بکنید شرکتی را انتخاب کردید که تعداد کمی شعب و مراکز پرداخت خسارت دارد، احتمالاً برای مراجعه و دریافت خسارت حسابی به دردسر می‌افتید. پس حتماً چک کنید که شرکت بیمه موردنظرتان شعب زیاد و در دسترسی در سرتاسر کشور داشته باشد.

تنوع و تعداد مراکز درمانی طرف قرارداد

تعداد مراکز درمانی که شرکت بیمه موردنظرتان با آن‌ها طرف قرارداد است بسیار مهم است. ازاین‌جهت اگر تعداد مراکز پزشکی که شرکت بیمه قرارداد دارد زیاد باشد، دیگر نیاز نیست برای دریافت مبلغ هزینه شده به شرکت بیمه مراجعه کنید تا پول‌تان را دریافت کنید. با معرفی‌نامه‌ای که از شرکت بیمه دریافت کردید، بدون نیاز به پرداخت مبلغ از خدمات آن مراکز می‌توانید به‌راحتی استفاده کنید. ولی اگر به بیمارستان‌هایی که طرف قرارداد شرکت بیمه‌تان نیست مراجعه کنید، ابتدا باید هزینه‌ها را از جیب پرداخت کنید و بعد اسناد مربوطه را شرکت تحویل بدهید و پول‌تان را دریافت کنید که کمی کار را سخت می‌کند.

مقالات دیگر  بیمه تکمیلی نازایی و ناباروری را بیشتر بشناسیم

بیمه‌بازار انتخابی خلاقانه برای خرید بیمه

بیمه‌بازار اولین سامانه مقایسه و خرید آنلاین انواع بیمه است. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت بیمه‌بازار، قیمت‌ها، تعهدات و پوشش‌های شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه درمان گروهی و انفرادی را مقایسه کنید و بهترین را سفارش دهید. همچنین در صورت نیاز به مشاور تخصصی رایگان می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

نظر یا پرسش خود را بنویسید