همه چیز درباره کارشناسی رنگ خودرو

یکی از مواردی که در هنگام خرید خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است، اطمینان از سلامت طاهر خودرو است. تشخیص رنگ بدنه خودرو و میزان خسارت‌های وارد شده به آن می‌تواند هزینه‌های احتمالی که ممکن است در آینده برای خریدار به وجود بیاید را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. اما وظایف یک کارشناس رنگ  ماشین چیست و تعرفه‌های آن چگونه محاسبه می‌‌شود؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با هر آنچه باید درباره کارشناسی رنگ خودرو بدانید آشنا شوید.    

خرید بیمه بدنه

مراحل کارشناسی خودرو 

بیایید در ابتدا قبل از آنکه به سراغ کارشناسی رنگ ماشین برویم با وطایف یک کارشناس خودرو آشنا شویم. مواردی که توسط کارشناس خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • کارشناسی قیمت خودرو
  • بررسی بدنه خودرو
  • بررسی مقدار کارکرد اتومبیل
  • کارشناسی رنگ خودرو
  • ارائه گزارش کامل از وضعیت ماشین

در کارشناسی رنگ خودرو چه مواردی بررسی می شوند؟

هر قطعه‌ای از خودرو که رنگ شود در قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود. در کارشناسی رنگ و بدنه ماشین وضعیت صاف‌کاری بدنه خودرو، قطعات و همچنین اتاق‌های خودرو بررسی می‌شوند.  

ابزارهای کارشناسی رنگ و بدنه خودرو

استفاده از آهن‌ربا 

استفاده از آهن‌ربا یکی از روش‌های کارشناسی رنگ  اتومبیل است. کارشناس با استفاده از یک آهن‌ربای ضعیف بخش‌های حساس ماشین ا مورد بررسی قرار می‌دهد. نحوه واکنش آهنربا رنگ‌خوردگی خودرو را رنگ یا اثبات می‌کند. این روش برای خودرو‌های  آلمینیومی کاربرد چندانی ندارد.

دوربین عکاسی

 عکس‌برداری از خودرو با دوربین عکاسی با کیفیت با فلش روشن از دیگر ابزار‌های تشخیص رنگ بدنه ماشین است. زاویه و فاصله صحیح دوربین از خودرو از اهمیت بالایی در این روش برخوردار است.  

مقالات دیگر  نکته‌های مهم بیمه ثالث و بیمه بدنه که اغلب نمی‌دانیم

دستگاه تشخیص رنگ

یکی از ابزار‌های بسیار کاربردی و مهم که کارشناسان رنگ خودرو از آن استفاده می‌کنند دستگاه تشخیص رنگ است. این دستگاه با قرار گرفتن روی قسمت‌های مختلف مقدار ضخامت را نشان می‌دهد. درصورتی که ضخامت رنگ کمتر از 4 میلی متر و بیشتر از 7 میلی متر باشد خودرو دچار رنگ‌شدگی است. بهترین روش برای تشخیص رنگ‌شدگی خودرو استفاده از دستگاه‌های دیجیتال است.

دستگاه تشخیص رنگ

انواع کارشناسی رنگ ماشین

  • کارشناسی رنگ خودرو در محل برای بخش‌های ستون، سقف و شاسی ماشین
  • کارشناسی خودرو برای قطعات بیرونی مانند گلگیر، درب کناری و کاپوت ماشین
  • کارشناسی بدنه خودرو و تعویض بدنه ماشین

پرداخت هزینه کارشناسی رنگ خودرو بر عهده کیست؟

به طور معمولی پرداخت هزینه کارشناسی رنگ ماشین بر عهده خریداری است. اما در برخی مواقع خریدار و فروشنده به طور توافقی این هزینه را بین خود تقسیم می‌کنند.

هزینه کارشناسی رنگ خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟ 

قیمت کارشناسی رنگ خودرو بسته به عواملی مانند برند خودرو، سال تولید ماشین، قیمت دلار و کارکرد آن مشخص می‌شود. توجه داشته باشید که نرخ کارشناسی رنگ ماشین ثابت و فاقد مالیات بر ارزش افزوده است. همچنین هزینه کارشناسی خودرو دست دوم و نو نیز یکسان هستند.

ضرورت تشخیص کارشناسی رنگ ماشین

همانطور که اشاره کردیم وجود خط و خش بر روی قیمت ماشین تاثیرگذار است. بسیاری از مواقع فروشندگان تلاش می‌کند تا این خط و خش را مخفی کنند به همین دلیل کمک گرفتن از کارشناس خودروی مورد اعتماد می‌تواند بسیاری از نواقص پنهان شده را نمایان کرده و از مشکلات احتمالی جلوگیری کند. البته کارشناسی ماشین تنها مختص خودرو‌های دسته دوم نیست، بلکه خودرو‌های صفر نیز ممکن است در نمایندگی دچار مشکلاتی شوند و با کمک متخصص با تجربه و مورد اعتماد می‌توان از سلامت خودرو اطمینان حاصل نمود.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

1 نظر
  1. وکیل حامد امیری

    واقعا وکیل خوبی هست دلسوز من دنبال وکیل خوب برای مشاوره حقوقی در اصفهان بودم که با ورود به چند تا سایت با سایت اقای حامد امیری روبه رو شدم مقاله های جامعه و کاملی دارند حتما پیشنهاد میکنم یه نگاهی به سایت بهترین و باتجربه ترین وکیل در اصفهان

    وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان- وکیل حامد امیری