چگونه اینشورتک‌ها صنعت بیمه را دگرگون کردند؟

پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی، گسترش اینترنت، نفوذ همه جانبه شبکه‌های اجتماعی، تغییر درسبک زندگی و … موجب تغییرات گسترده در صنایع گوناگون از جمله صنعت بیمه شده‌اند. صنعت بیمه ازسال‌ها پیش برای بهبود شرایط خود از تکنولوژی‌های گوناگونی بهره گرفته‌است. در سال‌های اخیر اینشورتک‌ها نفوذ بسیاری دراین صنعت داشته‌ و منجر به تغییرات بسیاری در این صنعت شده‌اند.

بیمه بازار به عنوان نخستین سامانه فروش آنلاین انواع بیمه در این مقاله در نظر دارد شما را با اینشورتک و تاثیرآن بر صنعت بیمه آشنا کند، با ما همراه باشید.

اینشورتک چیست؟

 اینشورتک از دو کلمه Insurance و  Technology ایجاد شده است و به مجموعه‌ای از استارتاپ‌های تکنولوژیکی که متمرکز بر رویه‌هایی جهت بهبود شرایط در صنعت بیمه هستند گفته می شود. اینشورتک‌ها تلاش می‌کنند از روش‌های جدید به‌جای استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی در ارائه‌ خدمات بیمه‌ای، استفاده کنند.

اینشورتک چه تاثیری بر صنعت بیمه می گذارد؟

فرض کنید شخصی می‌خواهد  مسافرتی به کشوری در شمال اروپا داشته باشد. قطعا او ترجیح می‌دهد به جای مراجعه حضوری به شرکت بیمه و صرف زمان طولانی، بیمه خود را با چند کلیک در تلفن همراه خریداری نماید. اینشورتک به افراد کمک می‌کنند تا تجربه بهتری در خرید بیمه کسب کنند و به راحتی بتوانند بیمه خود را کنترل نمایند.

اینشورتک صنعت بیمه را مجبور به ارائه کالا و خدمات بهتر به مشتریان می‌کند. موضوع حائز اهمیت در اینشورتک این است که که روش قدیمی انجام کار کنار گذاشته شده و با بهره گیری از ابزار‌های جدید، شرایط به گونه‌ای شده تا مشتریان به آسانی بتوانند بیمه خود را کنترل و خریداری نمایند.

مقالات دیگر  بیمتو اینترنتی خریداری کن

چالشی که در اینشورتک وجود دارد این است که برای مشتریان جذابیت داشته باشد بنابراین بایستی محصولات ارائه شده کاملا متناسب با نیاز افراد باشند. دقت داشته باشید در اینشورتک‌ها روش قدیمی ارائه یک محصول مشترک به تمامی مشتریان مورد قبول نیست.

نوآوری‌های اینشورتک در صنعت بیمه

تکنولوژی های P۲P

p2p  یا peer-to-peer یا همان فناوری توزیع فایل شبکه‌ای کامپیوتری است که بیشتر از هر چیز به قدرت محاسباتی و پهنای باند کامپیوترهای اعضای خود وابسته است. این فناوری نیز در صنعت بیمه تاثیر بسیاری داشته است. به کمک این فناوری شرکت‌های بیمه ‌می‌توانند بیمه‌های گروهی و همچنین تخفیف‌های جذاب و هیجان انگیز گروهی برای جذب مشتریان ارائه دهند.

اینترنت اشیاء (IOT)

اینترنت اشیاء به صورت ساده، به نقطه‌ای از زمان که در آن نسبت به انسان‌ها، تعداد اشیا بیشتری به اینترنت متصل باشند گفته می‌شود. از این طریق وسایل و اشیائی که به طور روزمره از آنها استفاده می‌کنیم ( نظیر خودرو، منازل و تجهیزات درون آن ، گوشی و …) از بستر اینترنت جهت اتصال و تبادل داده به یکدیگر استفاده می‌نمایند.

ا

استفاده از اینترنت اشیا در صنعت بیمه عاملی تأثیرگذار در افزایش قدرت شرکت‌های بیمه است. به کمک این فناوری کارها با سرعت بالایی انجام شده و پرداخت خسارت بیمه با بازدهی بالایی انجام می‌گیرد. با بهره‌گیری از این نوآوری، دیگر نیازی به تکمیل فرم‌های بی‌شمار توسط بیمه‌گذار نیست و کافیست این فرد برای دریافت خسارت بیمه عکس بگیرد و از طریق اپلیکیشن موبایلی، آن را به شرکت بیمه‌گر ارسال کند.

شرکت بیمه‌گر نیز با بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ می‌تواند اطلاعات ارزشمندی از بیمه‌گذار به دست آورد و با استفاده از اطلاعات شخصی افراد تعامل بیشتری با بیمه‌گذار داشته‌باشد و بسته‌های اختصاصی هر شخص را متناسب با نیازهایش به او پیشنهاد دهد.

هوش مصنوعی (AI)

به سیستم‌هایی که بتوانند واکنش‌‌هایی شبیه به رفتارهای هوشمند انسانی را داشته باشند، هوش مصنوعی گفته می‌شود. امروزه این تکنولوژی نقش بسیار مهم و حیاتی در صنعت بیمه دارد و به شرکت‌های بیمه کمک می‌کند تا به درستی نیازهای مشتریان را شناسایی کنند و تعامل مناسبی با آنها داشته باشند و در نتیجه خدمات بهتری به آنها ارائه دهند.

مقالات دیگر  آشنایی با خدمات اینترنتی شرکت بیمه پارسیان

چت باتها

یکی دیگر از نوآوری‌های موجود در صنعت بیمه که همراه با هوش مصنوعی برای ارائه خدمات بهتر به شرکت‌های بیمه و مشتریان فعالیت می‌کند چت‌باتها هستند. در واقع چت‌باتها این قابلیت را دارند تا متناسب با میزان اطلاعات مشتریان، نوع درخواست و تاریخچه فعالیت‌های صورت گرفته توسط مشتری، به بهترین صورت ممکن با آنها وارد تعامل شوند و به نیاز آنها پاسخ دهند.

همچنین چت باتها تنها منجر به سهولت در انجام کار نخواهند شد بلکه صرفه‌جویی در زمان را برای بیمه‌گران و بیمه‌گذاران به ارمغان می‌آورند.

چالش‌های شرکت‌های اینشورتک

  • در اینشورتک‌ها به دلیل پیچیدگی بالیا محصولات و خدمات،‌ ایجاد نوآوری و خلاقیت در ارائه محصول سخت و زمان بر است.
  • صنعت بیمه به دلیل پیچده بودن محصولات و خدمات، نسبت به جذب تکنولوژی و ایجاد نوآوری در ارائه خدمات بهتر به مشتریان مقاوم بوده و به همین دلیل مشتریان اعتماد لازم را به اینشورتک‌ها ندارند.
  • صنعت بیمه ذاتاً ریسک‌ناپذیر است و قوانین موجود در آن نیز مانعی برای ایجاد تغییرات تکنولوژیکی در این صنعت است.

شرکت‌های اینشورتک در صنعت بیمه

اینشورتک Cuvva  

این شرکت بیمه برای رانندگان خودرو در میان شرکت‌های اینشورتک بسیار جذاب است. آنچه که این شرکت را از سایر اینشورتک‌ها متمایز می‌کند؛ ارائه بیمه خودرو کوتاه مدت( ساعتی) به مشتریان است. از طریق این شرکت، افرادی که به صورت مداوم از خودروی خود استفاده نمی‌کنند و نیازی به بیمه‌های بلند مدت با هزینه‌های بالا ندارند، می‌توانند از بیمه‌های کوتاه مدت و ارزان این شرکت که در بازه یک ساعت تا ۲۸ روز هستند استفاده کنند. مشتریان می‌توانند از طریق اپلیکیشن موبایلی به تمامی خدمات این شرکت دسترسی داشته باشند.

شرکت‌های اینشورتک

اینشورتک‌ Brolly

این شرکت از جمله اینشورتک‌هایی است که با بهره گیری از هوش مصنوعی فرایندهای خود را مدیریت و این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند تا به سادگی بیمه متناسب با نیازهای خود را شناسایی و خریداری کنند.

مقالات دیگر  اگریگیتور بیمه چیست؟ ورود صنعت بیمه به زندگی دیجیتالی

کاربران به کمک این اپلیکیشن می‌توانند انواع بیمه را شناسایی و مقایسه کنند و متناسب با نیاز خود بهترین بیمه را خریداری کنند. همچنین از طریق اپلیکیشن شرکت می‌توانند بیمه‌ مسافرتی، بیمه خودرو و بسیاری از بیمه‌های دیگر را پس از بررسی تهیه کنند. علاوه بر این، متقاضی‌های بیمه در این سامانه می‌توانند بیمه‌نامه تمام شرکت‌هایی را که قبلا از آن استفاده کرده‌اند ببیند.

اینشورتک  Fony

این شرکت از جمله اینشورتک‌هایی است که در زمینه فروش بیمه برای گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های تناسب اندام و سایر ابزارهای تکنولوژی فعالیت می‌کند.

یکی از کارهای هیجان‌انگیز این شرکت این بود که موبایل‌های بیمه شده‌ای را که بیمه‌گذاران در مترو جا گذاشته بودند، شناسایی و با موبایل‌های جدید جایگزین کرد. در واقع زمانی که بیمه‌گذار به خانه بر می‌گردد و متوجه می‌شود گوشی خود را جا گذاشته است می‌بیند شرکت Fony موبایل جدیدی را برای او فرستاده است و این باعث شگفتی بیمه گذار می‌شود. (منبع)

نظر یا پرسش خود را بنویسید