همه چیز درباره کارشناسی خودرو | صفر تا صد مراحل کارشناسی خودرو

باتوجه به قیمت روزافزون خودرو، کارشناسی خودرو در سال‌های اخیر اهمیت دوچندان پیدا کرده است. تشخیص برخی عیوب خودرو نیاز به مهارت بالایی دارد از این رو  بسیاری از افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، نیاز به کسی دارند که خودرو را از نظر فنی و سلامت و بدنه معاینه کند. اگر قصد خرید خودروی نو یا دست دوم را دارید در ادامه این پست با ما همراه باشید تا با مراحل کارشناسی خودرو آشنا شوید.

خرید بیمه بدنه

کارشناسی خودرو چیست و چگونه به شما کمک می‌کند؟

هنگامی که خودرویی را خریداری می‌کنید لازم است که خودرو از نظر سلامت فنی، رنگ و بدنه بررسی شود. از آنجایی که تشخیص بسیاری از ایرادات خودرو از عهده کارشناس خارج است بهتر است بررسی ماشین به کارشناس خودروی ماهر واگذار شود. توجه داشته باشید که کارشناسی ماشین با معاینه فنی متفاوت است زیرا در معاینه فنی ارزش واقعی خودرو مشخص نمی‌شود.

اهمیت کارشناسی خودرو

خرید خودرو بدون در نظرگرفتن کارشناسی ممکن است خسارت‌های زیادی به مالک خودرو وارد کند. زیرا گاهی افراد سودجو هنگام فروش ماشین نسبت رنگ کردن یا دستکاری کیلومتر آن اقدام می‌کنند از این رو اگر خریدار متخصص نباشد در هنگام خرید خودرو متخمل ضرر خواهد شد. در حقیقت کارشناسی می‌تواند از تحمیل هزینه‌های بیشتر به راننده جلوگیری کند. همچنین بررسی خودرو باعث افزایش طول عمر خودرو و ایمنی در رانندگی می‌شود.

کارشناسی خودرو شامل چه مواردی است؟

در فرایند کارشناسی وسیلخ نقلیه بخش‌های مختلفی بررسی می‌شوند که در ادامه به شرح هریک می‌پردازیم:

کارشناسی بدنه

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در فرایند کارشناسی بررسی بدنه خودرو است. در این بررسی بدنه موارد زیر مورد توجه قرار می‌گیرد:

  • زنگ‌زدگی
  • دفرمه شدن بدنه
  • خوردگی
مقالات دیگر  شرایط استفاده همزمان از بیمه شخص ثالث مقصر و بیمه بدنه زیان دیده

بررسی شاسی و ستون

یکی دیگر از موارد مهم درکارشناسی، بررسی شاسی خودرو است. کارشناسی شاسی و ستون‌ها یک امر تخصصی است و بررسی آن با چشم در حالت عادی امکان‌پذیرنیست. از آنجایی که شاسی ماشین همان اسکلت ماشین و در جلوگیری از وارد شدن آسیب به ماشین در تصادفات نقش مهمی ایفا می‌کند، اکیدا توصیه می‌کنیم کارشناسی این بخش را به یک فرد مجرب واگذار نمایید.

بازرسی رنگ خودرو

یکی از مهم‌ترین وطایف کارشناس، کارشناسی رنگ  خودرو است. از آنجایی که برخی افراد قبل از فروش خودرو ممکن است اقدام به رنگ کردن یا صافکاری زدگی خودرو نمایند از این رو بررسی رنگ و بدنه خودرو توسط کارشناس از اهمیت بالایی برخوردار است.

بازرسی رنگ خودرو

بررسی قطعات خودرو

تشخیص قطعات تعویضی یکی دیگر از مراحل کارشناسی خودرو است که انجام آن کار بسیار دشواری است و باید به یک شخص متخصص واگذار شود. زیرا گاهی ممکن است قطعات از یک خودرویی باز شود و روی خودروی دیگری بسته شود و اگر قطعه کیفیت و رنگ مشابهی با قطعه قبلی داشته باشد تشخیص آن به شدت سخت می‌شود.

 کارشناسی فنی

کارشناسی فنی از چهار قسمت تشکیل می‌شود:

  • کارشناسی موتور
  • بررسی گیربکس ماشین
  • کارشناسی جلوبند
  • تست دیاگ خودرو

بررسی سلامت موتور

تشخیص سلامت موتور خودرو کار حساس و دقیقی است و در صورتی که نیاز به تعمیر داشته باشد هزینه‌های زیادی برای مالک به همراه خواهد داشت.  درصورتی که قصد خرید خودروی دست دوم را دارید، پیش از خرید با کارشناس مشورت نمایید.

کارشناسی گیربکس

در صورتی که این بخش از خودرو کارکرد درستی نداشته باشد مصرف سوخت هزینه‌های بالایی برای راننده به همراه خواهد داشت. ازآنجایی که خودرو‌های اتومات سیستم‌های پیچیده و حساسی دارند لازم است با دقت بیشتری مورد بررسی قرار بگیرند.

تست دیاگ

تست دیاگ یکی از مراحل جدانشدنی کارشناسی ماشین است. دیاگ خودرو اطلاعات زیر را پردازش می‌کند:

  • مسافت پیموده شده
  • عملکرد سنسور ضربه
  • باز شدن کیسه هوا
  • تعمیرات خودرو
  • میزان مصرف سوخت
مقالات دیگر  چگونه تخفیف بیمه بدنه را انتقال بدهیم؟

کارشناس ماشین می‌تواند با بررسی دیاگ جلوی بسیاری از ضرر‌های احتمالی را بگیرد.

دریافت نوبت کارشناسی خودرو

در حال حاضر سامانه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها برای دریافت نوبت کارشناسی خودرو اقدام نمایید. همچنین در صورتی که قصد خرید بیمه بدنه از بیمه بازار را دارید، قبل از صدور بیمه‌نامه، کارشناس در محل مورد نظر شما از خودرو باز خواهد کرد و پس از سنجش سلامت وسیله نقلیه، بیمه بدنه برای شما صادر خواهد شد.

قیمت کارشناسی خودرو

قیمت کارشناسی خودرو بسته به برند ماشین، محل سکونت مالک و مدل ماشین می‌تواند متفاوت باشد. توجه داشته باشید که هزینه کارشناسی ماشین کاملا ثابت است و هیچ مالیات بر ارزش افزوده‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد.

سوالات متداول

کارشناس خودرو چه مواردی را بررسی می‌کند؟

کارشناس خودرو وضعیت بدنه، اتاق خودرو، وضعیت فنی، دیاگ و جلو‌بندی ماشین را بررسی می‌کند.

قیمت کارشناسی خودرو چقدر است؟

هزینه کارشناسی خودرو بسته به نوع و مدل ماشین متفاوت است.

نظر یا پرسش خود را بنویسید