بازنشستگی پیش از موعد برای مشاغل سخت و زیان‌آور

کار به معنی انجام فعالیت‌هایی است که شخص برای دریافت حقوق و دستمزد انجام می‌دهد. سازمان تامین اجتماعی به عنوان سازمان بیمه‌گر اجتماعی، وظیفهٔ پوشش اجباری بیمه‌ی حقوق‌بگیران و پوشش اختیاری صاحبان حرفه و شغل‌های آزاد را برعهده دارد. در این میان بعضی مشاغل تحت عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور در صورتی که شرایط لازم را داشته‌باشند می‌توانند پیش از موعد بازنشسته شوند.

 

خرید بیمه عمر

تعریف مشاغل سخت و زیان‌آور

مشاغلی که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و محیط کار غیر استاندارد است و تنشی بالاتر از حد نرمال (جسمی و روانی) به کارگر وارد شود و همین باعث ایجاد بیماری‌های شغلی در دسته مشاغل سخت دسته‌بندی می‌شود. مشاغل سخت و زیان‌آور به دو نوع تقسیم می‌شوند:

گروه الف) مشاغلی کارفرما می‌تواند با رعایت تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر مناسب زیان‌آوری آن‌ها را حذف کند. مانند مشاغلی که زیان‌آوری آنها به ماهیت شغلی، وابستگی دارد.

گروه ب) مشاغلی که ماهیت آن‌ها سخت و زیان‌آور است. و با رعایت تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی، سختی آن کاهش می‌یابد اما همچنان سخت و زیان‌آور است.

شرایط بازنشستگی در کارهای سخت و زیان‌آور چیست؟

برای بازنشستگی پیش از موعد در کارهای سخت و زیان آور باید حداقل ۲۰ سال به صورت متوالی (پشت هم) یا ۲۵ سال متناوب به کارهای سخت اشتغال داشته باشید و البته حق‌بیمه در این مدت پرداخت شده‌باشد. در این صورت می‌توانید بدون شرط سنی درخواست خود را به اداره کار و امور اجتماعی استان ارائه دهید.

برای بررسی اینکه چه شغلی سخت و زیان‌آور است برحسب درخواست کارگر، کارفرما، تشکل‌ها، وزارت کار اموراجتماعی، وزارت بهداشت، با بررسی سوابق، انجام بازدیدها و بررسی اوضاع و شرایط و البته با تائید کمیته‌های استانی انجام می‌شود.برای آن که بدانید شغل شما جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

 

مقالات دیگر  مشاهده سوابق بیمه با موبایل (با کد USSD)

برای کارهای سخت و زیان‌آور  کارفرما چه مقدار هزینه باید پرداخت کند؟

طبق قانون سازمان تامین اجتماعی، کارفرما موظف است بعد از احراز شرایط بازنشستگی بیمه‌شده (کسی که در کارگاه او کار می‌کند) ۴ درصد میزان مستمری برقراری بیمه‌شده نسبت به سنوات اشتغال او در مشاغل سخت و زیان‌آور را که توسط تامین اجتماعی محاسبه و درخواست می‌شود را پرداخت کند.


لیست مشاغل سخت و زیان‌آور 

  • کار در معادن‌ که‌ ایجاب‌ می‌نماید کارگران‌ در تونل‌ها و راهروهای‌ سر پوشیده‌ به‌ استخراج‌ بپردازند.
  • کار استخراج‌ شامل‌ جدا کردن‌ یا منفجر ساختن‌ مواد از سطح‌ کار، حمل‌ مواد عملیات‌ مربوط‌ به‌ انفجار، اداره‌ تأسیسات‌ آب‌ و برق‌ در داخل‌ معدن‌ و به‌ طور کلی‌ هر گونه‌ مباشرت‌ و نظارتی‌ که‌ ایجاب‌ نماید کارگر در تونل‌ها، راهروها یا میله‌های‌ معدن‌ انجام‌ وظیفه‌ نماید، می‌باشد.
  • حفر قنوات‌ و چاه‌ها و فاضلاب‌ها و تونل‌های‌ زیر زمینی‌ و کار در مخازن‌ سر بسته‌.
  • تخلیه‌ و حمل‌ مواد مذاب‌ از کوره‌های‌ مشغول‌ به‌ کار و کار مستمر در مجاورت‌ کوره‌های‌ ذوب‌ به‌ نحوی‌ که‌ کارگر در معرض‌ مستقیم‌ حرارت‌ یا بخارات‌ زیان‌ آور متصاعد از کوره‌ باشد.
  •  کارگرانی که مستقیم در امرتولید درکارگاه‌های‎دباغی‌، سالامبورسازی‌ و روده‌ پاک‌کنی‌ اشتغال‌ دارند و کار مستمر در گندابروها- جمع‌آوری‌، حمل‌ و دفن‌ زباله‌ شهری‌.
  • کار کارگرانی‌ که‌ مستمراً به‌ امر جمع‌‌آوری‌ و انتقال‌ و انبار کردن‌ کود (نظافت‌ مستمر طویله‌، اصطبل‌، سالن‌های‌ پرورش‌ طیور) در واحدهای‌ دامداری‌ و طیور اشتغال‌دارند.
  • کار مستمر و مداوم‌ در فضای‌ باز و در ارتفاع‌ بیش‌ از پنج‌ متر از سطح‌ زمین‌ بر روی‌ دکل‌ها، اتاقک‌های‌ متحرک‌، داربست‌ها و اسکلت‌ها.
  • کار مداوم‌ برروی‌ خطوط‌ و پست‌های‌ انتقال‎برق‌ با فشار شصت‌وسه‌ کیلوولت‌ و بالاتر.
  • مشاغل‌ شن‌ پاشی‌، پخت‌ آسفالت‌ دستی‌، قیرپاشی‌ و مالچ‌ پاشی‌.
  • عملیات‌ جوشکاری‌ در داخل‌ مخازن‌.
  • کارهایی‌ که‌ استمرار آنها موجبات‌ ابتلا به‌ بیماری‌ها حاصل‌ از اشعه‌ را فراهم‌ می‌آورد، نظیر کار با مواد رادیواکتیو و قرار گرفتن در معرض‌ پرتوهای‌ یون‌ساز به‌ تشخیص‌ مراجع‌ ذی‌صلاح‌ و به‌ استناد قانون‌ حفاظت‌ در برابر اشعه‌ مصوب‌ جلسه‌ مورخ‌ بیستم‌ فروردین‌ ماه‌ ۱۳۶۸ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌.
  • کار در محل‌های‌ با فشار محیط‌ بیش‌ از حد مجاز از قبیل‌ غواصی‌.
  • کار مستمر در محیط‌هایی‌ که‌ با وجود رعایت‌ مقررات‌ حفاظتی‌ و ایمنی‌ موجبات‌ بیماری‌های‌ گوشی‌ و یا کری‌ کارگر را فراهم‌ سازد.
  • کار در امور سمپاشی‌ باغات‌ و اشجار و مزارع‌ و ضدعفونی‌ اماکن‌ و طویله‌ها و آشیانه‌های‌ مرغداری‌ در زمان‌ سمپاشی‌.
  • کار کارگرانی‌ که‌ مستقیماً در امر تولید و ترکیب‌ سموم‌ و حشره‌‌کش‌ها اشتغال‌ دارند در زمان‌ انجام‌ کار.
  • کار با وسایل‌ دارای‌ ارتعاش‌ درحدی‌ که‌ برای‌ سلامتی‌ کارگر زیان‌‌آور باشد.
مقالات دیگر  دریافت فیش بیمه تامین اجتماعی با کد ملی

بیمه‌بازار قدرت انتخاب بهترین بیمه

بیمه‌بازار اولین سامانه مقایسه و خرید آنلاین انواع بیمه ثالث، بدنه، آتش‌سوزی و زلزله، بیمه عمر و درمان است که به مشتریان اجازه می‌دهد تا تمام شرکت‌های بیمه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مقایسه کنند و بیمه مناسب‌شان را بخرند.

 

نظر یا پرسش خود را بنویسید

46 نظر
  1. رضا علیزاده

    سلام من مدت 21 سال سابقه کاری دارم که ازسال9تا11شرایط کاریم به مدت 20 ماه کارگر باغبانی و فضای سبز خورده است و مابقی آن درجلوتر وبعد از این مدت شرایط سخت و زیان آورد میباشد. سنم 44.5 میباشد چه موقع میتونم بازنشست شوم ممنون

  2. نريمان مرادی بابازید

    سلام وخسته نباشید این جانب نریمان مرادی بابازید داری ۲۹سال ۷ماه بیمه دارم کامل یک جاه خدمت کردم کارم تعمیرکاره فنی فضای سبزبودم کار سوخت وتحویض روغن وگریس گارگر تمام ادوات انجام می دادم لطف نیاز به راهنمای دارم برای سختی کار

  3. رضا

    سلام ۱۴سال جایی کار کردم سختی کار داره ۲۶ماه بیمه بیکاری استفاده کردم ۲۲ماه اختیاری واریز کردم ۲سال شرکت کار کردم جمعا سابقه ۲۰سال شده کی میتونم درخواست بازنشستگی بدم سن ۴۲سال

  4. یوسف

    سلام
    درمورد بازنشستگی پیش از موعد میخواستم بدانم من الا بیست وسه سال در یک معدن کار میکنم کارم شامل کار سخت وزیان اور میشود ولی حق بیمه که برام پرداخت شده بیست سال بیشتر نیست میتوانم درخواست بازنشستگی بده

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت مراجعه به کارگزاری های منتخب بیمه تامین اجتماعی و با توجه به موضوع درخواست شما در ارتباط با بازنشستگی پیش از موعد ،امکان این موضوع بررسی و در صورت تایید برای شما امکان انجام این امر فراهم میگردد

  5. سعید

    با سلام.
    من حدود 12 سال سابقه بیمه در 4 شرکت مختلف که همگی تراشکاری بوده دارم. و اونها عادی حساب شده و الان در شرکتی که سختی کار بهش تعلق میگیره مشغول بکار میباشم و حدود 8 سال هم اینجا بیمه هستم.(جمعا تا الان شده 20 سال). میخواستم بدونم من با 25 سال متناوب بازنشسته میشم با سی روز حقوق یا نه.
    شرایط من برای بازنشستگی به چه صورت خواهد بود.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      طبق شرایطی که فرمودید امکان بازنشستگی برای شما وجود دارد ولی برای اطمینان بیشتر بهتر است با مراجعه به اداره بیمه شرایط بازنشستگی خود را براساس سوابق استعلام خود این امکان را بررسی نمایید

  6. محمد یوسف

    سلام وقت بخیر شاطر نانوایی تنوری هستم آیا جزو مشاغل سخت هست؟؟؟

    1. بیمه بازار

      کلیه مشاغلی که در خبازی با دستگاههای اتوماتیک و نیمه اتوماتیک اشتغال بکار دارند جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نخواهند شد.
      البته لازم به ذکر است که شاطر و پیشکار در خبازی سنگک سنتی و شاطر لواشی سنتی با تنور هوایی یا زمینی جزء مشاغل سخت و زیان آور موضوع ماده 76 قانون تامین اجتماعی محسوب میگردد.

  7. وحید

    سلام ۱۸ساله جوشکارم ۱۲ساله مداوم تو شرکتی کار میکنم بیمه‌اگ نمیکنن چیکار باید بکنم؟ ممنون میشم

    1. بیمه بازار

      سلام
      در صورتی که فقط شما توسط کارگاه مورد نظر بیمه نمی‌شوید می‌توانید از مراجع قانونی اداره کار پیگیری کنید، اما در غیر اینصورت می‌توانید به صورت خویش‌فرما خود را بیمه کنید و برای بازنشستگی در آینده اقدام کنید.
      برای راهنمایی بیشتر می‌توانید مقاله “نحوه ثبت‌نام و مراحل بیمه خویش فرما” را مطالعه کنید.

  8. سیدمحمدعلی جلالی

    بنده ازکمیته استانی رای برسختی کاربودن شغلم گرفته ام دوسال هست تامین اجتماعی اردبیل باتسویه بنده موافقت نمیکندمیگویدکارگاه شمانوپاهست بایدقبل ازسال ۸۱راه اندازی میشده ایاچنین بند وجوددارد؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      بله این بند در قانون موجود است ولی در صورت درخواست شما بررسی های لازم برای اعلام مجوز انجام خواهد شد تا در صورت تایید برای شما اعمال شود

  9. امید

    سلاگ من از اول فرودین اخراج شدم نامه عدم نیاز به من ندادن و من به اداره کار شکایت کردم والان ۱۱ماه گذشته و رای شورای حل اختلاف و گرفتم و به من گفتن واسه دریافت بیمه بیکاری باید از طریق سامانه اقدام کنی واردسامانه شدم اما نمیدونم چجوری باید مدارکم و تو سامانه بزارم چندتا کافی نت رفتم اما میگن نمیشه لطفا راهنمایی کنید

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      طبق قانون تنها تا سه ماه بعد آن هم با دریافت مجوز کارگزاری از شعب تامین اجتماعی امکان ثبت نام بیمه بیکاری وجود دارد
      با توجه به شرایط خاص شما بهتر است نسبت به ثبت نام به صورت حضوری مراجعه نمایید

  10. ابراهیم سوری

    سلام خواستم ببینم گاوداری جز مشاغل سخت وزیان آورهست یا نه

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      کار کارگرانی‌ که‌ مستمراً به‌ امر جمع‌‌آوری‌ و انتقال‌ و انبار کردن‌ کود (نظافت‌ مستمر طویله‌، اصطبل‌، سالن‌های‌ پرورش‌ طیور) در واحدهای‌ دامداری‌ و طیور اشتغال‌دارند جز مشاغل سخت محسوب میشود

  11. مهدی

    باسلام
    من درمحیط سخت و زیان آور مشغول به کار هستم،ولی مدت سه سال از شغلم مرخصی گرفتم ودر شرکت دیگری مشغول به کار شدم و بعد از ۳ سال مجددا به شغل قبلی برگشتم.خواستم بدونم باتوجه به اینکه من باید به جای ۲۰ سال ۲۵ سال در این شغلم کار کنم و با توجه به اینکه مدت ۵ سال هم از قبل سنوات بیمه عادی داشتم آیا می توانم بعد ۲۰ سال درخواست بازنشستگی کنم و با حقوق ۳۰ روز به جای ۳۵ روز بازنشسته شوم؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      بسته به اشتغال شما در شش ماه الی یکسال آخر شرایط بازنشستگی و امکان دریافت مستمری برای شما بررسی خواهد شد

  12. سجاد

    سلام کار نصب اسانسور شامل کار سخت میشه؟!

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      خیر در حال حاضر جز لیست اعلامی برای مشاغل سخت نمی باشد

  13. محسن سلمانپور

    سلام. وقتتون بخیر. یک سوال دارم : بنده حدود ۲۲/۵ سال سابقه پرداخت بیمه دارم که از این مدت حدود ۱۶ سال ابتدایی مشاغل سخت و زیان‌آور و مابقی مشاغل عادی بوده. آیا با این مقدار سابقه میتوانم بازنشسته شوم؟ اگر جواب مثبت است چگونه باید اقدام کنم؟ اگر جواب منفی است، علت ؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت ثبت درخواست شما، وضعیت سوابق شما بررسی میشود و در صورت امکان شما شامل مستمری بازنشستگی خواهید شد
      این مورد بسته به نظر کارشناسی دارد

  14. حمید کلاته

    سلام آیا برای ۲۰ سال متوالی استثنا هم وجود دارد ؟ چون شنیده ام تا یک سال قطعی بیمه ، توالی را بر هم نمیزند …

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      براساس سوابق هر شخص ممکن برخی از استثنائات لحاظ نشود
      بهتر است با مراجعه به کارگزاری های منتخب نسبت به پیگیری این موضوع اقدام نمایید

  15. مهدی

    با سلام.
    من ۱۶ سال در کارگاهی که شامل سخت وزیان آور میشه اشتغال داشتم الان به کارگاهی منتقل شده ام که سخت وزیان آور نداره.تکلیف اون ۱۶ سال چی میشه.و کی باید درخواست تایید این ۱۶ سال رو انجام بدم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در سال 20 ام سوابق خود میتوانید با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی درخواست بررسی سوابق خود را براساس سوابق مشاغل سخت ارائه دهید تا سوابق شما بررسی و ارزیابی شود
      در صورت تایید توسط سازمان شما مشمول بازنشستگی میشوید

  16. مجید

    سلام راننده تاکسی درون شهری چطور

    1. بیمه بازار

      سلام رانندگان تاکسی مشمول قانون کار نمی باشند
      برای مشمول شدن در قانون مشاغل سخت و زیان آور باید مشمول قانون کار باشید

  17. میثم.ع

    سلام.خسته نباشید.اگه مدرک از فوق دیپلم به لیسانس ارتقا پیدا کنه سخت و زیان اور دچار خلل میشه.یعنی تا قبل لیسانس سخت و زیان اور حساب میشه؟

  18. متین

    باسلام من خانمی هستم با مدرک مامایی که دریک درمانگاه به صورت پیوسته کار میکنم اخر فرودین 99 بیست سال سابقه کاریم پر میشود ولی سنم به 42 سال نمی رسد که بازنشسته شوم در حال حاضر 40 سال دارم قبلا درقسمت واکسیناسیون کار میکردم در حال حاضر در قسمت ازمایشگاه با وجود این بیماری خطرناک دوست دارم بازنشسته شوم ایا راه حلی هست که بتوانم بدون محدودیت سنی بازنشسته شوم
    ایا سختی کار به من تعلق میگیرد

    1. بیمه بازار

      خیر چنین امکانی وجود ندارد

  19. محمد

    در یک کارخانه کفش کار میکنم شغلم با نوع بیمه که رد میشه مغایرت داره کارفرما میگه در صورت گفتن من اخراج میکنه کارم مواد شیمیایی رد میکنه چسب کار چه کار کنم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت تمایل میتوانید نسبت به طرح شکایت و پیگیری این موارد را از طریق طرح دعوی خود انجام دهید

  20. محمد شاد

    با سلام محمد شاد هستم کارگر چرم مشهد در شهرک صنعتی مشهد ..کار ما شامل آلایندگی میشودو با 20 سال کار کردن وپرداخت بیمه چهار درصد باز نشسته می شویم …ایا می شود با 18 سال کارکرد با 45 سال سن با بیماری ستون فقرات ودارای پلاتین بودن کمر زودتر باز نشست شد…چون ادامه کار کردن برام سخته…..متشکرم لطفا منو راهنمایی کنید

    1. بیمه بازار

      شما باید ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کنید و گواهی پزشک را به تامین اجتماعی ببرید.

  21. عبدصاحب کارزان

    با سلام . من کارگر یک شرکت سیمان هستم کارم هم مشمول شرایط سخت وزیان آور هست و 20 سال سابقه دارم یک ماه پیش هم 20 سال تمام کردم آیا اگر خودم راضی نباشم کسی میتونه مرا به بازنشستگی وادار کند .. من دوست دارم تا دو سال دیگه بمونم

    1. بیمه بازار

      سلام. نمی‌تونن شمارو مجبور به بازنشستگی کنن. اما سابقه بالای ۳۰ سال هم به ضررتون تموم میشه چون با ۳۰ سال سابقه، ۳۵ روز بهتون پرداخت میکنن و سقف مستمری پرداختی از اون حد بیشتر نمیشه.

  22. Raz

    سلام ایا زندانبانی جز مشاغل سخت است؟

    1. بیمه بازار

      سلام خیر نیست

      1. مهیار

        باسلام خانم محمدی 17 سال است در شرکتی راننده لیفتراک هستم . آیا لیفتراک جزو مشاغل سخت و زیان آور است ؟

  23. حسین کعبی

    باعرض سلام و خسته نباشید آیا کار خیاطی جزو مشاغل سخت وزیان آور هست

    1. بیمه بازار

      سلام خیر جز مشاغل سخت نیست

  24. کاظم

    سلام در اکثر شرکتهای خصوصی ۴/ پرداخت نمیشه اگه بخوای شکایت کنی بعنوان کارفرما سخت و زیان آور تائید نمی کن مجبوری با شرایط کارفرمای خود بسازی

  25. امیری

    با سلام
    آیا رانندگی و کا با وسایل نقلیه سنگین مثل جرثقیل هم جز مشاغل سخت و زیان آور بوده و اگر میباشد چگونه پیگیری و مطالبه کنیم؟
    ممنون میشم پاسخ بنده بفرمایید.

    1. بیمه بازار

      سلام فعلا خیر اما طرحش به مجلس رفته باید دید بالاخره تایید میشه یا نه