همه چیز در مورد بیمه مسئولیت حرفه ای وکلا

شاید تاکنون اسم بیمه بیمه مسئولیت حرفه ای وکلا به گوش شما هم خورده باشد.بیمه‌های مسئولیت حرفه‌ای مربوط به مشاغلی مانند وکالت، پزشکی، پیراپزشکی و غیره می‌شوند. بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای دادگستری، با هدف پوشش‌دهی و جبران خسارت‌های ناشی از مسئولیت حرفه‌ای وکلا در قبال موکلین صادر می‌شود. اگر می‌خواهید بیشتر با این بیمه و شرایط آن آشنا شوید، ادامه این مطلب را بخوانید.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا در چه شرایطی به کار می‌آید؟

بیمه مسئولیت حرفه ای وکلا برای جبران خسارت‌های وارد شده به موکلین پرونده‌ها تنظیم شده‌است. در شرایطی که بیمه‌گذار در جریان پیگیری پرونده موکل خود سبب بروز خسارت مالی شود، با داشتن بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا می‌تواند خسارت‌های وارده را جبران کند. البته لازم به ذکر است، تنها در صورت غیرعمد بودن قصور وکیل – که منجر به خسارت وارده شده است – بیمه‌گذار موظف به پرداخت غرامت خواهد بود.

از سوی دیگر، اگر وکیل در حین رسیدگی به یک پرونده بر اثر حادثه فوت کند یا دچار نقص عضو یا هرگونه ناتوانی برای اجرای تعهدات خود به موکل شود؛ بیمه‌گر در صورت لزوم و براساس رای مراجع قضایی، مبلغ حق‌الزحمه‌ای که وکیل بابت پیگیری حقوقی پرونده دریافت کرده است را به موکل پرداخت می‌کند.

البته بهتر است بدانید که در رابطه با این بند، 2 تبصره نیز وجود دارد:

  • تعهد بیمه‌گر مربوط به حق‌الزحمه پرونده‌هایی است که یکسال قبل از وقوع حادثه منعقد شده باشند.
  • منظور از حادثه، هر واقعه ناگهانی ناشی از عامل خارجی است که منجر به خسارت جانی و بدنی بیمه‌گذار گردد.
مقالات دیگر  چگونه استعلام سند خودرو را بگیریم؟

بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا چه پوشش‌ها و تعهداتی دارد؟

بیمه‌گذار بنابر خواست خود، می‌تواند پوشش‌های زیر را در بیمه مسئولیت حرفه‌ای منظور نماید:

  • مدت زمان پوشش بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا
  • تعهد بیمه‌گر برای خسارت مالی در هر مورد ادعای حقوقی
  • حداکثر تعهد بیمه‌گر برای مبلغ حق‌الزحمه در هر مورد ادعای حقوقی
  • حداکثر تعهد بیمه‌گر برای خسارت مالی در طول مدت بیمه نامه

 بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بیمه تامین اجتماعی!

کدام دسته از خسارات، تحت پوشش بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا نیستند؟

اگر خسارات وارده، ناشی از عوامل زیر باشند – حتی اگر بیمه‌گذار مسئول جبران آن‌ها شناخته شود – بیمه‌گر تعهدی در قبال جبران آن‌ها نخواهد داشت:

  • خسارات ناشی از عمد و تقلب بیمه‌گذار، کارکنان، نمایندگان و شرکای آن
  • خسارات ناشی از انفجار اتمی، تشعشعات رادیو اکتیو و سایر عوامل این چنینی
  • خسارات ناشی از جنگ، انقلاب، شورش، اعتصاب و سایر عوامل این چنینی
  • خسارات مربوط به مسئولیت مدنی ناشی از قراردادهایی که بیمه‌گذار با دیگران (غیر از موکلین) منعقد کرده است.

 

بیمه مسئولیت وکلا

شرایط عمومی بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا

بهتر است بدانید تمام خسارات مالی که در این بیمه‌نامه اتفاق می‌افتد، دارای فرانشیز است و بر اساس میزان فرانشیز درج شده در هر بیمه نامه، در زمان خسارت برای بیمه‌گذار منظور می‌شود. همچنین اگر خواسته دعوی یا حکم دادگاه بیشتر از حداکثر میزان تعهد درج شده در شرکت بیمه‌گر باشد، شرکت بیمه نسبت به مازاد این مبلغ هیچ‌گونه مسئولیت و تعهدی نخواهد داشت.

همچنین توجه داشته باشید که فرد بیمه گذار موظف است تا هرگونه اوراق قضائی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این قرارداد را بلافاصله و حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت به شرکت بیمه ارسال کند.

در صورت تاخیر در ارائه مدارک، شرکت بیمه‌گر هیچ‌گونه تعهدی در قبال خسارت وارده نخواهد داشت. بهتر است بدانید تعهدات شرکت بیمه در این نوع بیمه نامه، محدود به داخل کشور است؛ بنابراین در خارج از کشور و مناطق محدود شده در شرایط خصوصی بیمه نامه، پوششی را برای بیمه‌گذار در نظر نگرفته است.

مقالات دیگر  بیمه شخص ثالث؛ بزرگ‌ترین بخش صنعت بیمه، اما زیان‌ده

مدت زمان بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای دادگستری

مدت زمان این قرارداد یک سال است و در صورتی‌که هر یک از طرفین تا پانزده روز قبل از پایان یافتن مدت قرارداد نظر خود را مبنی بر فسخ آن اعلام نکنند، قرارداد خودبه‌خود برای مدت مشابه تمدید می‌شود و بیمه‌گذار موظف به پرداخت حق بیمه خواهد بود. همچنین اعتبار بیمه‌نامه منوط به پرداخت حق بیمه توسط بیمه‌گذار است.

در چه صورتی بیمه مسئولیت حرفه ای وکلا فسخ می‌شود؟

دانستن این نکته مهم است که بیمه مسئولیت حرفه ای وکلا ممکن است قبل از پایان مدت قرارداد، از طرف بیمه‌گذار یا از طرف شرکت بیمه‌گر با اخطار قبلی و کتبی ۲۰ روزه فسخ شود. موضوعات زیر، از مواردی هستند که می‌توانند منجر به فسخ بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای دادگستری شوند:

  • عدم انجام تعهدات درج شده در بیمه نامه به غیر از موارد فورس ماژور این حق را به شرکت بیمه می‌دهد که قرارداد را فسخ کند و حق درخواست برای جبران خساراتی که ممکن است اتفاق بیفتد را از بیمه‌گذار بگیرد.
  • بیمه مسئولیت وکلا ممکن است قبل از پایان مدت قرارداد و با اخطار قبلی کتبی ۲۰ روزه از سوی هر یک از طرفین فسخ شود. در این صورت، حق بیمه مدت باقی مانده به صورت روز شمار برگشت داده می‌شود.
  • جبران هرگونه خسارتی که براثر کتمان واقعیت از طرف فرد بیمه‌گذار اتفاق بیافتد، بر عهده شرکت بیمه نخواهد بود و سر زدن چنین خطایی از سوی وکیل، بیمه نامه را باطل می‌کند.
  • اگر خودداری فرد بیمه‌گذار از اظهار مطالب یا اظهارات خلاف واقع، از روی عمد نباشد و بیمه‌گذار به محض مطلع شدن موضوع را به شرکت بیمه اطلاع دهد؛ تعهدات بیمه نامه قابل اجرا و پرداخت خواهد بود.
  • در نهایت اگر در طول داشتن بیمه نامه تشدید خطر اتفاق بیفتد و بیمه‌گذار موضوع را به شرکت بیمه اطلاع ندهد و نخواهد حق بیمه اضافی پرداخت کند، بیمه نامه فسخ خواهد شد.
مقالات دیگر  بیمه ویروس کرونا: همه‌چیز درباره شرکت‌ها و رشته‌های بیمه‌ای

بیمه مسئولیت حرفه‌ای را از کجا می‌توان تهیه کرد؟

شما می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه بازار، با کارشناسان تماس بگیرید و درخواست خودتان را مطرح کنید. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صورت کاملا رایگان به شما کمک می‌کنند با خیالی آسوده و در کمترین زمان ممکن، انواع بیمه را با هم مقایسه کرده و خریداری کنید.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

6 نظر
  1. سید علی اکبر حسینی

    باسلام بنده یک دستگاه اتومبیل ال نود دو سال پیش خریده ولی با توجه به شرایط فامیلی هنوز اقدام به تعقیر پلاک وسند ان نکرده ام ولی دوسال است که بیمه ی شخص ثالث ان به نام بنده صادر شده ایا بعد از تعویض پلاک این دوسال اخر هم تخفیف ان برای صاخب قبلی میماند یا خیر به نام بنده رقم میخورد

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که نقل و انتقال شما تا دی 1397 بوده باشد شامل قانون انتقال تخفیف نمیشود ولی در صورتی که بعد از آن تاریخ باشد شما میتوانید از با دریافت الحاقیه انتقال تخفیفات از سوابق عدم خسارت خود استفاده کنید

  2. امیر بخشی

    باسلام،بنده خودروی قبلی خودم روفروختم وهشت سال تخفیف داشتم،ویه خودرو جدید گرفتم ولی به من گفتن چون از پلاک جدید استفاده کردی امکان نداره از تخفیف بیمه خودرو قبلی استفاده کنی چون هنوز فک پلاک نشده بود،ولی گفتن سال بعد میتونی از تخفیفهای خودروی قبلی استفاده کنی،وبنده یکسال خودرو جدید رو بامبلغ کامل بیمه کردم،آیاکلاه رفته سرم.ممنون میشم جواب بدید

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که نقل و انتقال شما تا دی 1397 بوده باشد شامل قانون انتقال تخفیف نمیشود ولی در صورتی که بعد از آن تاریخ باشد شما میتوانید از با دریافت الحاقیه انتقال تخفیفات از سوابق عدم خسارت خود استفاده کنید
      البته شرط داشتن نسبت درجه یک نیز الزامی است

  3. جعفر زاده

    با سلام
    بنده ماشین پراید دارم با ۱۲ سال تخفیف بیمه و پلاک ماشین به نام خانمم هستش و بیمه نامه به اسم خودم
    و در حال حاضر ی ماشین صفر از نمایندگی ‌گرفتم به نام خودم . پراید را گذاشتم برای فروش . آیا میتوانم آن ۱۲سال تخفیف پراید را برای ماشین صفر قرار دهم؟ ؟
    و در حال حاضر قبل از فروش پراید باید چکار کنم که بتوانم از تخفیف ها استفاده کنم
    با تشکر از بیمه بازار

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که نقل و انتقال شما تا دی 1397 بوده باشد شامل قانون انتقال تخفیف نمیشود ولی در صورتی که بعد از آن تاریخ باشد شما میتوانید از با دریافت الحاقیه انتقال تخفیفات از سوابق عدم خسارت خود استفاده کنید
      البته شرط داشتن نسبت درجه یک نیز الزامی است