مجازات رانندگی بدون گواهینامه چیست؟

اقدام به رانندگی در تمامی کشورها منوط به داشتن گواهینامه مجاز است، در صورت داشتن گواهینامه مجاز، در صورت بروز حادثه پرداخت خسارت برعهده شرکت بیمه‌گر است، اما در صورت نداشتن گواهینامه، شرکت بیمه خسارت زیان‌دیده را پرداخت و از راننده مقصر پس می‌گیرد. عدم توجه به عواقب مجازات رانندگی بدون گواهینامه خسارات جبران‌ناپذیری برای مالکان خودرو به همراه خواهد داشت. در ادامه این پست قصد داریم به شرح قوانین مجازات رانندگی بدون داشتن گواهینامه بپردازیم. 

خرید بیمه شخص ثالث

چرا رانندگی بدون گواهینامه تخلف محسوب می‌شود؟

کلیه رانندگان برای استفاده از وسایل نقلیه خود، نیاز به داشتن گواهینامه از سمت پلیس راهنمایی و رانندگی هستند. گواهینامه‌های رانندگی بسته به کاربری هر وسیله نقلیه متفاوت است. به‌طور مثال گواهینامه موتورسیکلت با گواهینامه کامیون متفاوت است. مطابق قانون 10 رسیدگی به تخلفات رانندگی، در صورتی که  فردی بدون داشتن گواهینامه برای رانندگی اقدام کند، وسیله نقلیه او توسط پلیس متوقف خواهد شد.

رانندگی بدون گواهینامه چه مجازاتی دارد؟

در صورت رانندگی بدون گواهینامه و شناسایی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی،  بر اساس قانون شخص برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا ۱۰۰ هزار تومان و یا هر دو مجازت محکوم‌ می‌شود. اما اگر این شخص مجددا بدون گواهینامه تردد داشته باشد به دو تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

مقالات دیگر  دریافت کد یکتای بیمه شخص ثالث

در صورتی که شخص بدون داشتن گواهینامه شخصی را به قتل برساند و مهارت بالایی در رانندگی داشته باشد: قتل وی از نوع شبه عمد بوده ومطابق ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی وی علاوه بر پرداخت دیه به خاطر رانندگی بدون گواهینامه به حبس تا دو ماه یا جزای نقدی تا ۱۰۰ هزارتومان محکوم خواهد شد.

در صورتی که شخص به دلیل نداشتن گواهینامه مهارتی در رانندگی نداسته باشد و مرتکب قتل شود: قتل او نیز شبه عمد بوده اما این فرد این فرد علاوه بر پرداخت دیه کامل مقتول و تحمل حبس یا جزای نقدی،‌ مطابق ماده ۷۱۴ و ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی به بیش از دو سال حبس محکوم خواهد شد. همچنین دادگاه می‌تواند یک تا پنج سال راننده را از رانندگی یا تصدی هر گونه وسیله نقلیه محروم کند.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای افراد زیر 18 سال به چه صورت است؟

مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای رده سنی زیر 18 سال به شرح جدول زیر است:

15 تا 18 سال   قانون مجازات اسلامی برای شخصی  که در این بازه سنی اقدام به رانندگی کند جریمه نقدی یک میلیون ریال در نظر گرفته است.
9 تا 15 سال این دسته از رانندگان به والدین قانونی یا سرپرست خود تحویل داده می‌شوند. در صورتی که والدین از صلاحیت لازم برخوردار نباشند اخطار و تعهد کتبی از آنها گرفته خواهد شد.
زیر 9 سال  قانون برای این رده سنی هیچ مجازاتی در نظر نگرفته است.

آیا در تصادف بدون گواهینامه بیمه خسارت می‌دهد؟

در صورت نداشتن گواهینامه در تصادف اگر راننده مقصر، فاقد گواهی‌نامه مجاز رانندگی باشد، شرکت بیمه باید بدون هیچ قید و شرط و اخذ تضمین، پرداخت دیه زیان‌دیدگان را بر عهده می‌گیرد. پس از پرداخت خسارت به زیان‌دیده، بیمه‌گر می‌تواند برای بازیافت تمام یا بخشی از خسارت پرداخت شده، به مقصر حادثه مراجعه نماید و به صورت توافقی و یا حتی از طریق مراجع قضایی، نسبت به باز پس‌گیری خسارت پرداختی اقدام کند. البته در اکثر مواقع، شرکت بیمه با دریافت ضمانت مبلغ خسارت پرداختی را برای شما قسط بندی می‌کند.

مقالات دیگر  مروری بر تاریخچه بیمه خودرو، بیمه آنلاین: فصل جدیدی در تاریخ صنعت بیمه

تصادف بدون گواهینامه


حتما بخوانید: چگونه می توان خسارت بیمه بدنه در تصادف را دریافت کرد؟

قانون بیمه شخص ثالث بدون گواهینامه چیست؟

طبق قانون اگر راننده مقصر، بدون گواهینامه مجاز مرتکب تصادف شود شرکت بیمه باید خسارت زیان‌دیده را بدون شرط و تضمین بپردازد و جهت بازپس‌گیری خسارت به مقصر حادثه مراجعه کند. در قانون بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه، در قبال اشخاص ثالث اشاره‌ای به پرداخت نشدن خسارت به زیان‌دیدگان فاقد گواهی‌نامه نکرده و شرکت بیمه صادر کننده بیمه ثالث مقصر، باید خسارت زیان‌دیده را بدون پیش شرط پرداخت کند.

تاثیر رضایت و عدم رضایت شاکی در تصادف بدون گواهینامه

در تصادفاتی که راننده فاقد گواهینامه باشد ممکن است رضایت شاکی باعث تخفیف در مجازات شود، اما موجب مختومه شدن پرونده نخواهد شد.

اگر گواهینامه مقصر حادثه مشروط باشد نحوه پرداخت خسارت به چه صورت است؟

طبق آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی فرد متقاضی، چنانچه دارای هرگونه معلولیت باشد در گواهی‌نامه‌های جدید با ذکر کد مربوطه به نوع محدودیت اشاره می‌شود مانند پدال‌های دستی، نصب انواع آینه، دنده اتوماتیک و… که فرد متقاضی باید کلیه موارد را رعایت کند ودر صورت عدم رعایت، شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت زیان‌دیده بدون هیچ پیش شرطی است و می‌تواند معادل یک درصد مبلغ پرداختی را از مقصر پس بگیرد.

آیا رانندگی بدون گواهینامه در تصادفی که منجر به مرگ شود قتل عمد است؟

همانطور که اشاره کردیم رانندگی بدون داشتن گواهینامه مجازاتی مانند حبس و جریمه نقدی را برای رانندگان در پی خواهد داشت اما چنانچه تصادف منجر به فوت شود قتل عمد محسوب نمی‌شود.

رانندگی بدون داشتن گواهینامه

اهمیت بیمه شخص ثالث در تصادف

خرید بیمه شخص ثالث برای تمام مالکان خودرو اجباری است و راننده موظف است این بیمه‌نامه را داشته باشد. برای خرید آنلاین بیمه شخص ثالث می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه بازار و بررسی پوشش‌ها و تعرفه شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه موردنظر خود را خریداری کنید. کارشناسان بیمه بازار در کلیه مراحل خرید بیمه در کنار شما خواهند بود.

مقالات دیگر  آشنایی با بیمه حوادث راننده، شرایط دریافت و پوشش‌های آن

سوالات متداول

آیا رانندگی بدون داشتن گواهینامه مجازات زندان دارد؟

چنانچه راننده فاقد گواهینامه باشد برای بار اول به 1 ماه حبس و مبلغ یک میلیون ریال و در صورتی مجدد مرتکب جرم شود به 2 تا 6 ماه حبس محکوم خواهد شد.

آیا حکم راننده‌ای که گواهینامه خود را تمدید نکرده است با حکم راننده فاقد گواهینامه یکی است؟

خیر. عدم تمدید گواهینامه تنها جریمه نقدی دارد در حالی که مجازات رانندگی بدون گواهینامه علاوه‌بر جریمه نقدی حبس نیز در پی خواهد داشت.


از دست ندهید:

چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

خرید آسان و سریع طرح ترافیک ۹۹

خرید مطمئن و ارزان بیمه شخص ثالث

نظر یا پرسش خود را بنویسید

11 نظر
  1. پارسا

    سلام
    میخوام بدونم درست فهمیدم
    من الان ۱۵ سالمه و اگر به همراه والدینم اقدام به رانندگی کنم ، و اگر پلیس بگه بزن بقل ، تنها مجازاتی که برای منه ۱۵ ساله بدون گواهینامه‌ست پرداخت ۱۰۰ هزار تومنه و هیچ حبس یا توقیف ماشینی در کار نیست؟

  2. حسن اسماعیلی

    سلام
    من موتورسوار هستم،دیروز با ی ماشین تصادف کردم و موتور و ماشین اون بنده خدا و خودم به شدت آسیب دیدیم،افسر راهنمایی رانندگی ماشین رو 100%مقصر اعلام کرد چون خلاف خیابان یکطرفه میومد،ولی من متاسفانه نه گواهینامه دارم نه بیمه،خودم با اورژانس به بیمارستان رفتم،میخواستم بدونم خسارت ماشین و موتور به چه شکلی میشه.
    ممنونم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      بر اساس قانون بیمه ثالث، بیمه حوادث راننده مقصر نیز از محل خسارت جانی بیمه نامه تحت پوشش می باشد.
      اگر وسیله نقلیه بیمه ثالث داشته باشد ، شرکت بیمه خسارت را ازمحل صندوق خسارات مالی شرکت بیمه پرداخت کرده و در آینده از فرد مقصر بازگرفته می شود.

  3. سهیل

    سلام دوست گرامی لطفا جواب منو بدید ممنون میشم
    من گواهینامه ندارم یه نفر زد به ماشین من حالا اون طرف مقصر شده ولی میخوام بدونم بیمه بهم خسارت بده از من بعدا شکایت میکنه که پس بگیره؟

    1. بیمه بازار

      سلام
      بیمه شخص ثالث به راننده بدون گواهینامه که زیان دیده باشد خسارت را پرداخت می کند و این خسارت برگشت پذیر نیست اما جریمه هایی از جانب پلیس راهنمایی و رانندگی برای رانندگی بدون گواهینامه در نظر گرفته شده که ممکن است خودرو شما تا مدتی در پارکینگ متوقف شود.

  4. خلیل

    رآننده مقصر چون گواهینامه ندارد با شرکت بیمه همکاری نمیکند تکلیف من زیانده بیکار و بدبخت و زنم که هراز یک هفته باید بابت سرطانش 700تومن بدم چیه؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شرایط پرداخت خسارت ارتباطی به گواهینامه شخص مقصر ندارد و درصورت نداشتن گواهینامه هم بازهم امکان پرداخت خسارت وجود دارد

  5. خلیل

    سلام راننده مقصر با بیمه همکاری نمیکند من زیاندیده چکار باید بکنم.

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شما میتوانید نسبت به طرح شکایت در ارتباط با این موضوع اقدام نمایید

  6. رضا

    سلام.اگر راننده مقصرگواهینامه داشته باشدامادرزنان تصادف به هردلیلی دردسترسش نباشدآیابااستعلام گواهینامه امکان استفاده ازکروکی وبیمه جهت خسارت به زیاندیده وجوددارد؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      بله این امکان وجود دارد با این مدارک فرایند خسارت پیش برود و تا مرحله پرداخت غرامت از همین طریق اقدام نمایید