نکات مهم که در روند شکایت از راننده مقصر باید بدانید

تصادف، حادثه ناخوشایندی است که هر لحظه امکان دارد برای ما اتفاق بیافتد. گاهی‌اوقات در این اتفاق ناخوشایند ما مقصریم و گاهی‌اوقات فرد دیگری به ما ضرر می‌زند. شکایت از فرد مقصر می‌تواند پروسه سختی باشد. بنابراین نیاز است تا ساده‌ترین راه‌ها برای شکایت از راننده مقصر را بدانیم و پیش از آنکه دیر شود به موقع اقدام کنیم.

خرید بیمه شخص ثالث

انواع تصادف‌ها

شناخت انواع تصادف‌ها و تفاوت آنها با یکدیگر برای تمامی افراد ضروری است، زیرا ممکن است هر لحظه این پیشامد ناگوار برای ما یا بستگانمان رخ دهد. انواع تصادف‌ها عبارتند از:

خسارت مالی

حادثه‌ای که در آن شخصی مورد جرح یا فوت قرار نگیرد در دسته‌ی تصادفات با خسارات مالی قرار می‌گیرد؛ به‌عبارتی دیگر در این نوع سوانح وسیله نقلیه با خودرویی دیگر یا با سایر اجسام در جاده برخورد داشته است.

خسارت جانی

اگر در حین سانحه‌ی پیش‌آمده شخصی (راننده، سرنشینان و…) دچار جرح یا آسیب جسمی شوند، این نوع تصادف در زمره‌ی تصادفات با خسارت جانی محسوب می‌شود.

خسارت منجر به فوت

در این نوع حادثه چنانچه شخص یا اشخاصی فوت شوند، سانحه را در گروه تصادف با خسارات فوتی قرار خواهند داد.

انواع کروکی

مطابق با قانون، کروکی‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • کروکی سازشی
  • کروکی عیرسازشی

کروکی سازشی

این کروکی زمانی استفاده می‌شود که هر دو طرف حادثه مقصر بودن خود را قبول داشته باشند و هیچ‌گونه جراحت یا فوتی در تصادف وجود نداشته باشد. مدارک لازم برای کروکی سازشی به شرح زیر هستند:

  • گواهینامه
  • کارت خودرو
  • کارت بیمه شخص ثالث
  • برگ معاینه فنی
مقالات دیگر  بیمه خودرو در ایالات متحده آمریکا در یک نگاه

کروکی غیرسازشی

زمانی که طرفین تصادف مقصر بودن خود را نمی‌پذیرند، کروکی غیرسازشی برای مراجع قضایی ترسیم می‌شود. مدارک لازم برای کروکی غیرسازشی عبارت هستند از:

  • عدم قبول نظر افسر
  • عدم تکمیل مدارکی مانند گواهی‌نامه، بیمه‌نامه و…
  • تصادف جرحی و فوتی
  • خسارت بالای تعهد بیمه‌نامه و مقصر حادثه

 

نحوه شکایت از راننده مقصر

همان‌طور که در بالا اشاره شد تصادف‌ها انواع متفاوتی دارند؛ بنابراین مراحل و چگونگی شکایت از راننده‌ای که مقصر است نیز با هم تفاوت خواهند داشت.

در ادامه به انواع روش‌ها متناسب با نوع تصادف می‌پردازیم.

1. نحوه شکایت از راننده‌ مقصر تصادف (تصادف با خسارت مالی)

اول از هر چیز متداول است که دو راننده به صورت تقریبی میزان خسارت وارد شده را تخمین بزنند. اگر خسارت وارد شده کمتر از هفت میلیون تومان باشد نیازی به کروکی افسر نیست و اگر بیشتر از هفت میلیون تومان بود باید پلیس کروکی تصادف را بکشد.

2. در صورت توافق طرفین

در مرحله‌ی بعدی اگر راننده مقصر همکاری لازم را با فرد خسارت دیده داشت، نیاز است که هر دو به اداره‌ی بیمه (شرکتی که راننده‌ی مقصر خودرو خود را بیمه کرده است) مراجعه کرده و مبلغ خسارت را دریافت کنند.

3. در صورت عدم توافق

چنانچه توافقی میان طرفین برقرار نشد یا راننده مقصر با فرد خسارت دیده همکاری نداشت دو روش برای آنها وجود دارد:

خسارت کمتر از بیست میلیون تومان = رجوع به شورای حل اختلاف به همراه کروکی غیر سازشی و ثبت شکایت

خسارت بیشتر از بیست میلیون تومان = رجوع به دادگاه حقوقی به همراه کروکی غیر سازشی و ثبت شکایت

فرار شخص مقصر از صحنه حادثه

در تصادفاتی که فقط خسارت مالی متوجه افراد است، راننده مقصر پس از فرار مجازات نخواهد شد.

در این موقعیت اگر هیچگونه مدرکی مانند پلاک خودرو در دسترس نبود، راننده‌ی خسارت دیده باید با پلیس تماس بگیرد و علیه شخص مقصر، مدارک جمع‌آوری کند.

جدول مراحل شکایت از راننده مقصر، در تصادف با خسارات مالی

1- کروکی غیر سازشی
2- صورت‌جلسه پاسگاه انتظامی یا کلانتری از حادثه
3- اوراق بازجویی تنظیم شده در یگان انتظامی و مرجع قضایی
4- اصل و کپی مدارک مورد نیاز (بیمه‌نامه بدنه، بیمه‌نامه شخص ثالث، گواهی‌نامه راننده یا مالک خودرو، کارت مشخصات خودرو، شناسنامه مالک خودرو)
5- تکمیل فرم واگذاری حقوق قانونی بیمه‌گذار به شرکت بیمه
مقالات دیگر  مدارک لازم جهت رسیدگی به پرونده خسارت مالی بیمه ثالث (با گزارش سازش مقامات انتظامی)

نحوه شکایت از راننده‌ی مقصر در تصادف با خسارت جانی

برای شکایت از راننده‌ی مقصر در تصادف‌هایی که منجر به آسیب دیدگی فیزیکی راننده یا سرنشینان شده است، نیاز است که همراه با کروکی حادثه به دادسرا رجوع کرده و مراحل قانونی را از آنجا پیگیری کنید. در این تصادفات علاوه‌بر پرداخت دیه ممکن است برای شخص مقصر، مجازاتی مانند حبس نیز در نظر بگیرند.

جدول مراحل شکایت از راننده مقصر در تصادف‌های جانی و فوتی

1- تشکیل پرونده در دادسرا
2- ارائه مدارک مورد نیاز (بیمه‌نامه، نامه‌ی پزشکی قانونی)
3- استعلام اصل بودن بیمه‌نامه (توسط مقام قضایی)
4- صادر کردن قرار مناسب
5- ارجاع پرونده به کارشناس مربوطه
6- تحقیقات محلی (در صورتی که نیاز باشد)
7- اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی
8- صدور قرار جلب به دادرسی و ارجاع پرونده به دادگاه کیفری
9- صدور رای دادگاه

فرار راننده مقصر از صحنه حادثه با خسارت جانی

اگر در حادثه‌ی رخ داده فردی مصدوم شده باشد، فرار راننده‌ی مقصر و عدم کمک وی به فرد آسیب دیده یک جرم است و مجازات او را تشدید می‌کند. طبق قانون، قاضی حق ندارد برای راننده‌ی مقصر و فراری تخفیف در مجازات قائل شود و ناچار است تا شخص را به بیش از دو سوم بیشترین مجازات قید شده در قانون محکوم کند. راننده‌ای که فرار کرده است مورد پیگرد قضایی قرار می‌گیرد و کارشناسان می‌توانند با کمک شواهد اعم از پلاک خودرو، بررسی دوربین‌های مداربسته و… او را شناسایی و دستگیر کنند. هرگز فراموش نکنید که فرار از صحنه تصادف جرم شناخته می‌شود و مجازات فرد را چندین برابر می‌کند.

 

خسارت راننده مقصر

 

فرد آسیب دیده چگونه به حق و حقوق خود می‌رسد؟

با توجه به ماده ۱۰ قانون بیمه، خسارت وارد شده به فرد از صندوق تامین خسارات پرداخت می‌شود.

به دیگر سخن چنانچه فردی در تصادف دچار جرح یا فوت شود (درحالی‌که راننده‌ی مقصر از صحنه‌ی تصادف فرار کرده است) آن فرد یا ورثه‌ی او حق و حقوق خود را از صندوق تامین خسارت‌های بدنی دریافت می‌کنند.

نحوه‌ی شکایت از راننده‌ی مقصر در تصادفات فوتی

تصادفاتی که منجر به فوت یکی از افراد حاضر در صحنه تصادف می‌شود، قتل غیرعمد یا قتل شبه عمد خوانده می‌شود.

حتی درصورت اثبات دلایلی همچون داشتن سرعت غیر مجاز یا رعایت نکردن سایر قوانین راهنمایی همچنان این حادثه، قتل غیرعمد خواهد بود؛ زیرا هیچ قصد و منظوری برای کشتن شخص در آن نبوده است.

مقالات دیگر  بیمه شخص ثالث قسطی در بیمه‌بازار

غیرعمد بودن قتل، راننده‌ی مقصر را از قصاص شدن نجات می‌دهد اما مجازات او پرداخت دیه خواهد بود. البته در این نوع تصادفات دو جنبه‌ی عمومی و خصوصی را باید در نظر گرفت.

جنبه‌ی عمومی تصادف: دیدگاه عمومی به سیستم قضایی کشور مرتبط است و کیفر آن حبس و پرداخت جزای نقدی‌ست. گاهی پیش می‌آید که براساس نوع جرم از حبس راننده مقصر چشم‌پوشی کنند اما جزای نقدی باید پرداخت شود.

جنبه‌ی خصوصی تصادف: اولیای دم می‌توانند حق خود را ببخشند یا اینکه دیه را دریافت کنند. این اتفاقات جزو جنبه‌ی خصوصی پرونده شناخته می‌شوند.

اگر راننده مقصر از صحنه متواری شود، تکلیف چیست؟

اگر راننده‌ی مقصر پس از تصادف (که در آن شخصی فوت شده است) از محل حادثه فرار کند بر طبق قوانین باید همان مراحلی را که در کمی بالاتر توضیح داده شد طی کنید. فراموش نکنید که همچنان ورثه‌ی متوفی می‌توانند از صندوق تامین خسارات، دیه را دریافت کنند.

شکایت از راننده‌ای که با عابر تصادف کرده است

همان‌طور که می‌دانید عابرین باید با درنظر گرفتن علائم‌های نصب شده و خط‌کشی‌ها از خیابان یا جاده عبور کنند.

اما در حوادثی که راننده با عابر پیاده برخورد می‌کند به شرطی که کلیه قوانین را رعایت کرده یا در کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف ناتوان بوده باشد مسئولیتی متوجه وی نخواهد بود. با این وجود شخص آسیب دیده یا ورثه نیز می‌توانند از خدمات شرکت بیمه استفاده کنند.

زمان طلایی برای شکایت از راننده مقصر

در هرگونه تصادفی که خسارت مالی به همراه داشته باشد شما می‌توانید تا 5 روز پس از تصادف، شکایت خود را به مراجع ذیربط و شرکت بیمه اطلاع دهید و با ارائه مدارک مربوطه روند آن را پیش بگیرید. تصادفاتی که در آن خسارات جانی به کسی وارد شده باشد باید از همان ابتدا اقدام کرده و قضیه را به مراجع قانونی اطلاع دهید.

همچنین بخوانید

دیه ضربه مغزی در تصادف

آشنایی با بیمه حوادث راننده، شرایط دریافت و پوشش‌های آن

نظر یا پرسش خود را بنویسید

179 نظر
  1. رضا عراقی

    باسلام
    بنده پس از طی اکثر مراحل قانونی؛ درباره شکایت از راننده مقصر درتصادف؛که در مرحله تعیین مبلغ خسارت کارشناس (دوم)از طرف دادگستری که مبلغ۱۴۵میلیون افت قیمت و خسارت خودروی من و ارجاع شد به شورای حل اختلاف استان گیلان اما اشکال کار اینکه بنده دراین مدت محل سکونت خودرا که در شهرستان رضوانشهربود تغییر داده وبه شهرخودم اردبیل برگشتم.
    حال سوالی که برایم مطرح است اینکه آیا من درشهرخودم میتوانم اقدام به رسیدن حق وحقوق خودم برسم یاخیر؟

    1. مهسا محمد شفیعی

      وقت بخیر
      در صورت منتقل نشدن پرونده باید مجددا شکایت نمایید

  2. رضا نظری

    با عرض سلام و خسته نباشید
    خواننده محترم بنده ۲۰روز پیش تصادف کردم با ماشینی ک در حال دنده عقب بود متاسفانه افسر بدون مراجعه به دوربین های محل بنده رو کامل مقصر اعلام کرد و تصادف هم از نوع خسارتی بود بنده قبولدار جبران خسارتشون همان لحظه شدم چون مبلغ خسارت زیر ۲میلیون بود وبا اطلاعاتی داشتم میدونستم با جبران خسارت نیاز به گرفتن وقت افسر و راه بندان راه نندازم اما با اصرار سرنشین دوم زنگ ب راهنمایی..افسر …ک منجر اخذ گواهینامه بنده شد ک بعد از تماسهای مکررم سرنشین در جوابم گفت مبلغی چند برابر بکارتشون واریز کنم ک با مراجعه ب پلیس ایشون در اخرین تماس گفت من رضایت نمیدم…الانم گواهینامه بنده نمیدونم حتی پیش کیست ممنون میشم راهنماییم کنید سپاس

  3. مهدی کهن سال

    اگر در تصادفی قبول تقصیر کنیم بیمه مبلغ قرارداد مالی را پرداخت کرده باشد و فرد رساندی به برای مطالعه مابقی طلب از خسارت تصادف شکایت کرده باشد ولی مقصر واقعا توان پرداخت مابقی خسارت را نداشته باشد راننده مقصر چه باید بکند؟

  4. مصطفی

    سلام من دیروز با موتورم تصادف کردم ماشین پیچید جلو م زدم بهش افسر اومد ماشین مقصر شد من گفتم نمیرم بیمارستان گفتم موتورم با ماشین نره پارکین ولی از دیشب بدنم دردمیکنه الان میشه شاکی بشم از ماشینی

  5. فریدون جمشیدی

    سلام اینجانب راننده کامیون بودم که مشهدسواری بهت برخوردکرد۳ماه استراحت پزشکی داشتم با هزینه های رفت آمده راننده مقصر استعلاجی خسارتم پرداخت کرده صاحب کامیون لطفامنه راهنمای کنیدشکایت کی بکنم برارسیدگی ممنون.نه راجب این موضوع سوالی نکرده

  6. فریدون جمشیدی

    سلام اینجانب راننده کامیون بودم که مشهدسواری بهت برخوردکرد۳ماه استراحت پزشکی داشتم با هزینه های رفت آمده راننده مقصر استعلاجی خسارتم پرداخت کرده صاحب کامیون لطفامنه راهنمای کنیدشکایت کی بکنم برارسیدگی ممنون

  7. میلادمتقیانی

    سلام وقت بخیر من اسنپ کار میکونم تصادف کردم ماشینم دوازه روزه کار داره تا درست شه میخام بدونم پول روز های که داره هدر میره رو میده ترف مغسر روزی هفت صد تومان کار میکردم ماشین نون به بر خونه بود

    1. مهسا محمد شفیعی

      وقت بخیر خیر

  8. خانه ب دوش

    سلام خسته نباشید من تصادف کردم مقصر شدم بعد سرنشین خودم چشمش یکمی آسیب دیده بعد رفته واسه گرفتن دیه چشمش منم میخام ماشینو بفروشم آیا مشکلی در روند فروش پیش میاد؟

  9. مهدی

    سلام
    من تصادف کردم و طرف دیگ مقصر بوده و با ماشینم کار میکردم و۴روز ماشینم خابیده و مبلغی ک بیمه برامن تعیین کرده فقط برای قطعات ماشین میتونم بخاطر بیکار شدن و هزینه جرثقیل و..شکایت کنم

  10. eli

    سلام
    بنده دوم مرداد توقف کرده بودم که یک ماشین از پشت بمن کوبید و طبق بررسی پلیس راهنمایی ماشین پشتی 100 درصد مقصر شد.
    بیمه ایشان 20 میلیون را نهایتا ساپورت میکرد که هنوز این وجه نیز برای من واریز نشده و توافق شد که بنده شکایت نکنم و ایشان تمام هزینه تعمیر و افت خودروی من را بدهند.
    پس از تعمیر که 43 میلیون من هزینه دادم و داغی سپر و صندوق عقب و تحویل بیمه دادم ایشون زد زیر حرفش و گفت گرون میگی و همین 20 تومن کافیته و برو شکایت کن.
    اولا که مهلت 5 روزه که برای شکایت داشتم گذشت و همینطور اگر میدونستم نمیده باید قبل تعمیر شکایت میکردم که بازرس بیمه ماشین تعمیر نشده من رو کارشناسی کنه
    من تنها کروکی و کارشناسی بیمه شخص ثالث اون ماشین و داشتم و البته کارت ماشین اون هم دست منه
    میخوام ببینم میتونم شکایت و به نتیجه برسونم یا سرم و کلاه گذاشت
    افت ماشین و هم صافکارا 25 تا 35 میلیون اعلام کردن

    1. eli

      البته لازم به ذکر است من از اول تا قبل تعمیر تمام هزینه هارو به ایشون اعلام کردن و ایشون گفتن درسته و من تمام این مبالغو میدم نه اینکه ندونن
      اما بعدش دبه کردن

      1. bimebazar

        ممنون از همراهی شما

    2. bimebazar

      وقت بخیر
      در صورت نیاز، پیش فاکتور قیمت لوازم و اجرت تعمیرات را دریافت کنند و اگر احساس کردند مبلغ واقعی خسارت به زیان دیده پرداخت نشده نسبت به آن به صورت کتبی اعتراض کنند.
      اگر هیچ یک از روش‌های بالا کارساز نبود، از دریافت خسارت خودداری کنید. سپس موضوع به یک ارزیاب خسارت به انتخاب و هزینه زیان دیده ارجاع می‌شود.

  11. فریدون جمشیدی

    سلام خسته نباشید بنده راننده کامیون بودم که برای خرید به اون سمت جاده درحال حرکت بودم که سواری زدم که دیه گرفتم ولی نصف خرج کردم حقوقم شده اگر۱۰۰داده بیمه من ۲۰۰هزینه ازکارافتادگی خرج‌های جزعی ایابراخیارتم از صاحب کامیون بایدشکایت کنم یاازسواری که بهم برخوردکرده ممنون

  12. Ramin

    باسلام.
    من با یه عابر پیاده تصادف کردم طرف پیرمرد بود و در اون لحظه مشکلی نداشت بخاطر اینکه سرعتم زیر ۱۰ کیلومتر بود و به همین خاطر با ۱۱۰ تماس نگرفتیم . حالا بعد از یک روز طرف تماس گرفته که آرنج دستش شکسته و نیاز به عمل داره.
    اگر ما مراجعه کنیم به کلانتری قبول میکنن که هزینه عمل را از بیمه ماشین کم کنن؟
    ضمن اینکه طرف یک چشمم کور بوده و چشم دیگرش حدود ۲۰درصد بینایی داره.

  13. فاطمه حاجی حسنی

    سلام خسته نباشید
    دایی من عابر پیاده بوده که موتور بهش زده و فرار کرده شماره پلاک و مدارک موتورسوار رو داریم الان تو کماس وقتی رفتیم برای شکایت دادگستری میگه خود داییتون باید بیاد برای شکایت خوب دایی بنده تو کماس و معلوم نیست کی به هوش بیاد تکلیف چیه؟

  14. مهدی

    سلام . من تقریبا یکماه پیش تو اصفهان تصادف کردم خودم ساکن تهران هستم… یه موتوری از پشت بمن زد که ماشینم خسارت زیادی خورد خودشم بیمترستان بردند که راهور اعلام کرد موتوری ۱۰۰ درصد مقصر است . موتوری بیمه نداره . و پلیس هم هیچ مدرکی از طرف بمن نداده جز خوابوندن موتور به پارکینگ.
    کلانتری صورت جلسه کرد و بمن گفت برو تا اس ام اس ثنا بیاد .بعد از یکماه هنوز خبری نشده زنگم میزنم کلانتری درست جواب نمیدن میگن سرمون شلوغه حضوری بیاید . منم راه دوره نمیتونم تند تند برم.
    لطف کنید منو راهنمایی کنید .ممنون میشم از شما.

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      فرد زیان‌دیده باید پس از تعیین مقدار خسارت افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند. در صورتی که مبلغ افت قیمت خودرو کم باشد (کمتر از ۲۰ میلیون تومان) رسیدگی به شکایت در شورای حل اختلاف انجام می‌شود و در صورتی که مبلغ خسارت از ۲۰ میلیون تومان بیشتر باشد، دادگاه باید خسارت را پیگیری کند.

  15. مهدی

    سلام . من تقریبا یکماه پیش تو اصفهان تصادف کردم خودم ساکن تهران هستم… یه موتوری از پشت بمن زد که ماشینم خسارت زیادی خورد خودشم بیمترستان بردند که راهور اعلام کرد موتوری ۱۰۰ درصد مقصر است .
    کلانتری صورت جلسه کرد و بمن گفت برو تا اس ام اس ثنا بیاد .بعد از یکماه هنوز خبری نشده زنگم میزنم کلانتری درست جواب نمیدن میگن سرمون شلوغه حضوری بیاید . منم راه دوره نمیتونم تند تند برم.
    لطف کنید منو راهنمایی کنید .ممنون میشم از شما.

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      فرد زیان‌دیده باید پس از تعیین مقدار خسارت افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند. در صورتی که مبلغ افت قیمت خودرو کم باشد (کمتر از ۲۰ میلیون تومان) رسیدگی به شکایت در شورای حل اختلاف انجام می‌شود و در صورتی که مبلغ خسارت از ۲۰ میلیون تومان بیشتر باشد، دادگاه باید خسارت را پیگیری کند.

  16. مهران

    سلام.من دو روزه تصادف کردم و طرف مقصر همکاری نمیکنه اگر من قبل از شکایت از طرف مقصر ماشینو بفروشه و تعویض پلاک بکنه قابل پیگیری هستش و باز هم میتونم خسارتمو بگیرم

  17. حسنی

    سلام من ۵روزه تصادف کردم موتور دارم ماشین بهم زده پلیس اومد ولی افسر نیومد کروکی بکشه چون گفتم چیزی نمیخام و همه چیو حل کردیم بین خودمون فقط گفتم خسارت موتورم و عینکم رو بده کلی هم جرح تو بدنم ایجاد شده که گفتم دیه نمیخام ولی الان طرف میگه برو شکایت کن تا بیمه ام بهت خسارت بده من هیچی نمیدم
    من چیکار میتونم بکنم

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      لطفا در هنگام حادثه صحنه را ترک نکرده ضمناً فراموش نکنید پیش از حرکت دادن خودرو یا رد و بدل مدارک در تصادف، از صحنه تصادف عکس بگیرید و آن را به پلیس نشان دهی.
      کارشناسان پس از مراجعه به صحنه حادثه، کروکی آن را می‌کشند و فقط در این صورت است که بیمه تصادف به‌شما تعلق خواهد
      کروکی خود را از نیروی انتظامی بگیرید
      ظرف ۵ روز به شرکت بیمه اعلام خسارت کنید
      به شرکت بیمه مراجعه کنید و تشکیل پرونده بدهید
      خودرو را به پارکینگ شرکت بیمه یا تعمیرگاه‌های مجاز انتقال دهید

  18. ابوالفضل

    سلام خسته نباشید من با یه ماشین غیر متعارف تصادف کردم امروز رفت بیمه خسارت گرفت خسارت نزدیک ۱۰۰ میلیون شده میخواستم بدانم اگر راننده زیان بعد از تعمیر ماشین توسط خودش میتونه شکایت کنه

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      فرد زیان‌دیده باید پس از تعیین مقدار خسارت افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند. در صورتی که مبلغ افت قیمت خودرو کم باشد (کمتر از ۲۰ میلیون تومان) رسیدگی به شکایت در شورای حل اختلاف انجام می‌شود و در صورتی که مبلغ خسارت از ۲۰ میلیون تومان بیشتر باشد، دادگاه باید خسارت را پیگیری کند.

  19. حسین

    سلام. پسرم با مادرش پیاده در حال عبور بودند که یک تاکسی که حواسش نبود به پسر۷ساله من میزند افسر امده کروکی کشید و بعد رفتن به بیمارستان فهمیدم استخوان ساق پای چپ و استخوان پای راست شکسته و۲عمل جراحی انجام شده بعد۳ماه به پزشک قانونی رفتیم ولی چون هنوز پسرم نتونست راه بره ۳ماه دیگه نوبت زدند و حالا بعد چند روز در ثنا من نوبت شورای حل اختلاف ۳ماه دیگه نوبت زدند. حال سوال من اینه مگه خسارت بالای۳۰میایون شورا میتواند رای دهد؟ و اگر خیر جواب شما من چکار کنم؟ متشکرم تلفن 09122035784

  20. محرم علیزاده

    سلام پراید زده به ماشینم رفته بعد بررسی متوجه شدم راننده آشنا هستش الان خسارت وارده را قبول نداره ولی دوربین مدار بسته خود شخص و ماشین ثبت کرده . الان میگه برو شکایت کن . هزینه خسارت کمتر از ۱.۵ میلیون تومان هستش چکار باید کرد ارزش شکایت داره یا نه

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      برای دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث باید مدارکی مانند کارت ملی، کارت ماشین، بیمه نامه شخص ثالث و گزارش تصادف را به شرکت بیمه ارائه دهید. برای دریافت خسارت از بیمه خودرو نیز باید به شرکت بیمه مربوطه مراجعه کنید و مدارکی مانند کارت ملی، کارت ماشین، بیمه نامه خودرو، گواهینامه رانندگی و گزارش تصادف را تحویل دهید.
      اولین موردی که باید در نظر داشته باشید، ارائه مدارک مورد نیاز است. برای دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث باید مدارکی مانند کارت ملی، کارت ماشین، بیمه نامه شخص ثالث و گزارش تصادف را به شرکت بیمه ارائه دهید. برای دریافت خسارت از بیمه خودرو نیز باید به شرکت بیمه مربوطه مراجعه کنید و مدارکی مانند کارت ملی، کارت ماشین، بیمه نامه خودرو، گواهینامه رانندگی و گزارش تصادف را تحویل دهید.

  21. محمد

    سلام دوستان گوشی موبایلم حدودا 20 تومن قیمتش هست که تو تصادف داغون شده چکار باید انجام بدم میتونم شکایت کنم طرف مقابل مقصر 100 درصد هست

    1. مهسا محمد شفیعی

      وقت بخیر
      امتحان بفرمایید

  22. ali Mahmoodi

    باسلام من باموتوربایک ماشین تصادف کردم مقصرماشینه ایامیتونم خرج ومخارج شکایتم رواعم ازدرمانی وغیره ازراننده مقصرقبل ازتعین شدن دیه بگیرم لطفا جوابموبدین ممنون؟

  23. فتحی

    سلام،
    مدتی پیش با عابر پیاده‌ای تصادف کردم که خوشبختانه به جز چند زخم سطحی و کوفتگی، آسیب دیگری به ایشان وارد نشد. من در صحنه ماندم و به اورژانس و پلیس زنگ زدم. بعد از تکمیل پرونده در کلانتری، توانستم با تائيد اصالت بیمه شخص ثالث خودرو خود را از پارکینگ خارج کنم. شاکی حاضر به رضایت نشده، اما بنظر می‌رسد با توجه به سطحی بودن زخم‌ها انگیزه‌ای در طی مراحل قانونی ندارد. با توجه به مسکوت ماندن پرونده، اکنون نمی‌دانم که از طرق قانونی شاکی رو ملزم به طی مراحل قانونی کنم یا نسبت به وضعیت پرونده بی توجه نشان دهم.

  24. مهدوی

    سلام من با موتور تصادف کردم و مقصر شناخته شده حالا بعد از ۳ ماه اذعان دارد ک مقصر نبوده و می‌خواهد شکایت کند اول اینکه می‌تواند شکایت کند؟و دوم اینکه من می‌خواهم خودرو رو بفروشم اگر ایشان شکایت کردن و مقصر من شناخته شدم اگر خودرو رو بفروشم چی می‌شود

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      بله
      در صورتی که خسارت پرداخت نشود می توانید با ارائه صورت جلسه پلیس در شورای حل اختلاف خسارت های مطالبه خواهند شد از شخص

  25. امیر بختیاری

    سلام وفت بخیر
    من هفته پیش با یک خودرو خارحی شاسی بلند که به گفته مالک ۱۰میلیارد پول ماشینشون هست تصادف کردم ،من به عقب ماشین ایشون زدم و خودم میدونستم مقصرم ،اما ایشون قبل از امدن افسرپلیس روی صحنه تصادف به عنوان بخشش صحنه تصادف رو ترک کردند و رفتن ولی من موندم تا افسر اومد و بهشون جریان رو توضیح دادم ایشون هم گفتند اون رفته شما هم برو چرا باعث ترافیک شدی،بعد من رفتم ماشین خودمو درست کردم ایشون بعد ۴روز زنگ زدن ماشین من ۵۰۰میلیون خرجش شده ،من هم به شرکت بیمه طرف خودم مراجعه کردم میگه چون ماشینتو درست کردی نمیتون به اون طرف غیر مقصر خسارت بدیم ،خواستم بدونم ایشون اول بخشش کردن و رفتن و من ماشینمو درست کردم ایشون الان میتونن شکایت منو بکنند؟؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      در واقع شرکت های بیمه حد معقول و معمول خسارت را پرداخت می کنند و افراد شیاد و سودجو از این روش برای گرفتن مبلغ بیشتر استفادهد می کنند

  26. فری

    سلام وقت بخیر ما ماشین چپ کردیم همه نظریه پزشک قانونی هم بردیم دادگاه دوره درمان هم تموم شده چه موقع دیه واریز میشه اصلا هیچ شماره کارتی از ما نگرفتن

  27. فریدون عبدالهی

    سلام سه روزپیش درشهرحسن آباد من پارک بودم یکدستگاه ماشین مینی بوس دنده عقب گرفت زدبه ماشین من وخسارت زد، کارت ماشین وگواهینامه همراه ند‌اشت، بیمه نامه ومعاینه فنی بهمراه گواهینامه وکارت ماشین شخص همراه راننده روگرفتم وقراربودکه خسارت منوپرداخت کنه منتها الان جواب تلفنمو نمیده، ممنونم راهنمای کنید

  28. کرمیان شاهیوند

    سلام بنده با شخصی تصادف کردم که مقصره ولی فوت کرده به خودرو من خسارت زیادی وارد شده باید از چه کسی شکایت کنم آیا شکایت کنم خسارت را میتوانم بگیرم ممنونم راهنمایی کنید

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      از شرکت بیمه گر شخص مقصر

  29. جمالی

    سلام من ماشین زد بم و۱۰۰درصد مقصر بود. والان یکماه بیشتره من بیکارم و چون با موتورپیک کارمیکردم هیچ پولی ندارم برم دنباله کاره پزشک قانونی و ازادی موتورم. خواستم بدونم ایا میتونم از رانندهدمقصر. پول بگیر چیکار بایذکنم

  30. غلام

    سلام من ماشین زد بم و۱۰۰درصد مقصر بود. والان یکماه بیشتره من بیکارم و چون با موتورپیک کارمیکردم هیچ پولی ندارم برم دنباله کاره پزشک قانونی و ازادی موتورم. خواستم بدونم ایا میتونم از رانندهدمقصر. پول بگیر چیکار بایذکنم

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      خساراتی مازاد دیه پرداخت نمیشود صرفا دیه پرداخت خواهد شد

  31. مهدی

    سلام وقت بخیر
    ۵/۱۲راکب موتورسیکلت بودم وپیک کارمیکنم صبح درحال رفتن سرکار خودرو پراید منوندید منحرف شد وبامن تادف کرد اورژانس منتقل کردبیمارستان ورفتم اتاق عمل ترقوه دست راست شکسته جوری که نشد عمل کنن زانوی راست دید اسیب دیده مچ پام اسیب شدید دیده وباید ۳ماه تواستراحت باشم راننده ماشینشو داره از کلانتری درمیاره بیمشم رفتییم میگه کلا۶ملیون خسارت اونم ۳ماه دیگه میدیم این قانون درسته راهنمایی کنید من متاهلم ۲بچه دارم مستاجرم شب عیدی این انصافه

  32. امیرحسین

    سلام بنده با یک پراید ۸۹ پوسیده تصادف کردم که صندق عقبشون آسیب دیده بود و شاسی های عقب با این حال خسارت کلی بهشون تعلق گرفت ینی ۱۳۰ میلیون تومان ارزش کل ماشین بعد از ۲۰ روز به حسابشون واریز شد آیا فرد زیان دیده باز هم به بهانه های خرجی روزانه خواب ملشین یا افت قیمتی که بهومدل ۸۹ تعلق نمیگیره میتونه شکایت کنه آیا؟ ایشون از من ۱۵ تومن مبلغ اضافه بر خسارت کلی تقاضا کردن؟?

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      وقت بخیر
      فرد زیان‌دیده باید پس از تعیین مقدار خسارت افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند. در صورتی که مبلغ افت قیمت خودرو کم باشد (کمتر از ۲۰ میلیون تومان) رسیدگی به شکایت در شورای حل اختلاف انجام می‌شود و در صورتی که مبلغ خسارت از ۲۰ میلیون تومان بیشتر باشد، دادگاه باید خسارت را پیگیری کند.

  33. امیرحسین

    سلام بنده با یک پراید ۸۹ پوسیده تصادف کردم که صندق عقبشون آسیب دیده بود و شاسی های عقب با این حال خسارت کلی بهشون تعلق گرفت ینی ۱۳۰ میلیون تومان ارزش کل ماشین بعد از ۲۰ روز به حسابشون واریز شد آیا فرد زیان دیده باز هم به بهانه های خرجی روزانه خواب ملشین یا افت قیمتی که بهومدل ۸۹ تعلق نمیگیره میتونه شکایت کنه آیا؟ ایشون از من ۱۵ تومن مبلغ اضافه بر خسارت کلی تقاضا کردن؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      فرد زیان‌دیده باید پس از تعیین مقدار خسارت افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند. در صورتی که مبلغ افت قیمت خودرو کم باشد (کمتر از ۲۰ میلیون تومان) رسیدگی به شکایت در شورای حل اختلاف انجام می‌شود و در صورتی که مبلغ خسارت از ۲۰ میلیون تومان بیشتر باشد، دادگاه باید خسارت را پیگیری کند.

  34. بهروز

    سلام بنده تصادف کردم با ماشین در حالی که موتور سوار بودم راننده ماشین مقصر شد پزشکی قانونی و کروکی همه کارها رو انجام دادم اما روز دادگاه فراموش کردم بروم و بعد از آن هم با گذشت بیست روز خبری از پیام در ثنا نشده باید چه کار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      می توانید با ارسال لایحه از دفتر خدمات قضایی عذر موجه خود را اعلام کنید

  35. ...

    سلام
    اگه تو یه تصادف،راننده و کمک راننده (که با هم دوست هستند)هر دو فوت کنند
    خانواده کمک راننده (به نوعی میشه گفت سرنشین) از خانواده راننده میتونن دیه درخواست کنند؟؟؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر بیمه شخص ثالث مقصر دیه را پرداخت خواهد کرد

  36. ...

    سلام
    اگه تو یه تصادف،راننده و کمک راننده (که با هم دوست هستند)هر دو فوت کنند
    خانواده کمک راننده (به نوعی میشه گفت سرنشین) از خانواده راننده میتونن دیه درخواست کنند؟

  37. مهدی

    سلام
    چنانچه در تصادفی که منجر به فوت یک نفر و سالم ماندن راننده شده ، درصد مقصر بودن۶۰به۴۰باشد و فرد یک فوتی و ۲نفر مجروح کمتر اسیب دیده باشد ، دیه این فرد را چطور از بیمه ها اخذ میکنند.

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      اگر در یک تصادف رانندگی، افسر راهنمایی و رانندگی، تصادف 60-40را تشخیص داده باشد، هر یک از راننده‌ها موظف به جبران40% از خسارت وارده به خودروی شخص مقابل خواهند بود. این 60% خسارت وارده می‌تواند با بیمه شخص ثالث پرداخت شود.

  38. بهمن قدسی زاده

    سلام من سه روزپیش تصادف کردم باموتوربودم ویه پرایدی تصادف کردم.من رو بخاطر اسیپ پای راست به بیمارستان بردن.وبعدازانتقال به بیمارستان صحنه تصادف بهم خورد.کروکی نکشید.البته راننده پراید قبول داره مقصر.به من هم گفت اقدام کردم برای کروکی اما راهوربهایشان گفته برو ازجرحی بودن دربیارپرونده رو تا برایت کروکی بکشم .به گفته راننده اعتمادکردم وبه کلانتری رفتم ورضایت که شکایت ندارم راامضاکردم.راننده گفت بایداینکاروبکنی تا بتوانی ازبیمه من برای خسارت گرفتن استفاده کنی.میخواستم بدانم که حرفش درسته من چکارمیتونم بکنم الان توروخدا کمکم کنید

  39. امیر

    باسلام
    بنده چندروز پیش با یک کامیون تصادف کردم و راننده کامیون مقصربودنه خودشه پذیرفت و گفت بصورت توافقی حی بکنیم و افسر نیاد الان ایشون ازپرداخت هزینه خودداری میکنه هزینه خودروی بنده حدود۳ میلیون تومنه بنده از صحنه حادثه فیلمو عکس دارم وماشین رو هم هنوز تعمیرنکردم میخواستم بدونم الان باید چجوری ازایشون شکایت کنم و ایا نتیجه ای داره

  40. hadi

    سلام وقت بخیر. من تصادف کردم. خودرو زیان دیده نامتعارف است. ازبیمه ثالث خودرو من استفاده کرده اما کل خسارت رو بیمه نداده الان مابقی خسارت رو از من میخواد آیا شکایت کنه افت قیمت و مابقی خسارت میتونه از من بگیره قانون این حق به ایشون میده

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      بله می توانند
      مخصوصا اگر مبلغ خسارت بالای 20 میلیون باشد

  41. احسان

    با سلام یک هفته قبل با خودروی ساینا ۹۹ تصادف کردم و مقصر بودم خودرو ایشون از عقب آسیب دید حدود یک ماه قبل تر ایشون تصادف شدید از جلو داشتن شامل ضربه شاسی ها رنگ شدگی گلگیر ها و تعویض کاپوت آیا میتونن از من افت قیمت بگیرن ؟ و سوال دوم اینکه اگر بیشتر از مبلغ خسارت کارشناسی بیمه برای ماشینشون هزینه کنن این اختلاف قیمت من باید پرداخت کنم؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      اگر مبلغ خسارت از سقف تعهد مالی بیمه شما بیشتر شود
      موظف به پرداخت مابه تفاوت از جیب خواهید بود
      بله میتوانند شکایت کنند

  42. احمد

    در تصادف خسارتی که افسر حق را به بنده داده بود، شخص مقصر گفت اعتراض دارم، تامین دلیل کردم، اعتراضش هم رد شد و بعد از یک ماه و نیم رفت و آمد، قاضی حکم داده که من باید همزمان از بیمه هم شکایت میکردم. چون نکردم باید از اول، کامل شکایت کنم. متن حکم قاضی: عدم طرف دعوی قرار دادن شرکت بیمه ای موجب میشود تا مشمول پرداخت خسارت مشخص نگردد لذا دعوی به طرز صحیح قانونی مطرح نشده. مسنتداً به ماده 2 قانون آئین دادرسی مدنی ناظر به ماده 4 قانون بیمه اجباری دارندگان وسایل نقلیه قرار عدم استماع دعوی خواهان را صادر و اعلام مینماید. رای قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم عمومی حقوقی است.

  43. اردشیر

    سلام بنده ماشینم و دادم رفیقم رانندگی کنه و خودم کنارش نشستم ماشین را واژگون کرد خوردیم به یک کارگاه نجاری ، خودش جراحات و صدماتی بهش وارد شد منم همینطور و کارگاه نجاری هم ده میلیون خسارت برداشت ، حالا برای گرفتن خسارت کارگاه نجاری همکاری نمیکنه بیاد بیمه یا مدارکش را بیاره ، در ضمن در دادگاه هم ثابت شده ایشون راننده بودن .

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      از بیمه خودرو شما استفاده خواهد شد

  44. علی

    سلام خسته نباشید من برج ۸تصادف کردم مقصر بودم بیمه دادم افسر هم اومد گفت فردا بیرین بیمه طرف همکاری نکرد الان بعد ۳ ماه زنگ زده میگه خسارت میخوام من گفتم ماشینو بیمه کردم واسه این روزا از بیمه میگرفتی اونم گفت میرم شکایت کنم

  45. مصطفی

    سلام سه ماه پیش کسی با موتور زده ب ماشین من و دست راننده موتور اسیب دیده افسر مقصر ماشین رو اعلام کرده و‌چون خودم با موتوری توافق کردم ک هزینه اش را بدهم همه هزینه بیمارستان و هزینه ۲ماه بیکاری اش را پرداخت کردم و سه ماه از این حادثه گزشته و رضایتی ب من نداده میگه دستم خوب نشده و باز هم پول درخاست کرده و من هم فقط در کلانتری یک صورت جلسه دارم وهیچ پرونده ای ندارم ایا میتونن ازمن شکایت کنن؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      لطفا مراحل را از راه قانون پیش ببرید

  46. خانم منتج

    باسلام وخسته نباشید من حدود5روزپیش با اسنپ برای خرید بیرون رفته بودم که ماشین ماو راننده ای که اژ خیابان کناری باسرعت زیاد رانندگی میکردند شاخ به شاخ شدند وراننده مقصر خودرو رویرو بود من کارم روزمزدی بود دوفرزندپسردارم بی سرپرست ازاون شب من افتادم توی رختخواب وکارنرفتم ازناحیه 2پا اسیب دیدم هرچندشکستگی نیست ولی بدتزازشکستگی خونه نشینم کرده من میتونم شکایت کنم

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      شما میتوانید دادخواست مطالبه خسارت های وارده و هزینه‌های درمان را به همراه دیه از آن شخص بخواهید

  47. عباس

    عرض سلام و خسته نباشید آیا زیان دیده میتونه نظر کارشناس بیمه در مورد خسارت وارده رو قبول نداشته باشه واز مقصر شکایت کنه….سقف بیمه مقصر۴۸میلیون و خسارت به خودرو در حدود ۳و نیم میلیون

  48. پرهام

    سلام من امشب یه خودرویی با راننده مست بهم زد تا پیاده شدم سوییچم و کشیدن بی اجازه و میخاستنگوشی و مداذک بگیرن من محترمانه صحبت کردم اومد گردنم و گرفت و چک زد و هل داد افتادم کف خیابون جلو گاپوت ساینا به یارو گفتم کمکم کن میخان خودمو ماشینمو ببرن یاروپیاده شد گفت برای چی میزنیش مقصر تویی من پلاکش فیلم گرفتم و ماشینم مدل پایینه نشستم سوییچ خونه رو جاکردم فرار کردم رفتم کلانتری گفتم چاقو داشتن و مست بودن سه چهارنفرشون مامور مسئول گفت صورت جلسه کرد قبلشم صحنه تصادف به 110 زنگ زدم ..
    به خاطر سویچم مجبور شدم کل قفلارو به کل عوض کنم خسارت سپر گلگلیر عقب درب شاگرد هم هست و توهین و فحاشی و کتک زدن …
    میخاستم بدونم شکایت کنم حکم توقیف ماشین و دادستان میده به کلانتری که توقیف بشه
    بخدا مردم هزاران بار خداروشکر مملکت پلیس و قانون داره وگرنه خدانکنه توخیابون زن و بچه مردم و از بین میبرن …. دست پلیس درد نکنه بی بلا باشن و سلامت

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      مجازات تصادفات با تلفات بدنی، در مواد 715 تا 718 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، بیان شده است. طبق این مواد، هر گاه بی‌ احتیاطی، بی‌ مبالاتی، عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده، موجب صدمه بدنی شود، مرتکب به حبس از یک تا پنج ماه و پرداخت دیه تصادف در صورت‌ مطالبه مصدوم، محکوم می‌ شود.

  49. ساغر

    سلام برج ۱تصادف کردم .خودم راکب موتور بودم یه موتور از فرعی اومده زده بمن ومنم زدم به به ماشین وبیهوش شدم منو اورژانس برده بیمارستان .بعد از ۸ ماه هنوز پاک مشکل داره .جطور میتونم شکایت کنم

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      در تصادف‌هایی که تنها به ماشین طرف مقابل آسیب وارد شده و کسی صدمه جسمی ندیده، دو مرجع برای رسیدگی به شکایت وجود دارد: شورای حل اختلاف و دادگاه حقوقی. در چنین تصادف‌هایی اگر مبلغ خسارت وارده‌شده کمتر از 20 میلیون تومان باشد، برای شکایت از راننده مقصر و پیگیری تصادف باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنیمهمچنین در تصادف‌های سنگین که باعث خسارت‌هایی بیش از 20 میلیون تومان شده‌اند، ثبت شکایت از راننده مقصر و تشکیل پرونده باید در دادگاه حقوقی صورت بگیرد.

  50. علیرضا

    سلام برج ۱تصادف کردم .خودم راکب موتور بودم یه موتور از فرعی اومده زده بمن ومنم زدم به به ماشین وبیهوش شدم منو اورژانس برده بیمارستان .بعد از ۸ ماه هنوز پاک مشکل داره .جطور میتونم شکایت کنم

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      در تصادف‌هایی که تنها به ماشین طرف مقابل آسیب وارد شده و کسی صدمه جسمی ندیده، دو مرجع برای رسیدگی به شکایت وجود دارد: شورای حل اختلاف و دادگاه حقوقی. در چنین تصادف‌هایی اگر مبلغ خسارت وارده‌شده کمتر از 20 میلیون تومان باشد، برای شکایت از راننده مقصر و پیگیری تصادف باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنیمهمچنین در تصادف‌های سنگین که باعث خسارت‌هایی بیش از 20 میلیون تومان شده‌اند، ثبت شکایت از راننده مقصر و تشکیل پرونده باید در دادگاه حقوقی صورت بگیرد.

  51. فتح اله

    تصادف کردم مقصر هستم طرف بیمه بدنه ودیه هم گرفته اکنون شکایت کرده گوشی ام در تصادف شکسته
    سوال اینجا است
    آیا این گوشی را که شاکی مدعی است شکسته معلوم نیست راست می گوید یا دروغ به هر حال تکلیف مقصر چه می شود

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      ارتباط خسارات وارده با حادثه باید اثبات گردد تا بتوانند از شما خسارت را مطالبه کنند

  52. علی

    سلام خسته نباشید دوست عزیز من تصادف کردم و ماشین طرف نامتعارف بوده و هیچ جوره سازش نکرد و شکایت کرده و یکسال از تصادف میگذره ولی هنوز دادگاه رای نداده و کارشناسی ک انجام داده بازم مورد اعتراض من بود و اعتراض کردم میخواستم بدونم من سال ۱۴۰۰ تصادف کردم و نصف دیه انسان ۳۰۰ میلیون بود و ماشین متعارف اون موقع دنا بود الان شده ۸۰۰ میلیون و ۴۰۰ میلیون میشه نصف این دیه ولی دنا شده ۶۰۰ میلیون ایا بر اساس همون پارسال قیمت گذاری میشه ؟ یا بر اساس امسال و این افزایش قیمت ماشین رو چجوری حساب می کنن با تشکر 🌹🌹

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      دیه قیمت روز محاصبه میشود

  53. حسین

    سلام من با موتور با یه موتوری دیگه تصادف کردم و مقصر هم بودم ولی باهم توافق کردیم و من هم یه مبلغی دادم و راضی شد بدون اینکه افسر بیاد ولی بعد از گذشت دو روز زنگ زده و میگه خسارتم بیشتر شده و باید یه مقدار دیگه بدی میخوام ببینم میتونه کاری کنه یا نه؟

  54. محمد

    و اینکه قبل از ترخیص ماشین کار دیگه ای نباید انجام بدم؟ چون یکی میگفت اول باید کارشناس از ماشینت عکس بگیره و اینا که طرف مقابلت چند وقت دیگه ازت شاکی نشه که چرا ماشینو از پارکینگ آوردی بیرون و بزنه زیرش

  55. محمد

    سلام من یه ماه پیش تصادف کردم راننده مقصر همراهیش فوت کرد خودشم تو کما هست هنوز. امروز نامه رفع توقیف از پارکینگ رو قاضی بهم داد. برای گرفتن خسارت ماشین الان باید چکار کنم؟ ممنون میشم کمکم کنید

  56. صادق کمالی

    تصادف کردم طرفم مقصر شده .میگه بیمه نمیدم بیمه ام تخفیفش از بین میره خودم درست میکنم یه هفته است تو خیابون داره منو از این صافکار به اون صافکار میبره دنبال صافکار ارزون میگرده ، رفته کاپوت دسته دو و نازک پیدا کرده میگه اینو بنداز ، مدارکش دست منه چکار کنم ؟

    1. صادق کمالی

      ایا میتونه بیمه نده و به دل خواه خودش درست کنه ؟

  57. صادق کمالی

    تصادف کردم مقصر شده .میگه بیمه نمیدم بیمه ام تخفیفش از بین میره خودم درست میکنم یه هفته است تو خیابون داره منو از این صافکار به اون صافکار میبره دنبال صافکار ارزون میگرده ، رفته کاپوت دسته دو و نازک پیدا کرده میگه اینو بنداز ، مدارکش دست منه چکار کنم ؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      بهتر است از مراجع قانونی پیگیر موضوع باشید که مشکلی پیش نیاید

  58. حسین

    سلام من18روز پیش با موتور تصادف کردم جفت پاهام شکسته و دندانم و سرم. افسر اومده کروکی کشیده ماشین مقصره من پزشکی قانونی رفتم و به دکترها رفتم و نامه هارو به پزشکی قانونی تحویل دادم سه ماه استراحت پزشکی دادن برای معاینه مجدد باید برم پزشکی قانونی.موتور آتیش گرفته بیمه ماشین طرف بوده هم رفتم کاراش انجام دادم.من باید دادگاه هم برم آیا شکایت کنم یا نه

  59. سید امیرمحمد سلیمانی

    سلام وقتتون بخیر
    بنده یه تصادفی داشتم و از پشت زدم به ماشین جلویی و سپر شکست و تعویض شد و کمی صندق عقب درون رفت و همین ماشین به صورت زنجیر وار به ماشین جلویی برخورد میکند و سپر آن هم کمی ترک برمیدارد و با جوش سپر حل شد
    و من هم گواهینامه نداشتم و با توافق طرفین پلیس به صحنه نیومد و خودم هزینه هارو تقبل کردم
    حال میخواهم بپرسم که بابت هزینه های شده متنی بنویسم و از دو راننده آسیب دیده امضا بگیرم که بعدا دوباره شاکی نشوند؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر بله حتما این کار را انجام دهید

  60. علی

    سلام امروز صبح تصادف کردم و شماره فرد مقصر را گرفتم و از پلاک هم عکس گرفتم ولی نه از صحنه تصادف ولی تصادف زیر دوربین مدار بسته پلیس بود و فرد پلاک غیر بومی داشت و توافق کردیم که هزینه را پرداخت میکنند به همین دلیل با پلیس تماس نگرفتیم و پلیس در محل حاضر نشد ،اول که تماس گرفتم گفت بیا بریم بیمه که من مقصرم ولی الان دیگه گوشیمو برنمیدارا و منو بلاک کرده ،،من باید چه اقداماتی انجام بدهم؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر میتوانید شکایت خودرا در شورای حل اختلاف ثبت نمایید

  61. حمیدرضا

    سلام
    من چندماه قبل تصادف کردم و مقصر شدم خسارت مالی هست و حدودا ۹ میلیون تومان بیمه و مدارک من دست خسارت دیده هست اما اقدامی نکرده از بیمه خسارت بگیره و میگه چون بیمه کم خسارت میده رفته شکایت کرده می خواستم بدونم تو این موارد دادگاه چندنوبت ابلاغیه صادر میکنه چون نوبت اول رو شهرستان بودم و نتونستم مراجعه کنم.
    ممنون

    1. bimebazar

      همانطور که در قسمت های قبل بیان شد ، شورای حل اختلاف صلاحیت دارد تا به کلیه جرایم قابل گذشت که در قانون مشخص شده اند ، یک رسیدگی ابتدایی انجام بدهد و تلاش کند تا طرفین دعوا را به ایجاد صلح و سازش ترغیب نماید و در مورد این دعاوی کیفری ، برای طرف مقابل شاکی ، یعنی متهم ( متشاکی یا مشتکی عنه ) احضاریه صادر کرده و علت حضور وی ( جرم ارتکابی ) ، تاریخ و ساعت و محل حضور را اطلاع می دهدبه همین دلیل ، شخص باید در فرصت تعیین شده در احضاریه در جلسه رسیدگی شورای حل اختلاف حاضر شود . بنابراین در صورتی که شخصی جرم قابل گذشتی را مرتکب شده باشد و شورای حل اختلاف احضاریه صادر کرده باشد ، عدم توجه به احضاریه شورای حل اختلاف و عدم حضور در این مرجع ، این اثر حقوقی را در پی دارد که صلح و سازش توسط شورا برقرار نشود و زمانی هم که سازش در شورای حل اختلاف به وجود نیامد ، شورا اقدام به ارسال پرونده به دادسرا می کند . به همین خاطر بهتر است که اشخاص پس از دریافت احضاریه شورای حل اختلاف در این شورا حاضر شده و علاوه بر اینکه از خود به صورت قانونی دفاع می کنند ، تلاش کنند تا با طرف مقابل سازش کرده و به اصطلاح ، رضایت وی را جلب نمایند ؛ در غیر این صورت پرونده توسط شورای حل اختلاف به دادسرا ارسال شده و دادسرا با مدارکی که توسط شاکی ارائه می شود ، به جرم متهم رسیدگی می کند .ذکر این نکته ضروری است که عدم توجه به احضاریه شورای حل اختلاف آثار کیفری از جمله صدور حکم جلب ندارد ؛ چرا که جلب شدن شخص متهم در پی عدم توجه به احضاریه مربوط به جرایم کیفری مهم تری است که اصولا این جرایم در شورای حل اختلاف رسیدگی نمی شوند ؛ مانند عدم توجه به احضاریه جرایمی که موجب سلب حیات یا حبس ابد می شوند

  62. مسرور

    سلام سوار موتور بودم با ماشین تصادف کردم
    راننده گفت همه خسارت و میدم به بیمارستان رفتم و کلیه هزینه هارو خودم انجام دادم حالا ده روز از حادثه گذشته و راننده ماشین هزینه هارو نمیده
    یه سند ماشین هم پیش من گذاشته
    به کجا برای شکایت باید رجوع کنم
    به پلیس یا اورژانس هم زنگ نزدم

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      به شورای حل اخلاف مراجعه نمایید

  63. علی

    سلام من ۳ هفته پیش تصادف کردم افسر با راننده ماشین مقابل همشهری دراومد. افسر به نفع اون گزارش کرد و منو مقصر شناخت ولی بیمه نامه منو به اون نداد و پشت بیمه نامه من گزارش دروغ نوشته که من مقصرم. منم خسارتشو ندادم اونم رفته حل اختلاف شکایت کرده. اگه بازم مقصر شناخته بشم و نخوام خسارتشو بدم، قاضی چه اقداماتی میتونه بکنه؟
    اگه ماشینمو بخواد ببره پارکینگ و من ماشینو از خونه بیرون نیارم چی؟
    مرسی

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      نیازی به این کارها نیست به کروکی شکایت کنید تا مامور جدیدی پیگیر کارتان شود

  64. محمد

    سلام. 3 ماه پيش يك خودرو با خو.دروي من تصادف داشت و افسر اومد و اون رو مقصر دونست و قرار بود توافق كنيم، الان بعد 3 ماه حاضر به همكاري نيست و تلفن هم جواب نميده. به كجا بايد شكايت كنم؟ راهنمايي كامل بفرماييد ممنونم . فيلم صحنه تصادف رو هم دارم

  65. امیر

    با سلام
    یک تصادف با خودرو غیر متعارف داشتم و مقصر شناخته شدم و تعهد مالی ثالث من خیلی کمتر از خسارت وارده به خودرو غیرمتعارف هست‌. ایشان بیمه بدنه هم دارند درصورت استفاده از بیمه بدنه آیا بیمه گذار بدنه خسارت را از مقصر خواهد گرفت. ممنون از راهنمایی تان

  66. Zahra

    سلام پدرم با موتور بودن که با ماشین تصادف کردن و پلیس مقصر رو ماشین اعلام کردن و الان پدرم پاهاشون شکسته و بیمارستان بستری هستن چطور میتونیم خسارت مالی از راننده خودرو دریافت کنیم

  67. Ensan

    سلام
    وقت بخیر
    دادگاه حکم داد تا بیمه خسارت تصادف جانی منجر به آسیب و شکستگی پا حدود 108تومن داده ولی خودمون بیش از 60میلیون سال 1400 بابت جراحی و غیره هزینه کردیم آیا میتونیم 60تومن از جیب پرداخت کردیم را از راننده بگیریم یا همون 108تومن ملاک هست؟

  68. ایمان مردانی

    باسلام من ۵ روز پیش با راننده ای تصادف کردم اون اقا مقصره شد الان منو گذاشته سر کار نمیاد هم گواهینامش دسته منه هم بیمه نامش چیکار کنم

  69. امیر توفیق زاده

    با سلام .چندی پیش با موتور بودم که وانت سایپا که بار چوب داشت در حین گذشتن از کنار بنده در یک دست انداز افتاد وچوبها به هوا رفته و نزدیک بود به من که کنارش بودم بخورد و بنده که راکب موتور بودم دست پاچه شدم وبه زمین خوردم و راننده هم متواری شد آیا دیه به اینجانب تعلق میگیرد چراکه وانت باعث خوردن زمین اینجانب شده ولی برخوردی صورت نگرفته است .

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      خیر تعلق نخواهد گرفت

  70. علی

    با عرض سلام و وقت بخیر من با یک‌پراید تصادف داشتم بیمه شخص ثالث اون و بیمه بدنه ماشین من استفاده شده ولی هزینه کامل پرداخت نشده از طرف بیمه ها خوش حسابی بیمه من هم از بین رفته و الحاقیه هم باید اشافه کنم چون از بیمه استفاده شده راننده مقصر هم قبول نمیکنه مابقی خسترت رو‌ چکار باید بکنم؟ به فلز ماشین اسیبی نرسید فقط چراغ و سپر بود

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      از طریق شورای حل اختلاف اقدام فرمایید

  71. علی

    سلام خسته نباشید من چند روز پیش ماشین پارک بوده یکی امده زده از پشت و بیمه خسارت وارده رو چهل ملیون گفته ولی سقف بیمش 15ملیون بوده مقصر میگه من دیگ پولی ندارم برو شکایت کن و من هم شکایت کردم و منتظر کارشناس دادگستری هستم میخواستم بدونم که با این شکایت ب مابقی خسارتی ک دیده میرسم یا ن ممنون از راهنمایی شما

    1. bimebazar

      وقت بخیر در صورتی که مبلغ خسارت بیش از 20 میلیون باشد بله

  72. اکبری

    سلام وقت بخیر من یک ماه و نیم با عابری تصادف کردم درحالی که دنده عقب گرفته بودم او هنگام رد شدن انگشت پاش زیر لاستیک جلو ماشین رفته و شکست موقع تصادف شکایت نکرد من همه ی هزینه که دکتر و شکسته بند رفت پرداخت کردم و الان میگه به من ده میلیون تومان خسارت بده وگرنه ازت شکایت میکنم .
    می خواستم بدونم اگه بره شکایت کنه اول اینکه چه مدارک و شواهدی باید ارائه بده تا بتونه شکایت کنه و اینکه چقد طول میکشه و چقد میتونه خسارت بگیره ؟
    ا

  73. اوا

    من با یه ماشین تصادف کردم تویکی از شهرستانهای شعرمون،مقصر ایشونه،میخوام ببینم طرح شکایت باید تو همون شعرستان صورت بگیره یا تو شهر خودم میتونم شکایت بنویسم

  74. امید کمالی

    سلام وقت بخیر من یک سوال خدمت شما داشتم لطف کنید جواب بنده رو بدید ممنون میشم در هنگام مقصر تصادف که راننده باشه فوت میکنه بنده میتونم بابت خسارت ماشینم از ورثه مقصر شکایت بکنم چون از طرف ما یک نفر فوت کرده واز ماشین ما هم له شده میتونم شکایت کنم یا شکایت منتفی هستش ممنون میشم جواب بدبد

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      بله می توانید
      لطفا از طرق شورای حل اختلاف اقدام نمایید

  75. محمد حیدری

    در شهرستان تصادف کردیم . چون خارج از محدوده راهور بود نیرو انتظامی گزارش نوشت و به من داد . قرار گذاشتیم در تهران پیگیر بیمه شویم . چون هر دو دارای بیمه بدنه هستیم . اکنون طرف مقصر از امدن خوداری مینماید . خسارت من حدود ۱۸ میلیون تومان هست . در تهران میتوانم اقدام به شکایت کنم ؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر بله

  76. امیر

    سلام
    من یک ماه پیش تصادف کردم کارشناس دادگستری مبلغ خسارت رو ۷۰ میلیون ارزیابی کرده به دادگاه شکایت کردم پرونده رو به شورای حل اختلاف ارجاع داده دلیلش چی میتونه باشه؟

  77. محمد حسین..‌.ع

    باعرض سلام وخسته نباشید خدمت کارشناس محترم.
    ایابعداز کشیدن کروکی درجلسه اول دادگاه متوجه شوم کروکی اشتباه کشیده شده میتوانم اعتراض کنم نسبت به کروکی

  78. علی کی فرخی

    سلام خسته نباشید، اگر راننده مقصر درتصادف جرحی فوت کند باید به محاکم حقوقی جهت دریافت دیات مراجعه کرد یا دادسرا؟

  79. محمد

    سلام خسته نباشین ، اگه طرف مقابل ینی مقصر از بیمه ایران استفاده کرده باشد ، و بیمه خسارت کمتر از حق وحقوق فرد زیان دیده داده باشد چگونه باید شکایت کرد از هردو هم بیمه اون شهر هم مقصر

  80. مهدی خوش

    سلام خوبین. بنده تصادف کردم و مقصر صد درصد خودروی سمند شناخته شد و در حال دیه گرفتن از بیمه هستیم بنده 6 ماه بیکار شدم و هنوزم نمیتونم درست کار کنم آیا به غیر از دیه میشه شکایتی برای طول درمان کرد و هزینه ای از راننده ی مقصر انجام واد و گرفت

  81. محمود

    ببخشید من سوال کردم ولی جواب ندادن چرا

  82. آریا

    سلام من دوسال پیش جلو مغازم نشسته بودم که پسر خالم دنده عقب اومد زد به من پام شکست ولی چون ماشین هم ماله خودش نبود اسراررکرد که شکایت نکن من هزینه رو میدم بعدش همش گفت امروز فردا میدم تا الان نداده در ضمن تصاف هم ثبت نکردیم حتی تو بیمارستان هم گفتم زمین خوردم آیا الان میتونم ازش شکایت کنم

  83. امیر

    سلام من با موتور با یک ماشین نامتعارف تصادف کرده ام وحال ۴۰ میلیون خسارت دیده ایا من باید ۴۰ میلیون خسارت را پرداخت کنم ؟
    درضمن بیمه ندارم

  84. علی

    اهمال دستگاه قضا در بررسی سوابق قضایی افراد وروند رسیدگی غلط موجب شده افراد سودجو دوبار وچندباردیه بگیرند وبندال ها تشویق به این بزهکاری شوند

  85. Shiva

    درود بر شما
    من با یک تاکسی تصادف کردم
    و راننده میگه باید خسارت ایام بیکاری من رو هم بدی
    مبلغ دو میلیون تومان میخواد.
    وگرنه میرم شورای حل اختلاف شکایتت میکنم و ماشینت رو توقیف میکنم.
    خواستم بدونم آیا ماشین ما توقیف میشه؟
    و روزانه چه مبلغی من باید طبق قانون شورای حل اختلاف به ایشان بدم؟
    طبق قانون
    ممنون میشم پاسخ بدید.

  86. هادی

    سلام ،وقت بخیر ،من با یک پراید تصادف کردم و پاید مقصر صددرصد اعلام شده و یکی از سرنشینان فوت و دیگری مصدوم شده الان از من شکایت کرده باید چکار کنم ؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      به واحد خسارت شرکت بیمه گر مراجعه نمایید تا خسارت را پرداخت کنند
      اما اگر شکایت در رابطه با افت قیمت خودرو و یا اینکه خسات وارده از سقف تعهد شما بیشر باشد ملزم به پرداخت ان هستید

  87. baran

    با سلام
    با خواندن این قوانین و اتفاقاتی که افتاده فقط باید بگم که احساس تاسف می کنم. در تصادفات فرد خاطی اگر همکاری نکنه گویا کاری نمیشه کردو این وجدان هست که به کمک میاد نه قانون در صورتی که قانون باید سخت گیرانه و بازدارنده باشه.
    من تصادف کردم و خوشبختانه خسارت مالی چنذانی نداشت ولی فرد مقصر فرار کرد. با اینکه پیداش کردم و گویا وکیل یودن و از قوانین مطلع و با پر رویی بر خورد می کرد. متاسفم که برای چنین افرادی مجازاتی وحود ندارد.

  88. رضا

    با سلام واحترام
    من با ماشینی تصادف کردم که مقصر راننده مقابل بود( تصادف با خسارات مالی)که سریعا پلاک رو برداشتم و راننده فرار کرد با مراجعه 110 پلیس کلانتری صورتجلسه رو بهم داد که با مراجعه به دفتر خدمات قضایی و ثبت شکایت کردم با مراجعه به دادسرا درخواست کارشناس و ثبت پلاک انجام شد کارشناس مراجعه کردواعلام خسارت انجام گردید من از طریق دوستان آدرس مقصر فراری رو پیدا کردم حالا میشه آدرس به دادگاه داده شود آیا دادخواست من زودتر امکان داره جوابشو بدن (مبلغ اعلامی خسارت کارشناس دادسرا مبلغ 13میلیون بوده ضمنا راننده مقصر گواهینامه هم ندارد)
    چقدر زمان میبره که دادگاه حکم توقیف بده؟
    آیا امکانش هست فرد مقصر پیدا شد از بیمه بگیریم؟
    از کارافتادگی هم میتونم بگیرم(چه مراحلی باید طی کنم)
    مراحل این کار چندروز زمان میبره
    خیلی خیلی سپاسگزارم

  89. عبدالقیوم

    با سلام با ماشینی تصادف کردم طبق نظر افسر ایشان مقصر شناخته شده و الان همکاری نمیکنن گوشیشون را خاموش کردن رفتم شورای حل اختلاف شکایت کردم ایا بدون حضور ایشان امکان دریافت خسارت از بیمه هست فقط گواهینامه و معاینه فنی دستم دارند

  90. ali

    دخترم 4سالشه ماشین بهش زده ودوتا پاش شکسته ولی زنک نزدیم به اورژانس خودمان بردیم بیمارستان ومن از راننده شکایت کردم وافسر امد کروکی بکشه ولی در جواب کروکی کروکی رو رد کرده داره حق دخترم ضایع میشه چکار باید بکنم ممنون

  91. علی

    دخترم 4سالشه ماشین بهش زده ودوتا پاش شکسته ولی زنک نزدیم به اورژانس خودمان بردیم بیمارستان ومن از راننده شکایت کردم وافسر امد کروکی بکشه ولی در جواب کروکی کروکی رو رد کرده داره حق دخترم ضایع میشه چکار باید بکنم ممنون

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      نابر هردلیلی اگر به نتیجه‌ی نهایی کروکی شک یا اعتراض دارید، می‌توانید با به همراه داشتن کروکی و سایر اطلاعات مربوطه به دادگاه مراجعه نمایید. بعد از طرح شکایت و بررسی قاضی پرونده از تمامی شواهد،تقاضای بازنگری مجدد کروکی انجام خواهد شد. مراحل اعتراض به کروکی تصادف عبارت‌اند
      با به همراه داشتن تمامی اطلاعات مرتبط با تصادف، علی‌الخصوص برگه کروکی، به دادگاه مراجعه کرده و طرح شکایت کنید.
      پس از شکایت شما مراجع مسئول، وظیفه دارند پرونده را به اجرا در آورند و مراحل اجرایی لازم را به جریان بیندازند.
      در خصوص مهلت اعتراض به کروکی تصادف اطلاعات دقیقی گفته نشده است (بعضی مراجع یک هفته بعضی یک ماه نوشته اند)؛ اما بهتر است که نسبت به این مسئله در همان اعتراض خود را ثبت کنید. نحوه اعتراض به کروکی تصادف کار سختی نیست؛ اما شاید زمان‌بر باشد

  92. علی

    سلام وقتبخیر راهنمایی کنید افسر کارشناس راهنمایی کروکی رو رد کرده باید چکار کنم

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      نابر هردلیلی اگر به نتیجه‌ی نهایی کروکی شک یا اعتراض دارید، می‌توانید با به همراه داشتن کروکی و سایر اطلاعات مربوطه به دادگاه مراجعه نمایید. بعد از طرح شکایت و بررسی قاضی پرونده از تمامی شواهد،تقاضای بازنگری مجدد کروکی انجام خواهد شد. مراحل اعتراض به کروکی تصادف عبارت‌اند
      با به همراه داشتن تمامی اطلاعات مرتبط با تصادف، علی‌الخصوص برگه کروکی، به دادگاه مراجعه کرده و طرح شکایت کنید.
      پس از شکایت شما مراجع مسئول، وظیفه دارند پرونده را به اجرا در آورند و مراحل اجرایی لازم را به جریان بیندازند.
      در خصوص مهلت اعتراض به کروکی تصادف اطلاعات دقیقی گفته نشده است (بعضی مراجع یک هفته بعضی یک ماه نوشته اند)؛ اما بهتر است که نسبت به این مسئله در همان اعتراض خود را ثبت کنید. نحوه اعتراض به کروکی تصادف کار سختی نیست؛ اما شاید زمان‌بر باشد

  93. محمد

    وقتی صاحب بیمه نیاید بیمه برای خسارت،تا چه زمانی بیمه ایران پاسخگو است ??

  94. مرتضی

    سلام من تصادف کردم و صددرصد مقصر شدم اما خسارتی که بیمه پرداخت کرده کمتر از میزان خسارت وارد شده هست ایا طرف مقابل میتواند با شکایت از من خسارت بگیرد؟

  95. اصغر

    سلام خسته نباشید من ۳۰برج ۷تصادف کردم وراننده محلول بود وباتبانی کردن راننده دیگری رامعرفی کردنن وبعدازطی مراحل حوم صادرشدخواستم سوال کنم الان میشه بازشکایت کنم وبگم راننده کس دیگه ای بوده وادای خسارت کنم

  96. خانم غیاثی

    سلام ممنون میشم اگر راهنمایی کنید
    در یک تصادف یک مینی بوس با یک موتور تصادف میکنه و هر ۲ سرنشین موتورسوار ب شدت آسیب میبین ک حال یکی از اونا وخیمه
    این ۲نفر اتباع افغان هستن که به صورت غیرمجاز وارد ایران شدن و گواهینامه هم ندارن
    آیا راهی هست که بتونن حداقل هزینه های درمانشون رو دریافت کنن؟
    تا امروز که ۳ روز از تصادف میگذره همه هزینه های بیمارستان که سنگین هم هست خودشون پرداخت کردن
    آیا جریمه ای برای راننده مینی بوس وجود داره ؟
    یا چون طرفشون اتباع هست نه نیاز ب دیه و خسارت هست و نه حبس و جریمه؟!
    اگر جواب بدین ممنون میشم🌹

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      بله، طبق قانون بیمه شخص ثالث، ‌حتی اگر راننده زیان‌دیده در تصادف رانندگی فاقد گواهینامه باشد، ‌بیمه موظف به پرداخت خسارات جانی و مالی به اشخاص ثالث (شامل راننده زیان‌دیده بدون گواهینامه) تا سقف تعهدات بیمه‌نامه است

  97. م. مهاجر

    در تصادف اتومبیل من با شخص دیگر بنده با کروکی پلیس مقصر شناخته شدم بیمه من را برای خسارت شخص دیگر تحویل گرفتند وپس از اینکه کار تمام شد حالا شخصی که بیمه مارا مورد استفاده قرار داده میگوید کارشناس گفته ما به اندازه نصف بیمه را میدهیم وآن شخص میگوید نیم دیگر را من باید بدهم درغیر این صورت به حل اختلاف شکایت میکند مبلغی که کارشناس برای خسارت گفته سی میلیون است که پانزده میلیون را میدهد حالا از من پانزده میلیون دیگر را میخواهد
    من کاری را که پلیس گفته انجام دادم وبیمه ام رادر اختیار گذاشتم دیگر چه پولی باید پرداخت کنم؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر لطفا پیگیر موضوع از شرکت بیمه گر باشید
      و در صورت نا رضایتی میتوانید از طریق شورای حل اختلاف باشید

  98. جواد

    سلام ، دو سه هفته پیش خودرویی از پشت به ماشین من زد، چون خسارت خیلی نبود و به یک جلسه دعوت بودم باهم توافق کردیم برویم و بعدا من ماشین را تعمیر کنم و ایشان خسارت رو واریز کنند. و من شماره تماس ایشان را گرفتم.
    بعد تعمیر و ارائه ی فاکتور ایشان مبلغ خسارت رو واریز نمی کنن. و من هم یک تصویر از تصادف ماشین ایشان دارم که شماره پلاکش هم در آن مشخص است

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      در سال 1402 می‌توانید بدون کروکی خسارت‌های کمتر از 30 میلیون تومان را از بیمه بدنه بگیرید. البته تصادف نباید جزو مواردی که در بالا گفته شد یا تصادفات خاص باشد. نکته مهم دیگر اینکه فقط یک بار در مدت اعتبار بیمه‌نامه بدنه‌تان تا سقف مجاز بیمه‌نامه امکان دریافت خسارت بدون داشتن کروکی را خواهید داشت
      مدارک دریافت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی
      برای گرفتن خسارت بیمه بدنه هم باید مدارک زیر را آماده کنیم:

      کارت ماشین؛
      گواهینامه؛
      کارت ملی؛
      سند ماشین‌ در صورت نیاز؛
      بیمه‌نامه‌ شخص ثالث؛
      بیمه‌نامه بدنه.

  99. محمدرضا

    سلام خسته نباشین.ما ۳۰ ام بهمن ماه یه تصادف کردیم و مقصر شناخته شدیم بعد الان اون طرف نمیاد و من ماشینم در راننده به کل داغون شده از کار زندگی افتادم دم عید.سوالم این بود اگر من به بیمه نرم نسبت به بی اعتنایی طرف مقابل ایشون شکایت کنه من باید خسارت و از خودم بدم اگه آره وجه که ایشون خرج میکنه چقدر است دوم اینکه میتونم بخاطر این که سهل انگاری کردن و بیخیال بودن پیگیری کنم؟ممنون

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      شما میتوانید از شورای حل اختلاف اقدام نمایید
      مراحل
      تشکیل پرونده در دادسرا
      ارائه مدارک مورد نیاز مانند: نامه پزشکی قانونی و بیمه‌‎نامه
      استعلام اصل بودن بیمه‎نامه توسط مقام قضایی
      صدور قرار مناسب
      ارجاع پرونده به کارشناس
      تحقیقات محلی (در صورت نیاز)
      اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی
      صدور قرار جلب به دادرسی و ارجاع پرونده به دادگاه کیفری دو
      صدور رای توسط دادگاه

  100. علیرضا

    آیا برای شکایت در شورای حل اختلاف از راننده مقصر برای گرفتن افت قیمت خودرو، حتماً مالک خودروی زیان دیده باید اقدام کند یا اینکه راننده ی غیر مالک خودروی زیان دیده هم میتواند اقدام کند؟

    1. bimebazar

      وقت بخیر
      خیر خسارت ب مالک پرداخت خواهد شد

  101. امید

    باسلام من تصادف کردم و بیمه برام 17 میلیون زده ولی چون ماشینم نو بوده و رنگ نداشته برای افت ماشین و … به کجا باید مراجعه کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  102. مجتبی فراهانی

    سلام من صبح چهارشنبه تصادف کردم من سرنشین بودم که دهانم آسیب دید ولی از ترس صحنه رو ترک کردم الان میشه کاری کرد

  103. محمد محبی

    سلام ماشین من سر کوچه در حالت پارک بود که یک ماشین عبوری منحرف شد و به ماشین من برخوردکرد.پلیس کلانتری ماشین ضارب را به به علت موجه نبودن راننده به پارکینگ انتقال داد .الان من کروکی ندارم چون پلیس راهور صحنه رو ندیده .الان باید چکارکنم

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      در موارد زیر برای گرفتن خسارت نیاز به کروکی نیست
      تکمیل فرم اعلام خسارت توسط مقصر و زیان دیده
      همراه داشتن بیمه شخص ثالث و ارائه بیمه نامه معتبر و جاری برای هر دو وسیله نقلیه هنگام خسارت
      کارشناسی خودروها و وسایل نقلیه مسبب حادثه و خودروها و وسایل نقلیه زیان دیده برای میزان خسارت
      گواهینامه هر دو طرف حادثه معتبر و متناسب با خودرو باشد و دارای اصل مدارک شناسایی
      ارائه مدارک مثبته دایر بر احراز سمت قانونی متقاضی از قبیل قیومیت، وکالت، وصایت یا ولایت خاص حسب مورد از سوی زیان دیده جهت دریافت خسارت به همراه ارایه کارت ملی و شبای شماره حساب
      مراجعه هر دو خودرو (مقصر یا زیان دیده) به شعبه پرداخت خسارت
      نکته مهم: مدت زمان قانونی برای رسیدگی و پرداخت خسارت به زیان دیده ۱۵ روز از زمان تکمیل پرونده است.
      همان‌طور که می‌دانید داشتن برگه کروکی می‌تواند بسیاری از مشکلات دریافت خسارت را برای طرفین تصادف برطرف نماید. اما گاهی بدون کروکی هم می‌توانید از شرکت بیمه خسارت خود را دریافت کنید. برای دریافت خسارت بدون کروکی باید طرفین تصادف برای این کار رضایت داشته باشند. همچنین برای تشکیل پرونده خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی، خسارت وارد شده باید حتما مالی باشد. به این ترتیب افراد می‌توانند خسارات کمتر از ۴۰ میلیون تومان را در سال ۱۴۰۳ از بیمه بدنه دریافت نمایند. لازم است بدانید که دریافت خسارت بدون کروکی فقط یک بار در مدت زمان اعتبار بیمه‌نامه بدنه و تا سقف مجاز آن امکان‌پذیر است.

  104. روزگارتلخ

    باسلام موقت بخیر…دراسفند99درتصادفی جرحی برای دوراننده خودروهای درگیر تصادف راننده مقصر شناخته شدم.باطی کردن تمام روال قانونی واداری دریافت دیه از بیمه،باتوجه ب گفته ونظرکارمند(بیمه ایران شعبه خرم آباد)دیه راننده مقصر طبق تاریخ تصادف محاسبه میشود(باتوجه بهمین نظر،پزشکی قانونی۶۶.۹درصددیه راتاییدوهمچنین اجرای احکام دادگاه هم همینطور.بیمه ایران باید مبلغ(۲۲۰۷۷۰۰۰۰تومان)راواریزمیکرده ک(۱/۱۲/۱۴۰۰)مبلغ(۱۴۲۰۰۰۰۰۰تومان)رابحسابم واریزکرد.درتماس با مدیریت وکارمندمربوطه ایشان گفتندک (۱_دیه راننده مقابل ک قبلاً پرداخت شده از*دیه*شما کسر می‌شود.–2-قسط بیمه شخص ثالث ماشینم 14روزدیرکردداشته ک *بیمه ایران شعبه خرم آباد*بخاطر این حدود70000000تومان راکسرکرده آند***این دوروزه دیوانه شدمه فقط کتابهای درسی رانگشته ام دنبال این دو قانون.چکارکنم در مقابل این دزدی؟(ممنونم.خداخیرتون بده لطفاً راهنمایی بفرمایید)یاعلی

  105. abolfazl

    سلام وقت بخیر
    من برج ۳(خرداد)تصادف کردم مقصر طرف مقابل شناخته شد وفقط کروکی دارم و هیچ مدرکی ازش ندارم
    وچون پام شکسته بود نه تومنستم شکایت کنم نه جایی برم الان بعداز گذشت این چند ماه باکروکی میتوانم شکایت کنم از طرف مقابل،اصلا امکانش هست بعداز گذشت این چند ماه..ممنونم

  106. Hosein

    سلام من دوماه پیش تصادف کردم و مقصر بودم و باتوافق طرفین ازطریق بیمه خسارت طرف رو دادم.الان طرف میگه برا افت قیمت ماشینش بهش خسارت بدم.ایا برا ماشین مدل۸۹ افت قیمت تعلق میگیره؟

  107. دلسوز

    سلام وقت بخیر.پشت چراغ قرمز ماشینی از پشت سر زده و فرار کرده منم شماره‌ پلاکشو برداشتم چطوری میتونم اقدام کنم تا سریعتر جواب بگیرم

  108. مهران

    سلام عرض ادب
    بنده با یک موتور تصادف کردم
    میخواستم بدونم بیمه دیه طرف رو کامل می‌دهد یا نه
    بیمه ماشین هم بیمه ایران است

  109. محمد

    سلام خسته نباشید من تصادف کردم بعد طرف مقصر بود افسر اومد طرف مقصر کرد بعد من واسه گرفتن کروکی رفتم پلیس راهور کی گرفتم بعد هیچ مدارکی بجز کروکی ندارم آیا میتونم با کروکی شکایت کنم

  110. لیلا

    سلام ، من تصادف کردم از خیابون فرعی به اصلی که هر دو یه طرفه بودن در حال دور زدن بودم که راننده عقبی از از سمت چپ ماشین بنده در حال سبقت بود لاستیک ماشین من به سپر ماشین ایشون گیر کرد و سپر ماشینشون پرچش باز شد من چون مقصر نبودم صحنه رو ترک کردم ولی ایشون پلاک ماشین بنده رو بابت تصادف اعلام کردن . چه اتفاقی ممکن است طی روند شکایت بیوفته در صورتیکه که ایشون مجاز نبودن از سمت چپ ماشین در هنگام دور زدن عبور کنن

  111. فرشته

    سلام وقت بخیر.من در یک بلوار باریک با سرعت کمتر از 10 تا حرکت میکردم چون تاره از فرعی به اصلی اومده بودم و هبچ ماشینی نبود یه دفعه یه موتور با سرعت بالا و بدون کلاه اومد کنار من اینقدر سریع که من اصلا ندیدمش بعد سمت چپ بنده چون راهش باریک بود ایشون نتونست تعادلش را حفظ کنه خیلی اهسته به سپر من خورد و با موتورش افتاد وسط بلوار البته خیلی شدت نداشت و هیچ ردی روی ماشین بنده نیست و منم اومدم.الان برام سواله ایشون میتونن شکایت کنن و ماشین برای پدرم پوده….چطوری میتونم استعلام بگیرم…ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. مهسا محمد شفیعی

      وقت بخیر
      از طریق پلیس +۱۰محل سکونت خود میتوانید پیگیر باشید

  112. مهدی

    سلام وقت بخیر. من تصادف کردم. خودرو نامتعارف است. هم از ثالث شخص گرفتم هم بدنه خودم. اما باز کل خسارت تامین نشده و طرف مقابل میگه برو شکایت کن. اگر شکایت کنم میتونم افت قیمت و مابقی خسارت رو بگیرم؟ یک ماه از تصادف میگذره.

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که شما نسبت به طرح دعوی اقدام نمایید میتوانید با طی کردن روال قانونی خود از خسارت بهره مند شوید

      1. محمد

        ابتدا باید کجا مراجعه کنیم برای طرح شکایت؟

    2. سجاد ترکاشوند

      با سلام
      خیر شما باید روز بیمه بدنه قیمت بیمه بدنه خودتان را بالا ببرید تا بتوانید خسارت کامل وسیله خودرا دریافت کنید
      افت قیمت خودرو شامل بیمه نمیشود

      1. bimebazar

        ممنون از همراهی شما

  113. جهان

    سلام
    من تصادف کردم افسرده اومده کروکی کشیده
    قرار شد با توافق طرفین بریم از بیمه خسارت بگیریم
    حالا با گذشت ده روز طرف همکاری نمیکنه باید چطوری اقدام کنم؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      شما میتوانید نسبت به طرح دعوی و اقدام به شکایت نسبت به راننده مقصر حادثه اقدام نمایید

  114. جواد

    با سلام من برج ٣ تصادف كردم مقصر بودم سقف بيمم پايين بود و اون ماشين بيشتر از سقف بيمه من خرجش شد الباقي خسارت رو از بيمه بدنه گرفته و بازم از من شكايت كرده ميتونه بازم از من پول بگيره يا نه و بيمه بدنه اون پولي كه داده به طرف رو ميتونه از من بگيره؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      تنها امکانی که قانون برای ایشان ایجاد کرده است دریافت افت قیمت خودرو با پیگیری روند شکایت از بیمه می باشد

      1. حمیده حسینی

        عالی وخوب

        1. مهسا محمد شفیعی

          ممنون از همراهی شما

  115. حسين كرمي

    من با موتور تصادف كردم و موتور مقصر شد ايشان بيمه موتور را دادندوكروكي هم دارم الان ايشان به اداره بيمه نمي آيند تلفنشان را خاموش كرده و پاسخ نمي دهند بيمه بدنه هم دارم كه گفتند چون موتور مقصر بوده خسارت نمي دهيم بيمه شخص ثالث رفتم گفتند مقصر بايد باشد دو تا بيمه دستم هست و هيچكاري نميتونم بكنم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      از بابت اتفاقی که برای شما افتاده است متاسفیم
      تنها راه برای شما مراجعه به شعب پرداخت خسارت شرکت و درخواست ارزیابی شرایط شما می باشد

    2. سیمین

      ساده ای ها برو بیمه بدنه بگو خودم مقصرم تا خسارتت رو بدن