همه چیز درباره روش محاسبه سنوات سال 1403

طبق قانون کار، کلیه کارفرمایان موظف هستند در هنگام اتمام قرارداد کارگر یا به صورت سالانه مبلغی تحت عنوان سنوات به شخص پرداخت نمایند. محاسبه مبلغ سنوات در ماه‌های پایانی سال به یکی از دغدغه‌های مهم کارمندان تبدیل می‌شود. در ادامه این پست هر آنچه باید درباره محاسبه سنوات و سنوات خدمت 1401 بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.   

سنوات چیست؟

سنوات مبلغی است که در پایان هر سال یا در زمان اتمام قرارداد از طرف کارفرما به کارگر پرداخت خواهد شد. مبلغ سنوات بر مبنای یک ماه از آخرین پایه حقوقی است که کارگر یا کارمند دریافت می‌کند.   

محاسبه سنوات

فرمول محاسبه سنوات سال 1403 

 فرمول محاسبه سنوات کارگران به شرح زیر است:

سنوات = حقوق پایه * تعداد روز‌های کار تقسیم بر 365

فرمول محاسبه سنوات در همه سال‌ها و برای تمام کارگران و کارمندان یکی است.    

تفاوت حق سنوات و پایه سنوات چیست؟

حق سنوات مبلغی است که پس از اتمام قرارداد کاری کارگر یا در پایان هر سال به او پرداخت می‌شود. حق سنوات را مزایای پایان کار یا پاداش پایان خدمت نیز می‌نامند. اما پایه سنوات به صورت ماهانه به آن دسته از کارگرانی پرداخت می‌شود که بیش از یکسال سابقه کار داشته باشند. درواقع تفاوت حق سنوات و پایه سنوات در این است که پایه سنوات به صورت ماهانه به کارگرانی که حداقل یک سال سابقه کار باشند پرداخت می‌شود، اما حق سنوات در پایان قرارداد به تمامی   افراد تعلق می‌گیرد. 

پایه سنوات

حق سنوات به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند در صورتی که کار خود را زودتر از زمان موعود ترک کرده باشند یا دارای کمتر از یکسال سابقه باشند سنوات به آنها تعلق نخواهد گرفت. در حالی که طبق قانون کار، تمام کارفرمایان بعد از اتمام قرارداد موظف پرداخت حق سنوات کارگران خود هستند.

مقالات دیگر  جریمه‌های رانندگی؛ پرداخت به موقع جرایم برای جلوگیری از دو برابر شدن

محاسبه سنوات کارگران غیررسمی  

سنوات تنها متعلق به کارگران رسمی نیست، بلکه کارگران ساعتی و نیمه وقت نیز مشمول دریافت سنوات خواهند شد. ملاک محاسبه سنوات کارگران غیر رسمی، میانگین حقوق دریافتی آنها در 90 روز آخر همکاری است. 

زمان پرداخت سنوات

اغلب کارفرمایان سنوات بعد از اتمام قرارداد کاری پرداخت می‌کنند. پایان قرارداد کاری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله:

بیشتر بخوانید: بازنشستگی پیش از موعد برای مشاغل سخت و زیان‌آور

آیا می‌توان سنوات را بازخرید کرد؟

 افرادی که به دلایلی مانند بیماری یا از کارافتادگی قادر به ادامه کار نیستند، می‌توانند از طریق بازخرید سنوات، سنوات خود را زودتر از زمان موعود دریافت نمایند. در صورتی که درخواست بازخرید سنوات به دلیل مشکلات جسمی و روانی کارگر توسط کمیسیون پزشکی تایید شود، کارفرما موظف است به ازای هرسال سابقه کار، دوماه از آخرین حقوق کارگر را به او پرداخت نماید.   

سنوات مشاغل سخت چگونه محاسبه می‌شود؟

طبق قانون کار، سنوات مشاغل سخت بر مبنای یک ماه از آخرین حقوق کارگر به علاوه دستمزد دریافتی به ازای هر سال کارکرد او محاسبه می‌شود.

نکات مهم درباره پایه سنوات

  • از آنجایی که پایه سنوات جزئی از حقوق و دستمزد است، مشمول دریافت مالیات می‌شود.
  •  پایه سنوات به حقوق روزانه فرد اضافه می‌شود.
  • پایه سنوات به دانشجویان و دانش آموزانی که درای مشاغل تابستانی هستند تعلق نمی‌گیرد.

عدم پرداخت حق سنوات از طرف کارما

بر اساس قانون کار، پرداخت حق سنوات به کارمندان و کارگران اجباری است. در صورتی که کارفرمایی حق سنوات کارگر را پرداخت نکند، مطابق با قانون متخلف شناخته می‌شود و کارگر می‌تواند برای مطالبه حقوق خود از کارفرما شکایت کند.

مطلب مرتبط: شکایت از کارفرما بابت بیمه

جمع‌بندی

کلیه کارفرمایان موظف هستند بعد از اتمام قرارداد یا در پاین سال، مبلغی را تخت عنوان سنوات به کارگران خود پرداخت نمایند. در این مقاله از مجله بیمه بازار به بررسی نحوه محاسبه سنوات و قوانین آن پرداختیم. چنانچه تجربه‌ای در ارتباط با این مقاله دارید می‌توانید در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید. فراموش نکنید برای خرید انواع بیمه‌نامه اعم از بیمه بدنه، بیمه عمر و بیمه شخص ثالث کارشناسان بیمه بازار از مرحله خرید تا صدور بیمه‌نامه در کنار شما خواهند بود.

نظر یا پرسش خود را بنویسید

8 نظر
  1. مزدک کریمی

    درمورد افسردگی فوق شدید دوقطبی،ونقص عضودرکمرم به علت دیسک کمروبکارگیری پیچ وپلاتین،که موردا‌ول درسازمان بهزیستی ثبت وذکرشده جهت حقوق ازکارافتادگی به چه مرجعی مراجعه نمایم.

  2. رامین

    سلام اگرکسی هر سال سنوات تسویه کرده باشه بعد ۱۵ ال ۲۰ یابیشتر سابقه داشته باشه می تواند سنواتش را طبق روز دریافت کند مثال سال اول حقوق ۲۰۰هزار تومن بوده سال‌های بعدی هم افزایش داشته الان هم ۸ملیون تومن باشد ماوت تفاوتشا سالهای گذشته راطبق ۸ملیون تومن می تواند بگیرد؟

  3. امید

    سلام وقت بخیر
    بنده از ۱۳۹۸/۰۹/۰۱ تا ۱۴۰۲/۰۱/۳۱ در یک فروشگاه زنجیره ای مشغول بکار بوده ام و هیچ سنواتی دریافت نکرده ام.ایا به بنده سنوات تعلق میگیرید؟؟باید به کجا مراجعه کنم.

    1. مهسا محمد شفیعی

      وقت بخیر لطفاً از طریق وزارت کار شکایت خود را ثبت فرمایید

  4. حبیب

    با سلام ببخشید کارفرمای ما سنوات رو در سال جدید و با نرخ سال 1401 پرداخت کرده آیا این درسته یا باید با حقوق سال جدید پرداخت بشه؟

    1. حسین گوهری

      سلام خیر با حقوق جدید باید محاسبه کنند

  5. فرهاد بهمن

    سلام و عرض ادب خدمت شما ببخشید من در یه ساختمان به عنوان سرایدار مشغول وار بودم بعد پنج ماه از آنجا بیرون آمدم در یک ساختمان دیگه مشغول کار شدم و الان هفت ماه اینجام ‌حالا سوالم اینکه حقوق و عیدی و پاداش و سنواتی که باید دریافت کنم جمعش چقدر میشه

    1. نگار عامری

      سلام. محاسبه عیدی و سنوات در هر محل کار به صورت جداگانه محاسبه می‌شود.