بازنشستگی پیش از موعد برای مشاغل سخت و زیان‌آور

کار به معنی انجام فعالیت‌هایی است که شخص برای دریافت حقوق و دستمزد انجام می‌دهد. سازمان تامین اجتماعی به عنوان سازمان بیمه‌گر اجتماعی، وظیفهٔ پوشش اجباری بیمه‌ی حقوق‌بگیران و پوشش اختیاری صاحبان حرفه و شغل‌های آزاد را برعهده دارد. در این میان بعضی مشاغل تحت عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور در صورتی که شرایط لازم را داشته‌باشند می‌توانند پیش از موعد بازنشسته شوند.

 

خرید بیمه عمر

تعریف مشاغل سخت و زیان‌آور

مشاغلی که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و محیط کار غیر استاندارد است و تنشی بالاتر از حد نرمال (جسمی و روانی) به کارگر وارد شود و همین باعث ایجاد بیماری‌های شغلی در دسته مشاغل سخت دسته‌بندی می‌شود. مشاغل سخت و زیان‌آور به دو نوع تقسیم می‌شوند:

گروه الف) مشاغلی کارفرما می‌تواند با رعایت تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر مناسب زیان‌آوری آن‌ها را حذف کند. مانند مشاغلی که زیان‌آوری آنها به ماهیت شغلی، وابستگی دارد.

گروه ب) مشاغلی که ماهیت آن‌ها سخت و زیان‌آور است. و با رعایت تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی، سختی آن کاهش می‌یابد اما همچنان سخت و زیان‌آور است.

شرایط بازنشستگی در کارهای سخت و زیان‌آور چیست؟

برای بازنشستگی پیش از موعد در کارهای سخت و زیان آور باید حداقل ۲۰ سال به صورت متوالی (پشت هم) یا ۲۵ سال متناوب به کارهای سخت اشتغال داشته باشید و البته حق‌بیمه در این مدت پرداخت شده‌باشد. در این صورت می‌توانید بدون شرط سنی درخواست خود را به اداره کار و امور اجتماعی استان ارائه دهید.

برای بررسی اینکه چه شغلی سخت و زیان‌آور است برحسب درخواست کارگر، کارفرما، تشکل‌ها، وزارت کار اموراجتماعی، وزارت بهداشت، با بررسی سوابق، انجام بازدیدها و بررسی اوضاع و شرایط و البته با تائید کمیته‌های استانی انجام می‌شود.برای آن که بدانید شغل شما جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

 

مقالات دیگر  انواع بیمه عمر را بهتر بشناسیم

برای کارهای سخت و زیان‌آور  کارفرما چه مقدار هزینه باید پرداخت کند؟

طبق قانون سازمان تامین اجتماعی، کارفرما موظف است بعد از احراز شرایط بازنشستگی بیمه‌شده (کسی که در کارگاه او کار می‌کند) ۴ درصد میزان مستمری برقراری بیمه‌شده نسبت به سنوات اشتغال او در مشاغل سخت و زیان‌آور را که توسط تامین اجتماعی محاسبه و درخواست می‌شود را پرداخت کند.


لیست مشاغل سخت و زیان‌آور 

  • کار در معادن‌ که‌ ایجاب‌ می‌نماید کارگران‌ در تونل‌ها و راهروهای‌ سر پوشیده‌ به‌ استخراج‌ بپردازند.
  • کار استخراج‌ شامل‌ جدا کردن‌ یا منفجر ساختن‌ مواد از سطح‌ کار، حمل‌ مواد عملیات‌ مربوط‌ به‌ انفجار، اداره‌ تأسیسات‌ آب‌ و برق‌ در داخل‌ معدن‌ و به‌ طور کلی‌ هر گونه‌ مباشرت‌ و نظارتی‌ که‌ ایجاب‌ نماید کارگر در تونل‌ها، راهروها یا میله‌های‌ معدن‌ انجام‌ وظیفه‌ نماید، می‌باشد.
  • حفر قنوات‌ و چاه‌ها و فاضلاب‌ها و تونل‌های‌ زیر زمینی‌ و کار در مخازن‌ سر بسته‌.
  • تخلیه‌ و حمل‌ مواد مذاب‌ از کوره‌های‌ مشغول‌ به‌ کار و کار مستمر در مجاورت‌ کوره‌های‌ ذوب‌ به‌ نحوی‌ که‌ کارگر در معرض‌ مستقیم‌ حرارت‌ یا بخارات‌ زیان‌ آور متصاعد از کوره‌ باشد.
  •  کارگرانی که مستقیم در امرتولید درکارگاه‌های‎دباغی‌، سالامبورسازی‌ و روده‌ پاک‌کنی‌ اشتغال‌ دارند و کار مستمر در گندابروها- جمع‌آوری‌، حمل‌ و دفن‌ زباله‌ شهری‌.
  • کار کارگرانی‌ که‌ مستمراً به‌ امر جمع‌‌آوری‌ و انتقال‌ و انبار کردن‌ کود (نظافت‌ مستمر طویله‌، اصطبل‌، سالن‌های‌ پرورش‌ طیور) در واحدهای‌ دامداری‌ و طیور اشتغال‌دارند.
  • کار مستمر و مداوم‌ در فضای‌ باز و در ارتفاع‌ بیش‌ از پنج‌ متر از سطح‌ زمین‌ بر روی‌ دکل‌ها، اتاقک‌های‌ متحرک‌، داربست‌ها و اسکلت‌ها.
  • کار مداوم‌ برروی‌ خطوط‌ و پست‌های‌ انتقال‎برق‌ با فشار شصت‌وسه‌ کیلوولت‌ و بالاتر.
  • مشاغل‌ شن‌ پاشی‌، پخت‌ آسفالت‌ دستی‌، قیرپاشی‌ و مالچ‌ پاشی‌.
  • عملیات‌ جوشکاری‌ در داخل‌ مخازن‌.
  • کارهایی‌ که‌ استمرار آنها موجبات‌ ابتلا به‌ بیماری‌ها حاصل‌ از اشعه‌ را فراهم‌ می‌آورد، نظیر کار با مواد رادیواکتیو و قرار گرفتن در معرض‌ پرتوهای‌ یون‌ساز به‌ تشخیص‌ مراجع‌ ذی‌صلاح‌ و به‌ استناد قانون‌ حفاظت‌ در برابر اشعه‌ مصوب‌ جلسه‌ مورخ‌ بیستم‌ فروردین‌ ماه‌ ۱۳۶۸ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌.
  • کار در محل‌های‌ با فشار محیط‌ بیش‌ از حد مجاز از قبیل‌ غواصی‌.
  • کار مستمر در محیط‌هایی‌ که‌ با وجود رعایت‌ مقررات‌ حفاظتی‌ و ایمنی‌ موجبات‌ بیماری‌های‌ گوشی‌ و یا کری‌ کارگر را فراهم‌ سازد.
  • کار در امور سمپاشی‌ باغات‌ و اشجار و مزارع‌ و ضدعفونی‌ اماکن‌ و طویله‌ها و آشیانه‌های‌ مرغداری‌ در زمان‌ سمپاشی‌.
  • کار کارگرانی‌ که‌ مستقیماً در امر تولید و ترکیب‌ سموم‌ و حشره‌‌کش‌ها اشتغال‌ دارند در زمان‌ انجام‌ کار.
  • کار با وسایل‌ دارای‌ ارتعاش‌ درحدی‌ که‌ برای‌ سلامتی‌ کارگر زیان‌‌آور باشد.
مقالات دیگر  مقایسه بیمه عمر پاسارگاد و ایران

بیمه‌بازار قدرت انتخاب بهترین بیمه

بیمه‌بازار اولین سامانه مقایسه و خرید آنلاین انواع بیمه ثالث، بدنه، آتش‌سوزی و زلزله، بیمه عمر و درمان است که به مشتریان اجازه می‌دهد تا تمام شرکت‌های بیمه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مقایسه کنند و بیمه مناسب‌شان را بخرند.

 

نظر یا پرسش خود را بنویسید

172 نظر
  1. قاسم حسنی

    سلام خسته نباشید من 26سال سابقه دارم
    تو این شرکتی که دارم کار میکنم قبلاً اسمش ایران پودر بود و بعد از اون به امیاپارس تبدیل شد
    من تو ایران پودر 7سال سختی کار دارم اداره کار هم تایید کرده ولی میرم بیمه تامین اجتماعی میگه باید کار فرمای پول را واریز کنه الان شرکت امیا پارس اون 7سال را گردن نمیگیره میگه باید ایران پودر بریزه
    من خودم میتونم سختی کارم را واریز کنم شخصی

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      شکایت برای سابقه بیمه طبق قانون کار توسط هر فرد حقیقی که در یک محل برای یک کارفرما کار می‌کرده و حقوق، مزد و سود دریافت می‌کرده است ممکن است. همچنین گفتنی است که هر فعالیتی که در قبال آن دستمزد دریافت می‌شود نیز شامل مقررات این سازمان می‌شود؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که یک فرد به‌عنوان کارگر به شکل تمام‌وقت و دائمی، موقت، ساعتی یا پاره‌وقت و غیره کار کند. به‌شرط اینکه:
      ساعت کاری روزانه 7:30 و یا بیشتر بوده باشد.
      دوره ادعا شده جزء روزهای تعلیق مانند مرخصی تحصیلی، مرخصی بدون حقوق، مرخصی استعلاجی و غیره‌ نباشد.
      افراد می‌توانند برای ارائه اسناد و مدارک، تعیین نوبت و رسیدگی به پرونده و شکایت را به‌صورت اینترنتی و در سامانه جامع روابط کار نیز انجام دهند. شکایت به‌صورت اینترنتی کمک می‌کند شما در وقت و هزینه صرفه‌جویی کنید و همچنین درصورتی‌که شاغل هستید بتوانید بدون بازماندن از کار و گرفتن مرخصی، کارهای خود را پیگیری نمایید.
      همچنین شما می‌توانید در صورت تمایل از یک وکیل نیز کمک بگیرد تا کارها را سریع‌تر پیش ببرید و حق خود را دریافت نمایید.

  2. رضا علیزاده

    سلام من مدت 21 سال سابقه کاری دارم که ازسال9تا11شرایط کاریم به مدت 20 ماه کارگر باغبانی و فضای سبز خورده است و مابقی آن درجلوتر وبعد از این مدت شرایط سخت و زیان آورد میباشد. سنم 44.5 میباشد چه موقع میتونم بازنشست شوم ممنون

  3. نريمان مرادی بابازید

    سلام وخسته نباشید این جانب نریمان مرادی بابازید داری ۲۹سال ۷ماه بیمه دارم کامل یک جاه خدمت کردم کارم تعمیرکاره فنی فضای سبزبودم کار سوخت وتحویض روغن وگریس گارگر تمام ادوات انجام می دادم لطف نیاز به راهنمای دارم برای سختی کار

  4. رضا

    سلام ۱۴سال جایی کار کردم سختی کار داره ۲۶ماه بیمه بیکاری استفاده کردم ۲۲ماه اختیاری واریز کردم ۲سال شرکت کار کردم جمعا سابقه ۲۰سال شده کی میتونم درخواست بازنشستگی بدم سن ۴۲سال

  5. حاتمی

    باسلام بنده ۱۵ سال جایی کار میکنم که شامل کارهای سخت و زیان آور هست تعدادی از همکاران دارن بازنشسته میشن بنده بااین سال سابقه میخواهم دیگر کارنکنم چون خیلی از قسمت‌های بدنم آسیب دیده آیا میتوانم حقوق بگیر باشم باکمال تشکر

    1. مهسا محمد شفیعی

      سلام وقت بخیر
      برای اطلاعات بیشتر لطفا از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی اقدام فرمایید

  6. داریوش حاتمی

    با سلام .بنده ۱۶ سال سابقه بیمه تامین اجنماعی وسختی کار در سالن رنگ شرکت خودرو سازی سایپا دارم .ایا برای ۴ سال راهی هست تا با بازنشستگیه پیش از موعد بنده هم خدمتم به اتمام برسد ؟

    1. مهسا محمد شفیعی

      وقت بخیر
      لطفا از. طریق سایت سازمان تامین اجتماعی پیگیری موضوع باشد

  7. امیر

    سلام
    وقتتون بخیر
    بنده ۱۸سال هست که در پتروشیمی مشغول به کار هستم وکارم جزمشاغل سخته،و الان در همین شغل شرایط استخدامی پیمانی با قرارداد ۵ساله برایم پیش امده،اگر استخدام شدم ایا بعد از گذراندن ۵سال میتوانم درخواست باز نشستگی بدهم،ممنون میشم راهنماییم کنید؟

    1. مهسا محمد شفیعی

      وقت بخیر
      نمی‌توان نظر قطعی در رابطه با پرسش شما بیان نمود کاملا بستگی به شرایط دارد

  8. حمید امیرآبی

    سلام من بیشتر از ۲۱ سال در آتش نشانی با داشتن سختی کار تجمیعی پرسنا و ۴ سال با سربازی در سوابق بیمه ۲۵ سال بیمه پرداخت کردم احکام من همه آتش نشان بوده و کل ۲۱ سال رو از کارگاه آتش نشانی حقوق و حق بیمه پرداخت گردیده ولی بیمه در بازنشستگی بنده به دلایل که شما در شغل آتش نشان حضور کامل نداشتین بلاتکلیف موندم و هیچ مدرکی دال بر تغیر حکم و یا لیست بیمه از پست آتش نشان بیمه ندارد ولی بلاتکلیف مانده چه باید کزد آیا بعد از ۲۵ سال حق بیمه واریزی و سن ۴۷ سال تا کی باید بدون دلیل و مستنداتی که بیمه ارایه جوابیه نمیکند معطل بمانم

  9. علیرضا

    سلام ، خسته نباشید
    ببخشید خواستم بدونم قبل از ۱۸ سالگی میتونم بیمه بشم و اینکه میوه فروشی سخت و زیان اور حساب میشه یا خیر

  10. علی

    سلام ۱۹ سال سابقه سختی کار دارم ولی بدلیل تصادفی که چند سال پیش داشتم دیگه قادر به کار کردن نیستم یک سال باقی مونده رو میتونم بخرم اگه جواب مثبت هست راهنمایی بفرمایید .

  11. علی

    سلام ۱۹ سال سابقه سختی کار دارم ولی بدلیل تصادفی که چند سال پیش داشتم دیگه قادر به کار کردن نیستم یک سال باقی مونده رو میتونم بخرم اگه جواب مثبت هست راهنمایی بفرمایید

  12. علیاری

    سلام وقت بخیر:
    19 سال سابقه سختی کار دارم و بدلیل تصادفی که چند سال پیش داشتم، نمیتونم کار کنم میتونم یک سال بعد رو جلو جلو خریداری کنم

  13. علی

    سلام وقت بخیر:
    19 سال سابقه سختی کار دارم و بدلیل تصادفی که چند سال پیش داشتم، نمیتونم کار کنم میتونم یک سال بعد رو جلو جلو خریداری کنم

  14. علی

    سلام
    ایا با ۲۳ سال کار در رشته هوشبری و ۴۳ سال سن و بیمه خدمات درمانی امکان بازنشسگی هست

  15. رویا

    سلام وقت بخیر
    من پرستار خانم و استخدام رسمی هستم و مدت 16 سال در بیمارستان و 9 سال (تا حالا)با پست و عنوان شعلی پرستار در دانشکده پرستاری مشغول کار اداری هستم، بیمه تامین اجتماعی دارم.
    بازنشستگی با سنوات ارفاقی به من تعلق می گیرد ؟ که با حقوق 30 روز بازنشسته شوم
    کلا راهی برای بازنشستگی دارم؟

  16. ‌‌‌‌‌هانیه

    سلام وقتتون بخیر با ۳۰ سال سابقه کار که ۱۰ سال شغل زیان آور ۱۰ سال راننده ماشین سنگین هستند سختی کار میگیرن؟و بیمه چطوری برای بازنشستگیشون حساب میشه؟

  17. ‌‌‌‌‌

    سلام وقتتون بخیر با ۳۰ سال سابقه کار که ۱۰ سال شغل زیان آور ۱۰ سال راننده ماشین سنگین هستند سختی کار میگیرن؟و بیمه چطوری برای بازنشستگیشون حساب میشه؟

    1. مهسا محمد شفیعی

      وقت بخیر سوال شما تکراری است

  18. Hosein

    سلام پدرم ۲۷سال سابقه کار داره تو شغل شاطر لواش میخواستم ببینم با سختی کار می‌تونه بازنشست بشه یا نه

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      طبق بخشنامه مشاغل سخت و زیان آور تامین اجتماعی، شاطر هم در نانوایی می‌تواند از قانون سختی مشاغل استفاده کند. این قانون به دلیل در نظر گرفتن شرایط سخت کار برای نانوایان است. توجه کنید که خمیرگیری جزو مشاغل سخت نیست.
      سامانه سختی کار، سایت مشاغل سخت و زیان آور بوده که در آدرس اینترنتی sakht.mcls.gov.ir به متقاضیان، ارائه خدمات کرده و افراد متقاضی می توانند با مراجعه به این سامانه، برای ثبت نام سختی کار و پیگیری درخواست خود با کد ملی و کد رهگیری، اقدام نمایند.

  19. علیرضا

    سلام بنده . ۱۶ سال بیمه دارم ۴۰ سالمه . و ۱۰ سلام حدودا سختی کاره. الان خواستم ببینم تا چه سنی و کی بازنشسته میشم.یا باید کجا مراجعه کنم برا سختی کارم

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، با داشتن شرایط عمومی بازنشستگی، می توانند از طریق ورود به سایت درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی، درخواست خود را جهت بازنشسته شدن و دریافت حقوق بازنشستگی از این سازمان، ثبت نمایند. برای ثبت درخواست صدور حکم بازنشستگی، متقاضیان، می توانند از طریق مرورگر های اینترنتی، وارد سایت درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی، به نشانی es.tamin.ir، شوند.

      بیمه شدگان مرد، می بایست جهت ثبت درخواست بازنشستگی، 35 سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه، بدون شرط سنی، داشته باشند.

      بیمه شدگان مرد، می بایست جهت ثبت درخواست بازنشستگی، 50 سال تمام، سن و حداقل 30 سال کامل، سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، داشته باشند.

      بیمه شدگان مرد، می بایست جهت ثبت درخواست بازنشستگی، 60 سال تمام، سن و حداقل 20 سال کامل، سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، داشته باشند.

      همچنین، بیمه شدگانی که در مشاغل سخت و زیان آور، فعالیت دارند، در صورتی که 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب، سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی داشته باشند، می توانند بدون شرط سنی، درخواست بازنشستگی خود را به سازمان ارائه نمایند.

  20. عباس

    سلام بنده ۱۶ سال بیمه و ۴۰ سالمه . که حدود .۱۰ سالش سختی کار . داره . خواستم ببینم بازنشستگی م کی میشه .

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      بیمه شدگان مرد، می بایست جهت ثبت درخواست بازنشستگی، 60 سال تمام، سن و حداقل 20 سال کامل، سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، داشته باشند.

      بیمه شدگان مرد، می بایست جهت ثبت درخواست بازنشستگی، 50 سال تمام، سن و حداقل 30 سال کامل، سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، داشته باشند.

      بیمه شدگان مرد، می بایست جهت ثبت درخواست بازنشستگی، 35 سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه، بدون شرط سنی، داشته باشند.

      همچنین، بیمه شدگانی که در مشاغل سخت و زیان آور، فعالیت دارند، در صورتی که 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب، سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی داشته باشند، می توانند بدون شرط سنی، درخواست بازنشستگی خود را به سازمان ارائه نمایند.

  21. حسین زادسر

    این چه قانونیه مردشور اون قانونگذارارو ببره یعنی از رانندگی هم سخت تر داریم پیر ما تو جاده ها در میاد ولی میگن رانندگی تفریحه تو تابستون زبونمون از گرما در میاد برا یه لیوان آب خنک باید آرزو کنیم تو زمستون از سرما ویخبندان مرگ و جلو چشمامون می‌بینیم ودر آرزوی همه چیزهای پیش پا افتاده موندیم.

  22. محمد قربانی

    سلام محل کار من از سوی اداره کار سختی کار قبول شده مندر ان مکان یک ۴سالو یک ماه و۱۷سالو۴ماهو۲سال خدمت بیمه دارم که جمع ان۲۳و۵ماه است ایااگردرخاست بدم به ادارهکار بازنشت میشم

  23. محمد

    سلام وقتتون بخیر من داخل شرکت آهن صنعتی کارمیکنم میخواستم ببینم درچه سنی بازنشسته میشوم وکارم جزو مشاغل سخت وزیان آوراست یانه باتشکر

    1. bimebazar

      وقت شما بخیر
      سن بازنشستگی، بر اساس بند ۱ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، ۶۰ سال سن برای مردان و ۵۵ سال سن برای زنان است که در این حالت فرد بیمه‌شده با داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می‌تواند بازنشسته شود. در صورتی که مستمری استحقاقی فرد بر اساس این بند کمتر از حداقل حقوق سال مربوطه باشد تا حداقل حقوق ارتقاء خواهد یافت.
      مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه مشاغل سخت و زیان آور، یعنی sakht.mcls.gov.ir را در آن، جست و جو کرده و پس از ورود به سامانه، از طریق کادر سمت راست، برای پیگیری سختی کار با کد ملی، اقدام نمایید.

  24. جواد مزگی نژاد

    سلام من حدود بیست سال و هفت ما ه کار کردم در یک حرفه ولی تغیر کارگاه دادم به من سختی کار تعلق گرفته در همه کارگاه ها ولی کار گاه اول شبیه سازی شده که طبق ماده ان زمان موافقت کردن ولی چون کارفرما قبلی به علت بانشستگی کارگاه خود را تعطیل کرده چند سالی که من انجا کار کردم سختی کار بهش تعلق نگرفته است با این که من برای باز نشستگی اداره کار. رییس اداره بازرسی کار. معاون امور بیمه. کارشنتس مسئول بهداشت حرفه ای. نماینده کارگران. همه با سختی کار بیست سال من وبازنشستگی من موافقت کردن جز اداره کل که میگن شبیه سازی شده کار گاه قبلی با این که خودشون اون زمان تاییدیه دادن موفقت کردن الان قبول نمیکنند حرف خودشونو من باید چیکار کنم

  25. حسین

    سلام خسته نباشین آیا کارگاه تولید و مونتاژ تابلو برق فشار قوی و ضعیف صنعتی جزو کارهای مشاغل سخت زیان اور میباشد

  26. جبار

    باسلام من معلول شدید جسمی حرکتی ام با 20سال سابقه تامین اجتماعی شاغل دربخش دولتی کارمند رسمی وضعیت بازنشستگی ام چگونه است وحقوق دریافتی

  27. سیدکمال هاشمی

    باسلام وخسته نباشید،
    بنده ازسال۷۷ تااواخر۸۹درکارخانه قند بعنوان طباخ قند وشکر کار کردم وچون کارخان دولتی بود وکلا تعطیلش کردن بنده به فاصله سه ماه در کارخانه قند وشکر خصوصی بعنوان طباخ شکر اشتغال دارم.وکلا۲۲سال سابقه متناوب و۴۵ سال سن دارم،وطباخ شکر در کل کارخانه های ایران جزو سختی کار محسوب میشه
    ایا بنده مشمول قانون سختی کار میشم؟ویا شرایط سنی یا تبصره ای درین مورد وجود دارد؟چون از کارخانه شخصی مذکور تا الان کسی بازنشسته نشده وهیچ تاییدی از کمیته مبنی برسختی کار نگرفته هنوز؛
    باسپاس وتشکر فراوان از شما

  28. مهدی صبوری

    عرض سلام و خسته نباشید خدمت عوامل محترم بیمه. سوال من اینه که الان من دقیقا بیست سال تو یه شرکت مداوم بیمه هستم و دوتا از همکارانم با گرفتن وکیل و شکایت کردن از کارفرما تونستن بازنشسته بشن ولی متأسفانه کارفرمای ما قبول نمیکنه که ما بازنشسته بشیم در صورتی که چند بار برای بازدید به شرکت اومدن و چون شرکت ما ریسندگی است هیچگونه تهویه ای نداره و دستگاه های ما صدای خیلی زیادی داره که هرکسی برای تست صدا اومده وحشت کرده از این صدای بلند و دائم که حتی با گوشی های خلبانی مخصوص هم جلوی صدا گرفته نمیشه. همه ما مشکل شنوایی گرفتیم. ممنون میشم راهنمایی کنید که چکار باید بکنم.

  29. Mohammad .R

    سلام من ۲۲/۵ سال در مشاݝل سخت در یک شرکت به صورت متناوب کار کردم ۲سال هم بیمه بیکاری گرفتم که با اون سابقه ام میشه ۲۴/۵ سال آیا باسابقه ۲۵ سال بازنشسته میشوم ؟

  30. ابراهیمی

    سلام کار در بخش سوختگی و بخش‌های ای سی یو شامل مشاغل سخت می‌شود یا خیر؟ کارشناس پرستاری هستم

  31. محمدرضا

    سلام وقت بخیر. ببخشید بازرس کنترل ابعادی در شرکتهای سکو سازی جز مشاغل سخت هست. ممنونم از لطفطون

  32. مهدی

    سلام من توی پتروشیمی کار میکنه منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر ،خواستم ببینم شامل بازنشستگی سخت و زیان اور میشه ؟

  33. فتحی

    سلام
    من 24 سال و6 ماه سابقه کار دارم که 11 سال آن شامل سخت وزیان آور شده است.یعنی مجموع سابقه من می شود 24.5+5.5=30سال. سن من الان 47 سال است.آیا می توانم درخواست بازنشستگی بدهم؟

  34. محمد علی حسنی

    سلام وقت بخیر ببخشید عنوان شغلی سرپرست نقشه برداری جز مشاغل سخت میباشد؟ممنون از شما

  35. حیدریان

    سلام
    خواستم ببینم بازرسین اداره کار یا اداره بهداشت یا کارشناسان محیط زیست که به دلیل نوع شغلشان مشمول بازدید از کلیه مشاغل فوق هستند و به نحوی احتمال اسیب دیدن حین انجام ماموریتها و یا اثرات ناشی قرارگیری در معرض انواع آلایندگیها را شامل می شوند آیا نباید مشمول مزایای مشاغل سخت و زیان آور شوند؟
    مسئولین ایمنی کلیه کارخانه ها مشمول بازنشستگی 20 سال هستند در صورتی که کارشناسان پایش حفاظت محیط زیست با وجود انجام کار مشابه در کارخانجات متفاوت مشمول نیستند

  36. بیژن

    سلام بنده ۲۰سال سابقه بیمه به صورت مداوم بدون قطعی در مرغداری داشتم ایا این قانون شامل بنده میشه ممنون

  37. حسین

    در ابتدا تاکید میشود که این حق بازنشستگان سخت و زیان اور است که با بیست سال سابقه، حقوق کامل سی روز در ماه را بگیرند، در صورتیکه این حقوق سی روز در ماه ثابت بماند. یعنی حداکثر حقوق انها ۳۰ روز در ماه باشد حتی اگر سابقه شخص از بیست سال، تا سی سال بالا رود. این مقدمه پیش درامدی بود برای مطالب زیر که بسیار جالب و مهم میباشد. تمام جملات مثل زنجیر به هم وصله و باید تمام ان مخصوصا قسمتهای اخر با دقت خانده شود تا جلوی یکی از معضلاتی که گریبان تامین اجتماعی را در اینده نزدیک خاهد گرفت و بودجه کشور را خاهد بلعید گرفته شود. در اینجا با یک زبان ساده و نسبتا دقیق وتا حدی از لحاظ شرعی علمی و منطقی در مورد یک واقعیت توضیح داده میشود.برای اینکه از ضرر بازنشستگیهای پیش از موعد جلوگیری شود نباید سن ان را افزایش داد به دلیل اینکه افزایش سن تاثیرگذار نیست چون فوقش به طور میانگین چند سال مثلا ۴ سال به ان افزوده میشود ولی چیزی که اثر این افزایش سن بازنشستگی را در مشاغل سخت و زیان اور در تامین اجتماعی، نه تنها خنثی بلکه منفی میکند این است که با افزایش سن بازنشستگی در مشاغل سخت سنوات ارفاقی انها هم بالا میرود . و با افزایش سن بازنشتگی دولت و تامین اجتماعی باید به ازای هر ۸ ماه افزایش، یک سال یا به ازای هر یک سال افزایش، یک سال و نیم به شخص حقوق اضافی پرداخت کنند .چون در مشاغل سخت هر ۸ ماه کار مساوی است با یک سال کار در مشاغل عادی. برای اینکه این لایحه جواب بدهد باید حداکثر حقوق در مشاغل سخت در عدد ۳۰ ثابت بشود یعنی اگر شخص از ۲۰ تا ۳۰ سال در مشاغل سخت سابقه کار داشته باشد حقوق او باید حداکثر ۳۰ روز در ماه، باشد ونه ۳۱ روز یا ۳۲ روز یا ۳۳ روز یا ۳۴ روز یا ۳۵ روز. چون در تامین اجتماعی شخص بیمه دهنده میتواند تا ۳۵ روز در ماه حقوق بگیرد. و قانونی تصویب شودکه اگر شخصی از ۲۶ سال تا ۲۸ سال در شغلی سابقه داشت دیگر به او سخت و زیان اور تعلق نگیرد چون وقتی شخصی از ۲۶ سال تا ۲۸ سال در شغلی دوام داشته یعنی شغلش سخت نبوده که توانسته ۲۶ سال در ان دوام بیاورد، و باید ۴ سال دیگر کار کند و ۳۰ ساله، بازنشسته عادی شود. وبا این شرایط اقتصادی و کسری بودجه اصلا چه دلیلی دارد به بازنشستگان مشاغل سخت حقوق بیشتر از سی روز در ماه داده شود وقتیکه انها بیشتر از سی سال کار نکرده اند، تا زمانیکه تعداد انها زیادتر نشده باید این قانون تغییر کند توجه داشته باشید که دست و دلبازی و بخشش از بودجه بیت المال حدی دارد وبیشتر از ان موجب خسران و غیر شرعی میباشد. چون هم به بخشش کننده که دولت و تامین اجتماعی است ضربه میزند و هم موجب شکاف عمیق و بیعدالتی با بازنشستکان عادی میشود که برای گرفتن سنوات بالاتر از سی سال باید بیشتر از سی سال واقعی کار کنند ولی بازنشستکان مشاغل سخت برای گرفتن سنوات بالاتر از سی سال فقط باید کمی بیشتر از بیست سال غیرواقعی کار کنند که چون معیار مشخصی برای سنجش میزان واقعی سختی کار وجود ندارد چه بسا با زد و بند و حتی ضعف قانون باعث میشود کاری که چه بسا از یک کار عادی ساده تر باشد جزو مشاغل سخت قرار بگیرد. در نتیجه باید با وضع قوانین جدید، خیلی از مشاغلی که به ناحق و به اسانی سختی کار گرفته اند همانگونه باید سختی کار انها به سادگی پس گرفته شود چون حتی خیلی از اشخاصی که در مشاغل عادی کار میکنند حتی به عدد ۳۰ سال بنا به دلایل مختلف مثل مریضی، اخراج، مهاجرت، گرفتاری، فوت، و …. نمیرسند چه برسد به سابقه بالاتر از سی سال. خیلی از مدیران رده بالا هم بنا به یکی از دلایل فوق، شاید نتوانند به سابقه سی سال و بالاتر از سی سال برسند. پس اصلا چه دلیلی دارد که به بازنشستگان مشاغل سخت امتیازی داده شود که حتی یک مدیر ارشد هم شاید نتواند به ان برسد .چون اکثر بازنشستگان مشاغل سخت تحصیلات دانشگاهی ندارند و سریع جذب کار میشوند با احتساب ۲ سال بیمه سربازی، شخص اگر ۲۲ سال دیگر کار کند در سن ۴۲ سالگی وبا سابقه ۲۴ سال، سقف سابقه تامین اجتماعی یعنی ۳۵ سال را میگیرد .(۳۵=۳۳+۲=۱/۵×۲۲+۲). و در اینجا دولت و تامین اجتماعی به بازنشسته مشاغل زیان اور و سخت ۳ مزیت را یکجا داده، یعنی خر، خرما، و پول. مزیت خر یعنی شخص در جوانی با ۴۲ سال سن بازنشسته شود، مزیت خرما یعنی به شخص چون بازنشسته و جوان است اجازه داده میشود دوباره یک شغل را اشغال کند و مزیت پول یعنی شخص تنها با ۲۳ سال و ۴ ماه میتواند سقف سابقه حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه را دریافت کند(۳۵=۱/۵×۲۳/۴). نکته اینجاس که اگر طبق ضرب المثل یا خر را میخاهی یا خرما، بخاهیم عمل کنیم باید یک مزیت به بازنشستگان مشاغل سخت بدهیم . ولی حالا اگر دولت و تامین اجتماعی خاسته باشند به بازنشستگان مشاغل سخت امتیازی داده باشند و لطفی بزرگ به انها کنند و تقریبا عادلانه باشد و پا را فراتر از ضرب المثل بگذارند باید به انها ۳۰ روز حقوق کامل در ماه، با سابقه پرداخت حق بیمه از ۲۰ سال تا ۳۰ سال ، به انها بدهند یعنی سقف حقوق بازنشستگان مشاغل سخت حداکثر ۳۰ سال باشد با هر مقدار سابقه از ۲۰ تا ۳۰ سال کار و پرداخت حق بیمه. که میشود دو مزیت یعنی خر و خرما. همچنین وقتی شخصی ببیند که در سن ۴۲ سالگی دارد سقف سابقه حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه را میگیرد چنان غروری به او دست میدهد که خود را بی نیاز و رها از هر قید و بندی میبیند و ناخوداگاه چون جوان است اول میرود سراغ ناموس مردم و جنس مخالف ولی اگر به او ۳۰ روز حقوق در ماه تعلق بگیرد جلوی غروری که در ضمیر ناخوداگاهش بوجود میاید تا بگوید من سقف سابقه تامین اجتماعی ۳۵ روز در ماه را که حتی یک مدیر ارشد یا رده بالا حتی شاید نتواند به ان برسد بنا به دلایل مختلف که در بالا یاد شد مثل فوت،بیماری و …. را میگیرد و از این فکر غرور انگیزکه من حتما با این تحصیلات کم و در جوانی توانستم سقف سابقه تامین اجتماعی را بگیرم وحتما من با بقیه فرق میکنم جلوگیری میکند. وپیش خودش فکر میکند که حتی یک مدیر ارشد حتی نتواند تا سی سال کار بکند به دلایل مختلف که در بالا گفته شد و حتی به سن بازنشستگی ۳۰ سال برسد ولی من چه کسی هستم که در جوانی توانستم نه تنها حقوق کامل ۳۰ روز را بگیرم بلکه سقف سابقه تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز حقوق در ماه را بگیرم گه تعداد خیلی کمی از بازنشسته ها عادی میتوانند با گذراندن سالهای طولانی بدست بیاورند ومن با ۱۱ سال و ۸ ماه کوتاهتر توانستم انرا بدست بیاورم، با سابقه پفکیه ۲۳ سال و ۴ ماه. وبعد به ریش دولت و تامین اجتماعی وتمام مدیران و بازنشسته های عادی قهقهه میزند و میگوید من توانستم به سقف قله سابقه حقوق تامین اجتماعی که حقوق ۳۵ روز در ماه است برسم که انها یعنی مدیران ارشد و بازنشستگان عادی حالا حالا ها باید بدوند تا به جایی که من الان رسیدم برسند.پس ثابت شد هم از لحاظ اخلاقی و شرعی و علمی و منطقی و رعایت عدالت حتی نسبت به مدیران و بازنشستگان عادی باید حداکثر حقوق بازنشستگان مشاغل سخت ۳۰ روز در ماه با هر مقدار سابقه پرداخت حق بیمه از ۲۰ سال تا ۳۰ سال باشد. همچنین علاوه بر امتیازهای بالا که شاید حتی از دید کارشناسان محترم تامین اجتماعی پنهان باشد و توی چشم نیاید و مثل خوره به جان سازمان افتاده امتیاز یا معضل دیگری وجود دارد که قطعا از دید حتی رییس محترم تامین اجتماعی پنهان است که حتی میتواند کمر تامین اجتماعی را با ادامه این روند تصاعدی بازنشستگی پیش از موعد خرد کند وان این است که کارکنان مشاغل سخت برای اینکه تامین اجتماعی به افزایش زیاد حق بیمه شک نکند دو سال باقیمانده به سابقه بیست سال خود به کارفرمای خود میگویند که من میخاهم با سابقه بیست سال بازنشسته شوم و چون مبنای حقوق بازنشستگی معدل دو سال اخر میباشد در نتیجه حق بیمه خود را تا جایی که امکان دارد تحت عنوان مزایای توافقی افزایش میدهد در صورتیکه او قصد ندارد با سابقه بیست سال بازنشسته شود و قصد اصلی او گرفتن سقف سابقه ۳۵ روز حقوق در ماه میباشد یعنی او برای گرفتن سقف سابقه باید فقط ۳ سال و ۴ ماه بیشتر از بیست سال حق بیمه بپردازد تا سابقه ۲۳ سال و ۴ ماه را بدست بیاورد و به سقف حقوق ۳۵ روز در ماه برسد یعنی با ریختن ۵ سال و ۴ ماه حق بیمه (۵/۴=۱۸_۲۳/۴)به گرفتن حداکثر حقوق تامین اجتماعی که ۷ برابر حداقل حقوق است نزدیک میشود وفقط با افزایش حدود ۵ سال حق بیمه که زیاد هم برای تامین اجتماعی سوداور نیست یک کلاه بزرگی سر تامین اجتماعی میگذارد که خود سازمان با این عریض و طویلی حتی متوجه ان نمیشود و در عوض تامین اجتماعی باید سالهای طولانی به شخص حقوق بالا که هر سال هم به صورت تصاعدی به ان اضافه میشود بپردازد و بازنشسته مشاغل سخت بعد شش ماه هر چی افزایش حق بیمه که به صورت قسطی و ناچیز به تامین اجتماعی داده بود را بدست میاورد و بعد از شش ماه
    خانه مینشیند و فارغ از غم عالم به صورت تصاعدی هر سال به حقوقش اضافه میشود و به ریش همه میخندد و اینهمه مزیت بدست اورده چرا؟ چون فقط اسم شغلش بصورت شانسی و بدون اندازه گیری و معیار دقیق جزو مشاغل سخت قرار گرفته پس با این ترفند و فریب علاوه بر گرفتن سقف سابقه ۳۵ روز حقوق در ماه خود را به قله ی حداکثر حقوق یعنی ۷ برابر حداقل حقوق هم نزدیک میکند وبا اینکار شش هدف یا مزیت را با یک تیر میزند یعنی یک- در جوانی. دو- سقف سابقه سنوات حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه. سه- تنها با ۲۳ سال و ۴ ماه سابقه پفکی. چهار- به حداکثر حقوق تامین اجتماعی که ۷ برابر حداقل حقوق میباشد. پنج- تا اخر عمر. شش- در سالهای طولانی چون جوان است دریافت میکند. ولی بازنشستگان عادی چون اکثرا در سابقه سی سال بازنشسته میشوند در نتیجه نمیتوانند به صورت تصاعدی حق بیمه خود را بالا ببرند چون برای کارفرما مشخص است که انها با سابقه ۳۰ سال بازنشسته میشوند و این قضیه هم یکی دیگر از معضلات و تبعیضهایی میباشد که بین بازنشستگان مشاغل سخت و بازنشستگان عادی میباشد . کارکنان مشاغل سخت پیش خودشان میگویند که من ۲۰ سال را که کار کرده ام حالا ۳ سال و ۴ ماه که دیگه چیزی حساب نمیشه چشم بهم بزارم تموم میشه و سقف سابقه را بدست میاورم در صورتیکه در دل خود با تحقیر به بازنشستگان عادی و علی الخصوص مدیران که برای رسیدن به جایگاه مدیریت سالها درس خوانده اند و زحمت کشیده اند نگاه میکند و قهقهه میزند و در دل خود به انها میگوید شماها با این تحصیلات وسابقه بالاتر از من حتی به گرد منم نمیرسید و حالا حالاها باید بدوید تا به من برسید واخر کار شما تازه به اینجایی که من رسیده ام میرسید. واز این طریق کارفرما و تامین اجتماعی را فریب میدهد و با عنوان مزایای توافقی حق بیمه خود را افزایش میدهد تا بیشترین حقوق تامین اجتماعی را بتواند علاوه بر ۵ مزیت که در بالا ذکر شد کسب نماید. چون در تامین اجتماعی میانگین دو سال اخر میشود مبنای حقوق بازنشستگی. که این امر باعث میشود حدود ۵ سال به تامین اجتماعی حق بیمه بالاتر بدهد ولی از ان طرف چنان بلایی سر سازمان تامین اجتماعی میاورد که کل بودجه تامین اجتماعی باید صرف پرداخت حقوق بازنشستگان مشاغل سخت شود. چون شما فکر کن تامین اجتماعی باید حقوق بالای بازنشسته مشاغل سخت را تقسیم بر ۳۰ کند و عدد بدست امده را ضربدر ۳۵ یعنی حداکثر سابقه سنوات حق بیمه تامین اجتماعی کند. وببینید چه عدد بزرگی میشود که بصورت تصاعدی هر سال باید ضربدر ۳۵ بشود و نه ۳۰. پس حداکثر حقوق بازنشستگان مشاغل سخت نباید بیشتر از ۳۰ روز در ماه با هر مقدار سابقه پرداخت حق بیمه از ۲۰ سال تا ۳۰ سال باشد. و حقوق انها نباید ۳۱ روز یا ۳۲ روز یا ۳۳ روز یا ۳۴ روز یا ۳۵ روز حقوق در ماه باشد.

    1. مهسا محمد شفیعی

      ممنون از همراهی شما

  38. حمیدرضا فراهانی

    سلام آیا با ۲۲ یا ۲۳ کار در مشاغل سخت و زیان آور می توان با ۳۵ روز حقوق بازنشسته شد.

  39. سعید محمدی

    سلام بنده ۱۳ سال سابقه بیمه دارم با دوسال خدمت میشه ۱۵ سال از اون ۱۳ سال سابقه ۸ سال و داخل گاوداري کار کردم طبق لیستی از سختی کار دیدم دامداری جزء سختی کار محسوب میشه و الان سنم ۶۰ سال میباشید بنده الان باید چند سال کار کنم باز نشسته بشم به نظر شما؟؟؟ ممنونتون میشم.

  40. ماجد

    سلام
    اگر کار سخت وزیان آور باشد ولی کارگر می خواهد به کار ادامه دهد .کار فرما می تواند آن را مجبور به اقدام به بازنشستگی سخت و زیان آور کند . ممنون

  41. حبیب

    سلام.من رادیولوژیست هستم.13 سال سابقه کار مدام با دستگاه پرتونگاری را دارم.بیمه ام تامین اجتماعیه.
    آیا شغل من جزء مشاغل سخت و زیان آور هست؟
    چند سال دیگه من بازنشسته میشم؟؟
    ممنون میشم کمکم. کنید

  42. یوسف

    سلام
    وقت بخیر
    من در پتروشیمی در واحد بهره برداری شاغل هستم آیا جز مشاغل سخت هست من میتونم ۲۰ سال درخواست بازنشستگی بدم یا خیر ؟
    تشکر

  43. مسعود مددی

    با سلام و وقت بخیر
    اقایی 41 ساله در کارگاه نجاری کار میکند که 20سال حق بیمه پرداخت کرده است آیا میتواند تقاضای بازنشستگی کند؟

  44. محمدضاتقیان

    سلام وقت بخیر .من درکارگاه شیرینی سنتی یزد باطرح ۲۰ساله سخت وزیان آوردرخواست دادم اماکارفرمابه دلیل کمبودنیرومانع میشودوکارگران قبل باهمین طرح بازنشست شدند لطفاراهنماییم کنید

  45. امید نزم

    با سلام و احترام.
    اگه بعد از ۱۸ سال در کارگاهی بعنوان سرپرست قسمت کار کنی که دارای آلاینده های صوتی و هوا ست. و بعد از آن بدلیل مشکل پزشکی حاصل از آلاینده ای محیطی مجبور به کار در محل دیگری در همان شرکت باشی .نحوه محاسبه سختی کار چگونه خواهد بود.آیا سنوات قبلی از بین خواهد رفت؟ممنون از شما

  46. علی

    این متن کاملتر و مستحکمتر میباشد و تمام جملات مثل زنجیر به هم وصله و باید تمام ان مخصوصا قسمتهای اخر با دقت خانده شود تا جلوی یکی از معضلاتی که گریبان تامین اجتماعی را در اینده نزدیک خاهد گرفت و بودجه کشور را خاهد بلعید گرفت .در اینجا با یک زبان ساده و نسبتا دقیق وتا حدی از لحاظ شرعی علمی و منطقی در مورد یک واقعیت توضیح داده میشود.برای اینکه از ضرر بازنشستگیهای پیش از موعد جلوگیری شود نباید سن ان را افزایش داد به دلیل اینکه افزایش سن تاثیرگذار نیست چون فوقش به طور میانگین چند سال مثلا ۴ سال به ان افزوده میشود ولی چیزی که اثر این افزایش سن بازنشستگی را در مشاغل سخت و زیان اور در تامین اجتماعی نه تنها خنثی بلکه منفی میکند این است که با افزایش سن بازنشستگی در مشاغل سخت سنوات ارفاقی انها هم بالا میرود . و با افزایش سن بازنشتگی دولت و تامین اجتماعی باید به ازای هر ۸ ماه افزایش یک سال یا به ازای هر یک سال افزایش یک سال و نیم به شخص حقوق اضافی پرداخت کنند .چون در مشاغل سخت هر ۸ ماه کار مساوی است با یک سال کار در مشاغل عادی. برای اینکه این لایحه جواب بدهد باید حداکثر سابقه ارفاقی در مشاغل سخت در عدد ۳۰ ثابت بشود یعنی اگر شخص از ۲۰ تا ۳۰ سال در مشاغل سخت سابقه داشته باشد سنوات ارفاق او باید حداکثر ۳۰ روز در ماه حقوق باشد ونه ۳۱ روز یا ۳۲ روز یا ۳۳ روز یا ۳۴ روز یا ۳۵ روز. چون در تامین اجتماعی شخص بیمه دهنده میتواند تا ۳۵ روز در ماه حقوق بگیرد. واگر شخصی از ۲۶ سال تا ۲۸ سال در شغلی سابقه داشت دیگر به او سخت و زیان اور تعلق نگیرد چون وقتی شخصی از ۲۶ سال تا ۲۸ سال در شغلی دوام داشته یعنی شغلش سخت نبوده که توانسته ۲۶ سال در ان دوام داشته و باید ۴ سال دیگر کار کند و ۳۰ ساله بازنشسته عادی شود. وبا این شرایط اقتصادی و کسری بودجه اصلا چه دلیلی دارد به بازنشستگان مشاغل سخت حقوق بیشتر از سی روز در ماه داده شود وقتیکه انها بیشتر از سی سال کار نکرده اند تا زمانیکه تعداد انها زیادتر نشده باید این قانون تغییر کند .توجه داشته باشید که دست و دلبازی و بخشش از بودجه بیت المال حدی دارد وبیشتر از ان موجب خسران و غیر شرعی میباشد. چون هم به بخشش کننده که دولت و تامین اجتماعی است ضربه میزند و هم موجب شکاف عمیق و بیعدالتی با بازنشستکان عادی میشود که برای گرفتن سنوات بالاتر از سی سال باید بیشتر از سی سال واقعی کار کنند ولی بازنشستکان مشاغل سخت برای گرفتن سنوات بالاتر از سی سال فقط باید کمی بیشتر از بیست سال مجازی یا غیرواقعی کار کنند که چون معیار مشخصی برای سنجش میزان یا ارزش واقعی سختی کار وجود ندارد چه بسا با زد و بند و حتی ضعف قانون باعث میشود کاری که چه بسا از یک کار عادی ساده تر باشد جزو مشاغل سخت قرار بگیرد. در نتیجه باید با وضع قوانین جدید باید خیلی از مشاغلی که به ناحق سختی کار گرفته اند باید سختی کار انها به سادگی پس گرفته شود همانطور که به سادگی به انها سختی کار داده اند چون حتی خیلی از اشخاصی که در مشاغل عادی کار میکنند حتی به عدد ۳۰ سال بنا به دلایل مختلف مثل مریضی، اخراج، مهاجرت، گرفتاری، فوت، و …. نمیرسند چه برسد به سابقه بالاتر از سی سال. خیلی از مدیران رده بالا هم بنا به یکی از دلایل فوق شاید نتوانند به سابقه سی سال و بالاتر از سی سال برسند. پس اصلا چه دلیلی دارد که به بازنشستگان مشاغل سخت امتیازی داده شود که حتی یک مدیر ارشد هم شاید نتواند به ان برسد .چون اکثر بازنشستگان مشاغل سخت تحصیلات دانشگاهی ندارند و سریع جذب کار میشوند با احتساب ۲ سال بیمه سربازی، شخص اگر ۲۲ سال دیگر کار کند در سن ۴۲ سالگی وبا سابقه ۲۴ سال، سقف سابقه تامین اجتماعی یعنی ۳۵ سال را میگیرد .(۳۵=۳۳+۲=۱/۵×۲۲+۲). و در اینجا دولت و تامین اجتماعی به بازنشسته شغل سخت ۴ مزیت را یکجا داده، یعنی خر، خرما، پالون، پول .مزیت خر یعنی شخص در جوانی با ۴۲ سال سن بازنشسته شود، مزیت خرما یعنی حقوق کامل ۳۰ روز، مزیت پالون یعنی به شخص چون بازنشسته و جوان است اجازه داده میشود دوباره یک شغل را اشغال کند و مزیت پول یعنی شخص با تنها ۲۳ سال و ۴ ماه میتواند سقف سابقه حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه را دریافت کند(۳۵=۱/۵×۲۳/۴). نکته اینجاس که اگر طبق ضرب المثل یا خر را میخاهی یا خرما، بخاهیم عمل کنیم باید یک مزیت به بازنشستگان مشاغل سخت بدهیم یعنی مثلا با بیست سال سابقه همان بیست روز حقوق را به انها بدهیم یا با بیست و دو سال سابقه ۲۲ روز حقوق به انها بدهیم که میشود یک امتیاز. ولی حالا اگر دولت و تامین اجتماعی خاسته باشند به بازنشستگان مشاغل سخت امتیازی داده باشند و تقریبا عادلانه باشد و پا را فراتر از ضرب المثل بگذارند باید به انها ۳۰ روز حقوق کامل با سابقه ۲۰ سال تا ۳۰ سال به انها دادیعنی سنوات ارفاقی حداکثر ۳۰ سال با هر مقدار سابقه از ۲۰ تا ۳۰ سال. که میشود دو مزیت یعنی خر و خرما. همچنین وقتی شخصی ببیند که در سن ۴۲ سالگی دارد سقف سابقه حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز در ماه را میگیرد چنان غروری به او دست میدهد که خود را بی نیاز و رها از هر قید و بندی میبیند و ناخوداگاه چون جوان است اول میرود سراغ ناموس مردم و جنس مخالف ولی اگر به او ۳۰ روز حقوق در ماه تعلق بگیرد جلوی غروری که در ضمیر ناخوداگاهش بگوید من سقف سابقه تامین اجتماعی ۳۵ روز را که حتی یک مدیر ارشد یا رده بالا حتی نتواند بگیرد بنا به دلایل مختلف که در بالا یاد شد را میگیرد و از این فکر غرور انگیزکه من حتما با این تحصیلات کم و در جوانی توانستم سقف سابقه تامین اجتماعی را بگیرم وحتما من با بقیه فرق میکنم جلوگیری میکند. وپیش خودش فکر میکند که حتی یک مدیر ارشد حتی نتواند تا سی سال کار بکند به دلایل مختلف که در بالا گفته شد و حتی به سن بازنشستگی ۳۰ سال برسد ولی من چه کسی هستم که در جوانی توانستم نه تنها حقوق کامل ۳۰ روز را بگیرم بلکه سقف سابقه تامین اجتماعی را بگیرم گه تعداد خیلی کمی از بازنشسته ها عادی میتوانند با گذراندن سالهای طولانی بدست بیاورند ومن با ۱۱ سال و ۸ ماه کوتاهتر توانستم انرا بدست بیاورم. با سابقه پفکیه ۲۳ سال و ۴ ماه . وبعد به ریش دولت و تامین اجتماعی وتمام مدیران و بازنشسته های عادی قهقهه میزند میگوید من توانستم به سقف قله سابقه حقوق تامین اجتماعی برسم که انها یعنی مدیران ارشد و بازنشستگان عادی حالا حالا ها باید بدوند تا به جایی که من الان رسیدم برسند.پس ثابت شد هم از لحاظ اخلاقی و شرعی و علمی و منطقی و رعایت عدالت حتی نسبت به مدیران ارشد و رده بالا باید حداکثر سابقه ارفاقی به بازنشستگان مشاغل سخت ۳۰ روز در ماه با هر مقدار سابقه از ۲۰ سال تا ۳۰ سال باشد

  47. رامین کریمی

    من ده سال سابقه سختی وزیان اور دارم و پنجاه سن دارم میخواستم بدونم من میتونم باز نشسته بشم.

  48. hassanjamali70

    سلام من۱۶ سال سابقه تراشکاری دارم سخت و زیان آور سن۳۱سال…یکنفر از شاگردامون با ۲۰ سال سابقه بازنشسته شد.اگه من اقدام کنم بیمه بیکاری بگیرم شامل بازنشستگی میشه یا نه

  49. حسن

    سلام.آیا کار در مزرعه کشاورزی جزع مشاغل سخت محسوب میشود

  50. محمد علی

    سلام من بیست پنج سال راننده بلدوزر هستم کارم توی معدن سنگ راهسازی کار میکنم بیست پنج سال بیمه دارم شانزده سال سختی کار رد شده بقیه اش کار ساده شرایط را دارم

  51. شنگول

    سلام علیکم.احتراما به عرض میرساندلطفا این مطلب را تا اخر با دقت بخانید تاکید میشود مخصوصا قسمتهای اخر این مطلب، تا نکته ی منفی این لایحه شناسایی شود زیرا اگر این نکته در نظر گرفته نشود این لایحه به ضد خودش تبدیل میشود چون این نکته ی منفی که در این لایحه جدید نهفته ضرر ان به مراتب از ادامه ی قانون فعلی بیشتر میشود، برای رفع این نکته منفی مکمل ان بیان شده که اگر این لایحه با مکمل ان که در ادامه وقسمت پایانی مطلب میاید ادغام بشود نکته منفی و ضرر ان تبدیل به سود میشود که هم منفعت دولت محترم و هم منفعت کارگر را در برمیگیرد.در ابتدا تاکید میشود که برای کارکنان مشاغل سخت و زیان اور این دو مزیت حق انان میباشد که اولا با ۲۰ سال سابقه در جوانی، حقوق کامل ۳۰ روز در ماه را بگیرند ولی مزیت سوم که سقف حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ روز حقوق در ماه، نباید شامل این عزیزان بشود به دلایل زیر. اول: این بیعدالتی نسبت به کارکنان مشاغل عادی میباشد چون کارکنان مشاغل عادی برای اینکه سقف حقوق ۳۵ روز در ماه را بگیرند باید ۳۵ سال کار کنند ولی کارکنان مشاغل سخت با ۲۳ سال و ۴ ماه به سقف حقوق تامین اجتماعی میرسند(۳۵=۱/۵×۲۳/۴ ) یعنی این راهه ۳۵ ساله را ۱۱ سال و ۸ ماه میانبر میزنند. دوم: همانطور که مسولین وکارشناسان محترم دولتی و بیمه ای گفته اند نزدیک به ۵۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی که از لحاظ تعداد بسیار بیشتر از سایر بازنشستگان ارگانها ی دیگر است مربوط به بازنشستگان سخت و زیان اور است. با توجه به لایحه جدید دولت محترم در لایحه جدید برای بازنشستگان مشاغل سخت و زیان اور سقف سنی ۴۸ سال را گذاشته اند ولی با توجه به اینکه کارکنان مشاغل سخت وزیان اور اکثرا تحصیلات دانشگاهی ندارن در نتیجه سریع جذب کار میشوند و خیلی سریع به طور میانگین در سن ۴۲ سالگی، ۲۰ سال سابقه بیمه را پر میکنند. واگر طبق قانون جدید شرط سن ۴۸ سال برای انها تصویب شود . این یعنی میانگین سابقه این عزیزان میشود ۲۶ سال، در نتیجه سقف حقوق تامین اجتماعی که ۳۵ سال است شامل اکثر انها میشود واین یعنی دیگر کسی با سابقه ۲۰ سال، و در نتیجه ۳۰ روز حقوق در ماه بازنشسته نمیشود واکثرا با ۳۵ روز حقوق بازنشسته میشوند چون کسی که در مشاغل سخت وزیان اور کار میکند اگر ۳ سال و ۴ ماه بیشتر از ۲۰ سال کار کند سقف حقوق تامین اجتماعی را که ۳۵ روز است میگیرد چون اگر سابقه ۲۳/۴ را ضربدر ۱/۵ بکنیم میشود ۳۵ سال .زیرا هر یک سال سابقه مشاغل سخت و زیان اور برابر است با یک سال و نیم. ودر نتیجه تامین اجتماعی باید به جای ۳۰ روز حقوق در ماه ۳۵ روز حقوق به این عزیزان بدهد و با کمی ریزبینی و دقت میتوان دریافت که
    این لایحه در صورتی به نفع دولت و صندوق بازنشستگی میشود که سقف حقوق در بازنشستگیهای پیش از موعد، علی الخصوص مشاغل سخت و زیان اور، یعنی کمتر از ۳۰ سال با هر مقدار سابقه حتی اگر شخص ۲۹ سال سابقه هم داشته باشد، باید همان ۳۰ روز حقوق در ماه را دریافت کند و گرنه این میشود پاشنه اشیل این لایحه که اکثربازنشستگان مشاغل سخت و زیان اور با ۳۵ روز حقوق در ماه ضرر بسیار بیشتری به دولت و صندوق بازنشستگی میزنند واین لایحه در صورتی میتواند مثمر ثمر باشد که شرط سنی ۴۸ سال با کاهش سقف بیمه تامین اجتماعی از ۳۵ به ۳۰ همراه باشد وگر نه ضرر این لایحه بسیار بیشتر از قانون فعلی میشود.پس با رسیدن سابقه کارکنان مشاغل سخت و زیان اور به ۲۰ سال سابقه، سنوات حقوق این عزیزان باید در عدد ۳۰ روز در ماه متوقف شود حتی با افزایش سابقه ی این عزیزان تا ۳۰ سال. به طور مثال اگر شخصی حتی ۲۹ سال در مشاغل سخت و زیان اور سابقه بیمه داشته باشد باید همان ۳۰ روز حقوق در ماه را بگیرد ونه سقف حقوق ۳۵ روز در ماه. واگر شخصی تا ۲۹ سال در شغلی دوام اورده و تامین اجتماعی به این شخص سختی کار داده اشتباه کرده چون شخصی که از ۲۵ سال تا ۲۹ سال در شغلی دوام اورده پس شغلش انقدرها هم سخت نبوده که توانسته ۲۵ سال به بالا در ان شغل تحمل کرده ودوام اورده و اصلا نباید جزو مشاغل سخت قرار میگرفته .در اخر اصلاح قوانین مشاغل سخت و زیان اور تا وقتی که جمعیت انها زیادتر نشده باید تغییرات انجام شود وگرنه اینکار با افزایش متقاضیان و مشمولان سخت تر میشود. و واقعا این به دور از انصاف و عدالت است شخصیکه ۲۳ سال و ۴ ماه سابقه داشته باشد ۳۵ روز حقوق یعنی سقف سابقه تامین اجتماعی را بگیرد وهر سال افزایش حقوقش باید ضربدر ۳۵ روز شود و نه ۳۰ روز، و ۵ روز واقعا عدد بزرگی میباشد برای افزایش حقوق. چرا باید شخصیکه ۶سال و ۸ ماه هنوز مانده حتی عدد ۳۰ روز را پر کند(۶/۸=۲۳/۴_ ۳۰) باید ۳۵ روز حقوق در ماه بگیرد چه برسد که بخاهد ۳۵ سال کار کند.و این ظلم به اشخاصی میباشد که جزو مشاغل سخت و زیان اور قرار نمیگیرند چون برای اینکه بخاهند سقف سنوات بیمه تامین اجتماعی را بدست اورند باید ۳۵ سال کار کنند، خیلی از این اشخاص حتی عدد ۳۰ سال سابقه را هم به دلایل مختلف نمیتوانند کار کنند چه برسد ۳۵ سال. اگر دولت محترم فقط سقف حقوق بازنشستگان پیش از موعد علی الخصوص سخت و زیان اور را بردارند و بقیه موارد قوانین موجود سخت و زیان اور ثابت بماند و تغییر نکند و حتی شرط سنی هم لحاظ نشود مثل قبل، هم این بیعدالتی پاک میشود و هم ۵ روز حقوق به نفع دولت و تامین اجتماعی رقم میخورد چون قریب به ۹۰ درصد اشخاصی که سختی کار به انها تعلق میگیرد برای اینکه سقف حقوق ۳۵ روز را بگیرند ۳ سال و ۴ ماه از ۲۰ سال را اضافه تر میمانند. که این ۳ سال و ۴ ماه به چشم به هم زدنی میگذرد. وچون تعداد بازنشستگان مشاغل سخت وزیان اور بخاطر ضعف قوانین موجود شرکتها یکی پس از دیگری به راحتی سختی کار میگیرند با افزایش تصاعدی در هر سال مواجه خاهد شد و حتی تعداد بازنشستگان مشاغل سخت به عدد ۷۰ درصد کل بازنشسته ها خاهد رسید انهم بازنشستگانی که دولت و تامین اجتماعی به جای ۳۰ روز حقوق باید ۳۵ روز حقوق به انها دهد. با التماس دقت و ریزبینی در این لایحه خداوند یار ونگهدارتان.

  52. حامد

    سلام.اینجانب ۱۸سال و پنج ماه در شرکت سختی وزیان آور کار میکنم سن من هم ۳۸هست و پرونده من درحال پیگیری است .آیا لایحه جدید سنی که مطرح کردن تایید کنند آیا من باید ۱۰ سال هم کارکنم یا نه.ممنون

  53. حامد

    با عرض سلام .اینجانب ۱۸سال و ۴ماه در شرکت سختی کار کارمیکنم وسن من هم ۳۸؛است و درخواست هم دادم فعلا پرونده من درحال بررسی است اگر قانون جدیدی که میگن سن بازنشستگی را به ۴۸سال سن مطرح کردن اجرا بشه برای من هم تاثیر دارد یا نه ممنون

  54. الهام مبشری

    سلام قرار بود قسمت مالی در بیمارستانها جزمشاغل سخت باشه …اطلاعاتی دراینمورد دارید؟

  55. حسین

    لطفا این متن را تا اخر و با دقت بخانید تاحق مطلب ادا شود در موردقوانین سختی کارقبل از نوشتن این مطلب تاکید میشود در مورد عزیزانی که در مشاغل سخت وزیان اور کار میکننداین حقشان است که با ۲۰ سال سابقه ۳۰ روز حقوق در ماه بدون شرط سنی بگیرندو این دو مزیت حق انها و عادلانه است وگوارای وجود انها اما یک مزیت دیگر وجود دارد که باعث تبعیض در حق بازنشستگان عادی میباشد و ان سقف سابقه ۳۵ سال در بازنشستگی تامین اجتماعی میباشد که به دلایل زیر ناعادلانه میباشد . اول سقف بازنشستگی را در این گروه که ۳۵ سال است باید به ۳۰ سال کاهش داد چون شخص اگر ۲۳ سال و ۴ ماه بیمه داشته باشد ۳۵ سال حقوق شاملش میشود. که این ابتدا یک تبعیض میباشد در برابر بازنشستگان عادی که برای اینکه ۳۵ سال سقف حقوق را بگیرند باید ۳۵ سال کار کنندو همچنین اکثرا سر ۳۰ سال درخاست بازنشستگی میدهند وکو تا ۳۵ سال. ولی بازنشسته های مشاغل سخت این راه طولانی را در عرض ۱۱ سال و ۸ ماه میانبر میزنند وبا بعضی از انها که هم صحبت میشویم با غرور وفخرفروشی میگویند من با سابقه کم ۳۵ سال حقوق میگیرم در صورتیکه از شما چند سال کوچکترم وسقف حقوق را میگیرم وشما با این سن داری ۳۰ سال حقوق میگیری . همچنین میتوانم بخاطر سن کم بروم از زندگیم لذت ببرم وچند تا زن بگیرم چون خودش را بالای قله ی سقف حقوق تامین اجتماعی میبینه فقط با ۲۳ سال و ۴ ماه سابقه چون اگر این عدد را ضربدر یک سال و نیم کنید میشود ۳۵ سال(۲۳/۴×۱/۵=۳۵).چون هر سال یک سال ونیم حساب میشودوهمچنین انها میگویند شما تا ۳۰ سال سابقه را بگیری عمرت را گذاشتی و اصلا شاید هم به عدد ۳۰ سال نرسی چه برسد به عدد ۳۵ سال.و هنوز به من که سقف سابقه تامین اجتماعی را میگیرم یعنی ۳۵ سال نرسیدی در صورتیکه ۵ سال واقعا عدد بزرگیه هم برای محاسبه حقوق وهم برای کار کردن. برای گرفتن این غرور و این تبعیض اشکار باید سقف حقوق این عزیزان ۳۰ سال با هر مقدار سابقه باشد.همانطور که میبینید حتی خود بازنشستگان سخت و زیان اور ناخوداگاه با این فخرفروشی دارند به این تبعیض اعتراف میکنند واگر هم بر زبان نیاورند از زبان بدن انها میشود این فخر فروشی را تشخیص داد. ولی تاکید میشود که کارکنان مشاغل سخت وزیان اور حق دارند و عادلانه است که با ۲۰ سال سابقه ،حقوق ۳۰ سال را بدون داشتن شرط سنی بگیرند و این دو مزیت حقشونه وعادلانه . ولی مزیت سوم که سقف حقوق تامین اجتماعی یعنی ۳۵ سال است عادلانه نمیباشد. لذا انها باید سقف حقوقشان ۳۰ سال حتی باهر مقدار سابقه بیشتر از ۲۰ سال باشد. که این موضوع هم باعث میشود ۵ سال به صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی فشار مالی کمتر وارد شود. منظور این است که بازنشستگان مشاغل سخت عادلانه است که با بیست سال سابقه اولا در جوانی بازنشست شوند و ثانیا حقوق کامل ۳۰ روز را بگیرند که میشود دو مزیت شامل انها. که به حق است .ولی مزیت سوم که سقف حقوق ۳۵ سال است را به سمت بی عد التی وتبعیض با دیگر بازنشستگان عادی تامین اجتماعی سوق میدهد.همچنین کارکنان مشاغل سخت به دلیل اینکه اکثرا تحصیلات دانشگاهی ندارند سریع جذب کار میشوند .به طور کلی کسانی که بازنشستگی پیش از موعد قبل از سی سال میگیرند باید سقف حقوقشان ۳۰ روز در ماه باشد و نه ۳۵ روز در ماه.تا درموردبازنشستگان عادی که اکثرا نمیتوانند تا ۳۰ سال که چه عرض شود چه برسه به ۳۵ سال تبعیض بوجود نیاد

  56. Reza_yazdi_pv

    سلام وقت بخیر شاطر نانوایی بربری سنتی جزو مشاغل سخت می شود ؟آیا بعد از ۲۰ سال سابقه باید مبلغی به بیمه پرداخت شود ؟

  57. حیدر

    بنده بیست سال دریه اداره دولتی مشغول به کارم که حدودده سال اول شرکتی بودم که چندتا شرکت بوده وده سال هم زیرنظراداره هستم فقط دوتا ازقراردادهام که شرکتی بودم به عنوان راننده لیست شده ولی بقیه قراردادها راننده لودربوده.ولی قراردادخودم ازشرکت دارم که راننده لودربودم ایا مشکلی دربازنشستگی من ایجادنمیشع

  58. مصطفی پ

    باسلام پدر من 20 سال در یک شرکت خصوصی کار کرده الان برای بازنشستگی و سختی کارمراجعه کرده بعد معلوم شده کار فرما از 20 سال 17سال رو بیمش رو واریز کرده الان چه کاری باید انجام بده لطفا راهنمایی کنید باتشکر

  59. حسین

    سلام.من شرایط بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور رو دارم ولی گفتند چون سن شما به ۵۰ نرسیده و ۳۳ سال مجموع سوابقت شده باید سابقه ات به ۳۵ سال برسه میخوام بدونم این قانون درسته؟

  60. سیداحمد

    سلام.بنده ۵۱ سالمه و۲۶/۵ سال سابقه بیمه دارم.۷ سال عنوان شغلی ماشینکار و۳سال کارگرتولید خوراک دام و ۳ سال کارگر گاوداری و۱۳/۵ سال نگهبان شرکتی دیگه هستم.آیا میتوانم درخواست بازنشستگی بدم؟

  61. حسن پور

    سلام من 29سال سابقه بیمه دارم با پنجاه سال سن دو سال از سال 74 تا 76 تراشکار بودم آیا در بازنشستگی تأثیر دارد

  62. ایدین

    سلام من 9سال در کارخانه ای که سخت وزیان اور نبود کار کردم و حالا 14سال در کارخانه دارای سخت و زیان کار کردم و سنم بالای 50هست ایا با درخواست بازنشتگی من موافقت می شود.ممنون

  63. عماد

    سلام بنده ۱۲سال سابقه بیمه کشاورزی داشتم و الان تقریبا دو ساله در شرکتی کار میکنم کا جز مشاغل سخت هستش شرایط من برای باز نشستگی چگونه است چند سال باید بیمه بدم تا باز نشست بشم

  64. محمد اولاد

    سلام خدا قوت
    میشه بفرمایید استعلاجی تو بازنشستگی بیست ساله با سختی کار چطور محاسبه میشه یعنی من که دو تا یک ماهه تو فاصله بیست سال رفتم استراحت آیا بیست سال بازنشست میشم یا باید کار کنم؟

  65. نادری

    سلام
    خواستم بپرسم یه مرد با 58 سال سن و 21 سال سابقه کار آیا میشود که در همین 58 سالگی بازشست شود و تا 60 سالگی منتظر نماند؟
    شرایطی برای جبران این 2 سال هست؟
    سختی کار هم ندارن.

  66. احسان

    با عرض سلام.
    بنده مدت ۲۰ سال متوالی در یکی از واحدهای ندامتگاه (مددکاری) کار کردم. آیا می تونم تقاضای بازنشستگی بدم؟

  67. محسن

    اگر از زمان بازنشستگی با شرایط سخت و زیان آور بگذرد جریان کاری و بازنشستگی چگونه خواهد شد.

  68. سیداحمد

    سلام آیا عنوان شغلی کارگرتولید شرکت خوراک دام و عنوان شغلی ماشینکار در شرکت پیستون سازی جزو مشاغل سخت میباشد ؟

  69. محمود

    درود
    آیا رانندگی برون شهری حمل ونقل بار جزو شغل‌های سخت و زیان آور حساب میشه لطفا راهنمایی و جواب دهید مچکرم یوسفی

  70. علی بختیاری

    با سلام 22سال پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت باسن 54سال میتوان بازنشسته شد ایا سی روز حقوق میدهند کارمن 8سال راننده و بقیه دکتراست ساختمان بوده وهست

  71. سیداحمد

    سلام.بنده در دهه هشتاد هفت سال در کارخانه بهران موتور(پیستون سازی)کارکردم وعنوان شغلم در بیمه ماشینکار ردشده.آیا ماشینکار جزو مشاغل سخت میباشد یاخیر؟

  72. ابوالفضل

    سلام بنده 10 سال در مشاغل غیر سخت بیمه دارم (10 سال اول خدمت ) میخواستم بدونم برای بازنشستگی پیش از موعد هر یک سال بعنوان یک سال و نیم حساب میشود ؟

    در حال حاضر در پست های برق 63 کیلولت که جزو مشاغل سخت هست مشغولم با اون سابقه 10 ساله جزو مشاغل سخت نبوده چند سال باید در مشاغل سخت کار کنم تا بازنشسته شوم ؟

  73. کریم

    آیا یک ماه غیبت در یک سال داشته باشی در شرایط بازنشستگی با سختی کار تاثیر دارد؟

  74. رسالت

    با سلام ، حدود 14 ساله در سکوی نفتی در خلیج فارس واحد آزمایشگاه نفت و گاز که با مواد شیمیایی و خورنده بصورت اقماری کار میکنم ، آیا شغل بنده شامل شغل سخت و زیان آور محسوب میشه ؟

  75. مصطفی پوررضاقلی

    سلام وعرض ادب
    من ۱۲سال بیمه رانندگان پرداخت کردم ۳سال هم معدن پرداخت کردم با بیمه خدمتم ۱۷سال سابقه دارم اگه ۳سال دگه رو معدن پرداخت کنم سختي کار بهم تعلق میگیره یاخیر؟باتشکر

  76. سید محسن

    سلام من حدود ۱۶ سال در آتش نشانی سابقه کار دارم و حدود ۸ سال بیمه عادی دارم چون که آتش نشانی جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب میشود آیا میشود بازنشست شد در ضمن ۴۷ سال هستم

  77. فرهادبختیاری

    سلام من کارگر خدمات غذایی حفاری هستم اقماری کار میکنم یعنی 14 روز کار و14 روز استراحت 20 سال سابقه یک نواخت دارم خواستم بدونم سختی کار به ماهم میخوره یانه با تشکر

  78. حسام

    سلام بنده ۱۵ سال سابقه بیمه متوالی سخت و زیان آور داشتم و بعدش به خارج از کشور مهاجرت کردم..میخواستم بپرسم تا چند سال دیگه باید بیمه ازاد پرداخت کنم تا درخواست بازنشستگی کنم؟

  79. ایلیا

    باسلام من ۵سال و نیم بیمه عادی از سال ۸۲ تا ۸۷ دارم و ۱۸ ماه سابقه خدمت هم برام لحاظ شده ..۱۵ سال هم در یک شرکت با شرایط سخت و زیان آور مشغول کار هستم . که جمعا با هم ۲۲سال سابقه دارم. که با ضریب ۱ونیم شرایط سخت میشه ۳۰ سال…۴۲ سال سن دارم . آیا میتونم درخواست بازنشستگی بدم..ممنونم

  80. اصغر

    من 20سال تو یه کارگاه تانکرسازی صنعتی کارکردم تمام این 20سال جوشکارصنعتی بودم امروز رفتم درخواست بازنشستگی دادم رفتم عنوان شغلی از بیمه گرفتم 6سال کارگرساده 2سال جوشکار صنعتی 12سال اطاقساز رد شده میخواستم ببینم برای بازنشستگی مشکلی پیش میاد یاخیر چه راهکاری باید انجام بدم که به مشکل نخورم

  81. موسوی

    سلام
    من دیسک کمر دارم نزدیک ب ۵ سال
    الان دردش تشدید شده و باعث میشه نتونم کار کنم
    دکتر متخصص گفته باید استراحت کنی فقط
    بار بالای ۲ کیلو بلند نکنم
    دوسال پیشم از ارتفاع افتادم و دوباره آسیب از همون نقطه دیدم
    آیا میتونم درخواست بازنشستگی بدم

  82. سید عیسی موسوی

    سلام
    من توی مغازه چینی بلور نزدیک به ۱۴ سال کار میکنم
    الان بالای ۵ سال دیسک کمر دارم و دو سال پیش از ارتفاع افتادم ک از همون نقطه دوباره آسیب دیدم
    ولی بعد مدتی با دارو و استخر کمی بهتر شدم
    دکتر متخصص بهم گفته باید استراحت کنی و بيشتر ا ۲ کیلو بلند نکنم
    آیا میتونم برای بازنشستگی درخواست بدم

  83. سعيد

    سلام
    من ٣٠سال در يك شركت عادي كار كردم و همزمان دو سال در يك شركت با سختي كار الان ٤٨ سال دارم ايا ميتونم بازنشست بشم

  84. حسن

    سلام.
    من ۴۲ سالمه ۲۷ سال سابقه کار در تولیدی کفش دارم ۱۳ سال متوالی از تولیدی کفش بیمه به عنوان پستاساز که کار با چسب هست رد کردم.
    اینجور که شنیدم و از آشناها بازنشست شدن کفاشی جزو مشاغل سخته و با بیست سال سابقه متوالی بیمه میشه بازنشست شد. درسته؟؟؟؟
    و اینکه من چند تا بیماری دارم :
    ۱.بیماری معده
    ۲. روده تحریم پذیر
    ۳. دیسک گردن باید جراحی بشه
    ۴. دیسک کمر
    ۵.تکرر ادرار مشکل از مثانه
    ۵. سینوزیت و انحرافی بینی
    ۶. درد زانو و به گفته پزشکها نیاز به جراحی.

    با این شرایط من میتونم باز نشست بشم؟؟
    لطفا راهنماییم کنین.

  85. امین

    آیابا۱۹سالسابقه در مشاغل سخت وزیران آورکه بیکارم شده ام میتونم با بیمه بیکاری بازنشسته شوم

  86. ابراهیم ملکی

    با سلام
    من ۲۵ سال سابقه بیمه دارم که ۲۰ سال آن سختی کار تایید شده است با توجه به آن من ۳۵ سال سابقه دارم
    به بیمه مراجعه کردم و این رو متوجه شدم که باید ۴ درصد بیست سال بیمه سختی کار را باید خودم پرداخت کنم تا بازنشسته بشم
    لطفا راهنمایی کنید

  87. جواد

    سلام خسته نباشید بنده تازه سربازیم تموم شده و ۲۰سال سنمه بعد سربازی میخوام برم تعمیرات گاری تریلی ماشین سنگین واز اونجا بیمه کنم خودمو می خواستم ببینم آیا با اینکه در اینکار جوشکاری ،هوا برش ودیگر ابزار های آهنگری به کار میره جزو شرایط سخت وزیان آور محسوب میشود یا خیر و دیگر آنکه کار فرما بیمه نمیکنه ومن باید آزاد پرداخت کنم وچند سالگی بازنشست میشم ممنون از

  88. سپیده .ح

    سلام . اگر کسی در سن ۶۰ سالگی ۱۸ سال سابقه داشته باشه و خودشو بازنشسته کنه و حقوق بگیر بشه ولی بعدش بخواد ۲ سال دیگه رد کنه که سابقه رو بکنه ۲۰ سال میشه یا نه چون بازنشسته گی فعال کرد تبصره یا قانونی هست

  89. جواد بزم ارا

    سلام
    اینجانب داداری 22 سال سابقه پروژه های نفت وگاز و فولاد سازی دارم و سنم 49 سال تمام است ایا جهت بازنشستگی میتوانم با توجه به سختی کار که شامل منطقه پارس جنوبی و صنایع فولاد سازی میباشد اقدام نمایم با تشکر

  90. سپه

    سلام من ۱۶ سال در مرغداری کار میکنم ودیگر کار در مرغداری هم از لحاظ روحی روانی و هم جسمانی برایم سخت شده.
    آیا میتوانم با پرداخت ۴ سال باقی مانده خودرا بازنشسته زودتر از موعد کنم یا نه باید ۲۰ سال کامل بمانم

  91. hassanjamali70

    سلام وقت بخیر من ۱۵سال بیمه تراشکاری دارم کارم سخت و زیان آور تایید شده ی همکارم ۲۰ ساله بازنشست شد منم میتونم با ۱۵ سال سابقه درخواست بازنشستگی پیش از موعد بدم.۳۰ سال سن دارم

  92. محمد

    سلام ، طبق قانون ، از چه زمانی مستمری کسی که رای تایید مشاغل سخت و زیان آور او تایید شده برقرار میگردد؟ ممنونم

  93. ناصرعابدی مقدم

    سلام من 18سال متناوت درکارهای سخت زیان آور کار میکنم و2سال هم بیمه سربازی خریدم 1سال 3ماه بیمه بیکاری گرفتم روی هم میشه 21سال 3ماه میخواستم ببینم زودتر از موعد میتونم بازنشسته شوم

  94. ناصرعابدی مقدم

    سلام من 18سال متناوت درکارهای سخت زیان آور کار میکنم و2سال هم بیمه سربازی خریدم 1سال 3ماه بیمه بیکاری گرفتم روی میشه 21سال ماه میخواستم ببینم زودتر از موعد بازنشسته شویم

  95. مهرداد

    سلام
    49 سال 6 ماه سن دارم و 24 سال بیمه دارم که از این مقدار 13 سال جز مشاغل سخت و تایید شده است .ایا میتوانم بازنشسته با حقوق 30 روز بشم ؟

  96. حسین

    سلام من ۶سال سابقه کار سخت و زیان آور دارم ۱۶ماه بیمه بیکاری گرفتم و ۱۳سال دیگه در شرکت دیگه که شامل سخت و زیان آور هست سابقه دارم .بازنشستگی من چجوری حساب میشه

  97. حسین

    سلام من۶سال تویه شرکت سخت و زیان اورکار کردم. ۱۶ماه بیمه بیکاری گرفتم بعد۱۳سال تویه شرکت دیگه که شامل سخت و زیان آور هست کار کردم.الان شرایط بازنشستگی من چجوری حساب میشه

  98. حسن

    سلام ایا کار در کارخانه موکت شامل سختی کار میشود؟اگه جواب مثبت باشه،من چند سال در قسمت تولید و چند سال در قسمت برق مشغول کار هستم آیا شامل من هم میشود یا نه؟

  99. رسول محمدی

    با عرض سلام
    اینجانب با 21سال سابقه که دوسال آن در خدمت سربازی بودم .وشغلم شاطر نانوایی لواش هست .دوسال سربازیم خریدم. ومتوالی در یکجا کار کردم.می توانم درخواست بازنشستگی کنم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  100. رسول

    با عرض سلام
    اینجانب با 21سال سابقه که دوسال آن در خدمت سربازی بودم .وشغلم شاطر نانوایی لواش هست .دوسال سربازیم خریدم. ومتوالی در یکجا کار کردم.می توانم درخواست بازنشستگی کنم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  101. عارف

    سلام آیا نصب آسانسور جزو مشاغل پر خطر و سخنی کار تعلق میگرد؟
    آیا بعد از چند سال متوالی بازنشسته خواهد شد
    ممنون

  102. هادی

    سلام کار در شرکت های تولیدی دارو مخصوصا ما که در تولید و تهیه دارو مشغول هستیم شامل سختی زیان آور نمیشویم

  103. نظر

    باسلام آیا آشپزی جز مشاغل سخت هست

  104. Mohamed

    سلام من در شرکت شیشه فلوت در سالن تولید اشتغال دارم در ضمن راننده لیفتراک هستم میخواستم بدونم چند سال باید کار کنم آیا سالن تولید که صدای شکست شیشه و گرد و غبار وسیلیس داره جزو زیان آور هست لطفاً پاسخ دهید

  105. سید افشین تقوایی

    من مدت ۲۵ سال در یک شرکت خودرو سازی مشغول کار بودم
    ۱۸ ماه خارج از شرکت بودم بعلت اینکه کارتم را غیرفعال کرده بودند ناچار از شکایت به وزارت کار شدم و دادگاه و بعد برگشت به کارم انجام شد ولی از این ۱۸ ماه که به بنده حقوق دادند فقط ۶ ماه برام بیمه رد کردند و اون یکسال باقی مانده را بیمه شو رد نکردند از شرایط سخت و زیان آور شغلم خارج شدم آیا و الان که باز نشستگی پیش از موعد دادند از سنوات کم میشه
    آخه سنوات مشاغل سخت و زیان آور ۶۰ روز هست ولی به من نمیدونم چقدر تعلق می‌گیرد

  106. امی کامرانی

    باسلام.کامنتا رو دیدم و متوجه شدم که شما لطف کرده و جواب همه رو دادین.منم سوالی دارم،بزرگواری کنید و راهنمایی دقیق بکنید تا ببینم میتونم چه خاکی توی سرم کنم.
    من مدت ۱۵ سال و اندی در یگ شرکت کار میکردم که سختی کار داشته.بعداز این مدت منو بیرون انداختن و نامه عدم نیاز به من دادن.۳سال بیمه بیکاری برام زدن که ۲ ماهش دیگه مونده.با توجه به شرایط من،میتونم ۲ساله دیگه رو برم سره یه شغلی که سختی کار داشته باشه تا بتونم ۲۰ سال بازنشست شم.اگر نه لطفا بگید تکلیف من چی میشه.البته باید بگم کارفراما پول بیمه مشاغل سخت که همون ۴ درصد میشه پرداخت نکرده.
    خواهش میکنم یه راهنمایی بکنید.اگه پوله مشاور داشتم مزاحم شما نمیشدم.
    باتشکر

  107. امیرحسین بشیری

    سلام خسته نباشید . پدر من ۱۷ سال ۵ ماه داخل کارخونه قرقره زیبا کار کرده سختی کار بهش تعلق گرفته تاییدیه کمیسیون رو هم داره ۵ سال هم به صورت ازاد و یا تو شرکت های دیگه براش واریز شده که اون ۵ سال بهش سختی کار تعلق نگرفته الان ایشون ۵۵ سالشه خودشم یه کلیه نداره و تنگی نفس داره از اسپری آسم استفاده میکنه. میخواستم بدونم ایشون با این شرایط زودتر از موئد میتونه بازنشست بشه؟

  108. یوسف

    سلام
    درمورد بازنشستگی پیش از موعد میخواستم بدانم من الا بیست وسه سال در یک معدن کار میکنم کارم شامل کار سخت وزیان اور میشود ولی حق بیمه که برام پرداخت شده بیست سال بیشتر نیست میتوانم درخواست بازنشستگی بده

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت مراجعه به کارگزاری های منتخب بیمه تامین اجتماعی و با توجه به موضوع درخواست شما در ارتباط با بازنشستگی پیش از موعد ،امکان این موضوع بررسی و در صورت تایید برای شما امکان انجام این امر فراهم میگردد

    2. مانی

      بله سابقه مجاز کار در معدن ۱۵ ساله خیلی دیر جنبیدی

  109. سعید

    با سلام.
    من حدود 12 سال سابقه بیمه در 4 شرکت مختلف که همگی تراشکاری بوده دارم. و اونها عادی حساب شده و الان در شرکتی که سختی کار بهش تعلق میگیره مشغول بکار میباشم و حدود 8 سال هم اینجا بیمه هستم.(جمعا تا الان شده 20 سال). میخواستم بدونم من با 25 سال متناوب بازنشسته میشم با سی روز حقوق یا نه.
    شرایط من برای بازنشستگی به چه صورت خواهد بود.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      طبق شرایطی که فرمودید امکان بازنشستگی برای شما وجود دارد ولی برای اطمینان بیشتر بهتر است با مراجعه به اداره بیمه شرایط بازنشستگی خود را براساس سوابق استعلام خود این امکان را بررسی نمایید

  110. محمد یوسف

    سلام وقت بخیر شاطر نانوایی تنوری هستم آیا جزو مشاغل سخت هست؟؟؟

    1. بیمه بازار

      کلیه مشاغلی که در خبازی با دستگاههای اتوماتیک و نیمه اتوماتیک اشتغال بکار دارند جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نخواهند شد.
      البته لازم به ذکر است که شاطر و پیشکار در خبازی سنگک سنتی و شاطر لواشی سنتی با تنور هوایی یا زمینی جزء مشاغل سخت و زیان آور موضوع ماده 76 قانون تامین اجتماعی محسوب میگردد.

    2. Masoud

      سلام. ۲۰ سال سابقه پرداخت بیمه دارم. ۱۵ سالش سختی کار و بقیه عادی. خدمت سربازی هم هنوز نخریدم. که با اون میشه ۲۲ سال. سوالم اینه با ۲۵ سال امکان بازنشستگی هست؟ یا اینکه سن ۵۰ ملاک قرار داده میشه؟

  111. وحید

    سلام ۱۸ساله جوشکارم ۱۲ساله مداوم تو شرکتی کار میکنم بیمه‌اگ نمیکنن چیکار باید بکنم؟ ممنون میشم

    1. بیمه بازار

      سلام
      در صورتی که فقط شما توسط کارگاه مورد نظر بیمه نمی‌شوید می‌توانید از مراجع قانونی اداره کار پیگیری کنید، اما در غیر اینصورت می‌توانید به صورت خویش‌فرما خود را بیمه کنید و برای بازنشستگی در آینده اقدام کنید.
      برای راهنمایی بیشتر می‌توانید مقاله “نحوه ثبت‌نام و مراحل بیمه خویش فرما” را مطالعه کنید.

  112. سیدمحمدعلی جلالی

    بنده ازکمیته استانی رای برسختی کاربودن شغلم گرفته ام دوسال هست تامین اجتماعی اردبیل باتسویه بنده موافقت نمیکندمیگویدکارگاه شمانوپاهست بایدقبل ازسال ۸۱راه اندازی میشده ایاچنین بند وجوددارد؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      بله این بند در قانون موجود است ولی در صورت درخواست شما بررسی های لازم برای اعلام مجوز انجام خواهد شد تا در صورت تایید برای شما اعمال شود

    2. جواد

      سلام خسته نباشید بنده تازه سربازیم تموم شده و ۲۰سال سنمه بعد سربازی میخوام برم تعمیرات گاری تریلی ماشین سنگین واز اونجا بیمه کنم خودمو می خواستم ببینم آیا با اینکه در اینکار جوشکاری ،هوا برش ودیگر ابزار های آهنگری به کار میره جزو شرایط سخت وزیان آور محسوب میشود یا خیر و دیگر آنکه کار فرما بیمه نمیکنه ومن باید آزاد پرداخت کنم وچند سالگی بازنشست میشم ممنون از شما.

    3. هادی

      سلام من حدودا ۱۱ سال در نانوایی سنگک کار کردم با بیمه کامل مغازه مال پدرم بوده و پدرم منو بیمه داشت. رفتم برای سختی این ۱۱ سال تا با بقیه جمع کنم بهم گفتن چون کارفرما پدرتون بوده سختی تعلق نمیگیره آیا راه حلی داره بتونم سختی این سالها رو بگیرم مسخره هست چه ربطی داره پدرم کارفرما بوده ۱۱ سال مثل بقیه نانواها کار کردم نان درار بودم ممنون میشوم راه حلی بفرمایید الان هم ۱۱ ساله تو یه شرکت با شرایط سخت مشغول بکارم متولد ۵۸ هستم سنم ۴۳ سال راه حلی برای زودتر بازنشسته شدن بود ممنون میشوم راهنمایی بکنید

  113. امید

    سلاگ من از اول فرودین اخراج شدم نامه عدم نیاز به من ندادن و من به اداره کار شکایت کردم والان ۱۱ماه گذشته و رای شورای حل اختلاف و گرفتم و به من گفتن واسه دریافت بیمه بیکاری باید از طریق سامانه اقدام کنی واردسامانه شدم اما نمیدونم چجوری باید مدارکم و تو سامانه بزارم چندتا کافی نت رفتم اما میگن نمیشه لطفا راهنمایی کنید

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      طبق قانون تنها تا سه ماه بعد آن هم با دریافت مجوز کارگزاری از شعب تامین اجتماعی امکان ثبت نام بیمه بیکاری وجود دارد
      با توجه به شرایط خاص شما بهتر است نسبت به ثبت نام به صورت حضوری مراجعه نمایید

    2. مهدی

      سلام من مدت ۱۷ سال هست در مجتمع مرغ لاین بابلکنار که یک واحد پرورش طیور است و زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی میباشد کار میکنم آیا مشمول سختی کار میشوم حوزه فعایت بنده سالنهای پرورش طیور میباشد و با تمامی موارد مربوطه به امور پرورش مستقیما در ارتباطم

  114. ابراهیم سوری

    سلام خواستم ببینم گاوداری جز مشاغل سخت وزیان آورهست یا نه

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      کار کارگرانی‌ که‌ مستمراً به‌ امر جمع‌‌آوری‌ و انتقال‌ و انبار کردن‌ کود (نظافت‌ مستمر طویله‌، اصطبل‌، سالن‌های‌ پرورش‌ طیور) در واحدهای‌ دامداری‌ و طیور اشتغال‌دارند جز مشاغل سخت محسوب میشود

      1. فرهادبختیاری

        سلام من کارگر خدمات غذایی حفاری هستم اقماری کار میکنم یعنی 14 روز کار و14 روز استراحت 20 سال سابقه یک نواخت دارم خواستم بدونم سختی کار به ماهم میخوره یانه با تشکر

      2. الفتی

        سلام وقتتون بخیر
        برای زودتر بازنشسته شدن کارگر دام و طیور چگونه باید اقدام کرد؟چه مدارکی لازم هست و کدام اداره باید مراجعه کرد؟

    2. حمید

      باسلام
      من 24 سال در شهرداری نگهبان بصورت شیفت صبح کار ، عصرکار ،شبکار هستم آیا برای من مشاغل سخت حساب مشود؟

  115. مهدی

    باسلام
    من درمحیط سخت و زیان آور مشغول به کار هستم،ولی مدت سه سال از شغلم مرخصی گرفتم ودر شرکت دیگری مشغول به کار شدم و بعد از ۳ سال مجددا به شغل قبلی برگشتم.خواستم بدونم باتوجه به اینکه من باید به جای ۲۰ سال ۲۵ سال در این شغلم کار کنم و با توجه به اینکه مدت ۵ سال هم از قبل سنوات بیمه عادی داشتم آیا می توانم بعد ۲۰ سال درخواست بازنشستگی کنم و با حقوق ۳۰ روز به جای ۳۵ روز بازنشسته شوم؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      بسته به اشتغال شما در شش ماه الی یکسال آخر شرایط بازنشستگی و امکان دریافت مستمری برای شما بررسی خواهد شد

  116. سجاد

    سلام کار نصب اسانسور شامل کار سخت میشه؟!

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      خیر در حال حاضر جز لیست اعلامی برای مشاغل سخت نمی باشد

  117. محسن سلمانپور

    سلام. وقتتون بخیر. یک سوال دارم : بنده حدود ۲۲/۵ سال سابقه پرداخت بیمه دارم که از این مدت حدود ۱۶ سال ابتدایی مشاغل سخت و زیان‌آور و مابقی مشاغل عادی بوده. آیا با این مقدار سابقه میتوانم بازنشسته شوم؟ اگر جواب مثبت است چگونه باید اقدام کنم؟ اگر جواب منفی است، علت ؟

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت ثبت درخواست شما، وضعیت سوابق شما بررسی میشود و در صورت امکان شما شامل مستمری بازنشستگی خواهید شد
      این مورد بسته به نظر کارشناسی دارد

  118. حمید کلاته

    سلام آیا برای ۲۰ سال متوالی استثنا هم وجود دارد ؟ چون شنیده ام تا یک سال قطعی بیمه ، توالی را بر هم نمیزند …

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      براساس سوابق هر شخص ممکن برخی از استثنائات لحاظ نشود
      بهتر است با مراجعه به کارگزاری های منتخب نسبت به پیگیری این موضوع اقدام نمایید

      1. حسین

        با سلام، سوال بنده این هست وقتی 29 سال سابقه، تاییدیه سختی کار رو از اداره کار دریافت کردم والان 3ماه است ولی تامین اجتماعی چرا نتیجه بازنشستگی م رو نمیدهد

  119. مهدی

    با سلام.
    من ۱۶ سال در کارگاهی که شامل سخت وزیان آور میشه اشتغال داشتم الان به کارگاهی منتقل شده ام که سخت وزیان آور نداره.تکلیف اون ۱۶ سال چی میشه.و کی باید درخواست تایید این ۱۶ سال رو انجام بدم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در سال 20 ام سوابق خود میتوانید با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی درخواست بررسی سوابق خود را براساس سوابق مشاغل سخت ارائه دهید تا سوابق شما بررسی و ارزیابی شود
      در صورت تایید توسط سازمان شما مشمول بازنشستگی میشوید

      1. جلال

        نحوه محاسبه مبلغ 4% سخت وزیان آور در افزایش معدل حقوق بازنشستگی چگونه است؟

  120. مجید

    سلام راننده تاکسی درون شهری چطور

    1. بیمه بازار

      سلام رانندگان تاکسی مشمول قانون کار نمی باشند
      برای مشمول شدن در قانون مشاغل سخت و زیان آور باید مشمول قانون کار باشید

  121. میثم.ع

    سلام.خسته نباشید.اگه مدرک از فوق دیپلم به لیسانس ارتقا پیدا کنه سخت و زیان اور دچار خلل میشه.یعنی تا قبل لیسانس سخت و زیان اور حساب میشه؟

  122. متین

    باسلام من خانمی هستم با مدرک مامایی که دریک درمانگاه به صورت پیوسته کار میکنم اخر فرودین 99 بیست سال سابقه کاریم پر میشود ولی سنم به 42 سال نمی رسد که بازنشسته شوم در حال حاضر 40 سال دارم قبلا درقسمت واکسیناسیون کار میکردم در حال حاضر در قسمت ازمایشگاه با وجود این بیماری خطرناک دوست دارم بازنشسته شوم ایا راه حلی هست که بتوانم بدون محدودیت سنی بازنشسته شوم
    ایا سختی کار به من تعلق میگیرد

    1. بیمه بازار

      خیر چنین امکانی وجود ندارد

  123. محمد

    در یک کارخانه کفش کار میکنم شغلم با نوع بیمه که رد میشه مغایرت داره کارفرما میگه در صورت گفتن من اخراج میکنه کارم مواد شیمیایی رد میکنه چسب کار چه کار کنم

    1. بیمه بازار

      سلام وقت بخیر
      در صورت تمایل میتوانید نسبت به طرح شکایت و پیگیری این موارد را از طریق طرح دعوی خود انجام دهید

  124. محمد شاد

    با سلام محمد شاد هستم کارگر چرم مشهد در شهرک صنعتی مشهد ..کار ما شامل آلایندگی میشودو با 20 سال کار کردن وپرداخت بیمه چهار درصد باز نشسته می شویم …ایا می شود با 18 سال کارکرد با 45 سال سن با بیماری ستون فقرات ودارای پلاتین بودن کمر زودتر باز نشست شد…چون ادامه کار کردن برام سخته…..متشکرم لطفا منو راهنمایی کنید

    1. بیمه بازار

      شما باید ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کنید و گواهی پزشک را به تامین اجتماعی ببرید.

  125. عبدصاحب کارزان

    با سلام . من کارگر یک شرکت سیمان هستم کارم هم مشمول شرایط سخت وزیان آور هست و 20 سال سابقه دارم یک ماه پیش هم 20 سال تمام کردم آیا اگر خودم راضی نباشم کسی میتونه مرا به بازنشستگی وادار کند .. من دوست دارم تا دو سال دیگه بمونم

    1. بیمه بازار

      سلام. نمی‌تونن شمارو مجبور به بازنشستگی کنن. اما سابقه بالای ۳۰ سال هم به ضررتون تموم میشه چون با ۳۰ سال سابقه، ۳۵ روز بهتون پرداخت میکنن و سقف مستمری پرداختی از اون حد بیشتر نمیشه.

    2. اسعد اسماعیلی

      سلام من درکارگاهی تولید ادوات کشاورزی کار میکنم حدود ۱۵ سال بیمه مارا کار گر ساده رد شده وبقیه کارکرد را بیمه جوشکار رد میکنند الان حدود ۱۸،۵سال سابقه دارم آیا ۲۰ سال بیمه ام تمام بشه میتوانیم باز نشسته بشیم درخواست سختی کاری وتست سر وصداوآلایندگی هم انجام داده ایم جواب آن بیش از حد مجاز بوده است

  126. Raz

    سلام ایا زندانبانی جز مشاغل سخت است؟

    1. بیمه بازار

      سلام خیر نیست

      1. مهیار

        باسلام خانم محمدی 17 سال است در شرکتی راننده لیفتراک هستم . آیا لیفتراک جزو مشاغل سخت و زیان آور است ؟

  127. حسین کعبی

    باعرض سلام و خسته نباشید آیا کار خیاطی جزو مشاغل سخت وزیان آور هست

    1. بیمه بازار

      سلام خیر جز مشاغل سخت نیست

  128. کاظم

    سلام در اکثر شرکتهای خصوصی ۴/ پرداخت نمیشه اگه بخوای شکایت کنی بعنوان کارفرما سخت و زیان آور تائید نمی کن مجبوری با شرایط کارفرمای خود بسازی

  129. امیری

    با سلام
    آیا رانندگی و کا با وسایل نقلیه سنگین مثل جرثقیل هم جز مشاغل سخت و زیان آور بوده و اگر میباشد چگونه پیگیری و مطالبه کنیم؟
    ممنون میشم پاسخ بنده بفرمایید.

    1. بیمه بازار

      سلام فعلا خیر اما طرحش به مجلس رفته باید دید بالاخره تایید میشه یا نه

      1. محمد

        سلام
        من نگهبان مخابرات هستم و محل خدمت من نگهبانی سایت مخابراتی میباشد که کماکان پایه دکل هستم لذا خواستم بدونم ایا جزو مشاغل سخت هست یا خیر با تشکر